KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Röfi

Vajda Judit

Cerdita – spanyol, 2022. Rendezte és írta: Carlota Pereda. Kép: Rita Noriega. Zene: Olivier Arson. Szereplők: Laura Galán (Sara), Carmen Machi (Asun), Claudia Salas (Maca), Richard Holmes. Gyártó: Morena Films / Indéfilms. Forgalmazó: TVGo. Feliratos. 100 perc.

Az utóbbi időben a vásznon és a kisképernyőn egyszerre körvonalazódott az a trend, hogy egyre több, a korábban elnyomott vagy kizárólag a férfi agresszióra válaszul született női dühöt újfajta megvilágításban megjelenítő alkotás születik. A témát túlélőthriller (Yellowjackets), történelmi dráma (The Woman King), természetfeletti thriller (Mona Lisa and the Blood Moon), bosszúdráma (Rossz nővérek), kémthriller (Megszállottak viadala) vagy slasher (X, Pearl) köntösébe bújtató angolszász alkotások mellett a spanyol Carlota Pereda a bullyingot fókuszba állító kamaszdráma műfaját választotta.

Az alkotó saját rövidfilmje alapján forgatott Röfiben valóra válik minden, társai által abuzált túlsúlyos tinédzserlány álma, és egy sorozatgyilkos elrabolja a főhősnőt bántalmazó népszerű csajokat. Mivel ezt követően bizarr szövetség alakul ki a Röfinek csúfolt Sara és a tettes között, azaz a lány egyszerre válik áldozattá és elkövetővé, egy szokatlan bosszúfilm is felkerül Pereda műfaji palettájára. A filmet kiveséző fórumokon gyakran vetik a mű szemére, hogy folyamatosan zsánert vált dráma és horror/thriller között, de ez valójában egyáltalán nem zavaró, mivel a lépést a karakter jellemfejlődése vezérli; és ugyanezért nem lehet kárhoztatni a finálét sem, amiért nem elég bátor bosszúfilmnek: Pereda nem egy ütős befejezést akart, hanem lezárni a rendhagyó felnövekvéstörténetet. A Röfi ráadásul szerzői filmnek is tekinthető, hiszen író-rendezője azt nyilatkozta: saját kamaszkori félelmeit és traumáit fogalmazta meg benne. Ha pedig szabadon engedjük a fantáziánkat, még az olyasféle értelmezések is beleférhetnek, amelyek egyenlőségjelet tesznek a címszereplő és a gyilkos közé, esetleg a főhősnő pszichéjének a kivetüléseként tekintenek rá – de Pereda munkája enélkül is kifejezetten izgalmas filmélmény.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15846