MűvészmoziAbel Ferrara: PasoliniLomha svenkNagy V. Gergő
„Pasolinihez
imádkozom” – mondta John Waters. „Pasolini én vagyok” – énekelte Morrissey.
Abel Ferrara alighanem náluk is nagyobb rajongó.
Három
ujj a barázdált homlokon: ebben az emblematikus Pasolini-pózban tűnik fel a
címszereplő Abel Ferrara filmjében. Első blikkre alighanem a világ sorsa
feletti gond redőzi ezt a nemes homlokot, és talán valamiféle mély, sötét tudás
vagy valamely komor sejtelem miatt kell megtámasztani. De amikor egy óra múlva Willem
Dafoe (aki minden erőlködés nélkül lényegül át az egykori rendezővé) megismétli
ezt a jellegzetes gesztust jövendő gyilkosának vacsoráját figyelve, már benne
sűrűsödnek Pasolini politikai aggodalmai és alkotói vágyai, hétköznapi örömei
és félelmei is. Ezeket a vágyakat és félelmeket, banális örömöket és fajsúlyos
aggályokat leltározza Abel Ferrara tiszteletteljes Pasolini-portréja, amely a
legendás művész legendás halálát és annak örökké homályos körülményeit
(politikai gyilkosság volt? Vagy ő maga rendezte meg?) nagy anyagismerettel és
megejtő alázattal dolgozza föl – de az életrajzi filmek szokásrendjével
szembefordulva végig tartózkodik attól, hogy hősének talányos végzetét
áramvonalas sztorivá formálja.
*
Mert
mégis miről szólt Pasolini utolsó napja? – teszi fel a kérdést az amerikai film
nagyapakorú fenegyereke, és az összeesküvés-elméletek helyett inkább sorra
veszi az aznapi programot. Családi találkozók, művészi projektek, interjúk, majd
kocsikázás a tengerparton egy mogorva prostival – Ferrara és forgatókönyvírója,
a Gomorrát is jegyző Maurizio Braucci
ennek az utolsó napnak (és plusz-mínusz néhány órának) az eseményeit mesélik el.
Ám ezt a könyörtelenül a halál felé tartó lineáris eseménysort úton-útfélen
kitérők szakítják meg, és temérdek történetanyagot sodornak elénk a tevékeny
művész íróasztalából. Nem csupán Pasolini (immár magyarul is olvasható) utolsó
regénye, a Petrolio elevenül meg
(amely, mint egy Moraviának címzett levélből kiderül, „előszó egy
testamentumhoz”), de a regény elbeszélője is új mesébe fog a bennszülöttek
mosolyára csodálkozó férfiról, végül az elbeszélés Pasolini utolsó filmtervét, a
Porno-Teo-Kolossal mágikus meséjét is
rekonstruálja – méghozzá Ninetto Davolival (Pasolini nagy szerelmével) a
hálátlan főszerepben. Ferrara tehát PPP utolsó napjainak élmény- és
gondolatvilágából afféle melankolikus kollázst tapaszt össze, amelyben egymás
mellé kerülnek és egymásba úsznak az otthoni élet intim, drámaiatlan jelenetei
és a felsőbb politika köreibe vezető regény világa, az utolsó filmterv
(ironikus?) gügyesége és a tengerparti gyilkosság brutalitása – továbbá: a
domesztikus Pasolini, a közíró Pasolini, a hímringyókra portyázó Pasolini, meg
az a Pasolini, aki a műveiben mutatkozik meg.
*
Ez a
markáns kontrasztokra építő szerkezet a címszereplőtől sem lett volna idegen.
Pasolini sorra-rendre különböző stilisztikai elemeket és hangfekvéseket
állított egymás mellé a műveiben – legyen szó a proliközeg és a fenséges zene
harsány kontrasztjáról a korai filmekben a Csórótól
a Mamma Rómáig, vagy például a
halvérű arisztokrata-világ és a kannibálhorror párhuzamos montázsáról a Disznóólban. És hasonlóan eklektikusan
bánt a kísérőzenével, mint az operaáriákat popszámokkal, Tony Joe White-ot
Rossinivel kontrázó Ferrara – akinek ráadásul Pasolini vehemens kapitalizmuskritikája
is felettébb jól áll (lásd a komor jóslatokban dús utolsó interjú hipnotikus jelenetét):
elvégre korábbi munkái gyakran éppen az uniformizáló kapitalizmus
katasztrófájáról meséltek (például a vámpírizmus vagy az inváziós sci-fi
alakzatán keresztül a Menekülés a
pokolból és a Testrablók
esetében). De Ferrara nem imitálja görcsösen bálványát, zaklatott közelikre
épülő stílusát csak alkalmanként idézi meg, és inkább Pasolini gondolataiba és
a befejezetlen művek világába helyezkedve a saját nyelvén igyekszik fogalmazni.
A függő beszéd – miként azt maga Pasolini hangsúlyozta A költői film című lenyűgöző esszéjében – legkivált egy lehetőség
arra, hogy „a művész egyes szám első személyben szólalhasson meg.”
