KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Közép-európai hétköznapok

Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok

Sorsközösségben

Gyöngyösi Lilla

Három nő az apokalipszis küszöbén: a Hétköznapi kudarcok se nem hétköznapi, se nem kudarcos dráma a véletlen kapcsolatok szépségéről.

Alig egy évvel első nagyjátékfilmje, a Legjobb dolgokon bőgni kell után került mozikba Grosan Cristina második rendezése, amellyel egyszerre vállal többet és kevesebbet. Míg az Inkubátor Programban készült Legjobb dolgok… mélyfúrás a harmincas generáció elveszettségébe, kamaradráma-jellegű kései felnövéstörténet egyetlen őrült éjszaka köré szerveződve, tele éleslátó, autentikus és humoros szócsatával, a Hétköznapi kudarcok szélesebb, általánosabb nagyvárosi tabló, amely absztraktabb és szükségszerűen kevésbé mély, mint elődje. A humort felváltja a dráma, de Grosan ugyanúgy a mindennapokból táplálkozik, hétköznapi helyzeteket nagyít fel, sűrít néhány órába. Apokaliptikus víziója ezúttal jobban elrugaszkodik a valóságtól, miközben a lényeg, az emberi dimenzió, ha vázlatosabb is, de ugyanúgy átélhető marad.

A Hétköznapi kudarcok magyar-cseh-szlovák-olasz koprodukcióban készült, Kerekes Vicán kívül jórészt cseh színészek játszanak benne. Prágában játszódik, feltehetően a közeljövőben, mégsem érződik távolinak vagy idegennek. Miközben a külvilágban egyre furcsább események történnek, természeti katasztrófa közeledtét jelzik a négy elem, a tűz, víz, föld, levegő nyugtalanító jelenségei, három nő történetébe kapunk bepillantást. Három generáció, három különböző élethelyzet: míg egy frissen megözvegyült hatvanas hölgy a továbblépésért küzd és a jelentéktelenné válásával néz szembe, egy különc tinédzserlány váratlanul a macska- és gyermekmentő szerepében találja magát, egy leszbikus nő pedig a párja kisfiával kell, hogy elsimítson egy konfliktust. Bár látszólag nem sok közös van bennük, mindhárman a boldogtalansággal, tehetetlenséggel, elszigeteltséggel, röviden a magánnyal küzdenek, az őket fogva tartó, belülről emésztő élethelyzetükből pedig az egymáshoz való váratlan, pillanatnyi kapcsolódásuk lendíti tovább őket.

Az apokalipszis fenyegetése tehát csak indikátor ahhoz, hogy főhőseink szembenézzenek a gyengeségeikkel és kapjanak egy új esélyt, hiszen a felfokozott helyzet felfokozott érzelmekért és – a cím ellenére – korántsem hétköznapi akciókért kiált. Ennek ellenére a Hétköznapi kudarcok komolyan veszi a látványvilágot is, igényesen kivitelezett speciális effektusokkal teremt a valóságtól éppen csak elrugaszkodott közeget. A filmet átjáró líraiság, illetve a katasztrófafilmes külsőségek ütközése sajátos kevert minőséget és kifejezetten emlékezetes hangulatot teremt. A stáb Prágában a hipermodern és a szocreál ismerőssége és semlegessége között lavírozott, a betonépületek, divatos lakásbelsők, modern köztéri szobrok és villamosvonalak között pedig bizsergető látványt nyújtanak a lángok, szikrák, a földrengés nyomai vagy a vöröslő égbolt.

Grosan Cristina és cseh forgatókönyvírója, Klára Vlasáková apró, de egyénített történeteket mutat fel, amelyek között laza, hálózatos kapcsolat alakul ki. Ez a kötelék lehet, hogy ideiglenes, mégis megváltoztatja a karakterek életét, a történetek folyását. Felértékelődnek a jelentéktelen gesztusok, lehullanak az álarcok, kibuknak az érzelmek, a közös rémület hatására pedig a szereplők talán elgondolkodnak a valódi problémáikon és azok megoldásán. Talán – ugyanis, ha van gyengesége a Hétköznapi kudarcoknak, az a túlzott finomsága. Míg a három lineárisan egymást követő, tehát elkülönülő, majd váratlan pontokon találkozó történet felvázolása izgalmas és ígéretes, a lekerekítésük – a legidősebb nő szálát kivéve – nem túl emlékezetes. Ennek ellenére ahogyan a szereplők életéről is bebizonyosodik, hogy korántsem átlagos vagy menthetetlen, úgy a Velencei Filmfesztivál Giornate degli Autori nevű párhuzamos szekciójában debütáló Hétköznapi kudarcok is távol áll attól, hogy hétköznapinak vagy kudarcnak tekintsük.

 

HÉTKÖZNAPI KUDARCOK – magyar – cseh - szlovák, 2022. Rendezte: Grosan Cristina. Írta: Klára Vasáková. Kép. Győri Márk. Zene: Jonatán Pastirčák. Szereplők: Kerekes Vica (Edita), Petra Bučková (Valkova), Jana Stryková (Karolina), Tatjana Medvecká (Hana), Nora Klimesová (Tereza). Gyártó: Xova Film / Laokoon Film /Rosamont. Forgalmazó: Vertigo Média. 84 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 31-31. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15655