Magyar MűhelyAnyám és más futóbolondok a családból„Lajos, te maradj ki a történelemből!”Takács Ferenc
Ha film leveheti az átkot a
magyar XX. századról, Fekete Ibolya négy generációs varázsmeséje megteszi.
Anya (Ónodi Eszter), Apa (Gáspár
Tibor) és Berta, a kislányuk (Hovanyecz Petra) sétál felénk a film nyitóképén. Apa kezében szakajtó, benne
tojások. A szomszéd faluban szerezték nagy nehezen – 1961-ben járunk,
faluhelyen mindenki szűkében van a pénznek és az élelemnek –, de hát húsvét
van, ilyenkor tojást festünk. Apa egyszer csak megáll. – Fogadjunk, hogy ha
feldobok egy tojást, nem fog összetörni, amikor leesik. Anya tiltakozik,
pontosan ki van számítva, hány tojásra van szükség, egyik sem nélkülözhető. De
Apával nem lehet beszélni. Kivesz egy tojást a szakajtóból és feldobja jó
magasra, aztán nézi, ahogy leesik. Majd lehajol és felemeli a földről az ép és
töretlen tojást. Ő nyert, diadalmasan dacolva minden fizikai törvénnyel és matematikai
valószínűséggel.
Evvel a kerek kis történettel
kezdődik Fekete Ibolya új nagyjátékfilmje, az Anyám és más futóbolondok a családból. Voltaképpen példázat vagy
allegória, a film egészének a közlendőjét, szellemét és módszerét összegzi és
előlegezi afféle önreflexív emblémaként. Azaz kicsiben és jelképesen benne van
mindaz, ami utána „nagyban” és konkrét formában következik: egy magyar család
négy nemzedékének története a huszadik századi nagytörténelem gyilkos sodrában
és pusztító viharában. A borzalom története ez, ahol a fizikai pusztulás és az
erkölcsi megsemmisülés valószínűsége, sőt törvénye az úr, és – ez ennek a
filmnek a váratlan és nagyszerű trouvaille-ja
– egyben a valószínűtlen csoda története, annak története, hogy miként
maradhattak ezek az emberek, a most kilencvenkét éves Anya (Berta – Danuta Szaflarska)
és a rég halott Apa (Lajos) mégis épek és töretlenek, minden oddsz ellenére.
Borzalom és csoda: a tojásnak
össze kell törnie – a tojás mégsem törik össze. Bűvészmutatvány ez,
és Fekete Ibolya filmje ezt a bűvészmutatványt hajtja végre. Pontosabban maga a
film ez a bűvészmutatvány, mesteri előadásban: egyszerre van jelen benne,
mégpedig rezzenetlen egyensúlyban, a mindent eltipró Történelem nyersen és
véresen földközeli realitása és a mindent szárnyára vevő Mese varázslatos
lebegése.
De a film megtetézi ezt egy
további, s még ennél is talányosabb bűvészmutatvánnyal: a Történelem és a Mese
nem csupán egyensúlyban vannak benne, hanem mintha folyvást át is tűnnének
egymásba, vagy helyet cserélnének egymással. Ez a súlyos dolgokról komolyan
beszélő film ugyanis könnyed és vidám táncba viszi a nézőt: a papírforma
szerinti erőltetett menet vagy laposkúszás helyett, lám, sasszézunk és
keringőzünk, a csatatérből valami varázslat folytán táncterem lett, a
Történelemből Mese, a Meséből Történelem.
A film következő jelenete is
ezt hozza szóba. A jelenben vagyunk: Anya kilencvenkét évesen beköltözött a
pesti bérházba, ahol Berta lánya lakik (ötvenkét éves alakjában Básti Juli
alakítja). Berta a mama költözködési szenvedélyén tűnődik. Számítása szerint ez
a huszonhetedik alkalom, hogy felpakolt és új helyre költözött, először
szülőhelyéről, a Partium-beli Székelyhídról (mely 1920-ban Románia része lett),
aztán tovább, újabb és újabb helyekre és helyekről, Budapestről vidékre,
városból faluba, vissza a városba, majd újra Budapestre. „Kilencven évesen még kétszer
költözött, más normális öregasszony belehalt volna, anyám éveket fiatalodott” –
halljuk Berta képen kívüli hangját. „Frappírozta a költözés. Szeretett
felkerekedni.” Aztán hozzáteszi: „De ha végiggondolom a költözéseit, anyámat
igenis a történelem kergette végig az országon és a 20. századon.” Mesés bolondériája
kergette Anyát egyre tovább, vagy mindenki másénál élesebb történelmi szimata
súgta meg neki, mikor kell ismét félreugrani a Történelem útjából – nem tudjuk,
melyik igaz a kettő közül. Talán egyik sem. Talán hol az egyik, hol a másik.
