KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

La caida

Árva Márton

La caida – argentin, 2022. Rendezte: Lucia Puenzo. Írta: Mónica Herrera és Samara Ibrahim. Kép: Nicolás Puenzo. Szereplők: Karla Souza (Mariel), Hernán Mendoza (Braulio), Deja Ebergenyi (Nadia), Claudia Lobo (Carmen). Gyártó: Filmadora / Madam. Forgalmazó: Amazon Prime. Feliratos. 95 perc.

A szexuális zaklatási ügyek kulcskérdése, hogy az érintettek környezete miként reagál a történtekre, az egyedi esetek magukkal vonják-e a közösségi viszonyok és megszokások felülvizsgálatát. Így a témában készült filmek (a Kételytől Az asszisztensen át a Szép csendbenig) gyakran választják külső szemlélők – a mozinézőével rokon – elbeszélői nézőpontját, kihangsúlyozva a visszaélés felderítésének és számonkérésének feladatait. A La caida ebből a szempontból éppen azért fontos munka, mert a tanú(k) és az áldozat útjának szétszálazhatatlansága mellett érvel.

A húszas évei végén járó Mariel tapasztalt műugró, akár olimpiai aranyra is esélyes lehet, azonban a páros ugrás világversenyére készülve lesérült társát a válogatott edzője egy 14 éves zöldfülűvel, Nadiával helyettesíti. Marielnek először csak a választás szúr szemet, de később az is, hogy a köztiszteletben álló, hatvan körüli tréner módszere a kamaszlány iránti egyre intimebb bizalmon alapul. Az alkotók legtalálóbb ötlete, hogy az ügy – sajnos megszokott – relativizálását igyekeznek a néző által közvetlenül is átélhetővé tenni. A végsőkig lebegtetik, vajon a kényszeres szexfüggő, az alkoholt sem megvető Mariel értelmez félre egy ártatlan helyzetet, vagy zaklatott, megbízhatatlannak tűnő perspektívája maga is bizonyíték a csapaton belüli túlkapásokra. Kár, hogy Lucía Puenzo ezeket az árnyalatokat – főleg témájában is hasonló művéhez, a Halgyermekhez képest – kevésbé a filmes kifejezés ötletes megoldásaira, inkább a színészekre és a szimbólumokra bízza. A két műugró szinkronba kerülése szépen rajzolja ki a sorsközösségüket, de Puenzo egy sor tolakodó nemzeti (Nadia a ‘68-as mexikói tiltakozásokat éppen a közelgő olimpia miatt erőszakkal elfojtó mészárlás helyszínén lakik) és univerzális (Mariel a szűkös uszodából a határtalan tenger felé törekszik) jelképpel is megterheli a filmet. Puenzo filmjét így inkább problémafelvetései, mintsem az átütő filmélmény miatt lehet dicsérni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15842