Földényi F. László
1973-ban Fellini
leforgatta az Amarcordot, melynek egyik jelenetében a főszereplő, a
kamasz Titta beül egy moziba, hogy a majdnem üres teremben élvezhesse Ninola, a
fodrásznő közelségét. A kisváros talán legszebb, de mindenképpen legkacérabb
nője minden fiú fantáziáját izgatja, mivelhogy sokan – persze a náluk idősebbek
– tényleg meg is kaphatják a nőt. A film visszaemlékezés az ifjúságra, amely
végképp a múltba tűnt, s ezért, mégoly sok sötét oldala volt is, az örök vágy
és nosztalgia tárgya. E jelenet viszont, amelyben a fiú ott ül az üres
moziteremben, egyre közelebb merészkedve Ninolához, emlékezés az emlékezésen
belül. Fellini ugyanis itt nemcsak saját ifjúságát idézi meg, hanem a Mozit is.
Azt a mozit, amely a film forgatása idején, a hetvenes években kezdett
visszaszorulni, s amely mára egy végképp letűnt korszak egyik jelképe lett.
Azt, amit régen Mozinak neveztek, nemcsak egy épületet vagy termet jelentett,
hanem ennél sokkal többet: sűrű atmoszférát, amelynek összetevői között ott
volt az épület, a sötét terem, maga a film, amit éppen vetítettek, a vetítőgép
surrogó hangja, a fénysugárban kavargó porszemcsék, a filmvetítést megelőző
izgatott hangulat, a felkészülés, majd a vetítést követő sodródás kifelé, a
film megtárgyalása a közeli étteremben vagy kévázóban. Sőt még a másnapi
ébredés is, ami sokszor az előző esti filmvetítés emlékével vette kezdetét. A
Mozi a varázslat színhelye volt – a varázslaté, amely segített kilépni a
hétköznapokból, át egy másik világba, amely szintén reális volt, de közben
rendkívüli is. Mert ezt jelentette a mozi: a valóságon belüli irrealitást, ami
lehetővé tette, hogy a hétköznapot is új fénytörésben lehessen látni. A világ
sokrétűségét garantálta, azt, hogy semmi nem zárt, szilárd, végérvényes, hiszen
bármikor betörhet a csoda, hogy, ha csak átmenetileg is, de minden
összezavarjon. A felnőtteket is gyermeki fantáziával ajándékozta meg. De nem
gyermekké tette őket, hanem szabaddá.
Ezt a Mozit felváltotta
valami más. Olyasmi, amiben a régi Mozi legtöbb elemét változatlanul
megtalálni, miközben az egészből mégis hiányzik az egykorinak a lényege, a
kötőszövete: a sűrű atmoszféra. Mint amikor az ember csak azért eszik, hogy a
szükséges táplálékot magához vegye – eat to go –, de nem adja meg a módját
annak, hogy az étkezés ne csak testi, hanem lelki táplálék is legyen. Vagy mint
amikor az ember papírpohárba kéri a kávét, hogy rohanhasson vele tovább –
coffee to go –, noha a kávézás eredetileg arra szolgált, hogy az ember egy
időre kiléphessen a mókuskerékből, s ne csak koffeinnel, hanem lélekben is
feltöltekezve menjen vissza a kinti körforgásba. A mai mozi is valami ilyesmi:
nem nagybetűs Mozi, hanem „cinema to go”: nem a varázsnak, hanem ellenkezőleg,
a varázstalanításnak a színhelye. A mai moziban az ember már nem az intimitást
keresi, nem befelé akar fordulni, nem a világ elől akar rejtőzni. Ez többé már
nem az izgatóan rejtélyes Titoknak a helyszíne, hanem a személytelen
nyilvánosságé. A hajdani Mozi sok minden mellett a világ elől való elbújásra
adott lehetőséget; a mai mozi inkább a globális vérkeringésbe való
bekapcsolódásra, ami többnyire az önfeladással is együtt jár. És ahogyan a
zenének manapság az egész világot behálózó, az éttermektől a boltokon át a
bevásárló központokig mindenütt ott dübörgő akusztikus környezetszennyezéssel
kell felvennie a harcot, úgy a mozinak és a filmnek az egész világra kiterjedő
vizuális környezetszennyeződéssel kell megbirkóznia – az álló- és mozgóképeknek
azzal a szökőárjával, amely éppen a képek iránti fogékonyságot irtja ki az
emberekből.
