Kim Ki-DukKim Ki-duk (1960-2020)Az erőszak örvényébenVincze Teréz
Nehéz búcsú a koreai filmművészet világhírű, de otthon mindvégig kiközösített, majd metoo-botránya miatt hitelét vesztett Kim Ki-duktól. 2020
decemberében koronavírus-fertőzést követően Lettországban hunyt el Kim Ki-duk, a
kortárs dél-koreai film nemzetközileg egyik legismertebb alkotója. Karrierje az
1990-es évek második felében indult (első filmje 1996-os), nagyjából egy időben
azokkal a rendezőkkel, akik az ezredfordulón a nyugati művészfilmes fesztiválokon
csakúgy, mint a műfaji filmek rajongói között feltették a koreai filmet a világ
mozitérképére. Ekkoriban indult Hong Sang-soo, Park Chan-wook, Lee Chang-dong, Kang
Je-kyu, Kim Jee-woon, Im Sang-soo, Hur Jin-ho, és tőlük alig lemaradva 2000-ben
Bong Joon-ho karrierje is. Ezek voltak azok az évek, amikor a koreai
filmgyártás elkezdte bebizonyítani, hogy képes túljutni a válságon, amit a
megelőző évtizedben a koreai filmes piacnak az amerikai stúdiók előtti megnyitása
okozott. A válság leküzdése érdekében kormányzati programok indultak, ahol
gyorstalpalókon filmes forgatókönyvírást lehetett tanulni, s új tehetségek
felfedezése érdekében számos forgatókönyvpályázatot is kiírtak. Kim Ki-duk az
új és friss hangok keresésének ebben az időszakában jutott lehetőséghez. A
munkáscsaládból származó Kimet 16 éves korában, a középiskola befejezése előtt,
apja kényszerítette, hogy munkába álljon, így sosem szerzett még középfokú
végzettséget sem. Különféle fizikai munkákból élt, és a legkülönbözőbb területeken
bizonyította átlagon felüli képességeit és kreativitását. Erőszakos apja elől
menekülve 22 évesen beállt a koreai haditengerészet legkeményebb fizikai és
mentális igénybevételt jelentő alakulatához, éppen akkor, amikor Koreát egy
megtorló, durván militarista rezsim uralta az 1980-as évek elején. A haditengerészet
megpróbáltatásai után menekülése következő állomása a baptista egyház lett, a
papi szemináriumba járt, s prédikátornak készült. A festést, rajzolást fiatal
kora óta űzte hobbiként, s ebben az időben kezdett komolyabban elköteleződni a
művészet iránt, hogy végül az 1990-es évek legelején megtakarított pénzéből
Párizsba repüljön, a festők Mekkájába. Három évet töltött Franciaországban,
ahol utcai portrérajzolóként tartotta fenn magát. Az interneten található
mindenféle életrajzai előszeretettel tüntetik fel a franciaországi éveket, mint
„képzőművészeti tanulmányokat”, azonban formális művészeti tanulmányokat Kim
soha, sehol nem folytatott, semmilyen végzettséggel nem rendelkezett, még
középiskolaival sem. Miután hazatért Franciaországból a fent említett, a filmipart
felpezsdíteni szándékozó kezdeményezések keretében egy hat hónapos
forgatókönyvírói kurzuson vett részt, s ettől kezdve ontotta magából a
forgatókönyveket, melyeket mindenféle pályázatokra benevezett. Első nagyjátékfilmjét
két kezdő és vállalkozó szellemű fiatal producernek köszönhette, akik még arra
is hajlandóak voltak, hogy a soha korábban filmkészítést közelről nem látott
Kim meg is rendezze a saját forgatókönyvét.
Korai filmjei tulajdonképpen tökéletes megtestesítői a
szerzői szubjektivitásnak. Egyfelől betekintést adnak a társadalom peremén élők
mindennapjainak megpróbáltatásaiba egy kirekesztő, kegyetlen és erőszakos
világban – s ezek a történetek sokszor alapulnak személyes tapasztalatokon,
önéletrajzi elemeken. Másrészt szerzői kézjegyének szerves összetevője az a
fajta fésületlenség, ami a formális filmes előképzettség hiányából adódik, ugyanakkor
teret ad valamiféle különösen friss és egyedi látásmódnak, eredeti vizuális
szimbólumteremtő készségnek. Szerzőisége abban is megnyilvánult, hogy élete
végéig – összesen 25 filmet rendezett – maga írta valamennyi forgatókönyvét.
