Kim Ki-DukKim Ki-duk: A szigetNéma fájdalomJordi Leila
A sziget laboratóriumi leképezése a bántalmazó emberi kapcsolatoknak.
Kim Ki-duk már pályája
legelején, az 1996-os Krokodil-ban megmutatta, hogyan lehet úgy beszélni a
szeretet és a gyengédség teljes hiányáról, hogy az egyszerre hasson
kegyetlenül, és fájdalmasan meghatóan. Az ellentétek egymás mellé állítását már
kiforrottan használja negyedik nagyjátékfilmjében. A sziget (Seom,
2000) címet viselő alkotásnak a Velencei Filmfesztiválon volt a premierje, ami
akkoriban, a nemzetközi kritika által sokáig ignorált koreai filmeket illetően
ritkaságnak számított. A véres, gyomorforgató elemekben bővelkedő film bár
sokkolta a közönség nagy részét, a kritikusok felfigyeltek az egyedi,
kompromisszumokat nem ismerő új hangra, Kim Ki-duk személyében. A rendező,
talán ebben a filmjében nyúlt először igazán határozottan a különböző
szimbólumokhoz, melyek későbbi filmjeire olyannyira jellemzőek. A film képi
világa is szokatlan kettősséget mutat, ellenpontozza a történeti síkot. A
kompozíciók harmonikusak, a színek a vízfestékkel készült festmények lágy
hangulatát idézik, minden adott egy idillikus világ megteremtéséhez. A rendező
a történetben egy jól ismert, viszonylag egyszerűnek mondható sémát forgat ki
önmagából: egy lány találkozik egy fiúval, majd egymásba szeretnek, és
különböző megpróbáltatások árán nyugalmat lelnek. A klasszikus melodrámai forma
viszont több elemében sérül. A szerelem hiányzik, a szenvedély erőszakba
fullad, az akadályok pedig nem konvencionálisak, és maradandó sérüléseket
okoznak a karaktereken lelkében, testében és környezetében egyaránt. A film
főszereplője, egy gyönyörű, de a kiszolgáltatottságtól megkeseredett lelkű fiatal
nő, aki leginkább egy démon figuráját idézi. Magányosan él egy csónakházban, a
szigeten, ahol a film játszódik. Nem tudni pontosan hol, a külvilágtól elzárva,
valahol a vad, megmunkálatlan, de szépségesen szabad természetben. A nő azzal
keresi a betevőjét, hogy a csónakházakhoz szállítja a szigetre látogató
vendégeket, akik mintha ide menekülnének a civilizáció elől, utat engedve
elfojtott vágyaiknak. Látszólagos csak a nyugalom, hiába a csend, a víz gyengéd
hullámzása, a gyermekrajzokat idéző színesre festett csónakházak, a szigeten
brutális események sora követi egymást. Jönnek-mennek a prostituáltak, pofonok
csattannak el, az empátia teljes mértékben hiányzik; az emberekkel és az
állatokkal szemben egyaránt. A nő a saját testét is árulja, annak ellenére, hogy
folyamatos testi-lelki erőszaknak teszi ki magát. Fájdalmát elfojtja, hangját
nem hallani nagyon sokáig, mintha néma lenne. Egy kuncsaft számon is kéri
rajta, miért nem nyög fel soha a szexuális együttlétek során. Az amerikai rape-revenge
filmekből ismert, bosszúszomjas, de mégis valamiféle felsőbbrendű istenséget
idéző, szeretetre éhes nő képe végig kíséri a rendező filmográfiáját. Ha vetünk
egy pillantást Dél-Korea sötét, hányattatott sorsú történelmére, akkor érdekes
párhuzam vonható a mindent túlélő, de traumatizált nőtípus és az ország önképe
között. A film főszereplője erős, karizmatikus, az őt kihasználó, erőszakos
férfiak jellemükben gyengék. A sziget több olyan jelenetet is
felsorakoztat, amik azt analizálják, hogyan születik meg ez a nőtípus, hogyan
alakul ki a megvetés, és vezet erőszakhoz a néma szenvedés. A film szereplői a
társadalom által megvetett, beilleszkedni képtelen kívülállók, akik nincsenek
tudatában annak, hogyan közvetítsék érzelmeiket egymás felé. A nő életében a
szigetre érkező fiatal férfi hoz változást. A két karakter a kezdetektől fogva
osztozik a némaságon és a fájdalmuk elfojtásában. A férfi egy szenvedélyből
elkövetett gyilkoság felelősége elől menekül, öngyilkosságra készül,
kétségbeesésében egy horgászbot horogját próbálja lenyelni. A nőnek talán pont
ez a végletes szomorúság tetszik meg benne olyannyira, ezért dönt úgy, hogy
megmenti a férfit. Egy ilyenfajta párosítás sosem szerencsés, és bár a nő
segíteni akar a férfinak, tetteit saját traumája vezérli. A férfi ugyanakkor
nem tud mit kezdeni a közeledéssel, riasztja a nő ereje, a harag, ami árad
belőle és a kontrollálhatatlan vadsága.