A mozikkal együtt persze
az is gyökeres változáson ment át, amit a mozikban bemutattak: a film, ez az
alig száz éves múltra visszatekintő törékeny csoda. E száz év persze ezerrel is
felér. Mert amíg más művészeti ágaknak megadatott a lassú fejlődés és alakulás
lehetősége, addig a film születése pillanatától kezdve kénytelen volt
száguldani, néha még az időt is maga mögött hagyva. A képzőművészetnek például
felmérhetetlenül sok időre volt szüksége ahhoz, hogy eljusson a tökéletes
absztrakcióhoz, Malevics Fekete négyzetéhez vagy Ad Reinhardt fekete
festményeihez. A filmnek elég volt két évtized; a Lumière-testvérek és Georges
Méliès még javában éltek, amikor Viktor Eggeling vagy Hans Richter a húszas évek
elején már elkészítették az első „non-figuratív” filmeket. S amíg a többi
művészet „kommercializálódásához” ugyancsak sok évszázados fejlődésre volt
szükség, addig a film ezzel már születése pillanatában konfrontálódott. Mert a
film „ősbűne” az, hogy nem „művészetként” született meg. De születése
pillanatától kezdve élni próbált ennek lehetőségével is. Az irodalomnak vagy a
zenének hosszú idő kellett, hogy szétváljon „irodalomra” és „könyviparra”,
illetve „zenére” és „akusztikai árucikkre”; a film azonban eleve ebbe a
kettősségbe született bele. Nem csoda, hogy a filmmel foglalkozó
szakirodalomnak a kezdeti évtizedekben az egyik legfőbb kérdése éppen az volt,
hogy tekinthető-e művészetnek a film. A frissen feltalált „filmből”,
ikertestvérekként, egyszerre született meg a „filmművészet” és a „filmipar”; s
mert a nyersanyaguk ugyanaz, ezért a nyelvük sem sokban különbözött egymástól.
És így az átjárás is gyakori volt közöttük.
Az elmúlt száz év
nemcsak a kettő párhuzamáról szólt, hanem a küzdelméről és versenyfutásáról is.
Sokáig a filmipar tűnt győztesnek; azután, valamikor a negyvenes évek második
felében ez megváltozott, s a filmművészet átvette a stafétabotot. Az évszázad
végéhez közeledve azonban ismét fordult a kocka, s ma újra a filmipar dübörög
teljes erővel. Amikor 2011-ben Tarr Béla, pályája csúcsán, a legrangosabb
elismerésekkel a háta mögött bejelentette, hogy nem készít több filmet, akkor
ezt azzal indokolta, hogy A torinói lóval beteljesítette azt a
totalitást, amelyre mindig is törekedett. De a döntése jelképes is: mintha azt
jelentette volna be, hogy immár nem lát esélyt arra, hogy a film mint művészet
hatékonyan bele tudjon szólni a dolgok menetébe, a világ állásába. Az
évezredfordulóra a filmművészet helyi értéke gyökeresen megváltozott; változatlanul
lehetősége van ugyan arra, hogy teret kapjon, de a többi művészettel együtt ő
is karanténba szorult. Azok a filmek, amelyeket ma „művészfilmnek” szokás
nevezni, olyan benyomást keltenek, mint amikor a fuldokló kétségbeesetten
igyekszik felszínen maradni, hogy egy-két lélegzetvétellel tovább maradhasson
életben. A filmművészet immár nem kap széleskörű támogatást attól, amit
civilizációnak mondanak, hanem ellenkezőleg. Tőle is éppúgy az áramvonalasságot
követelik meg, mint a mai irodalomtól vagy képzőművészettől, ami viszont nem a
művészetnek, hanem az eladhatóságnak a legfőbb szempontja. A filmművészeten is
filmipar kritériumait és a filmiparral szemben támasztott elvárásokat kérik
számon. Azt, hogy ne felkavaró legyen, hanem könnyen befogadható, ne
szubverzív, hanem megbékítő. Csakis ez biztosít eleve nagy nézőszámot, az ezzel
járó financiális és gazdasági hozadékkal együtt.