Első nemzetközi sikereit, köztük a Velencei Filmfesztivál
egy kisebb díját, A sziget (2000) című filmmel aratta, s hamarosan az európai
fesztiválok visszatérő sztárszerzője lett.
Koreában viszont mindvégig megkülönböztetett ellenszenv
övezte, alacsony származása, iskolázatlansága, a koreai társadalom durva és
kirekesztő vonásainak – az országimázst nem éppen jó irányba mozdító –
ábrázolása mind-mind ellene dolgoztak. A helyzet furcsa iróniájához tartozik,
hogy ezek után mégis ő lett az első dél-koreai rendező, aki a világ három legfontosabbnak
tartott filmfesztiváljának (Cannes, Berlin, Velence) mindegyikéről fontos
díjakat hozott el: a legjobb rendezés díját 2004-ben Berlinben A szamaritánus
lányért, még ugyanebben az évben szintén a legjobb rendezés díját
Velencében a Bin Jip – Lopakodó lelkek-ért kapta meg, majd 2011-ben a
Cannes-i Filmfesztivál „Un Certain Regard” szekciójának fődíját az Arirang
című munkája aratta le. 2012-ben aztán ő lett az első olyan dél-koreai rendező
is, aki ezen fesztiválok valamelyikéről először hozhatta el a legjelentősebb
elismerést: a Velencei Fesztiválon Pieta című filmje megkapta az Arany
Oroszlánt.
A villámgyorsan, kis költségvetésből, saját produkciós
cégének gyártásában alkotó rendező karrierje alatt évente legalább egy, de
gyakran két filmet is készített, s folyamatosan jelen volt a világ
filmfesztiváljain. A magyar közönség a hivatalos moziforgalmazásba elsőként
bekerülő nemzetközi sikerfilmje a Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz
(2003), majd nem sokkal később a Bin Jip (2004) kapcsán ismerte meg szélesebb
körben a nevét. A magyar mozikban Kim tündöklése azonban nem is tartott sokáig,
Az íj (2005) és az Idő (2006) bemutatása után a magyar nézők már
csak filmfesztiválokon találkozhattak itthon a filmjeivel. Amikor 2020
decemberében érkezett a hír, hogy a nemzetközi hírű koreai rendezőt
Lettországban érte a halál, a magyar filmkedvelők jelentős része valószínűleg a
fenti filmek nyomán emlékezett elsősorban a nevére. Mivel az utóbbi időben nem
játszottak tőle semmit a magyar mozik, nem sok szó esett róla a hazai filmes
sajtóban.
A halála most sajnálatos apropót szolgáltat arra, hogy
megemlékezzünk róla és munkáiról, azonban sajnos nem csak dicső dolgokra kell
emlékeznünk. Kim Ki-dukot ugyanis nem véletlenül érte hazáján kívül a halál.
2018 óta lényegében önkéntes száműzetésben élt, főleg Kazahsztánban és
Oroszországban, majd halála előtt három héttel a letelepedés szándékával
érkezett Lettországba. 2017-ben a Moebius (2013) című filmjének
forgatásán történtekkel kapcsolatban egy színésznő indított jogi eljárást Kim
ellen a forgatás során alkalmazott erőszak, illetve szexuális zaklatás miatt. A
2017 őszén kirobbanó Weinstein-botrány, és a nyomában kibontakozó nemzetközi metoo-mozgalom
nagy hullámokat vert a koreai szórakoztató iparban is. Egyre többen mertek a
nyilvánosság elé állni a sérelmeikkel, melyek nyilvánosságra hozatalától korábban
az ügyvédek általában eltanácsolták a panaszosokat. 2017 decemberében a
színésznő vádjai nagy figyelmet kaptak, amikor egy sajtótájékoztatón beszélt a forgatáson
történtekről és a jogi eljárásról. 2018 elején aztán magasabb fokozatba kapcsolt
a metoo Koreában, politikusi fejek is hullani kezdtek, és komoly vádak merültek
fel Cho Jae-hyun-nal szemben is, aki Kim visszatérő színésze volt. Mindeközben
Kim 2018 februárjában részt vett a Berlini Filmfesztivál Panorama szekciójában Ember,
tér, idő és ember című filmjével – a meghívás ténye hatalmas felháborodást
keltett és a koreai nőjogi szervezetek tömegesen tiltakoztak a fesztivál ellen,
mely – miközben a metoo-mozgalom támogatását hangsúlyozta – mégis egy eljárás
alá vont erőszaktevőt hívott meg a programjába. A végső csapást Kim karrierjére
Koreában a 2018 márciusában az egyik vezető televíziós csatornán sugárzott tényfeltáró
riport mérte. A műsorban több színésznő is súlyos, ismétlődő szexuális zaklatással
vádolta meg mind Kim Ki-dukot, mind a filmjeiben gyakran játszó Cho Jae-hyun-t.
