MűvészmoziBeszélgetés Peter Greenaway-jel¡Que viva Eisenstein!Szalkai Réka
Godard és Wenders él, de
az európai filmművészet már halott.
Peter Greenaway Szergej
Mihajlovics Eisensteinről (1898-1948), a szovjet film és montázselmélet
atyjáról; az ő mexikói kalandjairól forgatta le Eisenstein Mexikóban című mozgóképes életrajzi esszéjét. Az angol
mesterben most sem csalódtunk: sajátságos humora és féktelen lendülete ebben a
filmben is tetten érhető, amely saját maga bevallása szerint csak első része
egy, a szovjet rendező életét körülölelő trilógiának, amelyhez 2016-ban egy
múzeumi filmes projekt is kapcsolódni fog.
*
A film szerint Eisensteinre óriási hatással volt a mexikói útja.
Miért?
Van egy nagyon egyszerű
tézisem: ha az ember elhagyja a saját országát, megváltozik. Szabadabb lesz. Ilyenkor
kevesebb a kötelezettséged, több mindent megengedsz magadnak, olyan dolgokat
is, ami a hazádban talán az eszedbe sem jutna. Meg ugye ki volt otthon Eisensteinnek:
Sztálin bácsi és a dialektikus materializmus, amely tulajdonképpen ekkor az
egyetlen alkalmazható munkamódszernek számított, hiszen a művészet az állam
támogatását élvezte. A huszadik század két szörnyűsége Hollywood és a szovjet
realizmus volt: mindkettő kollektív ötleteken alapult. Hol van ebből az egyéni
érzékenység? A művész legyen individuum (vagy legfeljebb duó, mint például a
kortárs képzőművészpáros Gilbert és George), ha bukik, egyedül esik el, ha
győzedelmeskedik, megválthatja a világot.
Viszont Eisenstein zseniális filmjein a szovjet propaganda is
nyomott hagyott: a 30-as évekig nem volt gondja a hatalommal.
Marx úgy vélte, a film a
propaganda ideális médiuma. A korai Szovjetunió zömmel analfabéta népességének
a meggyőzésére a képek nyilván alkalmasabbak voltak, mint az irodalom betűi.
Nem vitatom, Eisenstein tényleg jobbára kiszolgálta a propagandát, mert azt
csinálta, amit mondtak neki; ugyanakkor a tehetsége, képessége és filmes
képzelőereje jóval efölé helyezte őt, nem kell emiatt lebecsülni. Vegyünk csak
egy évszázadokkal korábbi példát: a Sixtus-kápolna sem tekinthető egyébnek,
mint a római katolikus egyház propagandájának – ha Michelangelóra gondolunk,
mégsem ez jut róla elsőre az eszünkbe, hanem az, hogy ő a reneszánsz egyik legkiemelkedőbb
művésze.
Úgy hallottam, a filmjének lesz folytatása.
Tervezzük, igen. Sőt,
két film is van a tarsolyban. Az egyik Eisenstein Vihar La Sarrazban című filmjének a rekonstrukciója lesz. Úgy
tudjuk, az eredeti alkotás örökre elveszett. Az a filmtörténeti pletyka járja,
az oroszok olyan éhesek voltak, hogy a nyersanyagra szánt pénzt inkább
ennivalóra költötték, így a forgatás alatt nem volt film a kamerában. Bár egyes
híresztelések szerint a mű később előkerült Japánban, de semmi sem bizonyított.
A svájci La Sarrazban rendezték meg a világ első filmfesztiválját, 1929-ben.
Eisenstein volt a leghangosabb szónok, és arról tartott előadást, a mozi vajon
szórakozás csupán, vagy éppenséggel művészeti forma, ezért volt e téma fontos a
számomra. A második tervezett művem pedig egyenesen a BBC megbízása lenne: azt
szeretnék, csináljak filmet Eisensteinről Hollywoodban.
Kapcsolódik a mostani filmhez is múzeumi projekt?
Igen. The Eisenstein Handshakes a címe, már
kész is a hozzávaló forgatókönyv, amelyben megtalálható mintegy száz ember
képe, és a leírások hozzájuk. Velük találkozott Eisenstein az életére oly nagy
hatással levő útján Moszkvából Mexikóba. Mindenki kezet akart rázni a szovjet
rendezővel, annyira enigmatikus figura volt. Többen azonban ki nem állhatták,
például Brecht utálta őt. Számára Eisenstein túl érzelmes volt, ezért azt
javasolta, vagy hagyja abba a filmkészítést, vagy dobja sutba az emóciókat.
Greta Garbóról viszont éppen Eisenstein nyilatkozott lekicsinylően: ostobának
tartotta a színésznőt, mert nem tudta, ki Lenin. De találkozott a feministák
ikonjával, Gertrude Steinnel is, vele például a leszbikusságról folytatott érdekes
diskurzust. Mindenkiről megvolt a véleménye, amelynek általában hangot is
adott: én pedig nem akarok eltagadni egyetlen szót sem, amely valaha is
elhagyhatta Szergej barátunk száját.
Ön nincs híján a lendületnek.
