KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/december
MŰVÉSZMOZI
• Földényi F. László: Mozisirató Újhullámok után
• Harmat György: A sorsüldözött sátán és a felelőtlen angyal Citti és Davoli a Pasolini-filmekben
• Nagy V. Gergő: Lomha svenk Abel Ferrara: Pasolini
• Hirsch Tibor: A zseni, akinek nem akaródzik feltámadni Eisenstein Mexikóban
• Szalkai Réka: ¡Que viva Eisenstein! Beszélgetés Peter Greenaway-jel
FILM + ZENE
• Ádám Péter: Az utca királynője Édith Piaf 100
• Géczi Zoltán: Egyenesen a gettóból Hip hop és film: Straight Outta Compton
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Takács Ferenc: „Lajos, te maradj ki a történelemből!” Anyám és más futóbolondok a családból
• Gelencsér Gábor: Túlélet Hajnali láz
• Kránicz Bence: A mosónő érzékisége Szerdai gyerek
• Kovács Bálint: Valaki éjszakára Az éjszakám a nappalod
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „Korlátok helyett mértéket állítani” Beszélgetés Aczél Petrával és Antalóczy Tímeával
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Kisiklott hétköznapok Gdynia
• Szabó Ádám: Nőt és gyereket soha Sitges
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Mindörökké tizenkettő R. L. Stine: Libabőr
• Jankovics Márton: A képzelet szökevényei Rob Letterman: Libabőr
KÖNYV
• Zalán Vince: Api könyve Jankovics Marcell: Lékiratok
• Kelecsényi László: Lexikon gyanánt Gelencsér Gábor: Forgatott könyvek
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Bukarest árnyai Árnyak/Umbre
KRITIKA
• Varró Attila: Írás a falon 007 Spectre – A Fantom visszatér
• Baski Sándor: Tavaly Svájcban Ifjúság
MOZI
• Teszár Dávid: Ragyogó nekropolisz
• Barkóczi Janka: Cowboyok
• Kolozsi László: Kosok
• Kovács Kata: A kórus
• Baski Sándor: Login
• Tüske Zsuzsanna: A szerelem útján
• Forgács Nóra Kinga: A tengernél
• Kránicz Bence: Az ételművész
• Sepsi László: Szemekbe zárt titkok
• Vajda Judit: Újra együtt
• Sándor Anna: A kis herceg
• Varga Zoltán: Rendkívüli mesék
• Simor Eszter: A szüfrazsett
• Varró Attila: Az éhezők viadala – Kiválasztott
DVD
• Pápai Zsolt: Ex Machina
• Czirják Pál: Rettegett Iván I–II.
• Varga Zoltán: Torrente Gyűjtemény
• Fekete Martin: A WikiLeaks-botrány
• Soós Tamás Dénes: Sötét helyek
• Kránicz Bence: Tökéletes hang 2
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Sötét helyek

Soós Tamás Dénes

Dark Places – amerikai, 2015. Rendezte: Gilles Paquet-Brenner. Szereplők: Charlize Theron, Nicholas Hoult, Christina Hendricks. Forgalmazó: ADS Service. 113 perc.

 

„Bennem van valami gonosz, olyan valóságos, mintha valamelyik szervem volna. Ha felvágnák a hasamat, lehet, hogy kicsusszanna belőlem, húsos tapintású, és sötét, ha a földre pottyan, az ember akár rá is taposhat.” Így kezdődik Gillian Flynn (Holtodiglan) nyirkos hangulatú regénye, a Sötét helyek, ám a filmet nézve se a tapintható gonoszságnak, se a könyvben leírt, csontig ható atmoszférának nem találjuk nyomát. Pedig Flynn komplex pszichológiai thrillere mögött könnyen adaptálható ponyvasztori lapul, melyben kisvárosi gyilkosság (a Day famíliát egy éjszaka lemészárolják, csak a hétéves Libby marad életben), sátánista fiatal (a nyolcvanas évek sátánizmus-paranoiájában a heavy metalos Benre fogják a gyilkosságot) mellett rejtélyekkel teli nyomozás is akad (a felnőtt és leégett Libby a híres bűnügyekkel hobbiból foglalkozó Gyilkosok Klubja megbízásából kutakodik saját múltjában).

Lehetne mondani, hogy a filmet a tipikus adaptációs hibák viszik félre, mint a sután használt narráció, vagy az elszúrt sztárszereposztás (a lenőtt hajú, alacsony és undok Libbyt Christina Ricci helyett Charlize Theron játssza), de a problémák a forgatókönyvvel kezdődnek, mely a regény zanzásított verzióját kínáló olvasónaplóra emlékeztet. Az író-rendező Paquet-Brenner épp a pszichológiai finomhangolást darálja ki a műből, a perzselő megaláztatást a négy gyerekét egyedül nevelő anya, a férfivá válás kényszerét a barátnője játékszereként ugráló Ben, az önsorsrontást az áldozatszerepbe betokozódó Libby életéből. Flynn egy öngúnyban és szorongásokban tobzódó kisvárosi miliőt rajzol, ahol a kiszolgáltatottságtól és megalázottságtól való félelem hajtja gonoszságba a helyieket, a kataklizmákhoz vezető utat pedig az egymást félreismerő emberek tévedései kövezik ki. Paquet-Brenner mindebből szimpla whodunnitot forgat, melyet kizárólag a „ki tette?” feszültsége mozgat, pedig mint minden jó thrillerben, itt sem csak a gyilkos bűnös. Érdemesebb Joe Berlinger és Bruce Sinofsky Elveszett paradicsom című dokutrilógiájához fordulni, ami Flynn számára is inspirációként szolgált és igazi Benek sorsát követi nyomon – a morál, a felelősség és a törvény homályzónájának legtöbb szegletét bekóborolva.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/12 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12529