KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/február
MAGYAR MŰHELY
• Beck András: Eltávozott ünnepnapok Kovács Kati a filmvásznon
• Darida Veronika: „Széthull darabokra” Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Kovács Kata: Lobogó gyász Pieces of a Woman
• Erdélyi Z. Ágnes: „Gyógyíthatatlan filmes vagyok” András Ferenc portrékötet
• Szekfü András: „Egyetlen snittben!” Beszélgetés Somló Tamással – 1. rész
KORTÁRS AUSZTRIA
• Schreiber András: A boldogság hervadó virágai Új raj: Jessica Hausner
• Nemes Z. Márió: Alpesi hullahegyek Elfriede Jelinek: Die Kinder der Toten
OROSZ TITKOK
• Baski Sándor: A diktatúra modellje DAU. Natasa
• Szíjártó Imre: Szívzűrök Orosz kórházfilmek
• Schubert Gusztáv: A megszegett eskü Kosztya Proletárszkij
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Greff András: Szerelem első olvadásig Craig Thompson: Blankets – Takarók
A FILMKRITIKA KLASSZIKUSAI
• Darida Veronika: Agamben mozija Pasolini, Godard, Debord
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Nincsenek határok Nicholas Britell
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Hétköznapi szorongásaink Anilogue 2020
KÖNYV
• Kelecsényi László: Baltával vágva Gál Mihály: Cezúrák és cenzúrák
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Introvertált melodráma Lily Brooks-Dalton: Az éjféli égbolt
• Fekete Tamás: A Föld hangja Az éjféli égbolt
TELEVÍZÓ
• Nevelős Zoltán: Öntudat, krónika, nosztalgia Steve McQueen: Kis fejsze
KRITIKA
• Forgács Iván: Termékenyítő esőre várva Milcso Mancsevszki: Fűzfa
MOZI
• Lovas Anna: Méz-Királynő
• Varró Attila: Kutyabaj
• Varga Zoltán: Lelki ismeretek
• Huber Zoltán: Wonder Woman 1984
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Szabad szavak
• Fekete Tamás: Vadember
• Kovács Patrik: A Breitner kommandó
• Benke Attila: Lélekvihar
• Tüske Zsuzsanna: Mezítláb a parkban
• Alföldi Nóra: Moszad
• Roboz Gábor: Bocs, hogy zavarom
• Varró Attila: Kis szemtanú
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Napos oldalak

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Moszad

Alföldi Nóra

Mossad – izraeli, 2020. Rendezte és írta: Alon Gur Ayre. Kép: Ido Berlad. Zene: Erez Aviram és Sharon Levi. Szereplők: Tsahi Halevi (Guy Moron), Efrat Dor (Linda), Tal Friedman (Aaron), Adi Himelbloy (Sharon), Dvir Benedek (Shuki). Gyártó: Daroma Production / United King Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 95 perc.

 

Amennyire falatka az izraeli filmgyártás, olyannyira profi – mi sem illusztrálja ezt jobban, mint az, hogy pár tíz év alatt olyan keményvonalas zsánereket sikerült magáévá tennie, mint a háborús melodráma (Libanoni keringő, Foxtrot) vagy éppen a streamer-platformokon elszaporodó első osztályú kém-sorozatok (Fauda, Tehran). Igaz, Izraelnek efféle témák terén van mit a tejbe aprítani; a 73 éves államot napi szinten érik háborús támadások, majd minden állampolgára van, volt vagy lesz katona – az ezzel járó pszichológiai és morális tanulságokat, tulajdonképpen minden egyes stábtag a saját bőrén érzi, per pillanat nincs Izraelnél hitelesebb forrás ezen a területen. Jól jönne egy ikonikus kém-figura az ottani titkosszolgálat számára is – ezen űr kitöltésére siet Alon Gur Ayre rendező, kevésbé fajsúlyos, ám címválasztásában annál ambiciózusabb 2019-es vígjátékával.

A Moszad főhőse, a jóképű Guy Moron, egy parádésan balul elsült akció után plázaőrré lefokozott ügynök. Miután a milliárdos amerikai tech-guru Jack Sattelberget izraeli protokoll-megjelenés során elrabolja egy terrorszervezet, Moron visszakerül régi posztjába és minden tudását bevetve harcol a gonosz csoportosulás ellen, akik azzal a szörnyű apokalipszissel fenyegetnek, hogy a világ összes okostelefonját kiiktatják. Mindössze 95 percével a Moszad igen nagy ívet bejáró és számtalan remek mellékszálat kibontó szösszenet, példás és hiánypótló zsáner-fricska, az Airplane-Top Secret-Csupasz pisztoly kult-filmek méltó örököseként az Abrams-Zucker triumvirátus klasszikus hagyományait követi (az alkotók olyannyira nem bízták a véletlenre magukat, hogy film elkészültében a Zucker fivérek egyike konzultánsként működött közre). A minőségi, röfögve-térdcsapkodós kacagás tehát garantált, még akkor is, ha néhol kevéssé kiaknázottak a poénok és pár látványos ziccer kimarad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14807