Mondjuk így: az európai
filmművészet története 2007. július 30-án ért véget. Az agóniája persze ekkor
már jó ideje tartott. De néhány óra eltéréssel aznap halt meg Bergman és
Antonioni, s ezzel jelképesen is megpecsételődött, ami már sok éve várható
volt. Nevezetesen hogy volt egy nagy korszak, ami visszahozhatatlanul letűnt.
Nem tartott sokáig; valamikor a negyvenes években vette kezdetét, s a
kilencvenes évekre érezhetően kezdett kifulladni. De ez alatt a bő négy évtized
alatt a film úgy tudta művészetté kinőni magát, ahogyan erre korábban nem volt
példa. Bresson és Rohmer, Antonioni és Bergman, Fellini és Godard, Truffaut és Menzel,
Tarkovszkij és Ken Russel, Fassbinder és Pasolini, Tony Richardson és
Syberberg, Jancsó és Wajda, Schlöndorff és Chabrol, De Sica és Forman, Chantal
Ackerman és Alain Resnais és a többiek… A névsor hosszú, sőt végtelen. Hiszen a
névtelenek is ide tartoznak, a másod- sőt harmadvonalbeliek, akikre már nem
emlékezünk, de akiknek a filmjei, ha újra nézzük őket, még mindig
felvillanyozóak tudnak lenni. Nem azért, mert olyan jók, hanem mert érezhető,
hogy ők is részesei, arctalan segítői egy nagy hullámnak, az úgynevezett
művészfilm hullámának, amely egész Európát elárasztotta, sőt más földrészeket
sem hagyott érintetlenül. Sokszor nem is jelentős filmekről van szó, ma már nem
lehet komolyan venni őket. És mégis: miközben peregnek, csalhatatlanul érezni,
hogy óriások állnak mögöttük, azok árnyéka vetül rájuk. S az óriások is
tisztában vannak ezzel, és vigyáznak a mögöttük állókra, mert tudják, hogy
közös a nyelvük, közös a kultúrájuk. Közös a hitük. És ez a hit nem
korlátozódott a filmművészetre, hanem sok minden másra is kiterjedt. A film
nemcsak mint film volt fontos, hanem mint kultúrateremtő tényező is. Soha
korábban vagy később nem volt olyan súlyos a szerepe, mint ebben a négy
évtizedben. csakis azért lehetett így, mert a kultúra, amely fenntartotta, maga
is fontosnak érezte magát.
Persze nem mindenki
osztozott ebben. A film mint filmipar továbbra is működött, ráadásul egyre
hatékonyabban. De nem ennek a közös nyelvnek az esztétikuma éltette, hanem
valami más; a hite nem a kultúra fontosságára és fenntartására irányult, hanem
a sikerre, az eladhatóságra, a rentabilitásra. És mégis, bár a művészfilmek
száma elenyésző volt a filmipar végtelen sok produktumához képest, meg tudták
hódítani Európát, sőt még Amerika néhány elszigetelt pontját is. Korábban ez fordítva
volt: a nagyok, az óriások nem tudták az egész kultúrát befolyásolni, nem
voltak képesek meghatározó erővé válni, legfeljebb egymást figyelték, Ruttmann Vertovot,
René Clair Pudovkint, Dreyer Fritz Langot, Victor Sjöström Robert Wienét, és
így tovább. De nem alakult ki egy nagy közös háló, mert nem voltak igazi
társaik, és főleg nem volt közösségük.
