Magyar MűhelyAz éjszakám a nappalodValaki éjszakáraKovács Bálint
A
Dési-Móray rövidfilmek után itt az első egészestés, sőt egészéjszakás.
Szeretkezéssel
kezdődik Dési András György és Móray Gábor első nagyjátékfilmje, de ez a
szeretkezés itt nem az erotika, hanem az életadás szimbóluma: a férfi és a nő
rögtön az aktus után koccint az összeköltözés mellett a terhesség örömhírére is.
Ebbe az egy jelenetbe sűrűsödik Az
éjszakám a nappalod voltaképpeni alapkonfliktusa: a maszkulin filmek
szabályai szerint nincs is nagyobb trauma egy férfi számára, mint az
összeköltözés és a várandós barátnő, ami összeadva a szabadság feladását
jelenti, vagy legalábbis az ettől való félelmet. És szóljon bár a film akármennyire
is a budapesti éjszaka szélhámosairól, biztosítási csalásról és egy gyilkosság
rémképéről, a kiváló szimbolikájú, remekül kitalált, mind a sztori, mind a
metafora szintjén működő kulcsjelenetben kiderül: valódi témája egy férfi
traumatikus szembenézése saját felnőttségével, lelki értelemben vett
kamaszkorának végével, amelynek megélése egy már-már konkrétan is ábrázolt
újjászületéssel ér fel.
Ilyen
értelemben Az éjszakám a nappalod
legközelebbi hazai rokona a Poligamy,
amelyben a barátnő állapotossága miatti megrázkódtatást a rendező a
szürrealitás felé vett hajtűkanyarral érzékeltette. Dési és Móray filmjében a
metaforikus mögöttes tartalom inkább a háttérbe húzódva kíséri végig az
egyébként szinte realista cselekményt. Szinte: hiszen a nem hús-vér főszereplő
éppen az extrémitás. Pater Sparrow látványtervező világában keveredik a
legprofánabb budapesti bulinegyed a sosemvolt különcségekkel: a bicikliszerviz
ajtaja mögött fejfájdítóan eklektikus retrocyber romkocsma bújik meg, a falon
túl kihalt ételbár, ahol a vécécsészében ponty úszik. Az ócskás stadionnyi udvarán
elfér a fél Szabadság-szobor is a Citadelláról, a felső tízezer meg félkész lakóparkok
betoncsontvázán tartja kaviáros-kamarazenekaros estélyét.
A
sokféleség, a stílusok keveredése a sztoriban is jelen van. A párkapcsolati
dráma okozta álmatlanság miatt a főszereplő Novák kívülállóként belecsöppen az
éjszakai életbe; Czukor Balázs ezt a szemlélődő pozíciót magyar filmen színpadiatlan-szokatlan
hanghordozású beszédével, folyamatos magába zártságával, különösen erős
önazonosságával is aláhúzza. Karaktere persze fél percig sem bír megmaradni
tényleg külső szemlélőnek, az újonnan megismert alakok magukkal rántják pár
kisebb svindlibe, meg egy nagyobb és veszélyesebb akció előkészítésébe.
Dési
és Móray eddig készített rövidfilmjei is merőben eltérőek voltak a formájukat
tekintve, és a rendezők mintha most ezeket mind egybeöntötték volna. Még konkrét
utalások is megjelennek erre: az egyik jelenetben A 639. baba guminője bukkan fel, a másikban Novák a rendezőpáros
korábbi, Valaki vacsorára című
alkotását nézi laptopján.
Ez az
eklektikusság néha épp olyan fejfájdítónak tűnik, mint a film kocsmájának
neonfényes világa: mintha sehogy sem tudna létrejönni a csendes szerelmi
történet, a gengszterfilmre hajazó szál, a sültbolond szélhámosok néha túlontúl
is komolytalan akciói (mint a félig lenyelt gyűrű előkaparása egy nő torkából) és
az utolsó negyedóra thrillerszerű feszültsége. Sokszor az a feltűnő, hogy –
akár a rendezőpáros rövidfilmjeiben – milyen jól vannak megírva a mondatok,
milyen eltaláltak a sűrítések a dialógusokban; máskor viszont olyannyira
rajzfilmesen abszurdak a figurák, hogy nem érthető egy-egy cselekvésük
motivációja, és hasonlóképp túl könnyedén, következmények nélkül lépnek túl a
tetteiken. Ugyanakkor például Szamosi Zsófia (Novák barátnője) annyira áradó
érzelmeket visz a játékába, hogy szavak nélkül is képes érzékeltetni
karakterének változásait, motivációit.
Az éjszakám a nappalod építményében minden jelenetnek megvan a maga helye, azonban néha már-már
elvész a lényegi tartalom a körítésben. Ezért tűnik bár követhetőnek, de néhol
göröngyösnek az út, amely megtermékenyítéstől (újjá)születésig visz. Még akkor
is, ha Az éjszakám a nappalod következetesen
el is jut az első jelenet traumájától a megoldáskeresésen keresztül a minden
i-re pontot tevő feloldásig, amely nemcsak a cselekmény szálait varrja össze,
de arra is választ ad, miért lehetett fontos az író-rendezőpárosnak ez a
történet egy álmatlan, pizsamában bolygó budapestiről, és az miként tud többnek
lenni önmagánál.
AZ
ÉJSZAKÁM A NAPPALOD – magyar, 2015. Rendezte
és írta: Dési András György és Móray Gábor. Kép: Csukás Sándor.
Vágó: Roszik Gergely. Producer: Kántor László. Szereplők: Czukor
Balázs (Novák), Szamosi Zsófia (Barbara), Anger Zsolt (Volf),
Pálos Hanna (Flóra), Scherer Péter (Pocak). Gyártó: Új
Budapest Filmstúdió. Forgalmazó: A Company Hungary. 100 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 14 átlag: 6.57 |
|
|