Talán mindkettő egyszerre.
Talán
éppen ez a felszabadító bizonytalanság, a közhelyes ítélkezés- és értelmezés-sémák
derűs szétmállasztása, illetve félrelegyintése szavatolja az Anyám és más
futóbolondok a családból markáns egyediségét az
olyan tipológiailag rokon családtörténet-plusz-nagytörténelem-sémájú filmek
társaságában, mint például A napfény íze
(Szabó István, 1991) vagy a Glamúr
(Gödrös Frigyes, 2000).
Hogyan is csinálja?
A
második jelenet a történet jelenében helyezi el a nézőt. Anya, aki túlélte a
huszadik századot (sírkövén, amelyre előre rávésette, hogy „Barkó Lajosné 19-”,
ki kell javítani az évszámot, hiszen már a huszonegyedik században vagyunk) a
pesti bérházi lakásban éli élete utolsó napjait. Idejét főleg lánya
társaságában tölti, aki – emeleti szomszédja lévén – átjár hozzá, ápolja és
gondozza édesanyját, közben tűri öreges szeszélyeit és megadóan bólogat, amikor
az idős asszony összezavarja a családtagok nevét, rosszul emlékszik a rokonsági
viszonyaikra, nem tudja, hogy van-e momentán háború, azt viszont hallotta a
rádióban, hogy összeszedik a zsidókat és a katolikusokat. (Lánya közli vele,
hogy ő református, de a mamát ez nem nyugtatja meg.)
Ez
az intim kisrealizmussal ábrázolt helyzet és viszony (Danuta Szaflarska, a százegy éves lengyel színésznő-legenda és Básti
Juli nagyszerű kettőse) a kiindulópont: innen indul a múltba, s ide tér vissza
újra meg újra a film története vagy meséje. Az előadásmód az emlékezés rendjét
követi, annak minden szeszélyével és bizonytalanságával. Olyannyira, hogy a
mama ki-kihagyó, pontosabban kiszámíthatatlanul működő emlékezete, mely a
családi múltat újabb és újabb változatokban állítja elő (lányának folyvást
mintegy korrektúráznia kell elbeszélését), az emlékezés általános
metaforájaként működik a filmben. Soha nem lehetünk egészen biztosak, hogy mi
igaz az elénk táruló történetből, mi benne a történelem és mi a mese, hol
végződik a krónika és hol kezdődik a legendárium.
Ezt a teremtő bizonytalanságot
és tartalmas eldönthetetlenséget erősíti fel a film technikai értelemben vett
előadásmódja is. Fekete Ibolya ezúttal merészen visszanyúl a klasszikus
újhullámos bricolage-technikához: a
maga film-elbeszélését dúsan fűszerezi más forrásokból vett, „idegen” és „készen
talált” hangi és képi elemekkel, amelyek – gondolnánk első látásra – a múlt
hiteles felidézését, a történelmi pontosságot vannak hivatva elvégezni, illetve
szolgálni. A hangsávon például történelmi jelentőségű hangfelvételekből,
politikai proklamációkból és hasonlókból hangzanak el eredeti részletek,
operett-dalok követnek divatos slágereket, ország-gyarapításra buzdító irredenta
indulók után szocialista munkateljesítményekre lelkesítő tömegdalok harsannak
fel, s még Cseh Tamást is halljuk énekelni. Ugyanez történik képileg is: rajzfilmes
animáció mutatja be az országhatár 1920 utáni elmozdulásait, dokumentumfilm- és
híradó-részleteken látjuk a harmincas évek, majd az ötvenes évek budapesti
utcai forgalmát, első és második világháborús harctéri felvételeken borzonghatunk,
és követhetjük Horthy Miklóst, amint megszemléli a testőr-századot, vagy amint
belovagol a „visszatért” Nagyváradra; s nem maradnak el a nyilas hatalomátvétel
képei, mint ahogy az épülő-szépülő Tatabánya is megjelenik egy propagandisztikus
filmhíradó-részleten.
