Modern nomádokAmerikai őslakók a kortárs amerikai filmbenSzabadulás a falak nélküli börtönbőlSándor Anna
Az amerikai őslakosokról szóló filmek reneszánsza láthatóvá teszi az embert az indiánsztereotípiák mögött.
Miközben 1973
tavaszán mintegy kétszáz oglala lakota és az Amerikai Indián Mozgalom (American
Indian Movement) szimpatizánsai 71 napra elfoglalták a lakoták lemészárlásáról
elhíresült Wounded Knee-t, Marlon Brando egy apacs színésznőt küldött maga
helyett az Oscar-gálára. Brando a hatvanas évek óta támogatta az AIM-et, és mivel
ő maga is számított rá, hogy a Keresztapában
nyújtott alakításáért megkapja az Akadémia elismerését, élt a lehetőséggel. Az
akkor botrányos, mára viszont ikonikussá nemesedett rövid beszédben Sacheen
Littlefeather a közönség soraiból érkező dühös füttyszó és elismerő taps
kíséretében tolmácsolta Brando kritikáját a szakma képviselőinek. A színész
kifogásolta, hogyan bánik az amerikai indiánokkal a korabeli filmipar és a televízió,
valamint fel akarta hívni a figyelmet a Wounded Knee-nél éppen zajló eseményekre
is, ahonnan a kormány kitiltotta a saj
A
harc nemcsak konkrét polgár- és emberi jogi kérdésekről szólt, hanem a
láthatóságról is, amelynek erodálásában az amerikai filmgyártás addig
oroszlánrészt vállalt. Az 1960-70-es években erőre kapó aktivizmus részeként
viszont az amerikai őslakosok a saját kezükbe vették a kamerát. És míg
kezdetben a dokumentumfilmes irány volt a meghatározó, az ezredforduló óta egyre
lendületesebben bontakozik ki a játékfilmes generáció is. Amerikai indiánok
készítenek filmet amerikai indiánokról, ők írják a forgatókönyvet és ők is
szerepelnek benne – valamint sorra tűnnek fel olyan nem őslakos alkotók (mint
kínai Chloé Zhao vagy a Land-et jegyző,
iráni származású Babak Jalali), akik képesek valóban a fókuszba állítani az amerikai
őslakosokat.
Az
őslakos filmek reneszánsza független filmekben teljesedik ki. Bár a hollywoodi
filmgyártásban is tetten érhető az amerikai indiánok egyre érzékenyebb és
hitelesebb ábrázolása, az őslakosok még mindig inkább a fehér hősök motivációit
tápláló mellékszereplőként, háttérfiguraként jelennek meg (A visszatérő, Wind River – Gyilkos
nyomon). Emellett Hollywood a whitewashing
gyakorlatától (amikor nem őslakos színész játszik őslakos szereplőt) sem tudott
megszabadulni, legyen szó Johnny Depp Tontójáról (A magányos lovas) vagy Rooney Mara Tigrisliliomjáról (Pán). A múlttal való szembenézés
jegyében forgatott történelmi filmekről – mint amilyen az HBO gyártásában
készült Wounded Knee-nél temessétek el a
szívem (Bury My Heart at Wounded Knee,
2007) – az amerikai őslakos film egyik legmeghatározóbb rendezője, a
sájen-arapahó Chris Eyre mondott ars poeticának is beillő kritikát: „Az
egyetlen, amit az indiánokról szóló történelmi filmekből kapsz, a bűntudat.
Engem az érdekel, amit a nem-indián filmesek nem tudnak megcsinálni, azaz
ábrázolni napjaink indiánjait.”
A
hollywoodi indián színeváltozása
Ahogy
a telepesek kiszorították a földjükről az őslakosokat, úgy marginalizálódtak az
indiánok az amerikai filmgyártásban is. Évtizedekig szinte kizárólag westernekben
jelentek meg, sztereotipizáltan, történelmileg hiteltelenül. A „jó” és a „rossz”
indián sematikus típusai az irodalomban gyökereznek: James Fenimore Cooper, Pearl
Zane Grey vagy Louis L’Amour munkássága nyomán erősödött meg a természettel
egységben élő, nemes őslakos, illetve a vérszomjas, a fehéreket lemészároló és
a gyerekeiket elrabló vadember alakja. Ezeknek az egydimenziós karaktereknek
nem volt önálló, árnyalt személyisége, dilemmái, fejlődési lehetőségei. A
hollywoodi indiánt leginkább a síksági népek életmódja és szokásai inspirálták,
a vásznon ezek összemosott és leegyszerűsített változata szerepelt, amiben nem
vették figyelembe a regionális és kulturális különbségeket – miközben az
Egyesült Államokban jelenleg 574 szövetségileg elismert törzset, Kanadában 634
bejegyzett őslakos önkormányzatot tartanak számon.
