Modern nomádokModern nomád családokTávolodva a civilizációtólPethő Réka
Családi melodráma, poszt-apokaliptikus kalandfilm, groteszk komédia – öt kortárs filmalkotás a természettől eltávolodó, egyre személytelenebb modern életnek hátat fordító alternatív családokról.
Mire vagyunk képesek, ha kikerülünk a vadonba?
Ez a kérdés sok különböző kontextusban felmerül, és a filmesek is számos
nézőpontból megvizsgálták. Az egyik alapvető kérdés, hogy mennyi ideig tudnánk
életben maradni a civilizáció nyújtotta kényelmek nélkül – ha nekünk kell
élelmet szereznünk és gondoskodnunk arról, hogy télen ne fagyjunk meg, miközben
ott tartunk, hogy egy tíz perces áramszünet is bosszúságot okoz, mert fennakadást
jelent teendőink elvégzésében. A másik nézőpont nem a kényszer, hanem a döntés
felől közelíti meg a kérdést. Mi a helyzet, ha úgy döntünk, a fogyasztói társadalom
már nem egy olyan konstrukció, amiben létezni tudunk, ezért önként vonulunk ki
belőle. Melyek a valódi értékek, és mi a fontos igazán – ezek a történetek
ennek igyekeznek a mélyére ásni.
*
A téma játékfilmes megközelítésének
közös pontja minden alkotásban a gyermekek kérdése: legyen szó önkéntes kivonulásról
vagy külső kényszerről, hogyan reagálnak és hogyan állnak helyt azok a
gyerekek, akik a szülők által elhagyott világot, a civilizációt, amelyben
élünk, egyáltalán vagy alig ismerik. A Captain
Fantastic (2016 – Matt Ross) több különböző választ is ad erre a kérdésre, hiszen
itt a szülőpáros összesen hat gyermekkel döntött úgy, kivonul a civilizációból
és az erdő mélyén, önfenntartó életmódra berendezkedve folytatják az életüket. Vadásznak,
keményen edzik a testüket, rengeteget olvasnak, ugyanakkor nem szakadnak el
teljesen a civilizációtól, időről időre bejárnak a faluba, ahol kézműves termékeik
értékesítéséből szerzett pénzükön megveszik a legszükségesebbeket.
Amikor az édesanya
elvesztése miatt a család arra kényszerül, hogy közelebbi kapcsolatba kerüljön
a városi emberek világával, számos sarkított példán keresztül mutatja be a
választott életmódjuk okozta különcségüket, és mutat rá arra, milyennek látszik
civilizált társadalmunk azok számára, akik kívülről érkeznek. A gyerekek
először azt hiszik, itt szinte mindenki beteg: nem értik, mi más lehet az oka,
hogy majdnem mindenki túlsúlyos. Számukra a táplálkozás az alapvető létszükséglet
kielégítése, nem a tartósítószerrel puffasztott termékek túlfogyasztása, ezért
esetükben fel sem merül az elhízás – ami pedig ténylegesen a civilizált világ
népbetegsége, hiszen rengeteg egészségkárosító következménye van.
A tanulás és a műveltség is
kiélezett példán keresztül jelenik meg: főhőseink olvasottak, és mindarról,
amit elolvasnak, gondolkodni is megtanulnak. Ezzel szemben az iskolarendszerben
nevelkedett gyerekek azt sem tudják megmondani, mi az alkotmány szerepe a
társadalom felépítményében. A rendszer kerül szembe a tanulás és ismeretszerzés
valódi értelmével: kérdés nélkül elfogadjuk a hagyományos iskolarendszer
működését és létjogosultságát, cél és elvárás a minél jobb eredmények elérése,
miközben háttérbe szorul a gondolkodás képessége, amely nélkül a bemagolt
ismeretek mit sem érnek.
Zárt közösségük azonban
védtelenné teszi ezeket a gyerekeket a hagyományos szociális helyzetekkel
szemben. A legnagyobb fiú fogalmazza meg: amit könyvekből nem lehet elolvasni,
arról semmit nem tudnak. Idétlenül viselkedik lányok társaságában, fogalma
sincs, hogyan kellene megszólalni egy ilyen helyzetben: míg a szülők a civilizált
világot ismerve, attól szándékosan elhatárolódva vonultak ki a természetbe,
gyermekeik kiszolgáltatottak a döntéseiknek, és idegenek abban a világban, amit
„fajtársaik” többsége él. „Miért nem tudjuk mi is a karácsonyt ünnepelni, mint
mindenki más” – kérdezi az egyik kisebb fiú, aki számára semmi megfoghatót nem
jelent ez az ünnep, de tudja, hogy egy tradíció jelképe, kérdésével tehát a
valahova tartozás, a hagyományok iránti igényt fogalmazza meg.
*
A valahová tartozás iránti
vágy hatja át a Ne hagyj nyomot! (Leave
No Trace, 2018) kamaszlány
főhősének történetét, aki édesapjával kettesben él folyamatosan vándorló életet
a civilizált világot körülvevő erdőkben. Az apa háborús trauma után képtelen
visszailleszkedni a társadalomba, nem csak emberi kapcsolatokat nem képes
létesíteni, űzött vadként menekül. Lánya ezzel szemben igényli a társas
kapcsolatokat, ahogy megfogalmazza: „ami benned elromlott, bennem nem romlott
el”.
