FesztiválSitgesNőt és gyereket sohaSzabó Ádám
atalónia 48. sci-fi,
horror és fantasy-szemléjén többnyire olyan mozikat gyűjtöttek össze,
amelyekben a gyengébbeket terrorizálják.
Sitges Barcelonától 35
km-re fekvő kisvárosa nemcsak turistacsalogató hely. 1968 óta valóságos műfaji intézménnyé
nőtte ki magát a ma Ángel Sala által igazgatott fesztivál, amely könnyen állja
a versenyt az austini Fantastic Festtel, netán a brit Film 4 FrightFesttel.
Bármerre pillantunk, meglepetések érnek minket. Emitt egy boszorkányjelmezbe
öltözött nő ijesztget egy lilára püfölt arcú nővérke társaságában, amott
könyveket, játékokat, DVD-ket, BluRay-ket, sőt, posztereket, pólókat árusító
sátorba térhetünk be. Kicsattan az örömtől a geek-generáció: nem tudni, mi van
a dobozban. Talán nem is véletlen, hogy a 2015-ös repertoárt a Hetedik 20 éves, jubileumi vetítése
hivatott színesíteni a Taboada-retrospektíven vagy a Refn, Oliver Stone, Simon
Yam-életműdíjakon túl. Magát a horrorszemlét is a Fincher-bűndráma zárlatában
előbukkanó véres, az éterien szőke Tracy Mills lenyesett fejét tartalmazó
kartondobozzal népszerűsítették.
*
Rögvest a plakát utal a
fesztivál egyik domináns tematikájára: sajnálatot érzünk a patthelyzetbe sodort
nők iránt, szánjuk a bántalmazások közepette felnövekvő gyermekeket. A
nyitófilm egy családot gyászol. Robert Eggers rurális közegbe ültetett
misztikus horrora, A boszorkány (The Witch) bőrünk alá hatoló élmény. Direktorának pusztán a
tekintetek, a tébolyult üvöltések („Kérlek, mentsd meg a gyerekeket!”), hörgések,
a zuhogó eső vagy a favágás snittjei is elegendőek ahhoz, hogy jéghideg
verejték öntse el a szemlélő homlokát. Eggerst határozottan jobban izgatja egy
1630-as években, New Englandben élő puritán família mentális összeomlása. A
természetfeletti szál csupán illusztrálja a gyötrő paranoiát. A Kubrick-féle Ragyogás lejt itt dervistáncot Bergman Szűzforrásával, Haneke A fehér szalagjával. Örökké a ki nem
mondott, a soha nem ábrázolt okoznak nyugtalanságot: ettől lesz a film igazán
hipnotikus és titokzatos. Vallási horror ötvöződik sok privát nyavalyával, a
forgatag epicentrumában pedig az ájtatosak lánykája, Thomasin áll. Noha A boszorkány fináléja direktebb, talán a
rejtélyről is lerántja a leplet, rendezője kiválóan bánik a lassú tűzön égő
filmnyelvvel, így az utolsó reveláció legalább annyira idegtépő, mint az előtte
lévő percek. Karyn Kusama domestic thrillerje/ párkapcsolati-kertvárosi
traumadarabja, a Meghívás (The Invitation) a szemle legjobb filmjeként
tarolt. Felütése előrevetíti a fináléban elszabaduló indulatokat. A férfi főhős
egy elgázolt állatot csap agyon, megszabadítva őt a szenvedéstől. Kusama
minimalizmusa roppant hatásos. Újfent tort ül a gyanakvás, halálos
következményekkel jár a tudatlanság, érezzük, ahogy a háttérből az előtérbe
lopakodik egy baljós erő. Párbeszédközpontú nagypolgári drámaként induló sztori
lendül át gyilkos ámokfutásba. Akárcsak az Eggers-rémsztoriban, a Meghívásban is vérfagyasztóan lassan
araszol előre a cselekmény, egy semmiből érkező pofon, pár elejtett megjegyzés,
néhány, véres mosdókagylót ábrázoló szemcsés snitt vagy gyanús pillantás
jövendölnek balsorsot. Kusama csupán az utolsó félidő hisztérikus leszámolását
rendezhette volna kifinomultabban, egyébként példás suspense-érzékről tesz
bizonyságot: a néző hosszú ideig csak a sötétben tapogatózhat, a félelem okára
alig esik utalás, rideg, statikus gépállásból vagyunk kénytelenek nézni, ahogy
az egybegyűltek alól kirántják a szőnyeget. Az inspirációs forrásként említett Engedj be! távolságtartása nagyon jól
kiegészíti a Vinterberg-féle Születésnap
burzsoázia-kritikáját, hogy aztán a kaliforniai dombok túlélőinek végzetére
pokolian vörös fény utaljon, vagy mind figyelmeztetés nélkül pusztuljanak.