Hogy
a nem őslakos alkotók az ábrázolás pontatlanságaival nagyvonalúan bántak, már
Robert J. Flaherty Nanuk, az eszkimó
című, 1922-es dokumentumfilmjében is megfigyelhető, amelyről kiderült, hogy
alkotója megrendezett jelenetekkel és anakronisztikus, valótlan elemekkel
tűzdelte tele. A filmet kritika érte azért is, mert az inuitokat a modern
világtól teljesen elzártan élő népként mutatta be. Flaherty azzal érvelt, hogy
az inuitok életének az európaiak érkezése előtti állapotába akart betekintést
nyújtani, de amit igazából tett, hogy meghamisította a jelenüket és a múltba
száműzte őket. Ez pedig a mozgóképes indiánábrázolás egyik visszatérő
problémája maradt.
A
polgárjogi aktivizmus felerősödésével párhuzamosan megjelentek azok a hollywoodi
filmek is, amelyek határozottabb igényt támasztottak az autentikusság felé. A sziúk fogságában (A Man Called Horse, 1970) egy angol nemes megpróbáltatásain
keresztül igyekezett bemutatni az őslakosokat, ám a film ugyanúgy az
indiánoknál is jobb indiánná váló „fehér megmentő” cselekményívet követte, mint
húsz évvel később a western műfajába új életet lehelő Farkasokkal táncoló (Dances
with Wolves, 1990). Míg az őslakos
közönség az előbbit erős kritikával illette a pontatlanságok és a fehér fókusz
miatt, az utóbbi már megosztotta őket. Mivel a Farkasokkal táncoló tartósan pozitívan befolyásolta az indiánokról
alkotott képet, Kevin Costnert a sziú nemzet tiszteletbeli tagjává fogadta.
Russel Means vezető lakota aktivista viszont azt is kiemelte, hogy a filmben
Costner és a férfi színészek egy része a lakota nyelv női verzióját beszélte,
mivel a stábot egy női tanár tanította. Egy ilyen hiba elhanyagolhatónak
tűnhet, pedig megjelenik benne az őslakos kritika esszenciája: képes-e a
többségi társadalom valóban meglátni ezt a népcsoportot, vagy minden
érzékenyedés dacára az ilyen felületes megoldások végső soron azt leplezik le,
hogy más léptékekben, mint korábban, de továbbra is egzotikus történelmi maradványokként
kezelik őket.
A
szintén 1970-es revizionista western, a Kis
nagy ember (Little Big Man) abban
jelentett mérvadó fordulópontot, hogy az őslakosokat protagonistaként és
áldozatként ábrázolta, míg a fehér katonákat barbár és kegyetlen antagonistaként.
A sájenek között felnőtt fehér férfi életének történetét elmesélő film több
műfajon végigzongorázott, ám összességében intézmény- és rendszerellenes, társadalomkritikus
szatíra, amelynek apropóját a vietnami háború elleni tiltakozás adta. Ebben a
keretben pedig az indiánok is szimbólumokká váltak – azaz még mindig nem csupán
önmagukat jelentették, hanem elsősorban olyan pozitív létezési modellt, amely
ellenpontozza a mohó agressziót. Emellett ezekben a filmekben a hetvenes
évektől felbukkantak olyan alakítások, amelyek erőteljesen feszegették a
hollywoodi indián kereteit. A Tsleil-Waututh Chief Dan George a Kis nagy ember törzsfőnökeként joviális
humorral szállt szembe a mogorvaság sztereotípiájával, a krík/maszkagí William
Sampson a Száll a kakukk fészkére (One Flew Over the Cuckoo’s Nest, 1975)
szereplőit és nézőit is becsapta a sztoikus álcájával, az oneida Graham Greene
a fennkölten spirituális indián sámánok sablonját töltötte meg élettel a Farkasokkal táncolóban.
