KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
   2021/március
MAGYAR MŰHELY
• Lukácsy György: Küzdők, naphéroszok, alkimisták Beszélgetés Jankovics Marcellel
• Varga Zoltán: A cethal nemezise Gyulai Líviusz: Jónás
• Kovács Ágnes: „Nem úgy volt szánva” Színdramaturgia: Tarr Béla: Őszi almanach
• Szekfü András: „Egyetlen snittben!” Beszélgetés Somló Tamással – 2. rész
• Bartal Dóra: Őszinte és sérülékeny Beszélgetés Dér Asiával és Haragonics Sárával
MODERN NOMÁDOK
• Sándor Anna: Szabadulás a falak nélküli börtönből Amerikai őslakók a kortárs amerikai filmben
• Pethő Réka: Távolodva a civilizációtól Modern nomád családok
• Roboz Gábor: A hiányzó lehetőségek hazája Új raj: Chloé Zhao
• Varró Attila: Szellem a városképben Városi nomádok a horrorfilmben
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Benke Attila: Vadnyugat francia módra Jean-Michel Charlier – Jean Giraud: Blueberry
KIM KI-DUK
• Vincze Teréz: Az erőszak örvényében Kim Ki-duk (1960-2020)
• Jordi Leila: Néma fájdalom Kim Ki-duk: A sziget
DAVID BOWIE
• Déri Zsolt: Csillagporos elmék David Bowie-filmverziók
• Déri Zsolt: Bowie-t játszani David Bowie szerepében
FILM / REGÉNY
• Huber Zoltán: A játék súlya Walter Tevis győztesei
LATIN AMERIKA
• Orosdy Dániel: Tarka tabló Kino Latino - Latin-amerikai filmrendezőportrék
• Bácsvári Kornélia: Karibi krónikás ének Beszélgetés Vörös Eszterrel
• Csantavéri Júlia: Kolumbusztól Guevaráig Lénárt András: Film és történelem Latin-Amerikában
KRITIKA
• Varró Attila: A föld sava Simon Stone: Ásatás
(TÁV) MOZI
• Varró Attila: Rosa esküvője
• Baski Sándor: Zuhanás
• Fekete Tamás: Freaky
• Kovács Kata: Szuperagy
STREAMLINE MOZI
• Vajda Judit: Malcolm és Marie
• Barkóczi Janka: Szabadon
• Alföldi Nóra: 20 évesen meghalsz
• Pazár Sarolta: Lejtmenet
• Varró Attila: A kapitány küldetése
• Sándor Anna: Tolkien
• Greff András: Segítő kezek
• Lichter Péter: Henry – egy sorozatgyilkos portréja
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Képkockákba zárt életek Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Lejtmenet

Pazár Sarolta

Downhill – amerikai, 2020. Rendezte: Nat Faxon és Jim Rash. Írta: Jesse Armstrong. Kép: Danny Cohen. Zene: Volker Bertelmann. Szereplők: Julia Louis-Dreyfus (Billie), Will Ferrell (Pete), Zach Woods (Zach), Zoe Chao (Rosie), Miranda Otto (Charlotte). Gyártó: Likely Story / Searchlight Pictures. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 86 perc.

Ruben Östlund Lavinájának amerikai feldolgozása már a forgatókönyv írása közben teljesen felszámolta azt a letisztultságot és az abba aprólékosan beszőtt feszült és szatirikus szituációk hálóját, amitől a svéd rendező filmje igazán felkavaró lett. A családi drámából Nat Faxon és Jim Rash író-rendezőpárosa egy harsány és zajos vígjáték-dráma hibridet próbált faragni. Ugyan a Lavina cselekménye megengedné, hogy az alaphelyzetből egy bátor és éles műfaji váltással a komédia felé vegye az irányt, csakhogy a Lejtmenet poénjai az európai sztereotípiákon élcelődő gegeknél nem jutottak tovább.

Pete és Billie két fiukkal Amerikából Ausztriába érkeznek jól megérdemelt családi síelésükre. Billie nyolc hónappal korábban elvesztett apja sapkájában szeretne végigsiklani a hófehér tájon, míg felesége a békesség-unalom tengelyen próbál lavírozni családjával. Pete gyászából táplálkozó kényszeredett életigenlést erőltet magára és környezetére, amit azonban már a vakáció második napján átélt mesterséges lavina temet maga alá. A síparadicsom teraszán ebédelni készülő család közös kirándulását a hegyoldalról alázúduló hótömeg elől – gyerekeit és feleségét hátrahagyó – elszaladó Pete végérvényesen kizökkenti az idillből. Ferrell és Louis-Dreyfus párosa színészi kvalitásaikhoz mérten minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy életet leheljenek szerepeikbe, de a férfi alakja annyira megrajzolatlan marad, hogy azt is nehéz eltalálni, hogy életközepi válság és tohonyaság kínozza-e vagy szembenézése a családját gyáván magára hagyó önző énjével. A feleség figurája mindössze egy réteget kap: szerfölött kibukik férje viselkedésén. A Lejtmenet még a férj önbizalomhiányát és családjában betöltött szerepének bizonytalanságát sem fejti fel, mint ahogy finom társadalomkritikai élt sem csempész bele, amikor a Lavina középosztály elégedetlenségeit taglaló fanyar pillanataitól megválik. Így viszont nem sok elmesélni való marad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14848