Ám mindez nem csupán a korhűség
(a retro) illúzióját szolgáló
fűszerezés. A rendező a film több pontján is játékfilm-részleteket (mások játékfilmjeinek a részleteit)
hasznosítja, látszólag a dokumentarista korfelidézés szolgálatában. Közülük két
filmrészlet dokumentum és fikció, „másfilm” és „sajátfilm”, illetve végső fokon
Történelem és Mese viszonyát teszi a teljes filmre kiterjedő tanulságú reflexió
tárgyává. Az egyik jelenetben, a Zilahy Lajos rendezte Hazajáró lélekből (1940) vett részletben a zöldvendéglőben nótázó
Karády Katalint és Páger Antalt látjuk, majd egy másik asztalnál (az eredeti
filmképbe belemontírozva) Ónody Esztert és Gáspár Tibort. Két fikciós karakter
vetül vissza a hetvenöt évvel ezelőtti történelmi valóságba – ám ez a valóság
maga is fikció, a Zilahy-film fikciója. A másik ilyen dokumentumfilmként
alkalmazott játékfilm-részletet Kovács András Októberi vasárnapjából (1979) emelte át a rendező, azt a jelenetet,
amikor a nyilas puccs után a németek elfoglalják a Várat és letartóztatják
Horthy-t az ott szolgáló katonákkal együtt. Az utóbbiak között van (a későbbi)
Apa (Gáspár Tibor) is – egy mai játékfilm szereplőjeként visszaillesztve egy
dokumentarista igényű történelmi filmbe, amely persze mégiscsak játékfilm, azaz
fikció, azaz Mese.
És tulajdonképpen ez történik
az egész filmben, elejétől végéig. A játékfilm-elemek dokumentum-státusra
tesznek szert, a Mese Történelemmé lényegül át – de ugyanakkor fordítva is
lezajlik mindez, a dokumentum-felvételek játékfilmként hatnak, a Történelem
Mesévé szublimálódik. Úgy valahogy, ahogy ezt a film egyik megkapó jelenete
példázza: a bányagép-kezelőként robotoló Apa az amerikai csomagban érkezett
görkorcsolyát a cipőjére szíjazza, majd nekilendül és ahogy van, bőrkabátosan,
szinte szárnyra kapva lassú és méltóságteljes görkorcsolya-balettet ad elő a
bányász-lakótelep járdáján, vájárok és vájárnék épülésére.
„Lajos, te maradj ki a
történelemből!” – rivall rá Anya Apára, amikor 56-ban a sztrájkbizottság
berendeli a bányába. Hát, nem könnyű kimaradni belőle. Mint ahogy felébredni
sem: Joyce Ulyssesének (1922) második
fejezetében az ifjú esztéta- és író-palánta, Stephen Dedalus is hiába erősködik
– „A történelem rémálom. Próbálok felébredni belőle”, bíztatja magát –, tudja,
hogy nincs sok remény a sikerre.
Tudja ezt Fekete Ibolya is. De
azért nem adta fel. Úgy gondolta, hogy ha már felébredni nem tudunk a
rémálomból, legalább csináljunk belőle könnyű álmot, olyan álmot, amelyre
szorongás, görcs és harag nélkül lehet emlékezni. Az Anyám és más futóbolondok a családból ilyen álom. Felszabadító és
gyógyító hatású film. Rafinált, hiper-tudatos, mérnöki pontosságú, egyszerre
súlyosan felelős, egyszerre játékosan könnyed munka, hibátlan kivitelben – és
közben, mit ad Isten, egyszerű és mélyen emberi az egész.
Anyám és más futóbolondok a családból – magyar, 2015. Rendezte és írta: Fekete Ibolya. Kép: Gózon Francisco, Jancsó Nyika. Zene: Novák János. Vágó: Szalai Károly.
Főszereplők: Ónodi Eszter
(Gardó Berta), Gáspár Tibor
(Barkó Lajos), Danuta
Szaflarska (Mama), Básti
Juli (Gardó Berta). Producer: Garami Gábor. Gyártó: Cinema Film. Forgalmazó: Vertigo Média. 108perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 45 átlag: 6.29 |
|
|