Mindez teljességgel véget vetett hazai karrierjének,
mindig is utálták, és ezúttal bírálói tényszerűen is igazolva látták
ellenérzéseiket, amit a filmjeiben ábrázolt és a koreai kritika által mindig is
soknak és indokolatlannak tartott erőszak, valamint az általuk nőgyűlölőnek ítélt
ábrázolásmód váltott ki. Ezután Kim Kazahsztánba távozott, ahol Dissolve
címmel készítette el utolsó filmjét, melyet 2019-ben az Almati Filmfesztivál
mutatott be.
Eddig a szomorú tények, melyek beárnyékolják egy
filmrendező pályáját és művészetét, kinek filmjeit tömegek csodálták világ
szerte. Darcy Paquet, a Dél-Koreában élő filmkritikus, aki a koreai filmek egyik
legismertebb nagykövete a világban, a botrány kirobbanása után azt nyilatkozta,
hogy levette Kim Ki-duk filmjeit az általa Koreában tartott filmes kurzusok
filmlistájáról. Azt hiszem, ezt hívják „cancel culture”-nek. Én személy szerint
nem veszem le Kim-nek azokat a filmjeit, melyeket továbbra is jónak tartok, az
általam tanított kurzusok filmlistáiról. Nem ő az első filmrendező, akiről sajnálatos
dolgok derültek ki – ilyen alapon én Ingmar Bergmant sem tanítanám többé, akiről
elég világosan tudható, hogy nem kicsit és nem rövid ideig szimpatizált a
nácizmussal.
A továbbiakban olyan módon veszek búcsút Kim-től – aki nem
mellesleg hosszú ideig a kedvenc koreai filmrendezőm volt –, hogy újra végig tekintek
munkássága legemlékezetesebb nőalakjain, hogy újra számba vegyem, miért nem
gondoltam soha nőgyűlölőnek a nőábrázolását, s hogy megváltoztatták-e lényegesen
ezt a nézetemet későbbi botrányos tettei.
Először 2002-ben találkoztam Kim Ki-duk filmjeivel,
amikor a Karlovy Vary Filmfesztivál retrospektív vetítésen mutatta be az addig
elkészült hét munkáját. Lenyűgözve ültem a filmtechnikai, filmnyelvi
szempontból sokszor érdesnek, csiszolatlannak tűnő filmek előtt, melyekből
sugárzott a zabolázatlan kreativitás, a vizuális szimbólumteremtés nyers ereje,
ami különös hangsúlyt kapott a keveset beszélő hősök gyakori némaságának okán.
Az első hét film világképe egyértelmű és tökéletesen egységes volt: a
társadalomból kitaszítottak, a marginalizáltak nyomorúsága töltötte meg a
történeteket, az embertelen körülmények között nyers erővel túlélni akarók
legkevésbé sem kellemes világába kalauzolt minden film. Érezhető volt a
személyes indíttatás, az, hogy nem egyszerűen az éppen akkoriban induló „Asia
extreme” márka üzleti modelljének része mindez, hanem a koreai társadalom
árnyékos oldalán szerzett valós tapasztalatokból építkezik.
Már ebben az első adag filmben volt kettő, melyek
kifejezetten női karakterekre koncentráltak, és mint ilyenek, számomra emlékezetes
darabjai az életműnek. A Madárkalitka fogadó (1998) Kim harmadik filmje
volt, mely először állított a történet fókuszába nőket, és szokásához híven a
nők esetén is a társadalom legkiszolgáltatottabb, megbélyegzett tagjainak
története érdekelte. A film főhősnője, Jin-a olyan „bent lakó” prostituált, aki
egy családi mini motelben nyújt extra szolgáltatást a betérő vendégeknek.
Félig-meddig a család tagja, együtt eszik velük, része a hétköznapjaiknak. A
férfiak vágyának és kegyetlenségének kiszolgáltatott nő nyomorúságos sorsának
bemutatásán túl azonban a film fókusza a prostituált és a család nagyjából vele
egyidős lánya közötti véd- és dacszövetség kialakulásának szép és megrázó
története. A lány hinni akarja, hogy ő különb a szerencsétlen és
kiszolgáltatott prostituáltnál, gyűlöli a fertőt, amit Jin-a barátnője megtestesít,
miközben a prostituált munkája finanszírozza, hogy ő iskolába járhasson. A
kölcsönös kiszolgáltatottság, a másik nyomorúságának megértése és a felelősség
felvállalása a másik ember szenvedéséért számomra továbbra is a női szolidaritás
különleges szépségű kifejezésévé teszi ezt a filmet, értékelésem mit sem
változott az új körülmények következtében.
