Magyar MűhelySzíndramaturgia: Tarr Béla: Őszi almanach„Nem úgy volt szánva”Kovács Ágnes
A „pszeudo art” képzőművészeti koncepció filmes alkalmazásának egyik legösszetettebb esete az Őszi almanach.
Pauer Gyula „pszeudo art” koncepciója a
létező és a látszat, a valóság és az illúzió kérdésköreit feszegeti. Az alkotót
az elgondolás műfaji kiszélesítése már a kezdetektől foglalkoztatta. Ezzel
kapcsolatos kísérletei eleinte a képzőművészet és a film peremvidékén
összpontosultak, majd játékfilmes irányt vettek. A „pszeudo art” filmes
alkalmazásának egyik legösszetettebb esetének Tarr Béla Őszi almanach (1984)
című filmje tekinthető. Pauer a díszlet- és jelmezterven keresztül egy hamis, „pszeudo”
látványvilág létrehozását célozta meg. A kivitelezés egyik alapvető formai eszközének
pedig a színhasználatot választotta.
„A PSZEUDO a minimal
szobor puritán formái elé egy másik szobor felületét hazudja, s tulajdonképpen
két szoborról ad egyszerre képet. Ezt úgy éri el, hogy az egyszerű geometrikus
formák felületére egy másik, kevésbé egyszerű plasztika képét vetíti. A leképezés
fotóeljárással vagy festékszóró-pisztollyal történik, a szobor felületén egy
másik szobor felülete jelenik meg. A PSZEUDO szobor így egy tárgyon egyszerre
jeleníti meg a létezőt és a látszatot, az anyagit és az anyagtalant. A konkrét formák felfoghatók, de tudomásulvételüket az
illuzionista kép állandóan megzavarja.” (Pauer Gyula: PSZEUDO manifesztum
1., 1970)
Pauer programja az első
pszeudo manifesztumból bomlik ki. Az Őszi Almanach látványvilágában a pszeudo
szobor puritán formáit a fehér lepedőkkel, átlátszó fóliákkal borított tárgyi
világra és a pőre, világos bőrfelületekre cseréli. Ezek a lecsupaszított formák
helyettesítik a minimal szobor felületét, a másik, vetített szoborét, pedig
színes szűrők váltják fel. Itt is azzal az eljárással találkozhatunk, hogy egy
dísztelen, sima felületre vetítéssel rákerül egy plusz tartalom, és a kettő
találkozásából létrejön egy harmadik jelentés. A különbség abban figyelhető
meg, hogy amíg a pszeudo szobor esetében a vetített kép leképzése
fotóeljárással vagy festékszóró-pisztollyal történik, addig a film
látványvilágában a vetített kép már szó szerint értendő.
A fehérbe burkolt enteriőr
koncepciójának előtörténete egészen az első pszeudo bemutatóig vezethető vissza,
amely Pszeudo (Pauer Gyula zártkörű szobor-kiállítása) címmel
a József Attila Művelődési Házban került megrendezésre 1970-ben. A kiállítás
apropóját Gulyás János Pszeudo című főiskolai vizsgafilmjének forgatása
adta. A film keletkezéstörténetét Gulyás az alábbi módon idézi fel:
„Korábbi szobrai alapján
választottam Gyula műveit a főiskolai vizsgafilmem témájául; ő éppen abban az
időben alakította ki a Pszeudo koncepcióját. Egy zuglói csoportos kiállításon
láttam egy mobilszobrát (aminek a reprodukciójával se nagyon találkoztam azóta);
akkor amatőrfilmesként forgattam róla a bátyámmal, Gulyás Gyulával, de a 8
mm-es anyag felnagyítása nagyon költséges lett volna, így az elsőéves vizsgafilmbe
ezek a felvételek nem kerültek be. Ennek forgatáshoz inkább megszerveztünk egy
kiállítást, ahol ő létrehozott egy teljes environment-t – szinte az egész
kiállítóterem egy pszeudószobor volt. Ezt „természetesen” csak pár napig
engedték nyitva tartani, de mi felvettük, amit akartunk: megpróbáltuk a Pszeudo
megoldásait a film formanyelvében is alkalmazni.” (Gulyás János: „Mindig
tudtunk egymásról…”, 2012.)
