Latin AmerikaLénárt András: Film és történelem Latin-AmerikábanKolumbusztól GuevaráigCsantavéri Júlia
A filmtörténet nagy segítség a 20. századot elemző történészeknek.
A történelemről való gondolkodásunk keretei a 20.
században folyamatosan tágultak, és ezzel párhuzamosan bővült azoknak a
forrásoknak a köre is, amelyek bevonhatónak látszottak a történeti kutatásba.
Így aztán az időközben felnövekvő új művészet, a film is bekerült a történészek
látókörébe. Ami igazán érdekessé teszi ezt a folyamatot az, hogy általa nemcsak
a történelemmel, hanem magukkal a filmekkel kapcsolatban is új kérdések merültek
fel.
Lénárt András könyvének erénye, hogy több
oldalról is megvizsgálja ezt az összetettséget, film és történelem, film és
társadalom, film és politika bonyolult, egymásba fonódó kölcsönhatásait.
Latin-Amerika filmtörténete különösen alkalmas ezeknek az összefüggéseknek a
bemutatására, mivel a földrész felfedezésének világtörténelmi jelentősége, a
gyarmati múlt, a ma is fennálló éles társadalmi különbségek, az ismétlődő diktatúrák
tündöklése és bukása, az Egyesült Államok befolyása folyamatosan arra késztette
a filmkészítőket, hogy így vagy úgy, de közvetlenül reflektáljanak a történelmi
helyzetre. A szerző kiemeli, hogy amikor a 60-as 70-es években a latin-amerikai
film hirtelen hangsúlyosan jelent meg az európai művészfilmes közegben, olyan
alkotók arattak sikert, mint többek között a brazil Glauber Rocha, az argentin
Fernando Solanas és Luis Puenzo, a boliviai Jorge Sanjinés, akik az egész
kontinenst átfogó filmes mozgalom részeseiként, nemcsak megmutatni, de
alakítani is akarták a történelmet. A mozgalom eredményeinek jelentőségét Lénárt
azzal is jelzi, hogy bemutatására már az első fejezet végén, a tulajdonképpeni
történeti tárgyalást megelőzően sort kerít.
Egy földrész filmkörképe persze nagyon is
szerteágazó. A szerző vállalása annyi, hogy felvillantson belőle néhány olyan
részletet, amely példázza film és történelem kölcsönhatásainak lehetséges
változatait.
Első kérdése, mit és hogyan mesélnek a
régmúltról a klasszikusan „történelminek” nevezett filmek. Követhetjük, hogyan
változik a felfedező Kolumbusz Kristóf alakja a különböző feldolgozásokban
attól függően, kinek a szemszögéből – hódítók vagy meghódítottak –, milyen
műfajban – dráma, kalandfilm, televíziós sorozat –, milyen ideológiai cél
szolgálatában készül a film. Ez utóbbi szempont azután főszerepet kap egy másik
lényeges történelmi eseményt, a spanyol-amerikai háborút megjelenítő filmek
bemutatásában.
A földrész rendkívül kényes és labilis
helyzetét emblematikusan fejezi ki az Egyesült Államok filmpolitikájának
elemzése, amelynek a szerző önálló fejezeteket szentel, de árnyéka a többi
fejezetben is megjelenik. Az USA kezdetben egészpályás letámadással, azaz a
hollywoodi filmek silány minőségű spanyol nyelvű változatainak dömpingjével
biztosította ideológiai hegemóniáját a térségben. Később, az úgynevezett „jószomszédi”
politika jegyében finomodtak az eszközök. Élénk képet kapunk arról a tudatos és
jól szervezett stratégiáról, amely gondoskodott róla, hogy az amerikai
életforma és gondolkodás vonzó maradjon a latin-amerikai közösségek számára.
A második világháborút követő változásokat a
szerző a bevezetőben már elemzett Harmadik Film mozgalom mellett három nemzeti
példával szemlélteti. Az argentin és a chilei diktatúrákra adott filmes
reakciók mellett hosszú fejezetben tárgyalja a kubai filmeket. Az argentin és a
chilei példa megmutatja, hogy egy nemzet megrázó történelmi tapasztalatát
miként képesek a külvilág számára jelentőssé tenni a filmek. Luis Puenzo
alkotása, A hivatalos változat az egész világ számára átélhetővé tette
az argentin diktatúrában elrabolt gyermekek, szüleik, nagyszüleik és
örökbefogadóik tragédiáját. A chilei Pinochet-rendszer véres diktatúrájának
részben dokumentum-, részben játékfilmes feldolgozásai már azt a kérdést is
felvetik, mennyiben tekinthetők hiteles forrásnak a militáns filmek, illetve,
hogy az érzelmileg súlyosan megterhelt, eredetileg egy adott történelmi
helyzethez kötődő témák hogyan inspirálhatnak általánosabb megközelítéseket.
A kötetet záró húsz oldal vázlat arról,
hogyan reflektáltak a kubai alkotók a történelmi változásokra, de ugyanakkor
azt is tárgyalja, hogyan reagált ugyanerre a Kubán kívüli világ. Épp ezért ez
az a fejezet, amelyben legélesebben megmutatkozik film és történelem, szándékok
és lehetőségek kapcsolatának ellentmondásossága, valóság és interpretáció
kétértelműsége.
JATEPress, 2020.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|