KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A szerelem tüze

Margitházi Beja

Fire of love – kanadai, 2022. Rendezte: Sara Dosa. Írta: Sara Dosa, Erin Casper, Shane Boris és Jocelyne Chaput. Kép: Katia és Maurice Krafft. zene: Nicolas Godin. Szereplők: Katia Krafft, Maurice Krafft. Gyártó: Sandbox Films. Forgalmazó: Disney+. Feliratos. 93 perc.

A legbizarabb filmtervek versenyében valószínűleg az élmezőnyben végezne egy olyan, archív anyagokból szerkesztett, az életrajzi portré, a tudományos ismeretterjesztés és a romkom elemeit ötvöző dokumentumfilm ötlete, mely katasztrófa-motívumokkal és animációs betétekkel mesélné el egy geológus és egy geokémikus szerelmét és kutatásait. A több száz órányi helyszíni felvételt, interjút és előadást hátrahagyó francia vulkanológus házaspár, Katia és Maurice Krafft története azonban pont ilyen meghökkentő és drámai elemekben tobzódó anyag, mely 2022-ben nem csak A szerelem tüzét elkészítő Sara Dosát, de tőle teljesen függetlenül, Werner Herzogot is megihlette. Míg azonban Herzog The Fire Within című, rekviembetétekkel és kórusművekkel kísért, a megszállottságot és a tragikumot felmagasztaló víziója elsősorban a párkapcsolat titkait és a halálukat okozó japán Unzen vulkán 1991-es kitörésének részleteit firtatja, Dosa a két vulkánjáró életműve elbűvölően éteri és poétikus értelmezését vezeti elő.

Az egymással és a tűzhányókkal szerelembe eső, különc és karizmatikus tudósok közelsége, a karnyújtásnyi távolságból rögzített kitörések önmagukban is lenyűgözőek lehetnének; de A szerelem tüze ennél jóval tovább merészkedik akkor, amikor a veszélyekkel parolázó Kraffték életfilozófiájának és a felvételeikből beazonosítható „filmalkotói” hitvallásának belső megértésére, és megfilmesítésére törekszik. A parádés zenei kísérettel (Air, Brian Eno, Morricone) életre keltett, kevés, de ízléses animációval operáló, Miranda July összetéveszthetetlen hangjával kísért képfolyam így néha olyan viccesen és játékosan kanyarog témáról témára, ahogy főszereplői ugrálnak a félig még izzó, forró köveken; máskor csak némán felsorakoztatja a falvakat elmosó, pusztító vulkáni hamu- és sártenger dermesztő dokumentumait. Dosa filmje a katarzishoz mégis akkor jut a legközelebb, mikor már-már experimentális filmmé átminősülve, – Krafftékhoz hasonlóan – belefeledkezik a vörösen bugyogó, lomha hullámokat vető, izzó-köpködő lávafolyam, vagy a föld gyomrából porfüstként előgomolygó robbanási energia delejező látványába.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15841