Gulyás visszaemlékezéséből
világosan kiderül, hogy már maga a kiállítás koncepciója a pszeudo jegyében
fogalmazódott meg. A megnyitó egyszerre tekinthető hagyományos értelemben vett
ceremóniának és film forgatásnak. A jelenlevők pedig nézőközönségként és
forgatási statisztériaként is felfoghatók. Ennélfogva nehéz eldönteni, hogy a
forgatás a kiállítás megszervezéséhez kiötölt alibi tevékenység, vagy éppen
fordítva. A pszeudo szemlélet tehát az esemény kétértelműségében érhető tetten,
amit a kisfilm pszeudo formanyelvi kísérlete csak még inkább stimulál. A
bemutató másik filmes vonatkozása a térszervezésre és az Őszi almanach
díszlettervének formai párhuzamára vezethető vissza. A leírás szerint
Pauer a kiállítás terét a pszeudo elv mentén fogta körül. A plasztikai
átrendezés során nagy méretű műanyagfólia lapokat gyűrt össze és fújt le fekete
festékkel, majd gondosan a terem falaira, padlójára és mennyezetére simította
azokat. A művelet az „illuzionisztikus összegyűrtség állapotát” eredményezte. Pauer
ebből a térbeli átalakításból az anyaggal betakart téralkotó elemeket mint manipulálható
alapfelületeket viszi tovább a film látványvilágába. Mivel ezesetben nem a gyűrt
hatás megteremtése a cél, a feketével felrakott ráncokat elhagyja. A manipuláció
ugyanakkor továbbra is szempont marad, csak eszközt cserél: a festékszórók
helyébe színes szűrők lépnek. (Bővebben: Szőke Annamária – Beke László: Pauer.
MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, 2005.)
A szűrővel manipulált látvány
közvetlen előzményének Pauer Gulyás János közreműködésével tervezett, mindeddig
befejezetlenül maradt Monochrom (1972) című filmje tekinthető. Pauert
már az első pszeudo kiállítást követően a pszeudo elv kiterjesztésének
lehetőségei foglalkoztatták. Az alkotó pályáján ez a műfaji nyitás a színek
felé fordulással párhuzamosan zajlott. Az újabb kontextusok keresése közben
ugyanis a szürke, gyűrt felületek alkalmazásán túllépve, elkezdett vörössel
dolgozni. A vörös felületekkel való kísérletezés során pedig a színszűrő
használata vált egyre gyakoribb eszközévé. A vörös szűrővel manipulált látvány
egyik legérdekesebb megvalósulása a Vörös Szemüveg Terv (1971). A pszeudo
szoborról vörös szűrőn át nézve a vörös gyűrődések eltűnnek, és ezáltal egy
egyenletesen sima alakzatot kapunk. A szűrő használata azért illeszkedik jól a paueri
illúziókeltés eszköztárába, mert a látvány jelentése a szűrő színével együtt
változik.
A BBS Filmnyelvi Sorozata
számára eltervezett Monochrom ugyanezen az elven alapult. Az elgondolás
szerint a film különböző színű monokróm felületek egymásra exponálásából jött
volna létre. Az alkotók a vetítés előtt egymástól eltérő színű lencsékkel
ellátott szemüvegeket osztogattak volna szét a nézők között. A film jelentése
pedig aszerint változott volna, hogy ki milyen szemüveget visel. A vizuális
kísérlet azt a kérdést feszegette, hogy ugyanazt a filmet, különböző szűrőkön
át nézve mennyire látjuk másként. (Palotai János: Pauer – pszeudo – film,
Pauer Gyula életmű-kiállítás a Műcsarnokban. Filmkultúra, 2005.)