A másik viszonylag korai film, mely tulajdonképpen
feltette Kim Ki-dukot a nemzetközi fesztiváltérképre és a filmrajongókkal
világszerte megismertette a nevét, negyedik filmje, a 2000-es A sziget
volt. Legendás történetek keringenek arról, miként lettek rosszul a rafináltan
zsigeri érzeteket gerjesztő jelenetek nyomán az újságírók sajtóvetítéseken – és
valóban, Kim Ki-duk nagy mestere volt nemcsak a direkt erőszakábrázolásnak, de
még inkább a színről-színre meg nem mutatott, inkább csak sugallt testi
szenvedésnek. A sziget főhőse is egy nő, aki megint csak – ezúttal
inkább valami homályos és megfoghatatlan eredetű – kirekesztettség szimbóluma, aki
egy horgásztanyát üzemeltet. Az ízléstelen, durva és erőszakos (főként férfi)
vendégeivel szemben egyfajta fenyegető igazságosztóvá válik, tavi szuperhősnővé.
A szótlanság, a sokszor a szereplők önmaguk ellen fordított erőszakos tettei
megint csak világosan a társadalmi kirekesztettség, a marginális helyzetben az önkifejezéstől
megfosztott, tehetetlen és elkeseredett düh megnyilvánulásaként volt értelmezhető,
mely sokkal inkább tűnt a nőkkel szembeni bánásmód kritikájának, mint
nőgyűlöletnek. Habár a film végső nagy metaforája, mely a zárójelenetben a női
testet egy vízen úszó szigetként – amely jól olvasható Korea szimbolikus
megjelenítésként is – ábrázolja, elég közel áll a földanya, a meghódítandó szűz
föld hagyományos patriarchális sztereotípiáihoz, ám a főhősnő igazságosztó
karaktere izgalmasan emeli túl ezen a konvención a filmet.
Néhány évvel később az első igazán jelentős
fesztiváldíját is egy „női” filmért kapta. 2004-ben a Berlini Filmfesztiválról
a legjobb rendezésért járó Ezüst Medvét vihette haza A szamaritánus lányért.
A film két kamaszlány szereplője a világ felfedezése, a tengerentúli utazás
iránti vágya beteljesítésének érdekében prostitúcióba keveredik. Az a
lányfigura, aki az ötletgazda és a megvalósítás „mocskos” részét magára
vállalja, sok tekintetben szimbolikus alak, nem pedig valóságos karakter –
amolyan képzelt barát, azoknak a kísértéseknek és fantáziáknak a
megtestesítője, melyek a főszereplő lányban zajlanak le. Összességében a film
itt is a felnőtt társadalom (s benne főként a férfiak) erkölcstelenségét
bírálja, és a szerető és odafigyelő családi környezet hiányának rója fel a naiv
kamaszok bajba sodródását.
A szamaritánus lánnyal egy évben készült Bin Jip – Lopakodó lelkek nem
kifejezetten női főszereplős film, ám érdekes, hogy a Kim-nél gyakorta
felbukkanó szótlan hős, akitől nem áll távol, hogy erőszakos tettekkel osszon
igazságot, ezúttal egy nőt próbál kimenteni a családon belüli erőszak fogságából.
A film végső kicsengése ismét csak társadalomkritikai jellegű, hiszen azt mutatja,
hogy a hatóságok korruptak és nem képesek megvédeni a gyengéket és
kiszolgáltatottakat, azok csak egy elképzelt valóságban találhatnak menedéket.
Következő, jelentős női figurát felvonultató filmje a 2005-ös
Az íj, melynek női hőse számomra ismét csak nem a nőgyűlölet, mint
inkább a férfiak vágyaival és birtokló elnyomásával szembeforduló erős, okos,
ugyanakkor érzékeny és empatikus nőfigura megtestesülése. A férfitársadalom
szexuális birtoklási vágyával sikeresen fordul szembe ez az elsőre a szent és
naiv szűz sztereotipikus karakterének tűnő figura, és válik harcos amazonná. A
film – mint Kimnél oly sokszor – sok-sok mesei jellegű absztrakcióval dolgozik,
a szimbolikus szereplők és a meséket idéző fordulatok, a jövendőmondás motívuma
mind mesehősökhöz teszik hasonlóvá a szereplőket – és ebben a mesében a nő végül
is győztessé, a gonosz erőket legyőző, ugyanakkor empatikus amazonná válik.
