Film / RegényWalter Tevis győzteseiA játék súlyaHuber Zoltán
A sakktábla és a biliárdasztal Walter Tevis regényeiben egyszerre áldás és átok, az önmagunkkal vívott harc csatatere.
„Beth egy csipeszes írótáblát
szorongató nőtől értesült édesanyja haláláról.” – Walter Tevis (1928-1984) ezzel
a tökéletes első mondattal indítja az 1983-ban megjelent A vezércsel
(The Queen’s Gambit) cselekményét, azonnal az események középpontjába katapultálva
az olvasót. A Netflix azonos címen futó sikersorozata kapcsán újra az
érdeklődés kereszttüzébe került amerikai író szövegeiben a mondatok úgy épülnek
egymásra, mint egy feszült sakkjátszma lépései. Vagy mint az egymást folyamatosan
helyzetbe hozó biliárdgolyók tánca. A nemrég képernyőre vitt A vezércsel,
illetve A svindler és A pénz színe korábban megfilmesített
regénykettőse Tevis jellegzetes hőstípusának három egyformán izgalmas
megközelítése.
A
sakkzseni Beth Harmon és a biliárdot mesteri fokon űző Eddie Felson történetei
az első felületes pillantásra profi sportregényeknek tűnhetnek. Tevis
végtelenül letisztult, kellemesen egyszerű stílusban ír. A karakterek néhány
vonással életre kelnek, a miliőábrázolás takarékos és pontos, a cselekményszövés
gördülékeny. Fantasztikus mesélő, akit könnyű olvasni, miközben igen súlyos
témákat boncolgat. Az izgalmas meccseken, váratlan irányváltásokon és személyes
drámákon keresztül Tevis a szimbolikussá emelkedő játék univerzális törvényeit
kutatja.
Beth
Harmon és Eddie Felson nagybetűs játékosok, a szónak abban a mélyebb és
összetettebb értelmében, ahogyan többek között Dosztojevszkij is használta.
Hősei az adott játékban kétségtelenül a legjobbak, ami egyszerre áldás és átok
számukra. Kirobbanó tehetségük elidegeníti őket a hétköznapi világtól, a
fekete-fehér sakktábla és a zöld biliárdasztal a valódi otthonuk. A játék
menedékként és célként egyszerre nélkülözhetetlen a számukra, ám éppen ezért erősen
függnek is tőle. A nagy meccsek alatt önmagukra találnak, a játszmák közötti kínzó
ürességet alkohollal, szexszel vagy gyógyszerekkel próbálják csillapítani. Tevis
nem idealizált portrékat tár elénk, nem heroikus csúcsra érésekről mesél. A győzelem
és vereség elválaszthatatlan kettőssége, a tehetség természete és az önmagunkkal
vívott harc érdekli.
Walter
Tevis hat regényt és több tucat rövidebb szöveget írt, többségében tudományos-fantasztikus
történeteket. Ezek közül A földre pottyant férfi (1963) és A sokszavú
poszáta (1980) a legismertebb, előbbiből Nicolas Roeg rendezett filmet 1976-ban,
David Bowie főszereplésével. Az idegen bolygóról érkező űrlény alapjában nem
sokban különbözik Tevis játékosaitól. Földöntúli tudásuk birtokában mindannyian
kívülállók, magányra és folyamatos küzdelemre kárhoztatva. A földre pottyant
férfi címszereplőjének azonban a pillanatnyi megnyugvás sem adatik meg. Számára
az alkoholizmus marad az egyetlen kiút.
Tevis
nem véletlenül vonzódik épp ezekhez a figurákhoz. Leghíresebb regényei saját
élményanyagból születtek, hősei segítségével a saját démonaival is birkózott. Tehetséges
íróként nappal különböző közép-nyugati iskolákban és egyetemeken tanított,
biztonságos polgári életet teremtve a családjának, miközben rengeteget
dohányzott és ivott, illetve játszott. Kártyát, sakkot és biliárdot. Bár profi
szinten soha nem űzte egyiket sem, élete végéig kiváló amatőr sakkozónak
számított, a legjobb barátja pedig egy biliárdszalont üzemeltett, amit
természetesen az író is gyakran látogatott.