Három spanyol haver ront
be a hullaházba, hogy a nemrég elhunyt modell-színésznővel, Anna Fritz-cel
közösüljenek. Igen morbidnak tűnik az alaphelyzet, ám a mozi rendezője, Héctor
Hernández Vicens gyorsan fejtetőre állítja valamennyi elvárásunkat. Az Anna Fritz tetemében (The Corpse of Anna Fritz) ugyanis nem a
hemoglobinban dúskáló fekete komédia, jóval inkább a dominanciacsata üt oda.
Sokáig úgy tűnik, az erősebb nem képviselői viszik a puskát, majd a címhősnő
sarkára áll, és megtorolja a maszkulin erőfitogtatást. Vicenst nem a pervertált
sztár-fétiskép üressége izgatja. A hímtrióban akad vad macsó, joviális nekrofil,
valamint bizonytalankodó újonc is. A rendező ügyesen támaszt közöttük
konfliktust, mégis, Anna Fritz, a mese „élőhalott” femme fatale-ja szükséges
ahhoz, hogy ostobaságukat felszínre hozza. Végül hozzá kerül a fegyver,
amellyel gyalázói ellen fordulhat, így a Vicens-dolgozat sajátos hangütésű rape and revenge moziként is helytáll,
nemcsak az Ole Bornedal által dirigált Éjféli
játszma hideglelős lecsengését imitálja. A befejezése újabb csavart
tartogat: nemcsak a férfi-nő párbaj ér véget, de Anna is beteljesíti saját
sorsát.
Szintén izolált
helyszínen játszódik a Ben Wheatley-féle Felhőkarcoló
(High-Rise): az 1975-ös J.G.
Ballard-regény adaptációja par excellence csömörfilm felsőosztálybeli orvosok,
szexbe bocsátkozó madame-ok, építészek, doku-auteurök (a Richard Wilder nevű
filmest játszó Luke Evans leszállóága félelmetes) dögrovásba züllésével. Wheatley
nemcsak lerombolja a dekadens parti-arcok toronyház-birodalmát. Jórészt
iróniával tekint a felfordulásra, mégsem lehet rosszullét nélkül röhögni a
mélybe zuhanó burzsujokon. A Karambol
ütközés-extázisa után a dőzsölés-mánia is kiürül. E kevert hangnemű káoszkarneválban
a Portishead dolgozza át az ABBA slágerét, így az SOS sem több mint infernális taktusú jajveszékelés.
Úgy tűnhet, Sitgesbe
halni jár a szeretet, ez azonban szerencsére nem igaz. Keiichi Hara keserédes
animéje, a Miss Hokusai többször is
ingerli a könnycsatornákat, ám hírből sem ismeri a hatásvadászatot. Légies
szépségű, költői ceruzarajzos darabként ég a retinánkba: a neves japán
fametsző-festő lánya nyugodt léptekkel rója Edo utcáit, még az opus magnum, A nagy hullám Kanagawánál is pajkosan ott
bujdos a kockák között, a sarj és egy kisgyerek szomorkás barátsága pedig a
legridegebb néző szívét is megolvasztja. Nagy dobását azonban az epilógra
tartogatja. Múlt összefonódik a jelennel, Edo Tokióvá modernizálódik, a fiatal
hölgy pedig kis mosollyal nyugtázza a 88 évesen sírba szenderült, 100 éves
korra és géniuszstátuszra óhajtozó perfekcionista matuzsálem életét. („Nem
semmi volt az öreg.”) Távolról Victor Erice és Antonio López García közös
poétikus-dokumentarista hattyúdala, A
birsalmafa árnyéka ugorhat be a japán maestro ideájáról.