A 19-20. század
fordulóján a szecesszió nemzetközi mozgalmát országról országra más névvel
illették, s hol szecessziónak nevezték, hol Jugendstilnek, hol art nouveau-nak,
hol New vagy Modern Style-nak, hol Modernizmusnak, hol Stile Libertynek, vagy
akár Tiffany Style-nak vagy Glasgow Style-nak. Lényegét tekintve azonban
mindenütt ugyanarról az átfogó európai mozgalomról volt szó, amelynek
célkitűzése a szó eredeti értelmében vett kivonulás volt. Ami kitörést is
jelentett. Kitörni az áporodott, sötét bútorokkal telezsúfolt otthonokból,
kidobni a szülőktől és nagyszülőktől örökölt tárgyakat, szakítani a
bombasztikus architektúrával, emberléptékű épületeket emelni, elutasítani
mindenféle eklektikát. És, ezzel párhuzamosan, új életformát, új életközösséget
teremteni – mint történt ez Hellerauban, Anconában vagy éppen Gödöllőn. A
negyvenes évek végétől a filmművészet terén is valami hasonló vette kezdetét. Az
elkövetkező évtizedekben a neorealizmust követően sokféle elnevezés alakult ki:
poszt-neorealizmus, cinema vérité, francia új hullám, szerzői film, modern
film, új film, free cinema, Junge Deutsche Film, cseh groteszk, nouvelle vague…
De mégoly eltérőek voltak is, rokonai voltak egymásnak. Az egymástól távol
állók is érintkeztek és párbeszédet tudtak folytatni. Országról országra eltérő
szempontoknak kellett eleget tenni. Más kihívásokkal kellett szembenézni
Olaszországban vagy Németországban, Franciaországban vagy Angliában,
Spanyolországban vagy Svédországban, Kelet-Európáról nem is szólva. De közben
volt egy nagy közös elvárás és remény is: hátha a háborút követően még egyszer
föl lehet ébreszteni az európai szellemet, újra elevenné tenni a hagyományát, s
gondoskodni arról, hogy e szellem a film világában éppoly természetesen
érvényesüljön, ahogyan a zenében, az irodalomban, az építészetben, a
filozófiában vagy a festészetben ez magától értetődő volt. Vagyis hogy a
filmművészet felnőjön, s alkotóik egyenrangú társnak érezhessék magukat
Beckett-tel és Francis Bacon-nel, Camus-vel és Luigi Nonóval, Jaspers-szel és
Louis Kahnnal, Sartre-rel és Heideggerrel, Bataille-jal és Frank Lloyd
Wright-tal, meg a többiekkel, akik generációk számára magától értetődő irányjelzők
voltak. Mégannyira különböztek is egymástól, mindnyájan az európai szellem
hagyományát tartották ébren. A filmrendezőktől eltérően persze nekik voltak
elődeik – ott volt számukra a teljes irodalom-, művészet-, filozófia- és
zenetörténet. Hozzájuk képest a filmrendezőknek – néhány kevés elődtől
eltekintve – szinte a semmiből kellett megteremteniük magukat. Bacon
visszanyúlhatott Velázquezhez, Beckett Shakespeare-hez, Nono Monteverdihez,
Bataille Pascalhoz, Heidegger a preszókratikusokhoz. Truffaut számára azonban
legfeljebb a kortárs amerikai film néhány nagy „szerzője” bizonyult folytatható
hagyománynak. Amikor 1959-ben bemutatták a Szerelmem, Hiroshimát, akkor
a korabeli kritika érthető módon semmilyen filmtörténeti előzményt sem tudott
megnevezni; nem csoda, hogy ehelyett a fél évszázaddal korábbi Avignoni
kisasszonyokkal állították párhuzamba.
Ennek a filmművészetnek
az éltető ereje paradox módon az európai szellem válsága volt. Pontosabban: az
a válsága, amelyből 1945 után néhány évtizedig úgy tűnt, hogy ki lehet lábalni.
Ez a remény a nyolcvanas évek elejéig tartott. Ez a korszak – legalábbis a
filmtörténet vonatkozásában – az európai művészetnek azon nagy korszakai közé
tartozik, amelyek kitüntetett kérdésként kezelték az ember metafizikai kötődéseit,
s nem engedték, hogy a szellemet kiszolgáltassák a gazdasági vagy politikai
hatalmi szempontoknak. Elég csak az irodalomra gondolnunk. Nemcsak a görögöknél
volt ez így, hanem a rómaiaknál is; de ugyanez jellemezte a középkori epikát,
az itáliai kora reneszánsz költészetet, a trubadúrok költészetét, az
Erzsébet-kori irodalmat, az angol metafizikus költészetet, a spanyol aranykor
drámairodalmát, a francia klasszikusokat, a weimari klasszikát, a jénai vagy
heidelbergi romantikát, a 18. és 19. századi angol és francia epikát. S persze
az oroszokat, Gogoltól Csehovig. Közismert, hogy Európában a maguk korában úgy
tekintettek Tolsztojra és Dosztojevszkijre, mint két Messiásra: mégannyira
különbözzenek is, mindketten a metafizikai hagyomány életben tartására tettek
kísérletet.