Debra Granik
felnövés-története szépen mutatja be azt az ívet, ahogy a lány képessé válik
megfogalmazni, mi az, amire neki szüksége van, anélkül, hogy behatóbban ismerné
a hagyományos társadalmi berendezkedésben élők világát. Eleinte egy közparkban
vernek tábort, ahol az apa tanítja a lányt: nyom nélküli menekülésre, a
természet biztosította táplálék gyűjtögetésére és, mint később kiderül, alapvető
műveltségre, gondolkodásra, ismeretekre. Itt rájuk találnak, és egy
segélyszervezet igyekszik ideális megoldást találni számukra. Felismerik, hogy
a férfi pszichés nehézségekkel küzd, ugyanakkor azt is látják, hogy a lánya előrébb
jár tudásban, mint a korosztálya nagy része – életmódjukat a rendszer ebben a
formában nem tartja fenntarthatónak. Ennek pedig alapvető oka a kislány
fejlődése: a társadalmi segítő megfogalmazza, a tárgyi tudás mellett a
szociális készségek is fontosak, amelyeket a lány csak közösségben sajátíthatna
el.
Biztosítanak számukra egy
farmon egy kis házikót, amelyért cserébe a férfinak be kell segítenie a
munkában. A lány itt is hamar megtalálja a helyét, habár annak ígérete, hogy
hamarosan iskolába kell járnia, félelemmel tölti el. Tovább is állnak, még messzebb
menekülnek a világtól, ám a férfi egy súlyos lábsérülést szenved, ami
megállásra kényszeríti őket. Egy nomád közösség tagjai nyújtanak neki
segítséget, akiknek életmódja nem különbözik sokban attól, ahogy ők ketten
élnek. Itt fenntarthatják rendszeren kívüli létüket, amelyben részben önfenntartó
életmódot folytatnak, nem illeszkednek be a hagyományos civilizációs
rendszerbe, mégis tartoznak valahová. A férfi azonban itt is képtelen
megmaradni, miután újra képes járni, azonnal indul tovább – ám a lány ekkor már
képtelen vele tartani. Erősebb benne a közösséghez tartozás igénye, vágya a
stabilitásra – ő a teljes nomádság létmódjából a civilizáció felé tesz egy
lépést.
*
Az ideális létmód
megtalálásának humorral átszőtt ábrázolása a Vademberek hajszája (Hunt for the Wilderpeople, 2016)
melynek hőse az anyja által csecsemőkorában magára hagyott, intézetben
nevelkedő kiskamasz fiú. Egyik nevelőszülőtől kerül a másikig, senki nem tartja
meg, mivel „engedetlen, lop, köpköd, elszökik, tárgyakat rugdos”, mígnem az
új-zélandi erdő kellő közepén élő párhoz nem kerül. A társadalmi rendszer
működésének erős kritikájával találkozunk, a szatirikus alkotásban kiderül,
milyen módon próbálnak az intézményi rendszerben minél hamarabb megszabadulni a
gyerekektől, és milyen minimális körültekintéssel választják meg, hogy milyen család
gondjaira bíznak egy-egy teljesen kiszolgáltatott gyermeket.
Amikor új nevelőanyja
meghal, a kisfiút vissza akarják vinni az intézetbe, amivel szemben a magának
való, morózus nevelőapának eleinte nincs sok ellenvetése. A fiú azonban nem
hajlandó visszamenni, a vadonba veti magát, ahol végül a férfival közösen menekülnek
a kisfiú „megmentésére” irányuló hajsza elől. Az empátia filmje Taika Waititi
alkotása, amelyben a városi „gengszter” életmódból érkező fiú és a magának
való, nomád életmódot folytató férfi egymástól tanulnak. A rendező
szembeállítja egymással a két világ értékeit és az általuk nyújtott tudást, és
bájos történeten keresztül mutatja meg azt, hogy nem mindenki való mindenhová: minden
embernek azt kell megtalálnia, ami számára ideális.
*
Nem sok esélye van az
ideális megtalálásra Az út (The
Road, 2009 – John Hillcoat) főhős párosának: a névtelen apa és fia egy
poszt-apokaliptikus világban menekül a bizonytalan felé. A Föld pusztul, az
állatok eltűntek, nincs élelem. A megszokott világot felváltja a vadon, a
túlélés lesz az első és egyetlen cél azok számára, akikben marad életösztön –
sokan egyszerűen öngyilkosságot követnek el. Felüti a fejét a kannibalizmus, a
városok, falvak, bármilyen civilizált egymás mellett élés lehetősége megszűnik.