A
film egyik legerősebb szimbóluma a víz, és a benne élő halak világa. A víz körbeveszi
a csónakházakat, egyszerre gyengéd és erős, kiszámíthatatlan és sötét. A nő áll
a legszorosabb kapcsolatban vele, mintha az egész az ő lelkét, érzelmi
állapotát idézné, arról nem is beszélve, hogy egyértelműen ő uralja ezt a
közeget. A csónakot, ami hozza-viszi a látogatókat, ő irányítja, és többször látjuk,
ahogy egy rémisztő sellő módjára, a vízbe rejtőzve feltűnik a csónakházak
alatt. A nő bosszút áll a maga módján, de közben egyre inkább elönti őt a
megvetés érzése. Ahogyan a halakhoz viszonyulnak a rájuk vadászó horgászok, úgy
hiányzik ezekből a találkozásokból is a megértés és az együttérzés. A horgászat
megfontolatlan, felelőtlen időtöltésként jelenik meg, pont annyira erőszakosan
és érzelemmentesen, ahogy a kuncsaftok viszonyulnak a megrendelt
prostituáltakhoz. A horgászok brutális módon bánnak a halakkal, szenvedésüket
nem hallják, így fájdalmukkal sem tudnak azonosulni. A hal, a főszereplő
karakterekhez hasonlóan néma, fájdalmát nem tudja jelezni, és ezzel vissza is
élnek az őt körülvevő férfiak. A Kim Ki-duk filmekre jellemző intenzív erőszakosság
és érzelmesség egyik legemblematikusabb jelenete, amikor az egyik csónakházban
a prostituáltjával horgászó, nagyképű üzletember egy élő halból lenyes egy
szeletet, majd azt visszadobja a vízbe. A hal túléli, úszik tovább, ahogy a
film főszereplője is túléli az őt érő folyamatos bántalmazást. A szexualitás
nem emelkedik felül a testi élvezeteken, sőt pusztán a saját vágyak
kielégítését szolgálja, még annak árán is, ha ezzel a másik sérül. A nő hiába
vágyik mindennél jobban a gyengédségre, ezt senkitől sem kapja meg, a férfiből
áradó kezdeti ellenállásra pedig riadt vadként reagál, erőszakkal. A nő két
öngyilkossági kísérlettől is megmenti a férfit, majd gondoskodóan közelít felé,
érzelmeit, vágyait viszont nem tudja jól kifejezni. A férfi félreérti, pusztán
szexuális közeledést lát benne és vadul nekiront. A kommunikációra való
képtelenségből kifolyólag a férfi és a nő kapcsolata nem tud kibontakozni. A nő
egy cserfes, fiatal prostituáltat rendel a férfinek, ezzel jelezvén, ő nem így
közeledik hozzá. A fiatal örömlány viszont egyre többet látogatja a férfit, a
nővel lekezelően beszél, és ezzel további féltékenységet, haragot ébreszt
benne. A két nő rivalizálni kezd, ami tragikus végkifejlethez vezet. Olyan
karaktereket látunk vergődni, akik a magukba fojtott fájdalom hatására nem
tudnak érző lényként tekinteni a velük szemben álló emberre, vágynak a mélyebb kapcsolatra,
mégis távolságtartóan, tárgyiasítva, és az érzelmeket kizárva viszonyulnak
egymáshoz. A szexualitás pusztán ezen fájdalom levezetésére, a felgyülemlett
