|
|
Streamline moziLejtmenetPazár Sarolta
Downhill – amerikai, 2020. Rendezte: Nat Faxon és Jim Rash. Írta: Jesse Armstrong. Kép: Danny Cohen. Zene: Volker Bertelmann. Szereplők: Julia Louis-Dreyfus (Billie), Will Ferrell (Pete), Zach Woods (Zach), Zoe Chao (Rosie), Miranda Otto (Charlotte). Gyártó: Likely Story / Searchlight Pictures. Forgalmazó: HBO Go. Szinkronizált. 86 perc.
Ruben Östlund Lavinájának amerikai feldolgozása már a forgatókönyv írása közben
teljesen felszámolta azt a letisztultságot és az abba aprólékosan beszőtt
feszült és szatirikus szituációk hálóját, amitől a svéd rendező filmje igazán
felkavaró lett. A családi drámából Nat Faxon és Jim Rash író-rendezőpárosa egy
harsány és zajos vígjáték-dráma hibridet próbált faragni. Ugyan a Lavina cselekménye megengedné, hogy az
alaphelyzetből egy bátor és éles műfaji váltással a komédia felé vegye az irányt,
csakhogy a Lejtmenet poénjai az
európai sztereotípiákon élcelődő gegeknél nem jutottak tovább.
Pete és Billie két fiukkal
Amerikából Ausztriába érkeznek jól megérdemelt családi síelésükre. Billie nyolc
hónappal korábban elvesztett apja sapkájában szeretne végigsiklani a hófehér
tájon, míg felesége a békesség-unalom tengelyen próbál lavírozni családjával.
Pete gyászából táplálkozó kényszeredett életigenlést erőltet magára és
környezetére, amit azonban már a vakáció második napján átélt mesterséges
lavina temet maga alá. A síparadicsom teraszán ebédelni készülő család közös
kirándulását a hegyoldalról alázúduló hótömeg elől – gyerekeit és feleségét
hátrahagyó – elszaladó Pete végérvényesen kizökkenti az idillből. Ferrell és
Louis-Dreyfus párosa színészi kvalitásaikhoz mérten minden tőlük telhetőt
megtesznek, hogy életet leheljenek szerepeikbe, de a férfi alakja annyira megrajzolatlan
marad, hogy azt is nehéz eltalálni, hogy életközepi válság és tohonyaság kínozza-e
vagy szembenézése a családját gyáván magára hagyó önző énjével. A feleség
figurája mindössze egy réteget kap: szerfölött kibukik férje viselkedésén. A Lejtmenet még a férj önbizalomhiányát és
családjában betöltött szerepének bizonytalanságát sem fejti fel, mint ahogy
finom társadalomkritikai élt sem csempész bele, amikor a Lavina középosztály elégedetlenségeit taglaló fanyar pillanataitól
megválik. Így viszont nem sok elmesélni való marad.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 0 átlag: - |
![](buttons/bontas.gif) |
|
|
|