KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Till – Igazságot a fiamnak

Huber Zoltán

Till – amerikai, 2022. Rendezte: Chinonye Chukwu. Írta: Michael Reilly és Keith Beauchamp. Kép: Bobby Bukowski. Zene: Abel Korzeniowski. Szereplők: Danielle Deadwyler (Mamie), Jalyn Hall (Till), Whoopi Goldberg (Alma), Sean Patrick Thomas (Gene). Gyártó: Eon Productions / Orion Pictures. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 130 perc.

A tizennégy éves Emmett Till brutális meggyilkolását kétségtelenül fontos játékfilmen is feleleveníteni. A chicagói tinédzser 1955 nyarán unokatestvéreit látogatta meg a déli Mississippi elmaradott városkájában. Az afro-amerikai Till állítólag flörtölni kezdett a helyi vegyesbolt fehér eladónőjével, ezért a férj egy barátjával elrabolta, megkínozta és fejbe lőtte a fiút. A holttestet napokkal később találták meg egy közeli folyóban és bár több tanú akadt, a gyilkosokat később felmentette a kizárólag fehérekből álló helyi esküdtszék. A szörnyű eset nemcsak Amerikai-szerte keltett hatalmas felháborodást, de komoly lökést adott a formálódó polgárjogi mozgalmaknak.

A Till alkotói a hagyományos hollywoodi megközelítést választva hűen követik az eseményeket, ám jó érzékkel a gyászoló anyát teszik meg főszereplőnek. Az irodistaként dolgozó Mamie Till az eset során számos kulcsfontosságú döntést hozott, kezdve a nyitott koporsós temetéssel, ahol ezrek láthatták a saját szemükkel is a faji alapú gyűlölet leírhatatlan tragédiáját. A gyászoló asszony részt vett a perben is, majd aktivistaként és tanárként dolgozott. A film az ő nézőpontjából meséli el a gyilkosságot, Emmett utazásától a tetteseket felmentő ítéletig, másrészt rajta keresztül bepillanthatunk az eset szövevényes politikai hátterébe. Míg ez utóbbi szál izgalmas történelmi gyorstalpaló és szerencsésen mellőzi a korábban elmaradhatatlan fehér megváltókat, az anya gyászánál az alkotók fél szemmel a közelgő díjszezon felé kacsingatnak. A nemes szándékhoz persze kétség sem férhet, a vonósokkal és zongorával kísért, szép képekbe csomagolt sírásokat mintha egyenesen az Akadémia ízléséhez igazították volna. Mindez persze nem csökkenti a film fontosságát, hisz a lincselést csak idén nyilvánították szövetségi szinten is bűncselekménnyé. A törvény Emmett Till nevét viseli.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15833