KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Árnyak/Umbre

Bukarest árnyai

Csiger Ádám

A román újhullám elérte a televízió médiumát is, ahol minden eddiginél nagyobb lendületet nyerhet.

 

Az HBO Europe Romániában is hasonlóan vert gyökeret, mint hazánkban: külföldi sorozatok honi miliőre adaptált remake-jeivel indították saját gyártású produkcióik sorát. Nálunk a Társas játék és a Terápia alapult izraeli licenszen, szomszédaink pedig – számos nemzethez hasonlóan – szintén elkészítették a maguk helyi verzióját az utóbbi sorozatból. A román HBO új saját gyártású sorozata, az Árnyak pedig az egyetlen évadot megért ausztrál Small Time Gangster széria remake-je.

A sorozat cselekménye egyetlen főhős köré épül: a középkorú Relu tagbaszakadt bukaresti taxisofőr, aki fizetéséből képtelen eltartani feleségét és két gyerekét, így másodállásban már évekkel ezelőtt felcsapott a helyi maffia pénzbehajtójának. Nagy munka árán képes volt titokban tartani kettős életét mind családja, mind másik családja”, azaz a maffia előtt. Egészen mostanáig: a nyitó epizód bonyodalma, hogy Relu véletlenül megöl egy embert, akitől pénzt kellett volna behajtania, ezzel rá száll az adósság. Thrillerbe illő bonyodalom, sőt Relu karaktere is tökéletes thrillerhős, hisz kisember, aki bűnbe esett hibás döntései és a körülmények szerencsétlen összjátéka miatt, gyilkossága pedig egyszerre balszerencsés, véletlen baleset és karmikus bűnhődést maga után vonó ősbűn is egyben. A sorozat azonban folyton ellene megy a publikum elvárásainak: noha a főhős talpa alól ekkor kezd el kicsúszni a talaj, meglepetésére felfelé buktatják kudarcáért, ami azonban átok, nem pedig áldás lesz számára. Főnöke megbízza, hogy mentorálja a fiát, aki szerinte puhány ahhoz, hogy egyszer majd átvegye a családi vállalkozást. A pilot rész fináléja azt ígéri, hogy kettejük furcsa párosa köré szerveződik majd egy haverfilm műfajú vagy mester-tanítvány viszonyra épülő történet.

A főhősnek választania kell két családja közül, és ő az igazira voksol a bűnfamília helyett, a sorozat azonban a továbbiakban is megmarad olyan kiszámíthatatlannak, mint a való élet. A széria nyitó évadában ráadásul fellelhető a román újhullám számos más erőssége is. A bűnözői élet korántsem romantikus és egzotikus, sokkal inkább örök kálvária ebben a modern, rögrealista sorozatban. Az alvilág nem győztesek, hanem piszkos munkát végző vesztesek birodalma. Ezek a gengszterek sosem elegánsak, inkább brutális, züllött csőcselék. Színpadiasság és klisék sehol, de a dramaturgia feszes és lecsiszolt. A főhőssel például könnyű azonosulni, mivel a sorozat elején csak a néző tudja a titkát. Mindenkitől tartania kell, magára van utalva, senki nem segít neki kikeveredni a bűnből. A többi karakter is hiteles problémákkal szembesül, ami viszont nem megy a krimi izgalmai és a thrilleri feszültség rovására, inkább azokat is átélhetőbbé teszi. A figurák mindannyian gyarló átlagemberek, korántsem fekete-fehér az erkölcsük. A sorozat jellemábrázolása részletes és árnyalt, hangvétele pedig kompromisszummentes, szókimondó: 18-as korhatárt kapott, és okkal. Az alkotókat bevallottan skandináv és dél-koreai bűnfilmek inspirálták, és találóan választottak példaképeket, a Pusher és az Oldboy képi világa valóban tökéletesen illik a román alvilági miliőhöz.

A román újhullám megérkezett a televízióba, ahol minden eddiginél otthonosabb környezetre találhat. Egy sorozat több teret ad a realizmusnak, hisz folytonos és folytatható, mint a való élet. Nem kell két és fél óra alatt véget érnie, mint egy mozinak. Ráadásul míg az alapul vett ausztrál eredeti széria nyolc 25 perces epizódból áll, az Árnyak első évada ugyanennyi háromnegyed órás részt tartalmaz. Így van értelme kultúraközi remake-et készíteni, így lehet továbbgondolni az adaptált alkotást: a közel dupla játékidőbe beleférnek azok a banális, de a cselekményt sokatmondóan árnyaló nüanszok is, amik a lendületesebb sorozatokból és mozifilmekből kimaradnak. Egy kábelcsatorna nézettségét ráadásul a magas korhatár sem feltétlenül veti vissza. Szomszédaink az Árnyakkal kimerítették az interkulturális remake lehetőségeit, a következő lépés számukra is a teljesen eredeti és helyi történetre épülő, de nemzetközi piacon is versenyképes szériák készítése, amilyen Lengyelországban A falka című HBO sorozat.

 

ÁRNYAK (Umbre) – román, 2014. Rendezte: Igor Cobileanski, Bogdan Mirica. Írta: Bogdan Mirica. Kép: Andrei Butica. Szereplők: Serban Pavlu (Relu), Maria Obretin (Gina), Stefan Velniciuc (Puiu), Andreea Vasile (Nico). Gyártó: HBO. 8 x 45 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 51-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12509