A huszadik század első
felében úgy tűnt, végérvényesen megroppant ez a hagyomány. A két világháború
nemcsak kiváltója volt ennek, hanem beteljesítője is egy hosszan érlelődő
folyamatnak, amely összefügg az iparosodással, az eltömegesedéssel, a
szekularizációval. Kertész Imre szavaival: „a 21. század küszöbére érve, etikai
értelemben magunkra maradtunk. Elhagyott bennünket az egyetemes Isten,
elhagytak egyetemes mítoszaink, s elhagyott az egyetemes igazság is… Nem vezet
bennünket sem égi, sem földi útmutató.” Kertész, aki magát hangsúlyozottan nem
tartja istenhívőnek, a 21. századról ír. De amit a 21. századról mond, az a
20-ra is érvényes. Az ember metafizikai kötődései ugyanis már akkor javában
erodálódtak. Mit jelentenek ezek a kötődések? Metafizikai horror című
könyvében Leszek Kołakowski e kérdésre kérdésekkel válaszolt: „Vajon nincs-e az
emberi elmében valamifajta független késztetés, amely azt a gyanút táplálja,
hogy az igazán valóságos világ a tapintható felszín alatt rejtezik? Nem
hordozunk-e magunkban valamifajta ösztönös gyanakvást, amelyet ugyan gyakran
megvetett és kigúnyolt a józan, empirikus ész, de amely soha nem szunnyadt el
teljesen a civilizáció hosszú története folyamán, és amely arról kíván
meggyőzni bennünket, hogy az isteni szem (vagy a transzcendentális ego) egészen
másképp látja a dolgokat, mint mi, és hogy nem vagyunk mindörökre elzárva
attól, hogy mi is részesedhessünk ebből a csalhatatlan látomásból?”
1945-ben nemcsak a II.
világháború ért véget, hanem Európának egy korszaka is befejeződött. A háború
hatalmas vákuumot hagyott maga mögött; Európa régen nem kapott ilyen
lehetőséget arra, hogy megújuljon. S bár hamar kiderült, hogy ezt a megújulást
a kettéválasztott Európa mindkét felén gazdasági, politikai és hatalmai
szempontoknak rendelik alá, a szellemi nyitottság és a metafizikai gyökerek
iránti érzékenység évtizedeken át eleven tudott maradni. A filmművészetben elég
Truffaut vagy Godard filmjeinek egzisztencialista gyökereire gondolni, arra,
ahogyan a korai Visconti a misztériumjátékokhoz közelíti a történeteit, ahogyan
Pasolini Krisztus figurájára vetíti rá számos hősét vagy az ősi mítoszokat
teszi ismét elevenné, ahogyan Bergman az emberi viszonyokat elemezve a létezés
gyökereiig hatol le, ahogyan Tarkovszkij a 19. nagy századi orosz írók
hagyományát folytatja, ahogyan Antonioni a létezés kilátástalanságának kérdését
feszegeti, ahogyan a csehek a konkrét társadalmi látleletekben a lét egyetemes
abszurditására bukkannak, ahogyan a korai Fassbinder a leplezetlen rettenettel
néz szembe, vagy ahogyan a „művész” és a „művészet” fogalmát Európa szerte
folyamatosan napirenden tartják. Röviddel a dachaui koncentrációs táborban bekövetkezett
halála előtt a méltatlanul elfeledett német író, Friedrich Reck-Malleczewen a
következő szavakkal fejezte be a naplóját, amely a huszadik század megrázó
dokumentumai közé tartozik: „Halálos bűnökkel a vállunkon, bejárva a csúcsokat
és a mélységeket, tudom…, ó igen, tudom, hogy a kereszténységnek még előtte
vannak a nagy feladatai. A ma uralkodó sátánizmus közepette egy második
katakombára, egy második Néró-fáklyára van szüksége, hogy a szellemet másodjára
is győzelemhez segíthesse.” A háborút követő évtizedekben az európai
művészfilmek kimondatlanul is ezzel a kihívással viaskodtak: a szellemet
igyekeztek újra győzelemhez segíteni. Még olyankor is ennek reménye éltette
őket, ha a történetek látszólag semmi ilyesmire nem utaltak. De gyakran nagyon
