KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Közép-európai hétköznapok

Cristian Mungiu: R.M.N.

Teljes kiőrlés

Margitházi Beja

 

A hétköznapok és az újságok tele vannak filmtémákkal, de továbbra is ezekről a legkockázatosabb filmet rendezni.


 

Egy kisiskolás hetekre elnémul attól, amit az erdőben lát. Egy férfi otthagyja külföldi munkáját és hazaindul. Két nő sikertelenül keres munkásokat egy falusi pékségbe. Egy idős ember nyájából juhok tűnnek el magyarázat nélkül. Ilyen és ehhez hasonló, elsőre összefüggéstelen epizódokból kezdi felépíteni Christian Mungiu megtörtént eseményeken alapuló legújabb filmjét, hogy ezeken keresztül lépésről lépésre mutasson rá az egyéni, közösségi és természet(felett)i világok összeszövődésére és jól ismert anomáliáira. A napjaink erdélyi falujában játszódó, idegenellenességet tematizáló R.M.N. látszólag logikus folytatása Mungiu ezredforduló óta építgetett, mindössze öt filmből álló életművének, melynek darabjai nemcsak a román új hullám jellegzetes alapművei, de rendre fontos cannes-i díjak besöprői vagy fő várományosai voltak. A filmrendezői pályafutása előtt néhány évig tanárként és újságíróként dolgozó Mungiu gyakran a karnyújtásnyira elhelyezkedő, hétköznapi valóságból (nem egyszer újságcikkekből) inspirálódva írta meg tragédiába hajló, drámai történeteit, melyek legalább annyira szóltak az egyéni tehetetlenségről, mint a társadalmi intézmények üzemzavarairól. Az R.M.N. alapsztoriját is a napi sajtó szállította: egy erdélyi falu közössége két éve aláírásgyűjtéssel és tiltakozó akciókkal próbálta elérni a helyi pékségbe felvett két Srí Lanka-i vendégmunkás eltávolítását. Mungiu számára, akinek a filmjei eddig is a román tarsadalom későkommunizmustól (4 hónap, 3 hét és 2 nap, 2007) a rendszerváltáson át a neoliberális kapitalizmusig (Nyugat, 2002; Dombokon túl, 2012; Érettségi, 2016) ívelő közelmúltjának kórképei voltak, az eset azért is lehetett érdekes, mert eleve tartalmazta azt a két fontos motívumot – nyugati megélhetési migráció és a kis közösségek diszfunkcionalitása –, melyhez a legtöbb munkájában makacs következetességgel újra és újra visszatért.

A címével országnevet, a három megjelenített nációt és az agyi mágneses rezonanciavizsgálatot egyaránt megidéző R.M.N. kétségtelenül nagy formátumú, de szimbólumoktól és motívumoktól túlterhelt film lett, melyben Mungiu abbéli igyekezete, hogy a külföldi (fesztivál)publikumot megszólítsa, de a hazai vegyes etnikumú közönséghez is visszacsatoljon, miközben az alaptörténet minél több lehetséges, globális és lokális értelmezését érvényesítse, felemás végeredményhez vezetett. Megannyi fontos kérdés, kidolgozatlan, de áramvonalas összképbe rendezve.

A történet filmváltozatának helye és ideje szimbolikus, várakozással és feszültséggel terhelt: karácsony környékén járunk, az év fordulója előtt, a hegyekben, az erdő határán, ahol nincsenek vízszintes utak, minden ösvény és utca merő hegymenet. A háromnemzetiségű fiktív falu idillien mentes az etnikai konfliktustól, románok, magyarok és németek kedélyes könnyedséggel váltják a nyelveket és énekelnek himnuszokat (a cigánykérdést, ahogy többször elégedetten konstatálják, már jó pár éve „lerendezték”). Gondot inkább a megélhetés okoz: a közeli bánya bezárása és a környező erdők fokozatos „kitermelése” után sokan külföldön keresnek munkát, a helyi pékség szerény fizetést ígérő álláshirdetésére ezért sem tolonganak a jelentkezők. A vállalkozás magyar vezetői, Dénesné (Moldován Orsolya) és Csilla (Judith State) így jut odáig, hogy egy EU-s pályázat előírásait is letudva, legálisan kiközvetített külföldi munkásokat alkalmazzon. Mungiu komotósan viszi fel a rétegeket, a film első óráját szinte teljesen a couleur locale aprólékos felvázolására szánja: megismerjük a hangadó falusiakat, a polgármestert, az orvost, a papot, a helyi értelmiséget, a francia medveszámolót, a pékség hétköznapjait és a fontosabb szereplők közti családi kötelékeket; a helyiek és a három ázsiai vendégmunkás konfliktusa csak a film utolsó harmadában, a karácsonyi istentisztelet környékén robban ki. Ilyen értelemben, a szalagcímekkel ellentétben, az R.M.N. sokkal inkább szól az idegenfóbia és migránsellenesség felszíne mögötti – és ezek eredetével nyilván összefüggő – magánéleti taposómalomról, a munkavállalás ellentmondásairól, a szerelmi és családi kapcsolatok válságáról, az intimitás és kötődés csődjéről, amit a főszereplő története tankönyvszerűen illusztrál. A németországi állását otthagyó (elveszítő?) román szász Matthiasról (Marin Grigore) az otthoni környezetben derül ki, hogy férjként, apaként, szeretőként és fiúként egyaránt vesztésre áll: elhidegült felesége egyedül neveli közös fiúkat, Rudit, aki erdei élménye óta senkivel, így apjával sem kommunikál; Matthias „igazi férfit” akarna nevelni belőle, de baltával faragott fegyelmezési elvei nem igazán aratnak sikert. Idős apja, Otto agyvérzést kap, így közös idejüket az orvosi vizsgálatok teszik ki; Csillával való korábbi viszonyát sikerül ugyan újramelegítenie, de a két, homlokegyenest különböző ember között egy idő után a szex is súrlódások terepévé válik.