feszültségek időszakos feloldására szolgál. Gyönyör, gyötrelem árán. Az emberi
test ugyanakkor kevésbé tud néma maradni, hiszen a sérülésekre kiömlő vérrel
reagál, bármennyire is igyekeznek őket elrejteni. A sokkolóan ható jelenetek pusztán
ezt hivatottak megjeleníteni. A karakterek lelke némán szenved, a megnyúzott
halhoz hasonlóan viszont a testi sérülések mindennél jobban árulkodnak. A film
egyik felfokozott jelenetében a nő próbál meg öngyilkos lenni, hogy
megakadályozza a férfit távozását. Horgokat helyez a nemiszervébe, majd
megpróbálja őket kihúzni. A fájdalomtól felsikolt, a filmben először halljuk a
hangját, majd ájultan, véres ruhában zuhan a vízbe. A nő hangja arra készteti a
férfit, hogy visszaforduljon, most rajta a sor, hogy megmentse őt. A jelenet
szimbolikus megfogalmazása a klasszikus bántalmazó kapcsolatoknak. A filmet
végig kíséri a halmotívum, a nő és a férfi kölcsönösen kifogják egymást, majd
eltávolítják a horgot, ami a bőrükbe vésődött. A fájdalom feloldása jelenik meg
ezekben a képekben, amik az erőszak után gyengéden hatnak, valódi gondoskodást
árasztanak. A mártírként ábrázolt nő, az idealizált, mindent kibíró szent, aki
képes átsegíteni a férfit a traumáin, a film végére körvonalazódik igazán. A
sziget záróképei szürreálisak, sűrítik az előző gondolatot. A nő megmenti a
férfit: a szigetre érkező rendőrök elől egyszerűen csak elhajóznak. A férfi
ezután egyedül találja magát, mintha egy álomból ébredt volna, feljön a víz felszínére
és egy nádasban rejtőzik el. Az ezt követő kép a nő meztelen testét mutatja,
egy csónakban, víz alatt, szemérem szőrzete pedig maga a nádas, amiben a férfi
elrejtőzött. A sziget azt a kérdést feszegeti, hogy mitől lesz valakiből
bántalmazott, és mi vezet ahhoz, hogy emberek könnyedén képesek legyenek
kegyetlenül bánni egymással. Több gondolat boncolgatja azt, hogy mi történik,
ha a gyengébb, önmagát megvédeni képtelen személy már eljut arra pontra,
ahonnan látszólag nincs visszaút. A film egy külvilágtól elzárt térben
játszódik, mondhatni laboratóriumi leképezése a társadalom bármely rétegében
fellelhető emberi kapcsolatoknak. A képek költőiek, a színek mesések, a
történet ezzel szemben rendkívül felkavaró. Kettőssége zavarba ejtő, hiszen egy
kegyetlen és erőszakos világot mutat be. A rendező 2018-ban nyilvánosságra
hozott erőszak-botrányát nem szabad figyelmen kívül hagyni, és ennek tudatában,
A sziget egy lesújtóan szomorú film. Kétségtelen, hogy Kim egy olyan
világról készített filmeket, amit maga is nagyon jól ismert, és aktív
résztvevője volt, legyen szó bántalmazottról és kegyetlen erőszaktevőről
egyaránt. Talán ebből adódik az érzelmesség, ami vitathatatlanul áthatja ezeket
az alkotásokat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|