A svindler (The Hustler, 1959) nemcsak a legjobb
regény, amit a biliárdról olvasni lehet, de a győztessé válás kíméletlenül
pontos természetrajza. Az eredeti címben szereplő „hustler” szó hangulata
kevésbé csibészes és egyszerre jelent prostituáltat is. Tevis első regénye valóban
nem táplál hamis illúziókat a bemutatott mikrovilággal kapcsolatban. Maga a
történet hűen követi a sportfilmek ismerős fordulatait, az ezek mentén kibomló karakterdrámák
igen fajsúlyosak. A fiatal és éhes „Fürge Eddie” Felson fantasztikus
biliárdjátékos és első rangú
szélhámos. Megnyerő modora és kiváló emberismerete miatt könnyedén csalja ki a
pénzt az ellenfeleitől. A füstös lebujokban és kocsmákban a megfelelő
viselkedéssel, szándékoltan rossz játékkal srófolja fel a téteket, hogy a döntő
pillanatban „véletlenül” megnyerje a tétmeccseket. Mindez azonban csak afféle felkészülés.
Hősünk Chicagóba tart, hogy megmérkőzzön a biliárd legnagyobb játékosával.
Bár egyértelműen
ő a legjobb, a kifogástalan öltözékű és megjelenésű Minnesota Fats ellen mégsem
győzhet. A megszállottan játszó Eddie képtelen felismerni a vékony határvonalat
magabiztosság és önteltség között. A tehetség önmagában kevés, a győzelemhez jellemre
és önismeretre is szükség van. A totális megsemmisítő vereség után Eddie
megismerkedik egy nővel és a viharos kapcsolatba menekül. Az alkoholista Sarah
szerelme mégsem versenyezhet a biliárd iránti szenvedéllyel. A férfi találkozik
egy profi szerencsejátékossal, aki felkínálja a visszatérés lehetőségét. Bert
Gordon jéghideg logikával vezeti le a vesztesek és győztesek közötti különbséget.
A segítsége elhozza ugyan Eddie számára a vágyott győzelmet, a csúcson lenni azonban
korántsem olyan, mint azt képzelte.
Tevis
csodálatos közelségbe hozza a vidéki bárok és városi biliárdszalonok világát. Az
olvasó szinte belélegezheti a krétapor és dohányfüst illatát, hallja a biliárdgolyók
csattanását, az ujjbegyén érzi a zöld posztó tapintását. A regény sem
véletlenül indít a chicagói Ames biliárdszalon érzékletes leírásával. Az
először nappali fényben bemutatott terem jóval több, mint a sorsdöntő játszmák
helyszíne. A biliárdszalon a beavatottak számára a hétköznapokból kiszakított
szakrális tér, a maga sajátos szabályaival és szertartásaival. Ez az avatatlan
szemnek láthatatlan katedrális valódi megváltást ígér a kiválasztottaknak. Ide
tart Eddie és minden jótanács ellenére itt ragad, hogy először a vereség, majd a
győzelem árával szembesüljön.
A férfit
természetesen nem a pénz motiválja, a szédítő tétek serkentőként segítik fókuszáltabbá
válni. Eddie Felson tudja magáról, hogy mestere a játéknak, a totális kontrollt
azonban csak kitüntetett pillanatokban képes érezni. Ilyenkor tökéletesen
feloldódik a biliárdban, eggyé válik a játékkal. Igaz, csak a zöld posztós
asztalon, de istenné válva magasabb létállapotba kerül. Tevis tökéletesen képes
átadni a flow élményét és játék intenzív szenvedélyét még azoknak is, akik soha
nem raktak el a jobb sarokba egy trükkös helyzetben ragadt csíkos golyót. A
kétszáz oldalas regény sodró lendületű cselekménye folyamatosan oszcillál az
izgalmas meccsek és a súlyos személyes dilemmák között, komplex
egzisztencialista drámává emelve Eddie Felson útját.