Ugyan már, öreg vagyok.
Ha szerencsém van, talán még négy filmet forgathatok le az életemben. A világ
az energikus, fiatal művészeké. Eisenstein még húsz éves sem volt, már
lekötötte a színház, sőt, például a kedvenc angol költőm, John Keats is:
huszonhárom évesen már túl volt a legnagyobb művein. Az Eisenstein Mexikóban egyik jelenetében főhősünk élteti a
fiatalságot. Ekkoriban már mögötte van a Sztrájk,
vagy éppen a Patyomkin páncélos. És
még mindig csak harminchárom éves. Ideális kor: még mindig van erőnk
cselekedni, de már elég idősek vagyunk ahhoz, hogy ne csináljunk annyi
hülyeséget.
Azért nem csak fiatal rendezők alkotnak még nagy műveket.
Igaza van, ugyanakkor
Manoel de Oliveira több mint száz évig élt, viszont az utolsó filmjei
nézhetetlenül unalmasra sikeredtek szerintem. Abban sem vagyok biztos, hogy az
én filmjeimet egyáltalán még nézi valaki. Az európai film halott. Hol van már a
nagy vizionárius időszak, a „dolce vita” világa elveszett birodalommá vált.
Hatalmas, csodálatos művészemberekről beszélhettünk. Igen, sokuk még ma is itt
van köztünk, az élők sorában. Wenders él még, Godard is. De mindkettejüket a korábbi,
nagy filmjeik éltetik, mostanában már semmilyen jelentősebb művészi alkotásra
nem voltak képesek. Egyszer egy német újságíró azt mondta nekem, egy rendező
életébe legfeljebb három kiemelkedő film fér bele. Teljesen igaza volt. Csak
annyi a különbség, hogy van, aki szinte egyszerre, egymás után csinálja meg ezt
a triumvirátust, mint például Alain Resnais; van, aki pedig rendez egy nagy
filmet a karrierje elején, a közepén, majd pedig a végén: ilyen volt John
Huston.
Ön mit tart kiemelkedő filmnek?
Olyan alkotást, amely
megújítja a film nyelvét. Ilyen innováció az extrém narrativitás Jean-Luc Godard
Kifulladásig-jában, amely a saját
időszakában úttörőnek számított. Vagy a látomásszerű képi világ, Fellini
középső alkotói időszaka, például a Júlia
és a szellemek, ahol a mester éppenséggel eltért a szigorú elbeszélői
szerkezettől. Pasolini és Antonioni „új érzékenysége.” Ezek voltak az izgalmas
pillanatok a világ filmtermeléséből. Mára viszont úgy érzem, belefáradtunk a
filmekbe, a narrációba, már nincs, vagy nagyon ritkán van bennünk meg az az
érzés, ilyet még sohasem láttam.
Gondolom, ez is kelthette fel a figyelmét Eisenstein iránt. Ő nagy
újítónak számított a maga idejében.
Igen, nyelvújító volt,
és most sikerült „újonnan megértenem” őt. Ugyanakkor a filmhez nem sok új
találmány kötődik. A mozi, szoktuk mondani, felfedezte a „gaze”-t, a filmes
tekintetet. De ezt már megtette Giotto, a tizennegyedik századi olasz festő is.
Feltaláltuk a montázst – ennek egyik úttörője volt ugye Eisenstein. De hiszen
nem ugyanerről van szó a költészeti hasonlatokban, metaforákban? A realista
filmek borzalmairól inkább ne is beszéljünk. Nem is értem, miért érdekelne
valakit is a világ egy az egyben való lemásolása filmre. Ha látni akarom, mi
van a házam környékén, kinézek az ablakon. Ha a szomszéd lánnyal akarok
találkozni, átkopogok hozzá, ahelyett, hogy filmet csinálnék róla. A film
legyen mesterséges, csakúgy, mint minden egyes alkotóeleme, nem győzöm
hangsúlyozni a nyelvi funkciók fontosságát.
A legutóbbi filmjét érték éles kritikák is, legelőször Oroszországban:
ott sokan igencsak bicskanyitogatónak találták, hogy nyíltan megmutatja a
szovjet film atyjának homoszexualitását.
Számukra egy üzenetem
van csupán: 1963-ban, a női fogamzásgátlás feltalálásával nagyot fordult a
világ. Igaz, korábban, az egyházak elvárásainak köszönhetően is az emberek
sokkal kevesebb szexuális tapasztalattal rendelkeztek. Azért nyilván
szeretkeztek, hiszen különben én sem beszélgetnék itt magával, bár Isaac Newton
hetvennyolc évesen szűzen halt meg például, hála istennek ez korántsem volt
hatással a tudományos teljesítményére, mint ahogy a homoszexualitás elnyomása
sem Eisenstein művészetére. Lehet, akkoriban nem volt ildomos ilyen témákkal
foglalkozni, de most már ötven év is eltelt ‘63 óta, más szelek fújnak. Jó
lenne, ha ez Oroszországban is tudatosodna a társadalom összes rétegében.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 34 átlag: 6.5 |
|
|