is nyilvánvaló volt, hogy nemcsak emberi történetekről és sorsokról van szó,
hanem ezeken keresztül Európa sorsáról. Arról, hogy mitől sajátosan európaiak
ezek az emberek, hogyan kapcsolódnak ezernyi szállal a földrész szellemi gyökereihez,
hogyan élik azt az életet, amelyet semmilyen más földrészen nem élhettek volna
meg így. Európa sorsa pedig elválaszthatatlan a nagy mítoszának, a
kereszténységnek a sorsától, amely, miközben gyakorolt vallásként nyilvánvalóan
egyre jobban halványodik, szellemi mélyáramlatként továbbra is eleven, sőt,
mint Reck-Malleczewen írja, még nem is teljesedett be. A Mozi nagy korszakának
a filmjei mind ezzel viaskodtak. Mamma Roma, A hetedik pecsét, Andrej
Rubljov, Fekete Péter, Tejút, Máté evangéliuma, Berlin,
Alexanderplatz, A hosszútávfutó magányossága, Csend és kiáltás,
Kés a vízben, Rocco és fivérei, A félelem megeszi a lelket,
Édes élet, Kaland, Így jöttem, Napfogyatkozás, vagy
utóvédharcosként, Sátántangó. Lehetne sorolni a címeket, tucatszámra. És
említeni lehetne – Európán kívülről – a film noir nagy alkotásit, amelyek a
negyvenes-ötvenes években készültek, és amelyek, mégoly hamisítatlanul amerikai
fogantatásúak voltak is, rezonáltak az európaiak kérdésfeltevéseire. Nem szólva
Hitchcockról, akinek a filmjei a nézőben mindig hagynak egy nyugtalanító,
szorongató érzést: a bűntényt feltárták ugyan, de a létezés rejtélyét ettől még
nem oldották meg. Ez is Európa nagy témái közé tartozik.
Így vagy úgy, de ezek a
filmek mind a kereszténység nagy metafizikai kérdéseivel birkóznak. Nem úgy,
hogy a vallás kérdéseit feszegetik, vagy a tanításait viszik vászonra, hanem a
szellemével küzdenek, akár tudatosan, akár nem – úgy, ahogyan a filozófiában
Gabriel Marcel, Simone Weil, vagy Georges Bataille, aki még az erotika kapcsán
is a kereszténység kérdéseit vette fontolóra. E filmrendezők bizonyos
értelemben Dosztojevszkij örökösei, aki a 19. században ezt írta: „Minden a
jövő századtól függ.” A filmművészet a negyvenes éveket követően néhány
évtizedre mintegy magára vette a döntés feladatát. Abban az űrben, amit a
háború hagyott maga mögött, nyitva állt minden kérdés. És ez a vákuum
erjesztően és ösztönzően hatott sok mindenre, amit magába tudott szippantani. A
négy évtized alatt, amíg tartott, minden lehetségesnek látszott. Még a
megváltás is. „Legyetek realisták, akarjátok a lehetetlent!”, hangzott 1968
egyik jelszava. Tudjuk, nem így történt. De az európai filmnek ez a négy
évtizede a szellem olyan szabadságáról adott tanúbizonyságot, hogy már most
látni: a két és félezer éves európai kultúra nagy korszakai között a helye. És
talán ez volt a legutolsó ilyen korszak. Kivételes helyzetét annak is
köszönhette, hogy széles körű támogatást tudhatott maga mögött. Az ötvenes
évektől kezdve számos európai országban olyan intézményes és intellektuális
háttere alakult ki a művészfilmnek (finanszírozási rendszerek, fesztiválok,
folyóiratok, filmklubok, szövetségek, forgalmazás, díjak,
művészmozi-hálózatok), amely azt mutatja, hogy egy egész civilizáció érezte: a
film az ő ügye is. És hogy nem egyszerűen csak a filmről van szó. A közvetlen
cél annak széleskörű tudatosítása volt, hogy a film nem pusztán a
látványosságnak egy új keletű változata, hanem mindenek előtt művészet. Ám
ezzel a film műfaját az európai művészet két és fél évezredes hagyományába
igyekeztek becsatolni, amelynek rendeltetése mindig is az említett metafizikai
kötődések ébrentartása volt.