A
svindler azon ritka
esetek egyike, mikor a könyv és a belőle készült film egyformán és a saját jogán
is kiváló. A mozgóképes adaptációt levezénylő Robert Rossen nem véletlenül
kapta el tökéletesen a miliőt, hisz korábban maga is biliárdozásból élt. A film
készítésekor már veteránnak számító rendező írt is egy darabot a témában, Tevis
műve ezért nyilvánvalóan közel állt hozzá. A svindler sokáig rendkívül
hűen követi a regény cselekményét. Eddie egy árnyalattal szimpatikusabb,
köszönhetően Paul Newman sármjának, Bert Gordon kíméletlenebb figura, hála
George C. Scott izzó tekintetének. Az utolsó harmadban azonban Rossenék
jelentősen eltérnek Tevis regényétől, sokkal élesebb kontrasztban mutatva Eddie
sorsát.
Tevis
tömör, mégis rendkívül érzékletes leírásaihoz tökéletes illenek a kontrasztos
fekete-fehér képek. Rossen New York-i helyszíneken forgatott, a statisztériát
valódi arcok alkotják. A svindler hatalmas kritikai- és közönségsikert
aratott, holott 1961-ben kifejezetten provokatív alkotásnak számított. Az
erejéből a film azóta sem veszített és ma már hamisítatlan klasszikusnak számít.
A film és a könyv nemcsak a biliárd népszerűségét lendítették fel, de Tevis fiktív
karaktere, Minnesota Fats is önálló életre kelt. A profi játékos Rudolf
Wanderone olyan sikeresen átvette a becenevet, így később tévesen már őt
tartották a figura ihletőjének.
Tevis
közel negyedszázad után továbbgondolta Eddie Felson történetét. Egyszerre
tragikus és szép, hogy a pályaindító regény kései folytatása az író utolsó
regénye lett. A pénz színe Tevis halálának évében, 1984-ben jelent meg
és érdekesen szövi tovább A svindler drámáját. Bő húsz évvel vagyunk a
nagy Felson-Fats meccs után. Eddie épp válófélben, kénytelen eladni a régi
fényét vesztett biliárdtermét és próbálja kitalálni, merre tovább. Mai szóhasználattal
akár életközepi válságnak is nevezhetnénk a helyzetét, ám az ötvenes férfi
nemcsak az öregedéssel kénytelen szembenézni. Eddie körül természetes közege
szűnik meg a szalonok füstös mikroklímája, a nagynevű játékosok tűnnek el.
A
pénz színe ráérősen
kacskaringózó szöveg, éles ellentétben A svindler szikár töménységével,
ám épp ezért izgalmas folytatása és különös párdarabja az energikus fiatalkori
regénynek. Eddie Felson útkeresése egyszerre olvasható az öregedésről szóló
ráérős vallomásként és az örök játékos optimista természetrajzaként. Tevis
nagyon aprólékos portrét fest a főszereplőjéről, miközben a biliárdos szubkultúra
tanulságos változását is megörökíti. A változások elől Eddie Felson kezdetben a
múltba menekül, bemutató meccsekre hívja egykori ellenfelét, akit ezúttal
képtelen legyőzni. A biliárdasztal mellett a floridai nyugdíjasok életét élő
Minnesota Fats újra a régi fényében tündököl, a játéka finom eleganciáját azonban
csak maroknyian értékelik. A plázákban és parkolókban lebonyolított meccsek
közvetítését még egy jelentéktelen közép-nyugati tévécsatorna is visszadobja.
A
szimbolikus dupla vereség után Eddie ezúttal is megismerkedik egy nővel. Az
egyetemi titkárnő bevezeti a férfit a közép-nyugati város értelmiségi társaságába
és Eddie újra felfedezi, milyen kiválóan ért az emberekhez. A pár mindezt kihasználva
belekóstol a műkereskedelembe és próbál valamiféle hétköznapinak tekinthető
életet felépíteni. A műtárgyak vétele és eladása ugyanúgy működik, mint a tétek
felhajtása. A professzorokkal való csevegés is csak szélhámosság, a játék nélkül
ezek a készségek azonban csak mérsékelten pumpálják az adrenalint. Eddie végül
kénytelen azzal szembesülni, az egyedüli és kizárólagos terepe a biliárd szűk,
mégis végtelen univerzuma.