Ahogy a pszeudo plasztika önmagát
mint manipulált plasztikát mutatja be, és ezzel a manipulált egzisztencia létét
bizonyítja, ugyanúgy az egymásra exponált képek és a különböző színes szűrők
együttes alkalmazása is azt a célt szolgálja, hogy a filmet mint manipulált
médiumot mutassa be. Ez egy többszörösen összetett elgondolás, hiszen a film illuzionista
jellegéből fakadóan eredendően képes önmagát mint hamis látszatot adó médiumot bemutatni.
Ráadásul a Pszeudo manifesztum szó szerinti olvasata a filmvetítés műveletének
körülírásaként is felfogható. Amikor Pauer arról értekezik, hogy a pszeudo a
minimál szobor puritán formái elé egy másik szobor felületét hazudja, s így
tulajdonképpen két szoborról ad egyszerre képet, akkor ugyanarról a jelenségről
beszél, mint amikor a besötétített moziterem fehér vásznát a rávetülő film képe
világítja meg. A manifesztum második feléből pedig még inkább érhetővé válik a
pszeudo elgondolás és a film-kép közti analógia. Ugyanis ahogy a pszeudo szobor,
úgy a film is képes arra, hogy egy tárgyon a valóság és az illúzió szféráit
egyszerre jelenítse meg. A vászon kézzelfoghatóságának látszata a vetített kép által
születik meg. A pszeudo tehát azért találó párja a filmképnek, mert annak egyik
legalapvetőbb problémáját járja körbe. Nevezetesen azt, hogy a vetített filmkép
egyidejűleg magában foglalja a létezőt és a látszatot, az anyagit és az
anyagtalant, és ezáltal saját magát leplezi le a filmpaloták sötétjében.
Pauer Monochrom című
filmterve úgy hívja fel a figyelmet a film illuzionista jellegére, hogy
konceptuális keretek között többszörösen aláhúzza azt. Felmerül a kérdés, lehetséges-e
a film kétértelműségét még ennél is tovább hangsúlyozni? Ennek a kérdésnek a
feszegetése érhető tetten az alkotó azon munkáiban, amikor a kísérleti filmen túllépve
a játékfilm területére merészkedik. A gondolatmenet kiindulópontja a film
pszeudo jellegének felismerése. A következő lépés erre különböző technikák
segítségével felhívni a figyelmet. A Monochrom esetében a manipulált
látványt még a színes okulárék és az egymásra játszott felületek együttes
alkalmazása hozza létre. Az önreflexió következő szintjén Pauer arra vállalkozik,
hogy a film pszeudo jellegét egy játékfilm látványvilágába plántálja át. Ennek
érdekében az Őszi almanach kapcsán olyan látványtervet dolgoz ki, amely gyakorlatilag
a filmvetítés műveletét imitálja. Ezért két dolgot tesz. Egyfelől Kardos Sándor
operatőrrel közösen egy olyan világítástechnikai eljárást dolgoznak ki, amely
során a színes szűrőket a díszletet megvilágító fényforrások elé helyezik. Másfelől
olyan díszlet- és jelmeztervet kreál, amely képes vetővászonként funkcionálni.
A fehér vásznat a pszeudo kiállításból átemelt, halovány, seszínű enteriőr, a
vetített film-képet pedig az erre rávetülő színes fények szimulálják. A kettő a
felvétel pillanatában találkozik és íródik egymásra végérvényesen. Így válik az
Őszi almanach látványvilága színes illuzionista vászonná.
A díszlet alaptónusait a
lepusztult nagypolgári lakás megtépázott, mészfehér tapétái, a fóliába pólyált
kandalló, a fátyollal letakart asztali lámpa, a földön sorakozó patyolat párnák,
a szélfútta csipkefüggöny és az egykor tejfehérre mázolt bútorok adják. A
jelmezek alapszíne már változatosabb, ugyanakkor a szereplők ruhatárának alapdarabjait
szintén a világos-halvány színek dominálják. Hédi toalettjének hajszál híján
minden darabja a fehér, bézs és barna különböző árnyalatai között mozog.
