KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Torrente Gyűjtemény

Varga Zoltán


Torrente Collection – spanyol, 1998–2014. Rendezte: Santiago Segura. Szereplők: Santiago Segura. 480 perc. Forgalmazó: ADS Service.


 


Santiago Segura talán maga sem sejtette, hogy bő másfél évtizede útjára indított figurája, José Luis Torrente világszerte kultusszal körülrajongott alakká érik. Segura nem csupán íróként és rendezőként jegyezte a Torrente, a törvény két balkezét, de a főszereplő bőrébe bújva saját maga adott testet a lecsúszott, elképesztően tahó exrendőr karakterének. Torrente eleven bizonyítéka annak, hogy Abel Ferrara Mocskos zsaruja, a fertő legmélyebb bugyraiba alámerülő hadnagy komikus alakként is elgondolható. A spanyol macsó két lábbal és (bél)sáros cipővel tipor mindent, amit a jó modor, az illem és a politikai korrektség írott és íratlan szabályai megkövetelnek: az öntömjénezés, a sovinizmus, a rasszizmus és a nők iránti megvetés gyávasággal, aljassággal és korruptsággal keveredik túlsúlyos és ápolatlan figurájában. A szalonképtelenség ilyetén túlhangsúlyozása mégis szerethető antihőst eredményez, aki immár öt filmen keresztül hasonló figurákkal körülvéve próbálja megcsinálni a maga szerencséjét: a Torrente-filmek a vesztesek keserédes felmagasztalásaként is felfoghatók. Válogatott lúzerek és groteszk szerencsétlenek avanzsálnak a címszereplő segítőtársaivá – legyen szó kábítószercsempész-banda felszámolásáról az alapfilmben, egy James Bond-filmbe illő főgonosz terrorista-cselekményének meghiúsításáról a második részben (A Marbella küldetés), egy képviselőnő testőri feladatainak ellátásáról a harmadik felvonásban (A védelmező), az ártatlanul bebörtönzöttek megszöktetéséről a negyedikben (A válság halálos), vagy pedig egy luxuskaszinó kirámolásáról az ötödik etapban (A kezdő tizenegy). S legalább ilyen fontos szerepet töltenek be a filmről filmre visszatérő – a sorozat belső kapcsolódásait erősítő – epizodisták (közülük a veterán Tony Leblanc „átváltozásai” a legmosolyogtatóbbak), a spanyol hírességek cameo-szerepei, vagy a kortárs Európa politikai és gazdasági visszásságait célzó poénok, amelyek különösen a 2018-ba helyezett legfrissebb darabban értékelődnek fel. A Marbella küldetéstől kezdve animációs főcímek és konkrét filmekre tett parodisztikus utalások is dúsítják a széria komikus eszközkészletét. Azt persze a repertoár bővülése sem feledteti, hogy egyetlen folytatás sem ismétli meg az első rész telitalálatát – de igazán komoly csalódást sem okoznak.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12528