KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Halványkék szemek

Kránicz Bence

The Pale Blue Eye – amerikai, 2023. Rendezte: Scott Cooper. Írta: Louis Bayard regényéből Scott Cooper. Kép: Masanobu Takayanagi. Zene: Howard Shore. Szereplők: Christian Bale (Landor), Harry Melling (Poe), Simon McBurney (Hitchcock), Timothy Spall (Thayer), Gillian Anderson (Julia). Gyártó: Cross Creek Pictures. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 128 perc.

Ford és Wayne, Hitchcock és Stewart, Scorsese és De Niro – ha szerényebb eredményekkel is, de rendezők és férfisztárok e hollywoodi párosai mögé zárkózik fel Scott Cooper és Christian Bale, akik immár harmadik közös filmjüket mutatták be, ezúttal a Netflixen. Bale egy interjúban a „bosszú etikájáról” szóló trilógiaként említi a Halványkék szemekkel záruló ciklust, ám hogy ebben az 1830-ban játszódó történelmi krimiben ki áll bosszút és miért, már a történet fordulatairól árulna el a kívánatosnál többet. Még úgy is, hogy az alapanyag széles körben ismert: Cooper Louis Bayard magyarul is megjelent regényéből rendezett meglehetősen szöveghű adaptációt, amelynek egyetlen jelentős módosítása – a detektív egyes szám első személyű elbeszélésének átigazítása külső nézőpontú történetté – éppen a nyomozati beszámoló vallomásos jellegét cseréli hagyományosabb műfaji közelítésmódra.

Ám a Halványkék szemek egy olyan könyv feldolgozása, amely maga is irodalmi előképre támaszkodik. Bayard Edgar Allan Poe rövidsége ellenére is eseménydús életét gazdagítja egy gyilkosságsorozat fiktív kalandjával, a költőnek a West Point-i katonaiskolában töltött évére időzítve. A fiatal Poe ekkor ismerkedik össze az egyik kadét bizarr halálának ügyében nyomozó, morózus detektívvel, a két férfihős viszonyának alakulása – és Bale, illetve a Harry Potter-sorozatból ismerős Harry Melling alakítása – köré épül Cooper filmje is. Az atmoszféra kellemesen borongós és a Poe-szavalatok alig hatnak mesterkéltnek, így azt sem bánjuk különösebben, hogy a történelmi miliő az érzelmi hatás elé tolakszik. Nem a rejtély a legizgalmasabb, hanem hogy Cooper két órán át félrevezeti nézőit: hinnénk, régi vágású krimit látunk, az utolsó csavar viszont a noir bűnbeesés-történetei felé kormányozza a Halványkék szemeket. Ez jobban is illik egy olyan filmhez, amely már címében is egy végzetes találkozásról szóló, Poe stílusát imitáló verset idéz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15845