Legjellegzetesebb viselete egy földig érő, átlátszó selyem köntös és egy
nagyméretű borzas plüss mamusz. Ez a
fakóra koptatott miliő lesz tehát a színes, illuzionista látvány elé
kifeszített vászon, aminek a tarka szűrők váltakozása ad újabb és újabb
színezetet.
A szűrők elsősorban a testfelületeket
színesítik meg. Szinte minden szereplőhöz társítható legalább egy vagy kétféle
szín. Hédié rendszerint a kék és a zöld között mozog. Jánosé szintén sok
esetben a kék, Miklósé a piros, ahogy Annáé is, a Tanár úré pedig jellemzően a
zöld. A színek a beállításokhoz képest változnak. Közeli, szűk kivágásoknál,
amikor a képkeretet szinte teljes egészében egy arc látványa tölti ki, a bőrfelület
egy adott színnel van megvilágítva. Amikor kissé tágabb beállításokkal operál a
film, és már két arc is megfér egymás mellett, a színpaletta is bővül. A
karakterekhez ilyenkor rendszerint két különböző, jellemzően komplementer szín-pár
társul. Amikor a plánozás még lazábbra, bővebbre szabott, már nem pusztán a
szereplőket éri a fényfestés, hanem az őket körülvevő színehagyott tárgyi
környezetet is.
A fényfestés egyfelől a személyes
érzelmek kivetülésének megjelenítését szolgálja. Ez a fajta stilizáció egyszerűen
a szereplők érzelmi állapotainak vizuális megfogalmazása. A melankólia vagy a
magány elviselhetetlen fájdalma az enteriőr kékségében mutatkozik meg. Az
ármánykodást, csalást, hazugságot, azaz az intrika mindennemű formáit pirossal
érzékeltetik. Azoknál a film egészét tekintve ritkaságszámba menő jeleneteknél
pedig, amikor a cselszövés éppen szünetelni látszik, és az események
nyugvópontra érnek, melegebb, sárgás-barnás árnyalatot vesz a világítás.
A másik, elvontabb
jelentése a fényfestésnek az illúzióval hozható összefüggésbe. Eszerint a
színes szűrők használata a valóság látszólagosságát hivatott hangsúlyozni. Ahogy
a szereplők félrevezetik, manipulálják, befolyásolják egymást, ahogy szánt
szándékkal átértelmezik és önkényes módon kiszínezik a valóságot, hasonló módon
festik meg a különböző színű szűrők a csontfehér arcokat és a világos alapozású
díszletet.
A film több, mint két tucat
olyan jelenetből építkezik, amikor egyszerre csak két szereplő van jelen,
beszélgetéseik pedig kizárólag saját viszonyaikra reflektálnak. A szereplőket
érzelmi sivárságuk folyamatos kapcsolatteremtésre sarkallja, bizalmatlanságuk,
belső elesettségük ugyanakkor állandó gyanakvásban tartja őket. Mikor végre
szövetségre lépnek valakivel, nyomban elárulják azt egy új, erősebbnek vélt
kötelék reményében. A folyamatos intrikák közepette nehéz megkülönböztetni az
őszinte feltárulkozást, az önhazugságtól, a jóhiszemű tanácsadást a
félrevezetéstől, a támogatást a behízelgéstől, vagy az események objektív értelmezésére
tett kísérletet a közönséges projekciótól. A tudatos manipuláció, a másik fél valóságérzékelésének
szándékolt aláásása az események legfőbb mozgatójává lép elő. Ezen a ponton ér
össze az érzelmi kép a pszeudo-gondolattal. A manifesztum első sora a „pszeudo”
kifejezés magyarázata: „Pszeudo = ál, hamis, nem valódi, valódinak látszó.” A felsorolt
jelzők maradéktalanul fedik a lakóközösség viszonyrendszerének milyenségét,
ahol az egyes tagok a valóságészlelés manipulációjára tett kísérleteikkel folyamatosan
elbizonytalanítják és hiteltelenítik egymás világképét. „Es war nicht so
gemeint” – mondja Hédi. Majd nyomban le is fordítja: „Nem úgy volt szánva.”
