KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A tengernél

Forgács Nóra Kinga

By the Sea – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Angelina Jolie Pitt. Kép: Christian Berger. Zene: Gabriel Yared. Szereplők: Brad Pitt (Roland), Angelina Jolie (Vanessa), Mélanie Laurent (Lea), Melvil Poupaud (François). Gyártó: Jolie Pas / Plan B Entertainment / Pellikola. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 123 perc.

 

Az alkotói válsággal küzdő író, Roland (Brad Pitt) és egykor ünnepelt táncosnő felesége, Vanessa (Angelina Jolie) azért érkeznek a tengerparti üdülőhelyre, hogy egyikük írjon, másikuk kigyógyuljon éjsötét depressziójából. A szomszéd lakosztályba egy fiatal házaspár költözik, nászútjukat töltik a festői szépségű helyen. A kiégett idősebb és az életnek ösztönös éhséggel nekiinduló fiatalabb páros tabusértő viszonyba kerül egymással. A ‘70-es évekbe utaztató intim dráma számtalan fajsúlyos kérdést vetne fel. Milyen megbirkózni az öregedéssel? Milyen a sikertelenséggel? Milyen az, ha két ember a kettejük közötti erős szövetség dacára képtelen segíteni egymásnak? Milyen szembesülni azzal, ha egy kapcsolat minden szinten meddőnek bizonyul? Meddő-e valóban? Hogyan működnek az egymástól vagy az egyéb mérgektől, nikotintól, gyógyszerektől, alkoholtól való függőségek? Hol végződik a normalitás, hol kezdődik a pszichózis?

Hiába az intézményesült sztárpáros, nem képesek szerzővé előlépni, pláne nem európai művészfilmek nyelvezetén megszólaló érzékeny beszélővé. A makulátlan art design, az iskolásan pontos beállítások, a pedáns párbeszédek nem kelnek életre. Jolie karaktere működik rosszabbul, profi gesztusok és kosztümök próbálnak elfedni egy már az ötödik percben kitalálható belső konfliktust. Pitt élőbb, az ő szerepköre kevésbé melodramatikus, míg egyikük a Traumát játssza el, mint egy moralitásjáték megszemélyesített szereplője, addig másikuk csak ki akar tartani a kapcsolat mellett. Amikor igazán izgalmas lenne ez a film, amikor mer üdén önreflexív lenni, az önmagát éppen író történettel és a voyeur kalanddal játszani, mikor még humora is van, azok a pillanatok hamar, ígéretüket beváltatlanul elmúlnak. Így éppen az a cinkosság vész oda, amit hőseink egymással, alkotóink pedig a filmkészítéssel kapcsolatban meg is élhettek volna.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12518