David BowieDavid Bowie szerepébenBowie-t játszaniDéri Zsolt
David Bowie kiemelt
fontosságúnak tartotta életművében a mozgóképet, úttörőként használta a
klipformátumot, néhány videójánál rendezői kreditje is volt, producerként is
támogatott pár filmet (elsőként Enyedi Ildikó 1994-es Bűvös vadászát,
melyben a Bowie/Roxy Music-vonalról indult Spandau Ballet gitáros-vokalista
vezére, Gary Kemp kapta a címszerepet), és persze előszeretettel színészkedett
is. Játszott földönkívüli lényt, vámpírt, koboldkirályt, westernfigurát,
üzletembert, gengsztert, katonát és FBI-ügynököt, továbbá olyan valós
személyeket is, mint Poncius Pilátus, Nikola Tesla vagy Andy Warhol – meg néha
saját maga fikciós verzióját is.
Bowie-t eljátszani másnak viszont kényes terep. Legalábbis
komoly formában (komolytalanul, parodisztikusan persze hálás feladat – mint a Slágermájerek
tévésorozat Bowie’s In Space klipdalszkeccsében, ahol a Flight Of The
Conchords-tagok az énekes 1969-es, 1974-es és 1979-es kinézetével kontrázgatnak
egymásnak).
A legtökéletesebb imitáció a brit művészpárosnak, Iain Forsyth-nak
és Jane Pollardnak (a 20.000 nap a Földön című sokszoros díjnyertes Nick
Cave-portréfilm későbbi rendezőinek) a nevéhez fűződik: A Rock ‘n’ Roll
Suicide című projektjükkel az 1973 július 3-án adott utolsó Ziggy Stardust
And The Spiders From Mars-fellépést rekonstruálták – D.A. Pennebaker legendás
koncertfilmje, továbbá korabeli tudósítások, fotók és rajongói beszámolók
alapján – a 25 éves évfordulón, 1998 júliusában a londoni Institute of Contemporary
Arts nagytermében, ahol közönség és kamerák előtt a magát perfekt
Bowie-imitátorrá képző Steven C. Harvey gitáros-énekes vizuálművész és tribute
zenekara az eredeti kosztümtervező Natasha Kornilof által újraalkotott fellépőruhákban
adta elő maximális hűséggel a negyedszázaddal korábbi koncertprogramot, amit webcast
közvetítéssel még további 3000 néző láthatott képernyőn szerte a
nagyvilágban. A rendezőpáros és az imitátor tíz évvel később, 2008-ban a
luxemburgi Musée d’Art Moderne Grand Duc Jean előadótermében ismét visszatért a
témához, mikor Vito Acconci 1970-es Learning Piece performanszának Re-Learning
Piece című Bowie-tematikájú újrázásában a közönség megtekinthette, ahogy a
gitáros-énekes Harvey a Jacques Brel-féle My Death feldolgozásának 1973-as
Pennebaker-koncertfelvételét DVD-lejátszón vissza-visszatekerve fél óra alatt
betanulja a dal Bowie-előadásának tökéletes utánzását.
Hasonlóan bravúros stílusgyakorlat a Soulwax elektro-rock
zenekarukkal és 2ManyDJs producerduójukkal elhíresült belga Deweale fivérek
harmincvalahány dalt összefűző egyórás David Bowie-megamixére Wim Reygaert
rendezővel forgatott 2012-es Dave film, melynek címszerepében a hetvenes
évek második felének Bowie-fazonjára igazított androgün belga modell-színésznő
Hannelore Knuts szembesül időutazóként – egy szűk folyosóról különféle
(év)számozású ajtókon belépve – az életmű 1969-1987 közti periódusaival,
megtalálja hozzájuk a kulcsokat és újrateremti az ikonikus lemezborítókat.
A legjobb nőnemű David Bowie persze alapból Tilda Swinton, aki a
2013-as The Stars (Are Out Tonight) dal Floria Sigismondi által
rendezett klipjében az átlagembert játszó énekessel együtt, annak feleségeként
szerepel, de a sztori egy pontján kinézetében maga is Bowie-karakterré
transzformálódik (miközben szomszédjukban a fal túlsó oldalán a norvég
modellcsaj Iselin Steiro testesíti meg egy zenekar élén a hetvenes évtized
második felének fiatal David Bowie-figuráját). Swinton pár évvel később aztán a
Vakító napfényben című 2015-ös Luca Guadagnino-mozifilmben és az ahhoz
igazított AnOther Magazine-fotósorozatban is egy „női Bowie” típusú
popsztárt alakított.
David Bowie csak néhány másodpercnyi hajkorona-villanás a Bohém
rapszódiában és a Cameron Crowe-féle Majdnem híresben, de az utóbbihoz
hasonlóan szintén 1973-ra datált – Martin Scorsese és Mick Jagger nevével
fémjelzett – Vinyl (Bakelit) sorozatban az amerikai tévészínész
Noah Bean igen szórakoztatóan hozza négy percben a Ziggy-végstádiumos Bowie-t,
főleg, hogy a koncerttermi beállás jelenetéhez használhattak is az énekestől
egy korabeli glam rock slágert.
A Zack Snyder-féle Watchmen mozifilmben van egy jelenet,
amikor a Matthew Goode által játszott Bowie-kinézetű Adrian Veidt/Ozymandias
együtt lóg az „igazi” David Bowie-val, akinek a történet párhuzamos valóságában
még 1977-ben is Ziggy Stardust-imidzse van (őt egy bizonyos J.R. Killigrew
játssza). Ez a filmes Bowie-verzum legmetább pontja, főleg annak a fényében,
hogy mikor a nyolcvanas évek végén még úgy tűnt, hogy a kultikus képregényt
Terry Gilliam fogja megfilmesíteni, az igazi David Bowie is szeretett volna
szerepelni benne – de nem Veidt, hanem az álarcos Rorschach szerepére
pályázott.
*
Végezetül még egy jelképes Bowie-interpretáció: Walter Tevis A
Földre pottyant férfi című 1963-as sci-fi regényének és David Bowie
címszereplésével készült 1976-os Nicolas Roeg-moziadaptációjának a 2015-ös
színházi folytatásában, a régi és új Bowie-dalok köré épült Lazarus című
musicalben Michael C. Hall vitte tovább az énekes szerepét, a bolygójára
visszatérni nem tudó idegen lény tragédiáját. Ez volt az utolsó előadás, amit
David Bowie látott (egy hónappal a halála előtt), az utolsó színpadra lépése (a
díszbemutató végén a színészekkel közös meghajlásnál), és aztán élete utolsó
kislemezdalának, a Blackstar búcsúalbumot beharangozó Lazarusnak
a televíziós élő bemutatására már a remek énekhangú Hallt küldte maga helyett
fellépni. Az élő zenekarral kísért musical filmmé szerkesztett 2016-os
színházi felvételét most 2021-ben láthatta a nagyvilág livestream
közvetítéseken a néhai dalnok születése (január 8.) és halála (január 10.)
által kijelölt három napban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|