Tevis
érzékletesen írja le, ahogyan a férfi újrakárpitozza az egyetemi menza
szomszédságába száműzött biliárdasztalokat. Féltve őrzött belga kárpitot
használ és a legapróbb részletekre is odafigyelve, nagy műgonddal dolgozik. A
betévedő diákok azonban még csak észre sem veszik a különbséget. Ráadásul maga
a biliárd is megváltozott. A stratégiára és játéktudásra nagyban építő straigh
pool helyett a jóval gyorsabb és látványosabb 9-es pool a divat, ahol tiszta
szerencsével is győzhet valaki. Az új játékosok és svindlerek a pia helyett
kokaint tolnak, a kezdőlökést pedig mindig hatalmas erővel kell végrehajtani.
Ebben a közegben a finomságával Eddie nem sokra megy. Újra kell tanulnia a
játékot.
A
pénz színe nem siratja
a régi dicsőséget és nem fullad hamis nosztalgiázásba. Eddie Felson felméri a
helyzetet és Minnesota Fats tanácsát követve újra belefog abba, amihez a
legjobban ért. Szemüveget csináltat és világvégi kocsmákban kezdi, majd Nevada
felé veszi az irányt, ahol országos bajnokságot rendeznek. A regény utolsó
negyede végül visszatér A svindler nyomvonalára, de a füstös szalon
helyett Eddie egy hatalmas kaszinókomplexumban keresi a megváltást. Ez a
templomszerű tér is mesterségesen ki van szakítva a hétköznapokból. Nincsenek
éjszakák és nappalok, csak süppedős szőnyegek, mesterséges fény és a szerencsejáték
hangjai. A férfi valósággal újjászületik a természetes közegében. Meccsről
meccsre jobban érzi a játékot és visszanyeri a magabiztosságát. Eddie Felson
hazatalált.
Tevis
nem véletlenül indítja messziről a történetet és jár be igen kacskaringós utat.
Míg A svindler a csúcsra vezető út ellentmondásait veszi sorra, A
pénz színe a tehetség örök tüzéről beszél. Tevis értelmezésében a biliárd művészet,
az asztal az üres vászon, a nagy márványtömb, ami magában rejti a hajszolt remekmű,
a tökéletes játék lehetőségét. A megszerzett tudás és tapasztalat elrepíthet
egy bizonyos szintre, de ahhoz a bizonyos győzelemhez szükség van az isteni szikrára.
Az
öregedő Eddie Felson arra döbben rá, a tehetség elől nincs menekvés. A férfinak
nagy kerülőket kell tennie, míg végül megérti, legyűrhetetlen szenvedélye
valójában nem a biliárdról szól. Hanem arról, amit a biliárd jelent a számára.
A kaszinó szent csarnokában újra szakrális kapcsolatba kerül a játékkal és azon
keresztül önmagával. Míg A svindler pontosan ragadja meg azt a kiábrándító
ürességet, amit a nagy álom katarktikus megvalósítása után érzünk, A pénz
színe a bölcsesség és megbékélés felé mutat.
A
regényből maga Walter Tevis is készített egy forgatókönyvet, a forrásművet adaptáló
Martin Scorsese végül szinte semmit nem használt az írótól. Az 1986-os filmet a
címen és a főszereplőn kívül jóformán semmi sem fűzi Tevis írásához. A pénz
színe Felson mellett két másik karakterre, a fiatal biliárdzsenire és annak
barátnőjére koncentrál. Eddie felismeri Vincentben a tehetséget, de a
huszonéves srácban nyoma sincs az alázatnak és eleganciának. Scorsese
folyamatosan két világot, a régi iskolát és az új időket ütközteti, háttérbe
szorítva Felson ötödik ikszes útkeresését. A pénz színe egyértelmű előképe
a Nagymenők, a Casino és Az ír letűnt dicsőségeket megéneklő
eposzainak, de Tevis írói világához vajmi kevés köze van.
Eddie
Felson és a teremtője között nemcsak annyi a hasonlóság, hogy az író is művelte
és csodálta a biliárdot. Hőséhez hasonlóan ő is úgy érezte, a valódi tétek
komolyabb teljesítményre sarkallják. Negyvennyolc évesen Tevis feladta biztos
egyetemi állását, hogy teljesen az írásnak szentelhesse magát. Másik játékos hőse,
A vezércsel sakkzsenije azonban még Felsonnál is közelebb állhatott
hozzá. Beth Harmon indulását és függőségét Tevis nagyon pontosan ismerte,
gyerekként ugyanis ő is árvaházba került, ahol erős gyógyszerekkel kezelték. Az
árván maradt kislány útja a sakktábláig, illetve a konkrét és szimbolikus győzelemig
jóval sötétebb és meredekebb, mint a biliárdszalonok sűrű dzsungele. A vezércsel
egyszerre ötvözi magában A svindler fajsúlyos és lendületes
stílusát, illetve előlegezi meg A pénz színe nagy íveket és időtávokat
átfogó nézőpontját.
