KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szemekbe zárt titkok

Sepsi László

Secret in Their Eyes – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Billy Ray. Kép: Daniel Moder. Zene: Emilio Kauderer. Szereplők: Julia Roberts (Jess), Chiwetel Ejiofor (Ray), Nicole Kidman (Claire), Dean Norris (Bumpy). Gyártó: Ingenious Media / Gran Via Productions / IM Global. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 111 perc.

 

A markáns történelmi-politikai kontextusba illesztett erős műfaji struktúra James Ellroytól A mások életéig a bűnügyi történetek előszeretettel használt szervezőelve, ami a két téma összekapcsolásával egyszerre képes megszólítani a közelmúlt történelme iránt érdeklődőket és a krimirajongókat, miközben a bűn fogalmát egy jól lehatárolt korszak magán- és közerkölcsei kapcsán ragadja meg. A 2009-es Szemekbe zárt titkok ennek segítségével tett könyörtelen állítást Juan Perón Argentínájának negyedszázad múltán is továbbélő vétkeiről és traumáiról, és a történet ezen aspektusa lesz az, ami a legtöbbet veszít a 2015-ös amerikai verzióban. A politikai színezetű krimi-thrillerek területén otthonosan mozgó Billy Ray író rendező (A dolgok állása, Az utolsó jelentés) a belföldi terrorizmus elleni harc 9/11 utáni túlkapásaiban vélte megtalálni a hetvenes évek Argentínájának megfelelőjét, amivel ki is rúgja a mankót kollégájának meggyilkolt kamaszlánya ügyében nyomozó ügynökhős története alól. Ray verziójában a társadalmi kontextus pőre dramaturgia funkcióvá degradálódik, aminek egyetlen feladata, hogy akadályozza hőseinket a nyomozásban – szemben az eredetivel, itt nyoma sincs a szereplők bőre alá is beférkőző, rendszerszintű romlásnak, ahogy hiányzik a regényírás még inkább az ügy személyességét, a traumafeldolgozást fájdalmas, de kreatív folyamatként ábrázoló kulcsmotívuma is.

Ezek nélkül viszont a Szemekbe zárt titkok nem lesz több egy szimpla csattanóra kihegyezett bűntörténetnél, ami rutinból modernizálja a forrásmű fordulópontjait (képregényre cserélve például a levélbizonyítékokat) és a korábbi befejezés nyitottsága helyett határozottan kiteszi a pontot az ügy végére. Billy Ray remake-je egyetlen szempontból szolgál katartikus tanulságokkal: megmutatja, milyen egyszerű lehántani minden többletréteget egy gondolatgazdag moziról és felmutatni a csontig csupaszított átlagthrillert.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12520