Charlie Kaufman remekbe szabott
stop-motion bábanimációként, az egyformaság levegőtlen falanszterében mesél el
egy melankolikus románcot. A Duke Johnson társrendezésével készült Anomalisa csupán néhány ponton enged meg
magának nevettető, sőt, javára váló szürreáliát, amúgy groteszk szexualitásának
dacára is eszköztelen, mi több, melegszívű szerelmi történet. Noha a véletlenül
összefutó férfi és nő csupán egyetlen éjszakát töltenek együtt, ki sem
bontakozó szerelmük az örökkévalóságé. Szuggesztív egyszerűségét tanítani
kellene: animációs mű a Mary és Max óta
nem volt ennyire érzékeny. Élőszereplős párjai pedig olyan filmek, mint a
Lawrence Kasdan rendezte Anne Tyler-feldolgozás, Az alkalmi turista vagy
Jason Reitmantól az Egek ura.
A tajvani Hou
Hsiao-Hsien modernista wuxiát hozott a katalán partokra: a Cannes-ban is
elismerést aratott A merénylő (The
Assassin) lemond minden sallangról. Aki kardvívásra, fizikai
konfrontációkra vár, csalódottan távozik. Hou eléri, hogy legyintsünk a
dikcióra, és pusztán az Ozutól kölcsönzött keretezés (jelen esetben például oldalfüggönyökkel),
a szereplők arcára írt impressziók, a sárgában, vörösben ragyogó snittek,
susogások tudósítsanak régi szeretők belső viharairól. A nagybetűs Vizualitás áthidalja
az összes nyelvi akadályt, a direktor emellett mesterien boronálja össze a
politikai sakkjátszmákat a halk szavú melodrámával. Lucile Hadzihalilovic 11 évvel
debütmozija, az Innocence után sem tagadja
meg önmagát. A Lanzarotén forgatott, de egy képzeletbeli, csak kisgyerekek és
nők lakta szigeten játszódó Evolúció
(Evolution) épp annyira feszélyező, mint csodaszép hibrid. Testhorror és
coming-of-age találkoznak a boncasztalon. Hadzihalilovic a 2004-es indulófilm
után újfent gyerekekre helyezi a fókuszt, és gúzsba kötöttségükről beszél, ám míg
az Innocence-ben a bentlakásos iskola
tanárnői bocsátották útjukra a kicsiket, addig Nicolas-nak, a tízéves kísérleti
nyúlnak szöknie kell, és ki tudja, futása hová viszi. Gyerekkorban osztják le a
lapokat, a fiúk identitását testileg-biológiailag ugyanúgy korlátozzák, mint nemi
értelemben. A rendezőnő orvosi beavatkozások nyomaira utal (Hadzihalilovic a Dr. Moreau szigetét nevezte meg
sorvezetőként), rendre képen kívül, így a fizikai-szellemi bántalmazás még
kegyetlenebb. Manu Dacosse operatőr feketében, borostyánszínben, kékben fürdő
snittjei csak növelik a bizonytalanságot, illetve az Evolúció álomszerűségét is kiválóan támogatják. Nincs egyetlen
helyes értelmezés, a kihagyásokra, megmagyarázhatatlanságokra épülő sci-fiben
az összes rést a nézőnek kell betöltenie. Humanizmusban nem szenvedünk hiányt.
Nicolas és Stella, a hófehér arcú, vörös hajú látnoki ápolólány bajtársakká
lesznek, de csak ideig-óráig. A főszereplő fiú „tutaja” a vízen túli
kivilágított kastélyokig hánykódik, az odüsszeia kimenetele azonban
bizonytalan.
*
Csússzanak be
art-csemegék, Sitgesben a cirkusz mellé zsánerínyencségeket adnak a népnek. Amikor
heroic bloodshed-tradíciókat mímelő harcművészeti roham (Pou-Soi Cheang: SPL 2) képei töltik be a vásznat dupla
ütközettel egy macskaügyességű, ledönthetetlen börtönigazgató ellen, netán
naturalista jelenetekkel (leszakadásnak induló kézfej, marcangoló kutyák, húst
szaggató lövések, pengékkel, fémdarabokkal a shotgun, a 9 mm-es ellen) operáló
punk rocker vs. neonáci ostromthriller (Jeremy Saulnier: Green Room) kerül a versenyprogramba, a közönség rituáléként tekint
a fesztiválra és vastapssal honorálja a filmeket beharangozó King Kong-intrót
vagy egy-egy gonosztevő halálát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 50 átlag: 5.86 |
|
|