KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Mágia vagy monolit?

Kránicz Bence

Borzas hajú, szemüveges kamaszfiú teng-leng magányosan a kisvárosi Angliában. Egészen addig, amíg különös alakok nem bukkannak fel körülötte, akik azt állítják, varázslat igenis létezik, a fiúból pedig nemzedéke legnagyobb mágusa lehet. Összezavarodott főhősünk az egyiküktől egy baglyot is kap ajándékba. Nem, ezek nem a Harry Potter és a bölcsek köve első jelenetei, hanem Neil Gaiman 1990-ben megjelent, négyrészes képregénysorozatának, A mágia könyveinek alaphelyzete. J. K. Rowling innen merített volna világsikerű regényeihez? Természetesen, és még kismillió másik forrásból: antik görög és keresztény mítoszokból, kelta mondákból, múlt századeleji angol gyerekirodalomból. Gaimannek esze ágában sem volt megsértődni, mert saját írói stratégiájának lényege is az, hogy alámerül a nyugati mese- és mítoszkincsbe, átszitálja a tömegkultúra hordalékait, és mindig új történeteket hoz felszínre. Valami mágikusat.

A különböző rendű-rangú folytatásai dacára mára kissé elfeledett A mágia könyveinek nyíltan ez volt a célja. A fantasy nyolcvanas évekbeli népszerűségén felbuzdulva a DC újra be akarta mutatni olvasóinak a kiadó „mágikus” karaktereit, a feladat pedig az akkoriban a Sandmannel berobbant Gaimannél kötött ki. A mágia könyvei négy fejezetében négy különböző varázsló mutatja be a meglepett Timothy Hunternek a világ fantasztikus határtalanságát: a múlt babonáit és a jelen árnyékvilágát, a mi világunkkal szomszédos mesebirodalmat és a megíratlan jövő körvonalait. E kalauzok közül egyedül Constantine, a démonvadász lehet ismerős a magyar olvasóknak, de Phantom Strangerről, Doktor Okkultról vagy Miszter E.-ről éppen úgy keveset tudunk, mint a rengeteg felbukkanó mellékszereplőről. A Gaiman-művekben otthonosabb olvasóknak könnyebb a dolguk, ők újra találkozhatnak Titániával a Sandman klasszikus Szentivánéji álom-fejezetéből (ezúttal is Charles Vess preraffaelita finomságú rajzain), és maga Morpheus is felbukkan. Jobbára mégis úgy kapkodjuk a fejünket, mint Tim Hunter. Egybefüggő történetre ne számítsunk, az író ötletbősége viszont szokás szerint lenyűgöző, míg az egymást váltó rajzolók – Vess mellett John Bolton, Scott Hampton és Paul Johnson – a fősodorbeli amerikai képregénytől elütő, avantgárd érzékenységgel teremtik meg a képregény heterogén stílusvilágát. Limpár Ildikó filológiai munkát is igénylő fordításával közel teljes már a magyar nyelvű Gaiman-életmű, A mágia könyvei pedig jellegzetes, ha nem is a legemlékezetesebb darabja az angol szerző korai munkáinak.

*

Jack Kirby a hetvenes évek derekán tért vissza a Marvel kiadóhoz „szerzői” DC-korszaka után (lásd Filmvilág 2021/06). Ekkor indította útnak az Örökkévalókat, de elvállalt egy alkalmazott munkát is: elkészítette Stanley Kubrick 2001 filmjének képregény-adaptációját, éppen időben az 1977-es újrabemutatóhoz. Ebben az időszakban a Marvel már egyre többször kísérletezett a graphic novel formátummal, és Kirby 2001-ét is presztízskiadványnak szánták. Az életművét sakkmesteri gondossággal építő rendező és a számolatlan képregényt végigrajzoló Kirby első pillantásra egészen más szellemiségben dolgoztak, 1976-ra azonban már utóbbi is kiharcolta saját szerzői státuszát. Így aztán a képregényes 2001 – miközben híven követi a film cselekményét, mindössze Dr. Floyd holdutazásának szentel Kubricknél nagyobb teret –, hangsúlyosan Kirby műve is, amire nemcsak az elmaradhatatlan fotókollázsok és az absztrakt színkavalkáddá robbanó duplaoldalak utalnak, hanem az Arthur C. Clarke-féle történet egybecsengése Kirby saját popmitológiájával az „emberen túli ember” születéséről. Ritka, de jellegzetes esete ez annak, amikor egy műfaji klasszikus egyszerre illeszkedik precízen több különböző szerző munkásságába. Ahogy Kirby egy egészoldalas rajzával meg is mutatja, a 2001-et jelképező monolit maga a tökéletes, márványhideg műalkotás, amit minden megfigyelője sajátjának érezhet. A magyar kiadás függelékeként elolvasható Kirby ötoldalas reflexiója az 1956-os budapesti forradalomra, a kiadvány beszerzéséhez azonban meg kell dolgozni: magánkiadásban, az illegalitás határán jelent meg, képregénybörzéken viszont megtalálható.

 

Neil Gaiman és mások: A mágia könyvei. Színes, keményfedeles, 208 oldal. Kiadó: Fumax.

Jack Kirby: 2001: Űrodüsszeia. Színes, puhafedeles, 80 oldal. Magánkiadás.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15663