Fiúk
a buszon
A
független indián filmek reneszánszának előörse Az ősök földjén (Powwow
Highway, 1989), amelyet a dél-afrikai Jonathan Wacks rendezett, a filmben
pedig feltűntek a következő évtized meghatározó indián színészei: a kajuga Gary
Farmer mellett a cseroki Wes Studi és Graham Greene is. A vígjátéki elemekkel
tarkított road movie két merőben eltérő habitusú őslakos férfi, egy
szenvedélyes aktivista és egy túlsúlyos látnok közös útját meséli el, ahogy a
fél Egyesült Államokat átszelve, rezervátumokat és szent helyeket érintve
fokozatosan megtanulják tisztelni egymást. Az ősök földjén elhozta a
Native American Film Festival legfontosabb díjait (legjobb film, legjobb
rendező, legjobb férfi főszereplő) és a Sundance-en is jutalmazták (Filmmakers
Trophy). Utóbbi akár megelőlegezéseként is felfogható annak, hogy 1994-től a
Sundance Institute elindította az őslakos filmeseket támogató Native American
and Indigenous Programot, amelyben az elmúlt évtizedek során olyan rendezők
vettek részt a Föld minden tájáról, mint a maori-zsidó Taika Waititi, a
szeminol-maszkagí Sterlin Harjo, a diné/navahó Sydney Freeland vagy a hawaii
őslakos Ciara Leina’ala Lacy.
Chris
Eyre a Sundance Institute rendezői workshopjában Robert Redford felügyelete
alatt kezdett el dolgozni a Füstjeleken
(Smoke Signals) 1995-ben. A három
évvel később bemutatott film nemcsak azért lett az indián mozgóképes reneszánsz
tulajdonképpeni nyitófilmje, mert a fesztiválsikereken és az őslakosok elismerésén
túl a szélesebb közönséghez is eljutott, hanem azért is, mert szinte
tételfilmként jelölte ki azokat a témákat és kérdéseket, amik a jelen
indiánjait foglalkoztatják, és amikhez az elmúlt húsz év amerikai őslakos
filmjei rendre visszatérnek: identitásválság, élet a rezervátumban, sebzett
családi kapcsolatok, szegénység és alkoholizmus, a hagyományok szerepe, a
fehérek és indiánok közötti kölcsönös rasszizmus, a történelmi tragédiák
öröksége.
A Füstjelek forgatókönyvét a spokane nemzetiségű
Sherman Alexie írta a saját, This is What
it Means to Say Phoenix, Arizona című novellájából. A filmben az idahói
Coeur D’Alene rezervátumban élő Victor Josephet arról értesítik, hogy az apja
meghalt, és el kellene hoznia a földi maradványait Arizónából. Victor nem tudja
kifizetni az utat, ráadásul dühös az alkoholista apjára, aki évekkel korábban
elhagyta a családját. A fiút Thomas Builds-the-Fire (‘Tűzrakó’) segíti ki a
spórolt pénzével, ha cserébe vele tarthat. A közös utazás nemcsak a két fiú
rituális felnőtté avatásának bizonyul, hanem a road movie-kban megszokott módon
apropót talál, hogy folyamatosan reflektáljon valamire – itt a 20. század végén
élő indiánok helyzetére és a hollywoodi indián alakjára. A Füstjelek játékos és kritikus egyszerre, a humora nem kíméli John
Wayne-t vagy a Farkasokkal táncolót
sem. Ez az irónia viszont kétélű, hiszen miközben számba veszi és kineveti az
indiánokról szóló sztereotípiákat, részben meg is erősíti őket.
Victor
a sztoikus-mogorva harcos típusát hozza, míg Thomas a békés és spirituális
sámánét – beszélő nevük különösen Thomas esetében kapcsolódik össze a filmet
átszövő szimbolikával. A fiú egy régi tűzesetben árvult el, de a vezetéknevében
szereplő tűz közösségi helyszín is, Thomas pedig a szájhagyományban élő
krónikás, aki őszinte örömmel meséli a rezervátum és a benne élők mitikussá kerekített
történeteit. Ha Victor a dilemmáival és feladatával a cselekmény testét adja,
Thomas a film lelke, aki a humorával, megérzéseivel vagy éppen kíváncsi
természetével folyamatosan megkérdőjelezi Victor rugalmatlanságát. Victort a
dühe alkalmasabbá teszi, hogy a hollywoodi komor indián képének megfelelve
önazonosnak érezze magát, Thomas ehhez képest látszólag bizonytalanabb. Ám
ahogy elhagyják a rezervátum határát, kiderül, hogy valójában nem sok fogalmuk
van arról, mit jelent indiánnak lenni. A cselekedeteik és a tapasztalataik
által viszont lépésről lépésre építik fel önmaguk számára az identitásukat és a
közös narratívát múltról és jelenről – a tűzből újjászülető főnixmadárról
elnevezett Phoenix határában. A címben megnevezett füstjelek pedig ebben a
tűzben fogant filmkészítő újjászületésről is tudósítanak az ég vásznán.
