KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Nyugaton a helyzet változatlan

Orosdy Dániel

Im Westen nichts Neues – német, 2022. Rendezte: Edward Berger. Írta: Remarque regényéből Lesley Paterson és Ian Stokell. Kép: James Friend. Zene: Volker Bertelmann. Szereplők: Felix Kammerer (Paul), Albrecht Schuch (Kat), Aaron Hilmer (Albert), Moritz Klaus (Franz). Gyártó: Amusement Park. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 147 perc.

Akadnak történetek, amiket nem (csak) azért érdemes újra és újra elmesélni, mert a friss feldolgozás gazdasági értelemben mindig biztosabb sikerrel kecsegtet, hanem mert az üzenet megérdemli, hogy az adott kor színvonalán és átlagemberének (film)nyelvén is megfogalmazzák. Erich Maria Remarque világhírű regénye, a Nyugaton a helyzet változatlan (1928) volt már közvetlen forrása egy Oscar-díjas moziadaptációnak (1930) és egy Golden Globe-díjas tévés verziónak (1979), de először kerül német alkotók kezébe, ráadásul ezúttal az egy (bő) emberöltő eltelte mellett az I. világháború lezárultának százéves jubileuma is jó okot adott a kiskatonák szomorú históriájához való visszatéréshez.

A tét tehát magas volt, és nem kizárólag a jeles előzmények miatt. Az első nagy világégésről az elmúlt tíz-húsz évben a filmesek számtalan alkotással megemlékeztek, beleértve olyanokat is, amelyek biztosan bekerülnek a nagyközönség hosszútávú memóriájába (mint Sam Mendes ambiciózus és jól megoldott 1917-je). És ha mindez nem lenne elég, egy éve már valódi háború pusztít a szomszédban. A jó hír az, hogy Edward Berger rendező el tudott szakadni a szövegtől (egyben a korábbi feldolgozások cselekményvázától), miközben megőrizte annak lényegét (vagyis nem torzította felismerhetetlenné Paul Bäumerék történetét); a 2022-es Nyugaton a helyzet változatlan feldolgozásként és kortárs háború(ellene)s filmként egyaránt megállja a helyét. A rossz hír: bár az előzményekhez képest sok szempontból újszerűnek hat, összességében nem mutat sokkal többet, jobbat vagy érdekesebbet annál, amit már annyi hasonló (nívós) moziban láthattunk, kezdve a Ryan közlegény megmentése nevezetes nyitányával (vagy akár A vaskereszttel). Hatásos, figyelemreméltó és értékes mű, de – ellentétben elsősorban Milestone változatával – távolról sem kihagyhatatlan élmény.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15844