Ebben a közegben hagyja
hátra otthonát apa és fia, és indulnak el délnek. Éheznek, rejtőzködnek az
emberevő csapatok elől, kifosztott szupermarketekben igyekeznek gyűjtögetni,
miközben a megváltozott világban teljesen értéktelenné váló pénzen úgy
taposnak, mint az eldobott papírzsebkendőn. Magányosan bolyongó sorstársaikkal
találkozva a férfi első reakciója a félelem – a gyermek az, aki bár nem ismeri
a hagyományos civilizációt, kedvességgel áll a többi emberhez. A befejezés szimbolikus
megváltás-motívuma, amelyben az egyedül maradt fiú találkozik egy teljes családdal:
apával, anyával, két gyermekkel, sőt, kutyával – a kiút megfogalmazása.
*
A hagyományos világrend
felborulásának másfajta megközelítése az Életem
fénye (Light of My Life, 2019),
melynek főhős párosa a szintén névtelen apa és kiskamasz lánya. A kislány akkor
született, amikor az emberiséget egy „női pestisnek” nevezett járvány támadta
meg, amelybe a női lakosság majdnem egésze belehalt. A kislány túlélte, ám mivel
ebben az új világrendben gyakorlatilag nincsenek nők, folyamatosan veszély
leselkedik rá, hiszen minden férficsoport meg akarja szerezni magának.
Az apa úgy igyekszik
megvédeni a lányát, hogy kivonulnak a civilizáció maradékából, a vadonban
élnek, folyamatosan vándorolnak. Ez a film átmenet a két korábban bemutatott típus
között: léteznek városok, az emberek házakban laknak, van alapvető
élelmiszer-ellátottság, ám hőseink kivonulása mégsem tekinthető önkéntesnek,
hiszen az emberek közt élve a férfi nem tudná megvédeni a lányát. Fiúnak
igyekszik álcázni, ám az álca lassan kezd borulni – a felnövés-történet tétje,
hogy a lány, mikor nővé válik, képes lesz-e boldogulni ebben a világban.
Casey Affleck alkotásában
is megjelennek a már ismert motívumok: a valahová tartozás vágya a gyermekben,
és a műveltség fontossága – ami a kislány igényeként fogalmazódik meg. Rag, aki
tudatosan soha nem élt az általunk ismert civilizációban, amikor elhagyatott
házat találnak, vágyik arra, hogy be is költözzenek. Izgatott lesz a
lányruháktól, bár csecsemő kora óta nem találkozott nővel, és ő az, aki kérleli
apját, mikor be kell menniük a városba, térjenek be az elhagyottan álló iskola
könyvtárába, hogy választhasson magának könyvet.
*
Több különböző szempontból
közelítik meg tehát ezek a filmek a hagyományos világrend felborulásának, vagy
az attól való szándékos elhatárolódásnak a kérdését, ám mind hasonló
következtetésre jutnak. Azt mutatják be, hogy fontosak számunkra azok az
értékek, amelyeket a civilizáció alapjának tekintünk – a tudás, a hagyományok,
az emberi kapcsolatok –, ám mindez a létforma számos tévúthoz is vezetett, mint
a túlfogyasztás, a rendszerben elvesző egyén, a Föld folyamatos elpusztítása, vagy
éppen a háború intézménye. Úgy tüntetik fel az embert, mint akiben születetten megvan
az empátia, az egymás iránti kedvesség tulajdonsága: azok a gyerekek, akik nem
is éltek a hagyományos társadalmi rendszerben, ösztönösen állnak barátságosan
az idegenekkel szemben, még akkor is, amikor apjuk azt tanítja nekik, hogy ez
veszélyes számukra. Ugyanakkor az ember barbárrá válik, ha nincs más lehetősége,
Az út apokalipszis utáni
nyomorúságában a kannibalizmus felé fordul; ha csak néhány nő marad a
társadalomban, az ösztön kerekedik felül a civilizált viselkedésen.
Talán nem véletlen, hogy
ezek a filmek most válnak egyre népszerűbbé: az emberiség történetét a folyamatos
fejlődés jellemzi, ami az utóbbi száz évben elképesztően felgyorsult. A modernizáció,
gépesítés, tömegtermelés, fogyasztás folyamatos felívelése azonban eljutott
egyfajta tetőpontra, ahol egyre többen kezdik észrevenni ezek árnyoldalát is.
Ez eredményezte, hogy kezd megfogalmazódni az igény a lelassulásra, a
visszatérésre a természethez. A fejlődés számtalan kedvező hozadéka mellett a
személytelenség, a túlfogyasztás, a társadalmi elvárások és rendszer szigorú
követelményei között sokszor elvész az ember. Miközben a városokban létezés
kényelmet és biztonságot ad, megfosztja az embert a személyes terétől, a
zsúfolt városi tömeg megviseli az idegrendszerünket. Tudunk és szeretünk
alkalmazkodni, igényeljük a közösség által meghatározott és elfogadott szabályrendszert
és kereteket, sőt, szükségünk is van rá, hogy fenn tudjunk maradni és képesek
legyünk egymás mellett létezni. De vajon megtaláltuk az ideális létezési
formát, és társadalmi szinten az egyre jobb felé tartunk még mindig? Erre adnak
különböző válaszokat a fenti alkotások, miközben azt kérdezik meg mind, valójában
mit jelent a civilizáció.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|