KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ufóvadászok

Kolozsi László

UFO Sweden – svéd, 2022. Rendezte: Victor Danell. Írta: Jimmy Nivrén Olsson és Victor Danell. Kép: Hannes Krantz. Zene: Gustaf Spetz. Szereplők: Inez Dahl Torhaug (Denise), Jesper Barkselius (Lennart), Eva Melander (Kicki), Sara Shirpey (Tomi). Gyártó: Crazy Pictures. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 115 perc.

Az UFO, mint filmbéli jelenség, már a kezdetektől nem csupán azt a félelmet testesíti meg, amit ismeretlen, a racionálisan meg nem magyarázható megjelenése vált ki, hanem a hőst is segítheti a gyászfeldolgozásban, egy trauma feldolgozásában. Az UFO mint mitikus elem, az egzisztenciális, a beilleszkedéssel járó szorongást oldja fel, nem egy esetben – emlékezhetük mondjuk a Kapcsolatra vagy a nem is oly régi (az eredeti novellát éppen ezen cél érdekében kicsavaró) Érkezésre –, az idegen civilizáció aképpen lesz a vele kapcsolatba lépő számára fontos, hogy a személyes és nem az egyetemes veszteség feldolgozásának folyamatába lép be.

Az Ufóvadászok egyértelműen a Stranger Things nyomdokain jár (a vöröshajú főhős mintha Max testvére lenne, és Inez Dahl Torhaug van olyan jó, mint Sadie Sink), az előzménye ugyanúgy a 80-as évek néhány olyan alulértékelt kamaszfilm remeke – Az utolsó csillagharcos vagy az Űrrandevú és a Frászkarika –, mint a kultikussá vált sorozatnak. Ezt nem is igyekszik tagadni, már a zenehasználat, az Alphaville Forever Young-ja, mint kulcselem, vagy a 80-as éveket idéző kísérőzene egyértelműsítik a rokonságot, de a képi világ is erre a korszakra, és a sorozatra épít. Ugyanakkor az Ufóvadászok egy leheletnyit gyerekbarátabb, nem kever bele a történetbe rémfilmes elemeket. A történet hőse, Denis csészealj-vadász apját veszíti el, az érte folytatott küzdelemben válik felnőtté, és talál barátokra a (valóban létező) UFO Sweden csoportban. A film legfőbb erőssége ez a valóban létező társaság: tagjai szerethető különcök, ahogy azt egy ilyen csoporttól el is várjuk. Ráadásul Denis traumáját is segítik feloldani, elvégre egy ilyen – kedves és izgalmas –kalandfilm nem végződhet a féreglyukban.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15836