Térben, időben messze
esnek egymástól ezek a filmek. De már három-négy évtized elteltével is látni a
közös nevezőt. Különösen ma, amikor ez a közös nevező végképp anakronisztikussá
vált. Mára a filmet egyre agresszívebb eszközökkel világszerte az ipar és a
pénzvilág leplezetlen elvárásaihoz próbálják igazítani, a fogyasztói társadalom
logikájának alávetni. És ahogyan a piacon forgalmazott áruk legnagyobb része
nem valódi, hanem mesterségesen fenntartott igényeket elégít ki, úgy az
filmművészet számára kijelölt helyre is egy olyasfajta film nyomult be, amely
mesterséges elvárásoknak igyekszik megfelelni. Amit ma filmnek neveznek, annak
túlnyomó része a valódi emberi hiányt, a metafizika utáni eredendő emberi
éhséget mesterségesen ébresztett álhiányok sokaságával takarja el. Az európai
kultúra két és fél évezredes hagyományát megtagadva a figyelmet nem az ember
egzisztenciális szabadságára, törékenységére, a létezés rejtélyére irányítja,
hanem ellenkezőleg, éppen elterelni igyekszik róla. Elegendő összehasonlítani
Paolo Sorrentino A nagy szépség című filmjét és Antonioni Éjszakáját,
vagy Hitchcock Psychóját és Gus van Sant Psycho-remake-jét, hogy
látni lehessen, hogyan fordult ki önmagából valami, hogyan vette át a
stafétabotot a művészettől az áramvonalasság, a könnyen fogyaszthatóság. Hogy a
technikai bravúr hogyan semmizett ki egy látásmódot, egy létszemléletet. Nem a
rendezők tehetségével van gond. Hanem arról, hogy eltűnt a hátuk mögül az a
hatalmas tartalék, amelynek energiája évtizedeken át még a közepes műveket is
felvillanyozóvá tudta tenni.
Filmművészet
persze továbbra is van. De nincsen filmkultúra, s véget ért az, ami „modern
filmként” vagy „művészfilmként” egy ideig történelemformáló erővel bírt. A
filmművészetet immár nem egy átfogó kultúra tartja fenn és hordozza, hanem
elszigetelt nevek, magányos filmrendezők, akik, a filmtörténet korai
évtizedeihez hasonlóan nem alkotnak közösséget, hanem a filmipar egyetemes
világában magányos bolygók benyomását keltik. Haneke, Almodóvar, Roy Anderson,
Jeles András, Terence Davies, Lars von Trier, Zvjagincev, Tarr Béla, Wenders…
ezt a névsort is lehetne hosszasan folytatni. Megannyi Don Quijote benyomását
keltik: filmjeiket nézve jól érzékelhető, hogy valami ellenében
készültek. Mire képes a test? Mi a halál? Mi a spiritualitás? Van-e még
szentség? Létezik-e hagyomány? Milyen poklok vannak a lélekben? E rendezők
számára is magától értetődőek ezek a kérdések. De az is látszik, hogy csakis az
ő számukra azok, s nem tudnak maguk mögött egy széles közösséget, amely a
nyelvüket beszélné. E kérdéseknek ugyanis már nincsen kultúrája, és különösen
nincsen kultúrateremtő ereje. E rendezők magányosak, abban az értelemben, hogy
kizárólag saját magukra tudnak hagyatkozni, ha ébren akarják tartani a
metafizika utáni vágyat. Már nem számíthatnak az őket környező kultúrára. A
lengyel költő, Adam Zagajewski szavaival: „A metafizikai érzések – valóban
eltűntek volna? Nem, természetesen nem. Csakis tőlünk függ, mi történik velük.
Valamennyien minden pillanatban döntünk róluk, nem rajtunk kívül léteznek, nem
olyanok, mint egy olvadó jéghegy Grönlandon, melynek sorsát őszintén sajnáljuk.
Nem képeznek tőlünk független kontinenst, amit az óceán elönt. Mi magunk
vagyunk a metafizikai érzések. Már régóta veszélyeztetve vannak, évszázadok
óta, de újra meg újra mindig megmenti őket valaki, és továbbra is meg fogja
menteni.” Az említett rendezők – az egyre fogyatkozó nézők előtt – mintegy
tovább adják egymásnak a stafétabotot, anélkül, hogy számíthatnának egy végső
ünnepélyes díjátadásra. A kultúra – pontosabban civilizáció – ugyanis immár nem
őket díjazza.