Út
a rezervátumba
Míg
a Füstjelek a drámai pillanatok
ellenére megmaradt a derűs, reflektív játékosságnál, Eyre második filmje, a Skins (2002) a nyomor mélyére vezet. A
helyszín a gazdaságilag meghatározó területektől távol fekvő Pine Ridge oglala
lakota rezervátum, amely a film készítése idején és ma is az Egyesült Államok
egyik legszegényebb régiója. Az itt élők 80 százaléka munkanélküli, az
ezredfordulón a közel 30 ezer fős lakosság fele a szegénységi küszöb alatt
vegetált. A Skins két testvérről
szól, akik ellentétes módon kezelik a történelmi és családi örökségüket. Rudy
rendőr lett, akit szinte minden alkalommal erőszakos, bántalmazó esetekhez
riasztanak, bátyja, a vietnami veterán Mogie idült alkoholista. Mivel a
rezervátumban tilos az alkohol árusítása, Mogie a nebraskai határon álló
városka italboltjához jár inni, a film pedig végigköveti a végső leépülését.
Miközben Rudyt annyira elkeserítik a rezervátumban tapasztalt állapotok, hogy
éjszakánként önbíráskodásba kezd, Mogie viccei és kiszólásai egyértelművé
teszik, hogy ez az a hely, ahol nincs hova menekülni a múlt igazságtalanságai
elől. A rezervátumtól nem messze, a lakoták számára szent Black Hills szikláiba
vájva ott magasodik a Rushmore-hegyi látványosság, a négy amerikai elnök
arcképe, és a rezervátum területén található a Wounded Knee-i mészárlás
helyszíne.
Eyre
nemcsak dokumentarista hitelességgel mutatja be a rezervátumbeli körülményeket,
a filmje politikai állásfoglalás is, amely a társadalmi problémák – és a részeg
indián sztereotípiájának – forrását tárja fel. Hogy hiába tennék le az
alkoholbeteg őslakosok az italt, az isten háta mögötti rezervátumokban nem
lenne hirtelen munka, ahogy a fizikai, majd az 20. századi kulturális népirtás
következményei sem szűnnének meg egy csapásra. Így a rezervátum mint tér,
szimbólum és motívum az őslakos reneszánsz filmjeiben szorosan összekapcsolódik
az identitás- és létkrízis kérdéseivel. Egyfelől börtön falak nélkül, ahol
országos szinten is kiemelkedő az öngyilkosságok és a felderítetlen
bűncselekmények száma, a lakosság egészségi állapota az amerikai átlag alatt
van, a kilátástalanság miatt pedig egyre többen vándorolnak a városokba. Ám a
rezervátum másfelől a törzsi hagyományok túlélésének helyszíne is, ahol kisebb
az asszimiláció veszélye és szabadabban gyakorolhatóak a tradicionális
szokások, többen beszélik a törzsi nyelveket és aktívabb a közösségi élet.
A
hetedik generáció
Nem
sokkal a halála előtt a legendás oglala lakota törzsfőnök, Őrült Ló a hagyomány
szerint azt jósolta, hogy hét generációnak kell eltelnie, mire a népe újra
erőre kap. És ahogy a turistáknak saját díszítésű pólókat áruló Trevis mondja Chloé
Zhao debütfilmjében, ez a hetedik generáció a most felnövekvő fiataloké. A Songs My Brothers Taught Me (2015)
csendes dráma egy testvérpárról: az alkoholcsempészetből élő Johnny azt
tervezi, hogy a barátnőjét követve elhagyja a Pine Ridge rezervátumot, ahol a
húgával, Jashaunnal és az anyjukkal él. A lakástűzben meghalt apjuk temetésén
összetalálkoznak a kilenc nőtől született 25 féltestvérükkel, és míg Johnny az
apa autóját megszerezve igyekszik pénzhez jutni, a kislánykorból épphogy kinövő
Jashaun bejárja a rezervátum fiataljainak fontos helyszíneit: házibulikat, koncerteket,
rodeókat, a prérit. A filmben Johnny aktív cselekvő és feladata is van, el kell
döntenie, hogy marad-e vagy valóban elmegy Pine Ridge-ből. Jashaun passzív,
szinte szótlan megfigyelő, az ő mindent látó tekintetével a rendező, Zhao
érzékenyen kutatja a valóságot, amiben a testvéreknek élnie kell. A
kamaszkorból kifele tartó Johnny a gyökereit feszegeti, hogy munka és ösztöndíj
nélkül is ugrik-e a semmibe, a kamaszkorba belépő Jashaunnak ahhoz, hogy
biztonságban érezze magát, még nagyon fontos a bátyja jelenléte.
