Magyar MűhelySzerdai gyerekA mosónő érzékiségeKránicz Bence
Horváth Lili Karlovy Varyban
díjazott elsőfilmjét finom erotikája teszi különlegessé.
Riadt tekintetű fiatal lány néz
felénk egy rendőrautóból. Akadozva beszél, alig érteni, mit mond. Csak a film
legvégén derül ki, hogy Maja (Vecsei Kinga) mitől omlott össze, de a
kommunikációval a cselekmény további részében is meggyűlik a baja. Biztosra
vehető, hogy a nézők egy részét zavarni fogja az a rendezői döntés, hogy a
hősnő furcsa hangsúlyokkal, idegenül beszél. Érthető, hogy a rendező, Horváth
Lili mit akart megmutatni ezzel az instrukcióval: azt, hogy Maja nem ért szót a
környezetével, nehezen talál fogódzót az életben, ami nem is csoda, mivel egykori
intézetis lányként most azért gürcöl, hogy a kisfiát kihozhassa a
gyermekotthonból.
Maját akkor lehet végre
megkedvelni, amikor elhisszük, hogy változtatni akar kilátástalan és egyhangú
életén. Ennek a változásnak az ígéretét hozza a mikrohitel-program, amelynek
keretein belül Maja mosodát nyithat a házuktól nem messze lévő, lassacskán
szétmálló művházban, valamelyik pesti külkerületben. Felcsillan a remény, hogy
hazaviheti magához kisfiát, Krisztiánt, aki ugyan élénk és aranyos gyerek (a
tüneményes Kovács Ede játssza), de láthatóan megszenvedte Maja hányattatásait,
hiszen nem hajlandó megszólalni. A lánynak a program koordinátora (Thuróczy
Szabolcs) is pártját fogja, ráadásul egyértelműen vonzódik is hozzá. Hogy ez a
vonzalom kölcsönös-e, azt nem könnyű megállapítani, Maja ugyanis hozzá van
szokva, hogy alkalmanként a testét is fel kell kínálnia a boldogulás
reményében. Thuróczy karaktere azonban tisztességes és őszinte férfi – ezt felismeri
Krisztián apja is, Krisz (Antal Zsolt), aki mindeddig magasról tett Majára és a
gyerekükre, inkább piti bűncselekményekkel múlatta az időt, de a lány körül
zajló eseményeket egyre dühösebben figyeli.
Maja figurája ismerős lehet azoknak,
akik követték Horváth Lili rövidfilmes pályafutását. A rendező legsikeresebb
kisfilmjének, a Napszúrásnak is ő
volt a hőse (akkor az időközben a szerephez túlkorossá vált Törőcsik Franciska
játszotta), a színészi tapasztalattal korábban nem rendelkező Vecsei Kinga
ugyanezt a karaktert kelti életre. Az intézetis múlt és konkrét motívumok is
visszaköszönnek a Szerdai gyerekben, például
a felkínálkozás önfeladó gesztusa, amit ráadásul mindkét filmben ugyanazok a
szavak („Akarod? Mert én akarom.”) kísérnek. Ezek a szexualitástól izzó
momentumok a film legerősebb pillanatai, Horváth Lilinek kivételes érzéke van
az egyszerre érzelmes és erotikus, de szép és keresetlen jelenetek
rendezéséhez, Vecsei Kinga és Thuróczy Szabolcs között pedig nem csak ekkor,
hanem a film során végig működik az összhang. Itthon talán nincs is Thuróczy
korosztályában nála sokszínűbb és izgalmasabb színész, aki filmen is ennyire
magabiztos és érett alakításokat nyújtana – mellette az erős kisugárzású, de
érthető módon szerényebb színészi eszköztárral bíró Vecsei is sokkal
természetesebb.
De nemcsak a színészi munkát
illeti dicséret, hanem a csüggesztően szegény miliő ábrázolási konvencióira
rácáfoló, napfényben fürdő képeket is (Maly Róbert operatőri munkáját) és az
ebben a közegben ugyancsak váratlannak ható, kedves, olykor szinte gyermeteg
humor megjelenését is – visszatérő poén, hogy Majáék a Macskafogót nézik mobiltelefonon, ezek a jelenetek még a tuskó
Kriszt is közelebb hozzák a nézőhöz.
Ám elsőfilmes hibák is vannak
bőven, amelyek miatt a Szerdai gyerek
szimpatikus, de egyenetlen produkció hatását kelti. A Maja furcsa dikciójához
hasonló modoros megoldások közé tartozik a kísérőzene túlhasználása és néhány
didaktikus, a reflektálatlan karakterektől teljesen idegen mondat, de a rendező
számára nyilvánvaló inspirációt jelentő alkotók – elsősorban, már csak a Szép napokból ismerős mosodamotívum
révén is, a korai Mundruczó – hatása is lehetne kevésbé érezhető. Viszont felismerni
azt a pontos és érzékeny fogalmazásmódot, amit Horváth Lili a rövidfilmjeiben
kialakított, és nincs okunk kételkedni benne, hogy a rendező következő munkája a
Szerdai gyereknél sallangmentesebb és
kiforrottabb film lesz.
SZERDAI GYEREK – magyar, 2015.
Rendezte és írta: Horváth Lili. Kép: Maly Róbert. Zene: Presser Gábor. Vágó:
Szabó Dániel. Hang: Major Csaba. Producer: Fehér Károly. Szereplők: Vecsei
Kinga (Maja), Antal Zsolt (Krisz), Thuróczy Szabolcs (János), Kovács Ede
(Krisztián), Németh Annamária (Böbe), Börcsök Enikő (Igazgatónő). Gyártó:
Popfilm / Detailfilm. Forgalmazó: Wednesday Group. 93 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 22 átlag: 5 |
|
|