KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

      
   2021/február
MAGYAR MŰHELY
• Beck András: Eltávozott ünnepnapok Kovács Kati a filmvásznon
• Darida Veronika: „Széthull darabokra” Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Kovács Kata: Lobogó gyász Pieces of a Woman
• Erdélyi Z. Ágnes: „Gyógyíthatatlan filmes vagyok” András Ferenc portrékötet
• Szekfü András: „Egyetlen snittben!” Beszélgetés Somló Tamással – 1. rész
KORTÁRS AUSZTRIA
• Schreiber András: A boldogság hervadó virágai Új raj: Jessica Hausner
• Nemes Z. Márió: Alpesi hullahegyek Elfriede Jelinek: Die Kinder der Toten
OROSZ TITKOK
• Baski Sándor: A diktatúra modellje DAU. Natasa
• Szíjártó Imre: Szívzűrök Orosz kórházfilmek
• Schubert Gusztáv: A megszegett eskü Kosztya Proletárszkij
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Greff András: Szerelem első olvadásig Craig Thompson: Blankets – Takarók
A FILMKRITIKA KLASSZIKUSAI
• Darida Veronika: Agamben mozija Pasolini, Godard, Debord
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Nincsenek határok Nicholas Britell
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Hétköznapi szorongásaink Anilogue 2020
KÖNYV
• Kelecsényi László: Baltával vágva Gál Mihály: Cezúrák és cenzúrák
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Introvertált melodráma Lily Brooks-Dalton: Az éjféli égbolt
• Fekete Tamás: A Föld hangja Az éjféli égbolt
TELEVÍZÓ
• Nevelős Zoltán: Öntudat, krónika, nosztalgia Steve McQueen: Kis fejsze
KRITIKA
• Forgács Iván: Termékenyítő esőre várva Milcso Mancsevszki: Fűzfa
MOZI
• Lovas Anna: Méz-Királynő
• Varró Attila: Kutyabaj
• Varga Zoltán: Lelki ismeretek
• Huber Zoltán: Wonder Woman 1984
STREAMLINE MOZI
• Baski Sándor: Szabad szavak
• Fekete Tamás: Vadember
• Kovács Patrik: A Breitner kommandó
• Benke Attila: Lélekvihar
• Tüske Zsuzsanna: Mezítláb a parkban
• Alföldi Nóra: Moszad
• Roboz Gábor: Bocs, hogy zavarom
• Varró Attila: Kis szemtanú
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Napos oldalak

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Szabad szavak

Baski Sándor

Let Them All Talk – amerikai, 2020. Rendezte: Steven Soderbergh. Írta: Deborah Eisenberg. Kép: Peter Andrews. Zene: Thomas Newman. Szereplők: Meryl Streep (Alice), Candice Bergen (Roberta), Dianne West (Susan), Lucas Hedges (Tyler), Gemma Chan (Karen). Gyártó: Extension 765. Forgalmazó: HBO. Szinkronizált. 113 perc.

Steven Soderbergh eddigi életművéből nem következett, hogy egy hetvenes éveiben járó írónő alkotói és magánéleti válságáról forgasson útifilmet Woody Allen modorában, kísérletező kedvét ismerve mégsem lepődhetünk meg ezen a vállaláson. A pályáját experimentális filmekkel indító rendező tudatosan keresi az új technikai és dramaturgiai kihívásokat, úgyhogy joggal feltételezhetjük, a Szabad szavak forgatási metódusa előbb született meg benne, mint a film témája. A nagy ötlet: felvenni és megvágni egy komplett nagyjátékfilmet egy kéthetes hajóút alatt (valójában csak nyolc napig forgott a kamera), a szereplők improvizációira építve és a civil utasokat statisztaként használva.

Soderbergh túl nagyot azért nem kockáztatott, egy ismeretlen amatőr helyett ugyanis Meryl Streepet kérte fel a főszerepre, a történet vázlatát pedig a hasonló korú Deborah Eisenberg írónőre bízta, aki maga is részt vett a forgatáson, hogy a színészi rögtönzéseket a megfelelő mederben tartsa. Woody Allen városfilmjeihez hasonlón a Szabad szavaknak sem a dramaturgia az erőssége, hanem a jazzfutamokkal kibélelt, vonzó kulisszák közt zajló banális beszélgetések sajátos flow-ja. A történet nincs is túlbonyolítva: a Streep által alakított írónő a transzatlanti utazásra meginvitálja két, évtizedek óta nem látott egykori barátnőjét és unokaöccsét, miközben inkognitóban a könyvkiadó ügynöke is hajóra száll. Nem igazán világos, utóbbinak mi a célja a titkos küldetéssel, ahogy az sem, mit keresnek a régi barátnők a fedélzeten, de a fajsúlyos témákat eleinte kínosan kerülő beszélgetéseik nyomán mégis kirajzolódik az a közös múlt, amelyet érdemes megbolygatni. A Szabad szavakat illetően a legnagyobb dicséret talán az, hogy néhány alulvilágított jelenetet leszámítva a költséghatékony forgatási körülmények egyáltalán nem látszódnak meg rajta, teljes értékű mozgóképnek minősül, még ha az életműből nem is tűnik ki.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/02 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14803