Modern nomádokÚj raj: Chloé ZhaoA hiányzó lehetőségek hazájaRoboz Gábor
Őslakosokról, rodeósokról és nomádokról szóló játékfilmjeivel Chloé Zhao egészen más képet mutat Amerikáról, mint amit megszoktunk.
Úgynevezett
függetlenfilmesként ilyen-olyan kívülállókról forgatni magától értetődő
választás, Chloé Zhao azonban kimondottan olyan emberekről szeret filmeket
készíteni, akik teljesen a peremre szorultak, vagy eleve oda születtek. A
Pekingben született, Londonban és Los Angelesben is tanult alkotó eddigi művei
alapján olyan, akár egy balos európai rendező, az ikonikus Középnyugaton
forgatott és játszódó nagyjátékfilmjei szociális és művészi érzékenységről
egyaránt tanúskodnak.
Magyar nézőként legjobb esetben is csak valamilyen halvány képünk
lehet napjaink indián rezervátumainak mindennapi életéről, az 1982-ben
született Zhao bemutatkozó filmjét jelentő Songs
My Brothers Taught Me („Fivéreimtől tanult dalok”, 2015) közegéhez
azonban a világon mindenhol könnyű analógiát találni, ahol vannak
mélyszegénységtől sújtott telepek. A produkció ráadásul az Amerika egyik
legnagyobb és legelmaradottabb rezervátumaként ismert Pine Ridge bemutatásával
tömény körképet kínál, amelyben a széles körű alkoholizmustól kezdve az
elborzasztó vagy nem is létező szülő-gyerek kapcsolatokon át a tinédzserkori
öngyilkosságok problémájáig minden helyet kap. Az író-rendező ugyanakkor egy
szeretetteli testvérkapcsolatot helyez cselekménye középpontjába, ahol a kamasz
fiú (aki már ennyi idősen is kénytelen felnőtt férfiként viselkedni) a saját
otthonukban is árulja az illegálisnak számító alkoholt, kishúga pedig csak az ő
gondoskodására számíthat, de egy nap megtudja, hogy a srác a barátnőjével hamarosan
Los Angelesbe költözik.
A produkció az eredeti helyszíneken történő forgatásnak, a
dokumentarista képi világnak és az amatőrszínészek szerepeltetésének
köszönhetően végig hitelesnek érződik, és Zhao elsőfilmestől szokatlan
érettségről számot adva mértéktartóan dolgozza fel a több egészestésre elegendő
tragédiát. A fő szál mellett rengeteg epizódot vonultat fel, és legyen szó a
kéttucatnyi utódot maga mögött hagyott férfi temetéséről, ahol a gyerekek
egymástól próbálják megismerni néhai apjukat, vagy a börtönbeli látogatásról,
ahol a megbízhatatlan anya az újra megtalált hitre hivatkozva törleszkedik
fegyenc fiához, sokatmondó jelenetei arról árulkodnak, hogy a rezervátumban nem
létezik hagyományos értelemben vett gyermekkor. A rendező a Dél-Dakota fenséges
vidékén lepergő iszonyú sorsok bemutatásával rögzíti, hogy napjaink
Amerikájában egy kisemmizett nép elpaterolt leszármazottai érdemi választási
lehetőségek nélkül kénytelenek boldogulni, és egyetlen vigaszuk az lehet, hogy
a helyi lovakhoz hasonlóan megtanultak a bennük lévő vadság megőrzésével
túlélni.
A rendező második nagyjátékfilmje olyannyira szorosan kapcsolódik
az elsőhöz, hogy a főhősét alakító Brady Jandreaut az előbbi forgatásán ismerte
meg, és valós élethelyzetéből írta a forgatókönyvet: A rodeós (The Rider, 2017) címszereplője egy huszonéves,
fehér srác, aki súlyos fejsérülését követően azzal kénytelen szembesülni, hogy
újra kell kezdenie mindent, ha ugyanis ismét lóra ül, azzal az életét teszi
kockára. Bár Zhao megtartja dél-dakotai helyszínét, nem egy rezervátumban
bonyolítja napjainkban játszódó cselekményét, és nem is egy teljes közösségről
kínál panorámát: ugyan ebben a filmben is viszonylag fontos szerepet szán a
főszereplő és sérült húga kapcsolatának, végig megtört lovasára koncentrál (aki
mellett egyébként több másik amatőrszínész is önmagát alakítja), és egy
szabályosabb dramaturgiájú, finom rezdülésekre alapozó dráma keretében mutatja
be érzelmi útját.
Zhao választott helyszínében és cowboyfigurájában nem egy vérbeli
western lehetőségét látja meg, hanem egy egzisztenciális téttel bíró
történetet, Brady számára ugyanis a lovaglás (és különösen a rodeózás) minden:
közösségbe ágyazó foglalkozás és kereseti forrás, de legelsősorban
identitásteremtő hivatás, kivált abban a közegben, ahol egy fiatal férfinak
eleve ez jelenti az érvényesülés egyetlen valódi lehetőségét. A rendezőt
ezúttal is egy olyan élettapasztalat érdekli, ahol hatalmas árat kell fizetni a
túlélésért: rodeósának bele kell törődnie, hogy nincs igazi választási
lehetősége, és bizonyos értelemben még a debütfilm főhőseinél is tragikusabb a
sorsa, velük szemben ugyanis egyetlen vágyáról is le kell mondania. A film
egyik leginkább szívfacsaró jelenetében sokadjára látogatja meg a kórházban az
egykor példaképének számító, vele egykorú rodeóstársát, aki egy baleset
következtében beszédképtelen és szinte teljesen lebénult: hozzá képest Brady
papíron szerencsésebb helyzetben van, az életüknek egyedüliként értelmet adó
tevékenységet azonban már mindketten csak szimulálva vagy a képzeletükben végezhetik.