A
regény eredeti címe, a kedvelt sakknyitást jelentő The Queen’s Gambit egyszerre
utal Beth több értelmű királynővé válására, illetve az ezzel járó súlyos
áldozatokra. Beth egy férfiak uralta világba tör be, de számára a sakk nemcsak
menedék és szenvedély, hanem létkérdés is. Az árvaház rémisztő sivárságát a sakklépések
végtelen lehetőségei, az emberi kapcsolatok kiszámíthatatlanságát a hatvannégy
kocka biztonsága ellensúlyozzák. Beth a játék nélkül élőhalott, a játék azonban
egyre nagyobb szellemi energiákat követel tőle. A meccsek szépsége és
intenzitása csak a szint növelésével tartható fenn. Az újabb dózisok törvényszerűen
egyre nagyobb űrt hagynak maguk után, amit a lány nyugtatókkal és alkohollal kompenzál.
Az árvaság motívumával ráadásul a játékszenvedély is extra dimenziót kap, hisz
Beth szeretethiányát a sakk segítségével elégíti ki. Eddie Felsonnal
ellentétben a játék Beth életének minden területét uralja, a sakk a lány szinte
minden emberi kapcsolatát meghatározza.
A vezércsel az uralkodó korszellemet tükrözve nem mozifilmként,
hanem hét epizódból álló sorozatként került mozgóképre. Tevis annak idején
komoly figyelmet keltett regényével közel harminc éve birkóznak a filmesek, de a
szöveg eddig ellenállt. Az extrovertált értékeket jutalmazó Egyesült Államokban
az alapvetően magányos és befelé forduló sakk soha nem volt igazán népszerű, a
regény főhőse pedig egy árván maradt gyógyszerfüggő lány. A Charles Dickens
szellemét idéző fordulatos karriertörténetből nehéz bármit kihúzni, a különféle
függőségek és személyes tragédiák szintén szétszálazhatatlanok. A
csillapíthatatlan tartaloméhség és az új idők szele azonban produceri
szempontból is vonzóvá tette Beth Harmon alakját, illetve a több órára elég
alapanyagot. A Netflix és az alkotók számára is meglepő sikerhez azonban a
tomboló pandémia is nagyban hozzájárult.
Talán
mindennél többet elárul Walter Tevis történetmesélői képességeiről, hogy a hét részes
sorozat gyakorlatilag szóról szóra emeli át a nagyjából háromszáz oldalas
regényt. Az izgalmas epizódok valódi szerkezeti változtatások nélkül is
működnek, a kifogásolható dramaturgiai megoldásokat pedig éppen a sorozat alkotói
eszközölték. Az apró betoldások, változtatások és hangsúlyeltolódások
egyértelműen tompítani hivatottak a regény sötétebb tónusát, ám Tevis komplex
szövetébe nem lehet büntetlenül belenyúlni. A vezércsel hű és
igényes adaptáció, mely épp annak ellenére működik, hogy itt-ott megpróbálták
erőszakkal netflixesíteni.
Védhető
persze, hogy a nagyobb közönségsiker kedvéért, a komformizmus parancsának
engedve a közös maszturbálást kikényszerítő fekete tinédzser alakja kedves barátnővé
szelídül. Az azonban már kevésbé érthető, miért bukkan fel ez a lány a semmiből
Beth élete mélypontján, miközben a regényben a másnaposan fetrengő hősnő hívja
fel, segítségért könyörögve. Hasonlóan igazolható döntés a könyvben tökéletes
homályban hagyott szülői sors visszaemlékezős megmutatása, a sorozatba írt
francia manöken azonban már Tevis sziklaszilárd struktúráját veszélyezteti. A
fontos párizsi meccsen Beth ugyanis élete legjobb játékát nyújtva kap ki, ezért
érthető a későbbi összeomlása. A sorozat alkotói azonban azt akarják elhitetni
a nézővel, az első nagy tornája előtt Beth inkább feleseket dönt magába egy olyan
lánnyal, akivel korábban csak egyszer találkozott. A fontos vereség így
súlytanná válik, a karakter hitelessége pedig egyértelműen gyengül.
