PapírmoziPapírmoziKépkockákba zárt életekKránicz Bence
Képregényt nyilvánvalóan bármiről lehet készíteni, az igazán jó
szerzők viszont választ adnak arra a kérdésre, miért éppen képregényben érdemes
elmesélni egy történetet. Például valakinek az életrajzát: a képregényes
biográfia műfaja az utóbbi években izmosodott meg igazán Amerikában, és
Európában is nemzetközi hírnévre tett szert az Elvis, Johnny Cash és Nick Cave
életét is feldolgozó német művész, Reinhard Kleist. Itthon 2019-ben Kálmán Áron
készítette el egyéni hangú Csontváry-képregényét (Filmvilág 2019/11), tavaly pedig Koska Zoltán adta közre A nagy Csé címen eddigi legambiciózusabb
munkáját, Cs. Horváth Tiborról.
Ezúttal nem szorul indoklásra,
miért a képregény médiumában kellett megszületnie ennek a műnek. Cs. Horváth
ugyanis a magyar képregénytörténet legtermékenyebb írója, aki jóformán egyedül
jegyezte az ötvenes évek közepétől mintegy harminc éven át megjelenő hazai
képregények forgatókönyvét. Választott műtípusa és „védjegye”, részint
kényszerűségből – a kultúrpolitika elvárásai és korlátozásai miatt –, részint
saját írói karakteréből adódóan, az adaptációs képregény lett. Több száz rövidebb-hosszabb
művet írt át képregényre, és kiváló rajzolókkal dolgozott együtt, köztük
Korcsmáros Pállal, Zórád Ernővel, Sebők Imrével, Gugi Sándorral vagy Fazekas
Attilával. Jellegzetesen „szövegnehéz”, narrációs részekkel telezsúfolt munkái
és az adaptációkhoz való ragaszkodása miatt azonban idővel egyre több kritikát kapott,
és egy nyolcvanas évekbeli konferencián tetemre is hívták a magyar képregény
aktuális állapota miatt – ez a drámai jelenet Koska képregényének is a
csúcspontja.
A nagy Csé szerzője a rendszerváltás
után született, számára Cs. Horváth munkássága már történelem. Az utóbbi évek
újrakiadásainak köszönhetően Koska fel tudta fedezni magának a magyar képregény
klasszikus korszakát, Cs. Horváthnak emléket állító életrajza komoly
ismeretanyagról tanúskodik, hőséhez pedig egyszerre empátiával és kritikusan közelít.
Egy-egy epizódot ragad ki az író életéből 1955 és 1989 között, a hangsúlyt a
rajzolókkal kialakított kapcsolatára helyezve. Kivált a képregény médiumát Cs.
Horváth figyelmébe ajánló Gugi Sándor, majd a deresedő halántékú mester
pártfogoltjaként feltűnő Fazekas Attila jut fontos szerephez. Koskának eszében
sincs hosszabb folyamatokat, átfogó történéseket zanzásítani. Ehelyett – Cs.
Horváth írói stílusával élesen szembehelyezkedve – néhány, elsőre akár
banálisnak tetsző jelenetet dolgoz ki részletesen, azokban ragadva meg az író alkatát:
hatalmas munkabírását, szervezői tehetségét épp úgy, mint rajzolóival szembeni
figyelmetlenségét vagy alkoholproblémáit. A választott forma tehát önmagában a
Cs. Horváthtal szembeni kritika eszközévé válik, hiszen Koska képregénye
véletlenül sem úgy épül fel, mint alanya munkái. Az író képregényeinek
megidézése, a szorgalmas kismesterek lelki világa iránti érzékenység ugyanakkor
arról árulkodik, milyen bensőséges viszony fűzi A nagy Csé alkotóját a magyar képregénytörténethez. Közelítésmódja
miatt Koska Zoltán képregénye nemcsak nagyszerű és információkban gazdag
olvasmány, hanem Cs. Horváth Tibor emlékének méltó megidézése is.
*
Cs. Horváthtal ellentétben Billie
Holidayt kevésbé látjuk magunk előtt képregényhősként. Az 1959-ben, mindössze
44 évesen elhunyt, nehéz sorsú énekesnő története példa rá, hogy az egyedülálló
művészi tehetség akkor is képes megmutatkozni és utat találni a közönséghez, ha
a külső körülmények, sőt a művész saját démonai is gátat szabnának az
érvényesülésnek. A Billie Holiday
képregény argentin szerzőpárosa, Carlos Sampayo író és José Muñoz rajzoló
hangsúlyozzák, hogy az énekesnőnek egy rasszista közegben, folyamatos hatalmi
visszaélések között kellett boldogulnia. Élete és pályája során folyamatosan
áldozatszerepbe került, alkohol- és drogfüggősége így elsősorban menekülőútnak
tűnik. Sampayóék a közönyös vagy éppen rajongó utókor szemszögéből pillantanak
vissza Holiday életére, és ők sem egységes elbeszélésben, mint inkább
zaklatott, tempóváltásokkal és vad nekilódulásokkal tarkított szerkezetben
gondolkodnak. Egyúttal leghíresebb képregényhősüket, Alack Sinnert is
beleszövik a történetbe, vele együtt Holiday is saját szerzői világukban
találhat új otthonra. Ezt Muñoz jellegzetes, fekete és fehér foltokból összeálló,
a szürke árnyalatait hírből sem ismerő rajzai nyomatékosítják.
Koska Zoltán: A nagy Csé. Fekete-fehér, puhafedeles, 158 oldal. Kiadó:
Szépirodalmi Figyelő.
Carlos Sampayo – José Muñoz: Billie Holiday. Fekete-fehér, puhafedeles, 64 oldal.
Kiadó: Nero Blanco Comix.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|