Zhao érdeklődésének fényében nem csoda, hogy ő forgatott filmet
Jessica Bruder Nomadland: Surviving
America in the Twenty-First Century című 2017-es non-fictionjéből: a
szubkultúrákra szakosodott újságíró több éves élményanyagát feldolgozó könyv azt
a jelenséget mutatja be, hogy a túl magas lakhatási költségek, a túl alacsony
társadalombiztosítás és a munkahelyek megfogyatkozásának problémájából adódóan
a 2008-as válság óta több tízezer idős amerikaiból lett gondtalan nyugdíjas
helyett lakókocsiban/furgonban útra kelő nomád. A gyakran (felső-)középosztálybeli
háttérrel rendelkező érintettek könnyedén kizsákmányolhatóak, mert megbízhatóan
robotolnak és nem tömörülnek szakszervezetekbe, így idénymunkásokként élnek
fizetéstől fizetésig, az időnként kínkeserves fizikai melók (kivált a könyvben
részletezett, de egyébként is hírhedt Amazon-állásoknál, ahol szinte
rabszolgatartásról van szó) pedig gyógyszerfüggőséget is okozhatnak. A 2011-es American Nomads joviális hangvételű
dokumentumfilmje lázadó vagy elhanyagolt fiatalok mellett még olyan középkorúakat
vagy nyugdíjasokat mutat be, akik önszántukból keltek útra, Bruder azonban már
kényszerpályára került emberekről kínál portrét, akiknek lényegében csak két
örömforrása van: a (csalóka) szabadságélmény és a sorstársaikkal kialakuló
(átmeneti, eseti) közösség.
Zhao A nomádok földjében
(Nomadland, 2020) a könyvben megszólaltatott valós személyek közül
néhányat (mint a kötetben főszerephez jutó Linda May) szerepeltet is a filmben,
eljátszatva önmaguk átfikcionalizált verzióját, ugyanakkor a több hónapig
tartó, utazó forgatás során megismert további történetek mellett az alapműből
hiányzó főhős, a hatvanas özvegyasszony figurája is a rendezőnek köszönhető.
Ugyan Zhao jó néhány jelenettel érzékelteti, milyen megalázó helyzetekbe
kerülhetnek road-movie-jának figurái, és nagyjából hűen jeleníti meg a könyvben
lefestett életmódot, de gyötrelmességét nem árnyalja eléggé (a filmben szó
nincs arról, mennyire tönkreteszik ezek a munkák a fizikumot, és csak érintőlegesen
kerül elő az idős utazókra leselkedő veszélyek témája), főhőse másokkal való
kapcsolatát idealizálja, és Fern személyes sztoriját hangsúlyozandó nem megy
bele annyira a jelenség társadalmi hátterébe, mint Bruder szövege. Az özvegyet
alakító Frances McDormand szerepeltetése pedig szélesebb közönséget megcélzó
elbeszélést von magával, és éppen a film érezhetően megírt, spontaneitást
nélkülöző részei rontanak valamelyest az egész hitelességén. A produkcióban
nemcsak egy – igaz, finoman, lebegtetve kezelt – romantikus szál jut
meghatározó szerephez, hanem az érzelmesebb zenehasználat is, de a rendező még
így is tart egy kis lépés távolságot a közönségfilmes fogalmazásmódtól (amit az
év végére kiírt Örökkévalók Marvel-filmjénél
már nyilván nem tehet meg), legalábbis egy mondatban összefoglalható cselekménye
lényegében nem áll másból, mint a vándorlás, a munka és az emberi interakciók
epizódjaiból.
Zhao eddigi három egészestésében három különböző generáció
képviselőjén keresztül mutatja be, mi történik napjaink Amerikájában azokkal,
akikről más játékfilmesek ritkán vagy egyáltalán nem szoktak forgatni, olyan
helyeken, ahol az életek eleve eltörpülnek a tájak mellett. Súlyos drámákat
visszafogottan ábrázoló filmjeiben azt kutatja, hogyan lehet talpon maradni akkor,
ha valaki egy érdemi lehetőségek nélküli életbe születik bele, vagy ha
elveszíti azt a keveset, amije van, ugyanakkor a rendező túlságosan is hisz az
emberi kapcsolatok erejében ahhoz, hogy áttegye a hangsúlyt a történeteit
átható kilátástalanságra.
NOMADLAND (Nomadland) – amerikai,
2020. Rendezte: Chloé Zhao. Írta: Jessica Bruder könyvéből Chloé Zhao. Kép: Joshua
James Richards. Zene: Ludovico Einaudi. Szereplők: Frances McDormand (Fern),
Gay DeForest (Gay), Patricia Grier (Patty), Linda May (Linda), Angela Reyes
(Angela). Gyártó: Higwayman Films / Cor Cordium Productions. Forgalmazó: Fórum
Hungary. Feliratos. 108 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|