|
|
Streamline moziSegítő kezekGreff András
Repo Man – brit-amerikai, 1984. Rendezte és írta: Alex Cox. Kép: Robby Müller. Zene: Steven Hufsteter és Tiro Larriva. Szereplők: Emilio Estevez (Otto), Harry Dean Stanton (Bud), Tracey Walter (Miller), Olivia Barash (Leila). Gyártó: Edge City Production. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 92 perc.
Harry Dean Stanton kábán lépdel a sivatagban
Wim Wenders Párizs, Texasának
nyitányában. Mintha különös álomból ébredt volna – és ha kíváncsiak vagyunk rá,
milyen is lehetett ez a jelenés, akkor a Repo
Mant kell elindítanunk. Alex Cox első nagyjátékfilmje 1984-es, akárcsak
Wenders klasszikusa, egyik karakterét úgyszintén Stanton játssza, Robby Müller
operatőr képei pedig mindkét filmben számottevő figyelmet követelnek maguknak.
De míg a Párizs, Texasban egy mitikus
és fenséges Amerika-tabló ragadja magával a nézőt, a Repo Man Los Angelese a visszafordíthatatlan penészesedés
kórképeivel kábít. A pusztulást mintha a Kiss
Me Deadly pár évtized átugrásával (talán földönkívüli segítséggel)
váratlanul ismét felbukkanó, sugárzó csomagja terjesztené, de a rothadás
nyilvánvalóan régóta burjánzik, és elsősorban az agyakban pusztít.
És mégis: ez a világ
szinte repedésig van élettel. Igaz, hogy Ottót (Emilio Estevez nyughatatlan
alakítása), a magát lázadónak képzelő punkfiút könnyebben bedarálja a
Reagan-kapitalizmus, mint szemeteskocsi a sörösdobozt, de a
törlesztő-részleteket fizetni képtelen nyomorultaktól az autóikat visszaszerző
behajtócégnél ő és társai mégis kötényt próbálnak adni a sorsnak. Nincs jövő,
de nincsen sírás sem: nagy dumákkal, nagy dühvel (fontos szerepet kap a helyi
punkszíntér) és nagyot álmodni tudással a határ még itt is a csillagos ég.
Méghozzá – a film zárlatát figyelembe véve – szó szerint. Ki is akkor a
vesztes, hapsikáim?
Alex Cox maga is tudna
mesélni erről egyet s mást. Noha pszichedelikus imperializmus-fricskája, az
1987-es Walker után kiszorították
Hollywoodból, a hátsó ablakon csak visszamászott: hiszen a Repo Man diadalmas lúzerei nélkül Richard Linklater csellengői
éppúgy nem elképzelhetők, mint az utcai költészettel felszerelt, sugárzó
poggyászt cipelő haramiák Tarantinónál.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|