KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Jóreménység sziget

Fekete Tamás

magyar, 2022. Rendezte és írta: Dimitry Ljasuk. Kép: Dimitry Ljasuk. Szereplők: Dimitry Ljasuk (Dimi), Baranyák Béla (Atya), Molnár Barnabás (Kis Dimi), Dorogi Fernanda (Gabriella). Gyártó: független produkció. 100 perc.

Bár jónéhány független, önálló finanszírozású magyar produkció talál utat a mozikba, kevés lépi át közülük a néhány ezres nézőszámot. A leningrádi születésű Dimitry Ljasuk első egészestés rendezésére, a Jóreménység-szigetre pár hét alatt több mint 20 ezren váltottak jegyet, ami nem csupán önmagában bravúros teljesítmény, de abban az évben, amikor a legnézettebb hazai produkció is csupán 82 ezer nézőhöz jutott el, különösképpen szép eredmény. Ljasuk munkája nem csupán készítésében, de végeredményét nézve is szinte egyszemélyes produkció: a rendezés mellett ő írta, fényképezte és vágta a filmet, és jóformán egyetlen szereplője is ő maga. Az általa játszott főhős a pandémia kitörésekor úgy dönt, elvonul arra a kis tiszai szigetre, ahol az ott álló kunyhó felépítésében még gyerekfejjel segítette apját. A magányban, önkéntes remeteségben töltött hónapok után azonban mégis vissza kell térnie a nagyvárosba.

 „Egyre kevesebbet gondolkodunk, mindent készen kapunk.” – így szól a filmbéli rengeteg tételmondat egyike, amivel éppenséggel a modern civilizáció ellen kel ki. Ez a „készen kapott” jelleg illik a filmre is, karakterei és üzenete mellett a látványvilágára is. A reklámszakemberként is dolgozó rendező igyekszik végig egyszerűen, közérthetően és direkten fogalmazni, legyen szó a természet csodáiról, a milliós népességű városok nyüzsgésének kibírhatatlanságáról, az atyai örökségről, vagy éppen a szerelem fellángolásáról – akár szóban, akár képben próbálja közölni ezeket; minden egyes beállítás olyan, mintha egy belföldi utazási katalógus lapjáról került volna igen. A romantikus világkép és a direkt üzenet mellett a film sikeréhez mindazonáltal az is hozzájárulhatott, hogy Ljasuké a legelső magyar játékfilm, amely nyíltan reagál a mögöttünk hagyott COVID-érára, és paradox módon ezáltal teszi átélhetővé ezt a frázisokban bővelkedő történetet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15840