KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Fehér zaj

Pethő Réka

White Noise – amerikai, 2022. Rendezte: Noah Baumbach. Írta: Don DeLillo regényéből Noah Baumbach. Kép: Lol Crawley. Zene: Danny Elfman. Szereplők: Adam Driver (Jack), Greta Gerwig (Babette), Don Cheadle (Murray), Raffey Cassidy (Denise). Gyártó: NBGG Pictures / Heyday Films / A24. Forgalmazó: Netflix. Szinkronizált. 136 perc.

Don DeLillo már 1985-ben megírta, hogy állandó zajjal vesszük körül magunkat, csak hogy ne kelljen meghallanunk a racionalitást, pedig akkor még nem is volt internet. A tévé, a rádió, a reklámok olyan fehér zajként működnek, amelyek segítenek abban, hogy kikapcsoljuk a logikus gondolkodásunkat, épp úgy, ahogy a valódi fehér zaj segít az elalvásban. A civilizációs vívmányokba vetett feltétlen hitünk mellett nincs szükségünk a gondolkodásra, a szupermarket a templom, a környékünk négyzetméterára határozza meg, mennyire vagyunk kitéve a természeti katasztrófáknak. Noah Baumbach a regény hű adaptációját készítette el – változtatásra nem is volt szüksége, hiszen legfeljebb csak még aktuálisabb lett a szatirikus társadalomkritika.

Jack Gladney a Hitler-tudományok oktatója a tanszéken, amelyet ő talált ki. Elismertsége és népszerűsége alkalmassá teszi, hogy legitimálja újonnan érkező kollégája ismereteit is – nem a tudás számít, hanem a kapcsolatok. Saját és felesége, Babette korábbi házasságaiból származó gyerekeikkel élnek boldog családi életet az amerikai álmot megtestesítő elővárosi otthonukban. Amikor egy veszélyes anyagot szállító tehervonat balesetet szenved a közelükben és a mérgező anyag toxikus eseményt hoz létre, városukat evakuálják és a család is beáll az autókonvojba. Ahogy a regényben, ezúttal sem maguk az események igazán fontosak, hanem hőseink reakciói és az érveik mögött álló gondolatiság. A veszélyt hosszan és lármásan élik meg, mégis, amikor végre hazamehetnek, az csak említés szintjén jelenik meg: nincs megkönnyebbülés, nincsenek örömkönnyek. Baumbach szellemes vizuális ötletei mellett a két színész őszinte és természetes játéka teszi kiemelkedővé az adaptációt: apró gesztusaik tökéletesen ellensúlyozzák karikatúra-szerű, stilizált mondataikat. Párhuzamosan beszélő és egymást – szó szerinti is szimbolikus értelemben – meg nem halló karaktereik fanyar kritikát mutatnak a társadalomról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15843