Mungiu filmjében az ismerős helyzetek és konfliktusok egyszerűen túl ismerősek és kiszámíthatóak lesznek. Minden szereplő csupa elegánsan felskiccelt séma, mindenféle meglepetés nélkül. A film vállaltan reflektálni akar a tradicionális férfi és női (apai és anyai) szerepekre, de ezt sztereotípiák halmozásával teszi: az indulatos, testével és erejével kommunikáló Matthias, akinél mindig van bicska, tőmondatokban beszél, disznót vág, húst hasít, fegyverrel keresi az „erdei rejtélyt”, és a legkevésbé sem érdeklik a közösség gondjai. Ezzel szemben a művelt, több nyelven beszélő, lakását Ikea-katalógusból berendező Csilla magányos estéin a Szerelemre hangolva Yumeji témáját csellózza el (újra és újra), EU-pályázatot ír, és ha kell, a konyhájában szállásolja el az utcára tett Srí Lanka-iakat. A legtöbb helybéli is inkább egy-egy szólam megtestesítője, mint hús-vér ember, ami leginkább a falugyűlés – a maga nemében mesteri – nagyjelenetében lesz nyilvánvaló. A több mint negyedórás, vágás nélküli, állókamerás szekvencia kétségtelenül az R.M.N. csúcspontja: egyfelől elővezeti a polarizálódó, paranoid, rasszista, homofób, nyugatellenes és xenofób szólamok vádaskodó és önfelmentő tételmondatainak komplett katalógusát, másfelől rámutat az ezek mögött gomolygó agresszióra és tanácstalanságra. Mungiu viziójában a verekedésbe torkolló fórum maga a demokrácia ideájának csődje, amennyiben hiába mondhatja el mindenki a véleményét, ha ez csak arra jó, hogy ráébressze a feleket: a közös „ellenség” (ti. a diadalmasan kiközösített kisebbség) sem tudja egységbe kovácsolni őket.

Az ennél direktebb ítélkezéstől természetesen tartózkodó R.M.N. ennyiben tanmese és kijelentés: íme, ez van. Ezért is egyeztethető össze nehezen azzal a mágikus realista vonulattal, mely a rejtélyesen eltűnő juhok, különös eredetű zajok formájában nemcsak végigvonul a filmen, de az első és utolsó jelenettel nyomatékosan át is keretez mindent: az elnémult Rudi, a halott nagyapa, a mágikus időhurok és a befejezésben felbukkanó „lények” már-már a fikciós „valóság” totális érvénytelenítésével mutatnak ki a történetből, az oly gondosan bemutatott, szerteágazó magánéleti és közösségi konfliktusokból. Persze értjük, a válaszokat a nézőnek kell megtalálnia, de egy ilyen horderejű történetnél mindez merő tanácstalanságként hat. Kékesszürke, elegáns, minimalistán megkomponált képeivel, tömör dialógusaival, kitartott jeleneteivel Miungiu filmje grandiózus társadalmi tabló, egyben tipikus fesztiválfilm, fontos társadalmi kérdésekről, állásfoglalás és kritika nélkül, mélyen hallgatva az okokról és a következményekről.

 

R.M.N. (R.M.N.) – román, 2022. Rendezte és írta: Cristian Mungiu. Kép: Tudor Vladimir Pandurur. Szereplők: Marin Grigore (Matthias), Macrina Barladeanu (Ana), Judith State (Csilla), Moldován Orsolya (Dénesné), Blenyesi Márk (Rudi), Bíró József (Katolikus pap), Hatházi András (Polgármester). Gyártó: Mobra Films / Why Not Productions / France 3 Cinema. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 125 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 32-33. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15664