Mindezt a szemfényvesztés egyik közismert jelképével, kártyával a kezében
teszi. A megjegyzés arra utal, hogy a manipuláció során a konkrét tett és a
mögötte húzódó szándék szétcsúszik, és ezáltal a valóság nehezen megragadhatóvá
válik.
Következésképp a filmben
az „érzelmileg motivált valóság” megteremtésére helyeződik a hangsúly. (Kovács András Bálint: Egy műfajváltásról, Tarr
Béla: Őszi Almanach. Filmkultúra, 1985/1.) A szereplők közti szándékos
pszichológiai manipuláció a formai megoldások vállaltan látványos torzításaiban
és elváltozásaiban jelenik meg. „A konkrét formák felfoghatók, de
tudomásulvételüket az illuzionista kép állandóan megzavarja.” A Pszeudo manifesztum
idevágó gondolata a film érzelmi tartományaiban úgy alakul át, hogy a szereplők
számára a konkrét valóság felfogható ugyan, de annak észlelését az érzelmi
manipuláció időről-időre kikezdi. Ennek képi megfogalmazásában a fehér
környezet jelenti a konkrét valóságot, a színes szűrők pedig az ezt megzavaró képet.
Az Őszi almanach látványvilágát tehát a világba kivetített érzelmi
állapotok motiválják. Ezáltal a film látványa szimbolikus jelentést kap: a
minden emberi kapcsolatot átható manipuláció megnyilatkozik a tárgyi környezetben.
Illusztratív példája ennek
mindjárt az egyik első jelenet, Anna monológja. A konyhában vagyunk, Anna
mosogatás közben Jancsihoz beszél, de kihívó szavai Hédit illetik. A kamera egy
ponton mozgásba lendül, lassú svenk következik. Kiérünk a folyosóra, ahol egy
időre a feszengve álló Tanár úron pihen meg a kamera, majd tovább lendül, és az
üldögélő Miklóson pásztáz, végül átérünk egy másik szobába, ahol Anna tovább
monologizál, csak a hallgatóság változik, a szobában már Hédi ül. Ekkor értjük
meg, hogy annak a szidalomáradatnak, amit egy ideje hallgatunk, az alanya már
nem az a személy, mint eddig hittük. A kérdés, hogy hol történik a váltás, illetve,
hogy megragadható-e a váltás pillanata? A fordulatnak egyértelműen a folyosói
passzázs alatt kellene végbe mennie. De hogy azon belül hol, mikor történik, az
beláthatatlan. Az, hogy összefolyó módon tud testet cserélni a hallgatóság és a
szidalmazás alanya, azt jelzi, hogy a monológ tulajdonképpen a lakóközösségen belül
bárkiről szólhatna. A kibeszélés szókészletének sematikussága arra mutat rá,
hogy nem a kibeszélés tárgya a lényeges, hanem maga a kibeszélés, vagyis
pontosabban a kibeszélés aktusa és annak mindenre kiterjedő jellege. A passzázs
az események összefolyatásával az igazság és a hazugság mezsgyéjén oszcillál. És
mindezt a színek váltakozása kíséri: ahogy Anna János és Hédi viszonyát
egymásnak ellentmondó interpretációkban bontja ki, és ezáltal a valóságot újabb
és újabb fénytörésbe helyezi, aszerint kap újabb és újabb színezetet az őket
körülölelő környezet is. Ebből következően fordul át az első szoba zöld megvilágítása
a másodikban pirosba. A szereplők viszonyrendszerének hamissága tehát a sápadt
bőrfelületek és a fehérbe bugyolált tárgyi környezet színekkel manipuláltságában
fejeződik ki. A film színdramaturgiája azért válik pszeudóvá, mert a látvány manipulációja
a színhasználat által jön létre, és festi alá a dramaturgiai eseményeket.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 0 átlag: - |
![](buttons/bontas.gif) |
|