Az
eltávolodás és visszatérés motívumai irányítják a Drunktown’s Finest (2014) három főhősének sorsát is. Az alkohollal
viaskodó Sick Boy katonának jelentkezett, hogy eltartsa a családját, a
transznemű Felixia minden vágya, hogy modell legyen és New Yorkba készül,
Nizhoni, akit fehér orvosházaspár adoptált, a vér szerinti családját szeretné
megtalálni a nevelőanyja szerint veszélyes rezervátumban, mielőtt egyetemre
megy. Az egymás felé futó cselekményszálak egy törzsi rituáléban találkoznak össze:
Sick Boy kiskamasz húgának nővé avatási szertartásán. A navahó/diné rendező,
Sydney Freeland pedig elég finoman alakítja az eseményeket ahhoz, hogy ne
váljon didaktikussá, hogy a kislány rituális átlényegülése a főhősök belső
átalakulását tükrözi. A transznemű Freeland az LMBTI-tematikával tovább tágítja
az őslakos jelen és múlt spektrumát, amikor egy navahó mítosz és Felixia
nagyszüleinek viselkedésével a figyelmet az amerikai őslakosok elfogadó
hagyományaira irányítja a nem heteroszexuális, pánindián gyűjtőfogalommal
kétlelkűként emlegetett emberekkel kapcsolatban. A maradás vagy útra kelés
dilemmájában Zhao és Freeland szereplőinek sorsában közös, hogy végül nem
megalkuvás, kényszer vagy tragédia vezeti őket, hanem a döntésük megérlelt,
pontosan ábrázolt belső folyamat eredménye.
Az
innu Naomi Fontain Kuessipan című regényét feldolgozó A világ mögött (Kuessipan, 2019) ennél is tovább lép. A kanadai Myriam Verreault
filmjében a főszereplő quebeci innu
Mikuan családja túlmutat az őslakos gyártású filmekben is gyakran látott
sablonokon, azaz nem diszfunkcionális és bántalmazó, hanem támogató és
szeretetteljes, illetve szerényen, de biztos egzisztenciában él. Mikuan
tehetséges író, aki beleszeret egy fehér fiúba, és nemcsak álmodozik arról,
hogy elhagyja a rezervátumot és tovább tanul, de minden esélye meg is van rá –
legjobb barátnője és szövetségese, Shaniss szerint viszont az indián lét csupán
a rezervátumon belül és az őslakos közösségben elképzelhető. Mikuan egyszerre
küzd a nagykamaszok életének kihívásaival, valamint a saját lehetőségei és
öröksége összeegyeztetésével. A film végén elhangzó beszéde a szabadságról az
önazonos identitás lényegét fogalmazza meg: Mikuan magában hordozza, szereti és
gondozza a gyökereit – ezek, illetve a családja, a tanárai és a saját magába
vetett hite adja meg számára azt a biztos hátországot, amivel egészséges, ép
identitással léphet ki a világba. Története így egyszerre őslakos kérdésekre
keres választ és univerzálisan emberi tapasztalatról is szól.
Felismerni
az indiánban az embert, ezt hangsúlyozta a dakota-mexikói John Trudell költő és
aktivista a krí Neil Diamond Reel Injun
(2009) című dokumentumfilmjében. „Olyan buzgón próbáljuk védeni az őslakos
amerikai identitásunkat, de nem indiánok vagyunk, nem őslakos amerikaiak.
Mindkét fogalomnál régebbiek vagyunk. Emberek vagyunk.” Az őslakos filmes
reneszánsz ezt az emberséget térképezi fel.
A
VILÁG MÖGÖTT
(Kuessipan) – kanadai, 2019. Rendezte: Myriam Verreault. Írta: Naomi Fontaine
és Myriam Verreault. Kép: Nicholas Canniccioni. Zene: Louis-Jean Cormier. Szereplők:
Sharon Ishpatao Fontaine (Mikuan), Yamie Grégoire (Shaniss), Étienne Galloy
(Francis), Brigitte Poupart (Mikuan professzor). Gyártó: Max Film Media.
Forgalmazó: HBO Go. Feliratos. 117 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|