KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az éhezők viadala – Kiválasztott

Varró Attila

The Hunger Games: Mockingjay – amerikai, 2015. Rendezte: Francis Lawrence. Írta: Suzanne Collins regényéből Danny Strong. Kép: Jo Willems. Zene: James Newton Howard. Szereplők: Jennifer Lawrence (Katniss), Josh Hutcherson (Peeta), Liam Hemsworth (Gale), Woody Harrelson (Haymitch), Julienne Moore (Coin). Gyártó: Color Force / Lionsgate. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 136 perc.

 

A 2010-es évek egyik legmarkánsabb álomgyári trendjeként szaporodó young adult disztópiák úttörőjét jelentő Éhezők viadala-széria idei záródarabjára immár egyértelműen elszakadt kamaszgyökereitől. Míg a 2012-es nyitórész és a Futótűz párdarabja tiniközönségének primér igényeihez szabva egyértelműen generációs konfliktusokra és kisképernyős agymosásokra korlátozta reflexióit, a Kiválasztott két részre bontott szabadságharc-történetét jóval erősebb szálak kötik azokhoz a politikai/ideológiai alapú globális konfliktusokhoz, ahol kiszavazások és népszerűségi voksok helyett egész népek jövője, túlélése a tét – nem véletlenül bukkan fel háromujjú tisztelgése diktatúraellenes vagy nemzeti függetlenségi tüntetéseken Hongkongtól Thaiföldön át Katalóniáig. Collins alapregényének brutálisan sötét kritikája a Snow elnök elleni forradalom élére álló Katniss eszméléséről és a kiábrándulásról a hangzatos szólamok mögé rejtőző öncélú hatalmi mechanizmusok irányította felkelésből nem az X-faktor kizsákmányoló/manipuláló felnőttvilágától elforduló kamaszceleb meséje, hősnője inkább a híradók önpusztító iskolai merénylői és tizenéves terroristái között feszíti íját – a kapitóliumi utcákon menekülő polgárokban pedig a kerítések, kordonok mögé szorult komplett nyugati világra ismerhetünk.

Francis Lawrence mindennemű invenciót és egyéni hozzájárulást nélkülöző, szigorúan piaci szempontokat szolgáló felképesítése (lásd a legdurvább vonások kisatírozását, az áramvonalasított drámai háromszög-szálat vagy akár a teljesen felesleges két részre osztást) alapvető forráshűsége jóvoltából zavarba ejtő végeredményt hoz: egyrészt kilúgozza a regény legradikálisabb állításait, enyhe csalódást okozva azoknak, akik többnek érzik a Collins-trilógiát a népszerű YA-spanok mindenféle műfajálcába bújtatott agyhalott tinirománcainál Alkonyattól a Negyediken át a Beavatottig, ugyanakkor jóval felkavaróbb és ellentmondásosabb üzenet olvasható látványos képsorai mögött, mint arra a saját tizenéves célközönségét rendre csak ócska moralizálással és falvédő-közhelyekkel tömő kortárs Álomgyár magától bármikor is képes lett volna.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12525