A filmipar is
kitermelte persze azokat a rendezőket, akik mintegy átlépték a saját
árnyékukat: Tarantino vagy David Lynch például vitathatatlanul a nagyok közé
tartoznak. De nagyok abban is, hogy miközben a hagyományos filmművészet
szellemében észrevehetően metafizikai kérdéseket feszegetnek, ezeket hihetetlen
bravúrral rántják vissza a nem-metafizika szférájába és alakítják át
egydimenzióssá. S ezzel a filmipar igényeihez igazítják azokat. A Ponyvaregény,
a Kutyaszorító, a Kék bársony vagy a Twin Peaks egy
pillanatig sem hagy kétséget afelől, hogy alkotóiknak határozott elképzelése
van a létezésről, s hogy nem idegenek tőlük a metafizikai problémák. De
éppilyen nyilvánvaló az is, hogy ezeket már csak idézőjelben tudják elgondolni.
Annak a hatalmas szürke sávnak a képviselői ők, amely a filmművészet és a
filmipar között alakult ki: mindkét irányba megfelelni próbálnak, miközben
egyikkel sem akarnak igazán azonosulni. Az úgynevezett midcult
kultúrája, ami Virginia Woolf szerint a magaskultúra kiárusítása, a filmben is
uralkodóvá vált. Ezek a rendezők a világot a puszta felszínre redukálják: csak
az van, ami látható, megfogható, ami éppen a néző szeme előtt történik, s még
az úgynevezett misztika is ebbe simul bele. És innen nincsen kiút, sugallják,
még a felszín alatt is csak újabb felszín húzódik, minden ugyanoda és ugyanabba
vezet vissza, ahogyan a Ponyvaregény is ott fejeződik be, ahol
elkezdődött. Ez a kizárólagos felszín az, ami napjainkban az egész világ
számára követendő minta, és a filmművészetet is e parancs a nevében igyekeznek
a filmiparnak kiszolgáltatni. Lars von Trier, Haneke vagy Tarr Béla filmjei
ezért keltik egy utóvédharc benyomását. Nem mintha ne lenne tudomásuk a
megmásíthatatlan döntésről, amit a globalizálódott filmipar a fejük felett
meghozott. De érzékeltetni tudják a transzcendencia törékenységét és sérülékenységét,
s ettől filmjeik nem csúsznak lapos anakronizmusba – nem az ötvenes és hatvanas
évek filmművészetéhez igazodnak, hanem a harmadik évezred kihívásaira
válaszolnak. Alkotásaikat az teszi jelentőssé, hogy úgy tesznek javaslatot a
transzcendencia visszaszerzésére, hogy közben tisztában vannak a Ponyvaregény-féle
világállapot megkerülhetetlenségével. Egy pillanatra sem táplálnak olyan
illúziókat, hogy erről nem kell tudomást venni. A szenvedés, miként Tarantinónál,
az ő esetükben is annak a garanciának a megsemmisülését jelzi, amely nélkül
végképp értelmét veszti az élet s a civilizáció vaktában halad előre, minden
lépéssel saját pusztulását siettetve. De, szívük mélyéig romantikusként vagy
hívőként, a megelőlegezett pusztulás mögé is betekintenek. A reménytelen
jövőt vázolják fel, és ezt a régi nagy európai hagyomány tükre elé
állítják. A művészfilm klasszikus korszakának utóvédharcosai, De már nem annak
kultúrateremtő szelleme élteti őket, hanem a hősi rezignáció melankóliája.
Kazetta:
Friedrich Percyval
Reck-Malleczewen: Tagebuch eines Verzweifelten, Goverts Verlag,
Stuttgart, 1966.
Leszek Kołakowski: Metafizikai horror, Budapest, 1994.
Kertész Imre: Feltámad-e?!…
in: A száműzött nyelv, Budapest, 2002.
Kovács András Bálint: A
modern film irányzatai, Budapest, 2006.
Sean Martin: New
Waves in Cinema, 2013.
Adam Zagajewski: Die kleine Ewigkeit der Kunst, München,
2014.