DVDSötét helyekSoós Tamás Dénes
Dark Places – amerikai,
2015. Rendezte: Gilles Paquet-Brenner. Szereplők: Charlize Theron, Nicholas
Hoult, Christina Hendricks. Forgalmazó: ADS Service. 113 perc.
„Bennem van valami
gonosz, olyan valóságos, mintha valamelyik szervem volna. Ha felvágnák a
hasamat, lehet, hogy kicsusszanna belőlem, húsos tapintású, és sötét, ha a
földre pottyan, az ember akár rá is taposhat.” Így kezdődik Gillian Flynn (Holtodiglan) nyirkos hangulatú regénye,
a Sötét helyek, ám a filmet nézve se
a tapintható gonoszságnak, se a könyvben leírt, csontig ható atmoszférának nem
találjuk nyomát. Pedig Flynn komplex pszichológiai thrillere mögött könnyen
adaptálható ponyvasztori lapul, melyben kisvárosi gyilkosság (a Day famíliát
egy éjszaka lemészárolják, csak a hétéves Libby marad életben), sátánista
fiatal (a nyolcvanas évek sátánizmus-paranoiájában a heavy metalos Benre fogják
a gyilkosságot) mellett rejtélyekkel teli nyomozás is akad (a felnőtt és
leégett Libby a híres bűnügyekkel hobbiból foglalkozó Gyilkosok Klubja
megbízásából kutakodik saját múltjában).
Lehetne mondani, hogy a
filmet a tipikus adaptációs hibák viszik félre, mint a sután használt narráció,
vagy az elszúrt sztárszereposztás (a lenőtt hajú, alacsony és undok Libbyt
Christina Ricci helyett Charlize Theron játssza), de a problémák a
forgatókönyvvel kezdődnek, mely a regény zanzásított verzióját kínáló
olvasónaplóra emlékeztet. Az író-rendező Paquet-Brenner épp a pszichológiai
finomhangolást darálja ki a műből, a perzselő megaláztatást a négy gyerekét
egyedül nevelő anya, a férfivá válás kényszerét a barátnője játékszereként
ugráló Ben, az önsorsrontást az áldozatszerepbe betokozódó Libby életéből.
Flynn egy öngúnyban és szorongásokban tobzódó kisvárosi miliőt rajzol, ahol a
kiszolgáltatottságtól és megalázottságtól való félelem hajtja gonoszságba a
helyieket, a kataklizmákhoz vezető utat pedig az egymást félreismerő emberek
tévedései kövezik ki. Paquet-Brenner mindebből szimpla whodunnitot forgat,
melyet kizárólag a „ki tette?” feszültsége mozgat, pedig mint minden jó
thrillerben, itt sem csak a gyilkos bűnös. Érdemesebb Joe Berlinger és Bruce
Sinofsky Elveszett paradicsom című
dokutrilógiájához fordulni, ami Flynn számára is inspirációként szolgált és
igazi Benek sorsát követi nyomon – a morál, a felelősség és a törvény
homályzónájának legtöbb szegletét bekóborolva.
Extrák: Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 29 átlag: 4.62 |
|
|