*
És
Ferrara a bálványának műveiből és életéből éppolyan gazdag motivikus hálót sző
a hőse köré, mint a legjobb és leginkább személyes munkáiban. A Pasolini nyitott, mellérendelő kompozícióját
a tükrözések, ismétlések és a finom modulációk sorozata határozza meg: úgy
tűnik, mintha ebben a filmben szinte minden cselekményelem legalább kétszer fordulna
elő. Két felláció keretezi a szüzsét (egy baljós és szenvedélyes, illetve egy gyöngéd
és enervált), két levelet olvas föl a narrátor (az egyik Moraviának, a másik
Eduardo De Filippónak szól), két interjú és két repülőút követi egymást
(Pasolini hazaútja és a Petrolio
katasztrófája, egy-egy segítőkész stewardess-szel), és Pasolini kétszer megy
vacsorázni a halála estéjén. De még a labdarúgás motívuma is kétszer
mutatkozik: előbb Pasolini törhetetlen életélvezetét reprezentálja, aztán ennek
tragikus visszavételét: mikor a holtestet megtalálják, az egyik bámészkodó fiú focilabdát
szorongat a hóna alatt. A tükrözések ráadásul gyakran a cselekményvilágon túlra
mutatnak – legyen szó a Pasolini-filmekre történő utalásokról (a gyilkosság
előtt ugyanaz a Robert Murolo által prezentált szám szól, mint a Dekameron legbrutálisabb gyilkossága
előtt), vagy például Ninetto Davoli figurájáról, aki mind színészként (mint
Epifanio), mind egy másik színész által játszott fiktív figuraként feltűnik, de
mintha Pasolini gyilkosának, Pino Pelosinak (Damiano Tamilla) is ő lenne a
modellje. Ezek a figurák, események és motívumok rendre komorabb fénytörésben
és baljósabb formában térnek vissza a cselekmény során – és ezzel írják le azt
a tragikus veszteséget, amelyet Pasolini halála jelent Ferrara számára. Ugyanakkor
az ismétlődésük valamiféle álomszerűséget kölcsönöz a szabadon áradó
elbeszélésnek.
*
De
vajon nem parttalan ez a szabad áradás? „A narratíva halott, és mi gyászolunk”
– püföli az írógépét a nagy rendező-költő-esszéista az egyik jelenetben, és
Ferrara filmje mintha ennek jegyében tekintene el a drámai feszültség vagy az
egységes történet hagyományos elvárásaitól. Nem könnyű rájönni, hogy az Andrea
Fagóról mesélő epizód miért elidegeníthetetlen része a műegésznek, ahogyan az
üstökös útját követő Epifanio története is meglehetősen anyagidegennek és idétlennek
tűnik (és kifejezetten nehéz elhinni, hogy Pasolini tényleg egy ennyire blőd
parabolával akart rákontrázni a Saló
horrorjára) – de igazság szerint az éjszakai portyázások és a gyengéd otthoni
jelenetek ezekkel a sekély nívójú epizódokkal együtt rajzolják ki Pasolini
életes és hiteles portréját. Ferrara meglepően rezervált és kiérlelt filmjében éppen
az a szokatlan mutatvány, hogy a látszólag önkényesen egymás mellé állított és
változó színvonalú részek egymásutánjából valamiféle markáns hangulat jön létre
– és ebben a következetes formanyelvnek különösen nagy szerepe van.
*
A Pasolini a lassú svenkek és az átúszások
filmje: ezek rendelik egymás mellé Pasolini fiktív történeteit és otthonának
intim nyugalmát, politikai elkötelezettségét és nemi vágyait, és ezek fedezik
föl (újra) Róma kandelábereit, az utak mellett lődörgő hímringyók szépségét, a
hidak absztrakt formáit vagy a ködös lámpákat az autóút felett. Ez a képi fogalmazásmód
persze jócskán ismerős Ferrara korábbi munkáiból, de a Pasolini talán még sosem látott sűrűségben koncentrálja és halmozza
az ismerős stíluselemeket a folyamatos kameramozgástól a darabos lassításokig –
és egyúttal képes arra, hogy ezeket új minőséggel ruházza föl. Willem Dafoe
szelíden bölcs tekintete, a szeretetteli viszony Pasolini és idős anyja (az
egykori Pasolini-színész, Adriana Asti) között, vagy az interjúkból és a művek rekonstrukcióiból
áradó hétköznapi humanizmus – mindez mintha beleíródna Ferrara lomha, lebegő
kameramozgásaiba, és mintha ezzel a szemmel fedezhetnénk fel a rozsdabarna cselekményvilágot.
Ferrara filmje Pasolini tiszta, eleven tekintetét és az élet valamiféle
pátosztalan szeretetét dicsőíti, méghozzá Ferrara legsajátabb művészi eszközein
keresztül. Nagyszabású dráma és kiélezett konfliktusok helyett csupán lassan
végigsvenkel Pasolini tárgyain és gondolatain, az életén és az utolsó munkáin, és
ezzel az elegáns, nyugodt, szedált svenkkel nem csupán nagyságát mutatja meg, de
pusztulásának tragédiájából és a konkrét tárgyi világ közönyös szépségéből is
megragad valamit. Íme, ilyen volt Pasolini tolltartója, így ölelte anyját, így festett
az írógépe, és ilyenek voltak a kavicsok a holtteste mellett.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 58 átlag: 4.74 |
|
|