A
legkülönösebb persze éppen az, hogy A vezércsel-sorozat takarékra
csavarja Tevis harcos feminizmusát. A regényben ugyanis Beth folyamatosan szóvá
teszi, miért nőként kezelik és nem sakkozóként. A riporterek visszatérő
kérdése, milyen érzés nőként létezni ebben a férfiak dominálta világban, de
arról soha, milyen kiváló sakkozónak lenni. A sorozat maga is beáll ebbe a
sorba, hisz Beth csodálatos ruhakölteményekben jelenik meg. A lány irigyli a
francia modell szépségét, a széria pedig azt sugallja, a szépség és a divat az
önismeret fokmérője, ami éles ellentétben áll Tevis regényével. A sakk
intellektuális izgalmai és az aprólékosan kidolgozott meccsek persze nyilván
nagyon keveseket érdekelnének, a lány egyre nagyobb sikerét így a szebb
bútorokkal és a kifinomultabb ízléssel próbálják érzékeltetni. Tevis története
egyébként távolról Bobby Fischer életútját követi, az író azonban épp azért
választott női főhőst, mert könyvével az okos nők előtt akart fejet hajtani. Beth
ráadásul nemcsak intelligens, de az intelligenciáját habozás nélkül használja, ami
sajnos még manapság sem feltétlenül magától értetődő döntés.
A
Netflix akaratlanul is tökéletesen időzített. A férfiak világában érvényesülő
fiatal lány felnőtté válása nyilván aktuális, de talán ennél is fontosabb a
szimbolikus játszma központi motívuma. A világjárvány kiszámíthatatlan és
rémisztő realitásában a sakk biztonságába menekülő Beth történetére nyilván
sokkal erőteljesebben rezonálunk. Ahogyan a képlékeny valóság elől ő is a szigorúan
szabályozott lépések csodálatos birodalmába merül, úgy mi is hasonló kiutakat,
legalább pillanatnyi enyhüléseket keresünk. Nem véletlen, hogy a sorozat
sokmilliós nézettsége mellett a sakk-készletek eladásai, az online kurzusok és
játékoldalak népszerűsége is megugrott. Az univerzális értelemben vett játékra most
nagyobb szükségünk van, mint valaha.
Walter
Tevis regényeiben a győzelem mitikus fogalom. A sakktáblának és a biliárdasztalnak
egyértelmű határai, átlátható és állandó szabályai vannak. A lehetséges kombinációk
száma hatalmas ugyan, de véges. Bár Beth és Eddie látszólag az ellenfelekkel
mérkőznek, valójában magányos játékot űznek. A tökéletes játszmát hajszolják, a
hibátlan lépéseket és lökéseket, amihez az ellenfél csak csendben asszisztál.
Hőseink a saját korlátaikkal és függőségeikkel küzdenek, a tehetségük mégsem engedi,
hogy kiszálljanak. A vágyott győzelem elérése épp azért annyira keserű, mint
amennyire édes, hisz ezekben a pillanatokban döbbennek rá, hogy végig
önmagukkal harcoltak. Majd arra is ráébrednek, hogy ez a háború örökké fog
tartani. Magányos vesztesek és heroikus győztesek egyszerre.
A VEZÉRCSEL (The Queen’s Gambit) – amerikai, 2020.
Kreátor: Scott Frank és Allan Scott. Írta: Walter Tevis regényéből Scott Frank.
Kép: Steven Meizler. Zene: Carlos-Rafael Rivera. Szereplők: Anya Taylor-Joy
(Beth), Chloe Pirrie (Alice), Bill Camp (Shaibel), Marielle Heller (Alma), Moses
Ingram (Jolene), Thomas Brodie-Sangster (Benny), Marcin Dorocinski (Borgov).
Gyártó: Flitcraft / Wonderful Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 7 x
60 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|