A 2006-os Idő női hőse tulajdonképpen negatív
figura, hisztérikus, saját bizonytalanságát és nehezen megragadható elégedetlenségét
szürreális módon, külsejének plasztikai műtéttel történő átalakításával kívánja
megoldani. A plasztikai műtétek Möbiusz-szalagként egymásba csavarodó végtelen
sorozata azonban az én értelmezésemben e filmben megint csak elsősorban egy társadalomkritikai
gesztus szimbólumokba öltöztetése. Dél-Koreában, ahol a lakosságszámra vetített
plasztikai műtétek száma a legmagasabb a világon, nyilvánvalóan adódik, hogy ez
a jelenség és annak megjelenítése nem a nőket kritizáló gesztus elsősorban
(különösen, hogy a filmben férfi is végeztet plasztikai műtétet), hanem annak a
társadalomnak a kritikus rajza, melyben a szépség, a valamiféle norma szerint
elgondolt esztétikum ideájának való megfelelés kényszere a személyiséget
megnyomorító, romboló hatású társadalmi anomália.
A Lélegzet (2007) női főhőse szintén a körülmények
áldozatának látszik, aki az őt megcsaló férj elleni lázadásként választja az
önkifejezés radikális formáját, amikor egy halálsoron lévő elítélt
felvidításában találja meg új küldetését. Az a gesztus, hogy a nőfigurát a
saját, érzelmileg nyomorúságos helyzetéből kitörni vágyás éppen a börtönbe, egy
halálra ítélthez vezeti, megint csak jól olvasható úgy, mint a nőkkel szembeni
társadalmi elvárások korlátainak áttörhetetlenségét szimbolizáló gesztus.
Az életmű második felében kevesebb a jól megrajzolt,
izgalmas nőfigura – habár emlékezetes bosszúállót még találunk a Pieta
(2012) című filmben. Ezzel a filmmel Kim Ki-duk felért karrierje csúcsára,
elnyerte a velencei Fesztivál fődíját, az Arany Pálmát. Innen kezdve kevésbé
érdekes, sőt néha kifejezetten önnön, extremitást súroló gesztusainak
paródiájába forduló (Moebius, 2013) filmeket készített, melyeket egyre
kevesebb lelkesedéssel néztem. A zaklatási botrány kirobbanásának idején a
Berlini Fesztiválon bemutatott Ember, tér, idő és ember (2018) című filmjét
nézve (halála előtti utolsó filmjét, a Kazahsztánban forgatott Dissolve-ot,
mely a hírek szerint egy női doppelgänger-történet, egyelőre nem sikerült
megszereznem) próbálom magamban elválasztani a botrány tényét és a film
tartalmát. Nem nagyon lehetséges. A téma ugyanis pontosan a többszörös,
embertelen, öncélú, látványossággá tett nemi erőszak. A film nehezen
értelmezhető másként, mint a nemi erőszak perverz apoteózisa, mely a
pusztulásba rohanó világ megmentését, az új világ születését a nemi erőszakból
vezeti le. Félelmetes, undorító és hihetetlen, hogy éppen egy ilyen filmet
készített éppen ekkor. Olyan, mint egy látványos és hivalkodó beismerés, egy
példamese arról, hogy a világot a nemi erőszak menti meg. Sőt, az új világ
benépesítése csak az incesztuózus nemi erőszak révén válhat lehetővé. Valójában
nem értem, hogy ezt a filmet miképpen válogathatta be a Berlini Fesztivál
bármelyik szekcióba. Határozottan úgy érzem, hogy nem az erőszakvádak tudata láttatja
velem másként ezt a filmet. Hiszen a fentebb tárgyalt korai filmek nőalakjait
továbbra is lenyűgöző, érdekes és emlékezetes figuráknak tartom. Egy nagyszerű
képzelőerővel és vizuális történetmesélő tehetséggel rendelkező, egyéni és izgalmas
alkotó filmes teremtményeinek, akiről később kiderült, hogy nem volt jó ember. Azonban
az értékes filmjeit én továbbra sem látom másként, mint tíz évvel ezelőtt,
úgyhogy nem is törlöm azokat egyetemi kurzusaim filmlistájáról. Kim Ki-duk, nyugodj
most már békében!
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|