Modern nomádokVárosi nomádok a horrorfilmbenSzellem a városképbenVarró Attila
A 80-as évek urbánus horrorfilmjeiben a mítoszok és ősi civilizációk szelleme kísért a nagyvárosok lepusztult negyedeiben. A klasszikus horrorfilm szörnyeit évtizedeken
át távolságuk a hétköznapi valóságtól tette igazán rémületessé: csúfságuk és gonoszságuk
mellett idegenségük is alapvető vonást jelentett, számos lehetőséget kínálva,
hogy párhuzamba állítsák őket a való élet ezernyi Másságával – legyen az
etnikai, szexuális vagy akár ideológiai. Ahogyan a hőskorszak természetfelettije
lassan átadta helyét a racionális rémeknek veszett kutyáktól sorozatgyilkosokon
át a mutáns vírusokig, a hétköznapi másság is egyre többet jelent meg a maga
egyértelmű valóságában – ahol az eugenika Dr. Moreau szigetéről Mengele doktor
náci lágereibe kerül és egy cápa tényleg csak egy cápa. A mítoszokba kódolt
rémek biztonságos távolságát, a metaforákat, áthallásokat félredobva a rémfilm híradó-realizmusa
azzal a direkt üzenettel párosul, hogy a félelem többé nem a filmszínházak
sötétjében zajló másfél órás élménytúra, hanem a hétköznapi élet szerves része.
Párhuzamosan a folyamattal, ahogy a fantasztikum felhígult a műfajban, a Szörny
mássága is elvesztette távoli egzotikumát: ami az 50-es években a gótikus
kastélyokat rejtő lápvidék volt, majd a 60-as évek végén a vidéki Amerika redneck-vadonja lett, a 80-as évek
nyitányán már a modern metropoliszok karnyújtásra tátongó pokla – a hely, ahol
sárkányok laknak, egyre közelebb kúszott a várostérképekhez, míg végül
megtalálta rajta saját fehér foltjait: metróalagutakban, csatornafedelek alatt,
gettóromok között.
A 70-es évek derekán
elterjedő „urbánus horror” gyökerei mélyre nyúlnak a rémfilm történetében (elég
Val Lewton lenyűgöző RKO-horrorjaira gondolni a 40-es évekből), de markáns
jelenséggé akkor váltak, amikor az amerikai nagyvárosok fejlődő-pezsgő
metropolisz-imázsa átadta helyét az „urban
decay”, a rohamos pusztulás közképének. Mire Nixon elnök dicstelen elnöki
pályafutása véget ért, a nemzet legnagyobb városaiban már riasztó méreteket
öltött a középrétegek kivándorlása a sűrűn lakott belvárosokból (a „white flight”), a vákuum pedig nem csak
a szegényebb etnikai kisebbségeket vonzotta be az egyre elhanyagoltabb
környékekre, de az előítéleteket, babonákat és félelmeket is. Ahogy ezek a
nagyvárosi terek átértelmeződtek a népesség köztudatában, a filmek metropoliszait
elözönlötték a popkultúra rémalakjai: zombik ostromolták a plázákat
Pittsburghtól Los Angelesig, Universal-szörnyek blaxploitation-verziói
fenyegették a gettókat (Blackula,
Blackenstein, Dr. Black és Mr. Hyde), óriásgorilla és azték szárnyas
kígyóisten tombolt New York felhőkarcolóin, idegen kultúrák sátánjai ütötték
fel fejüket Manhattanben (Az ördög
hatalma) és Washingtonban (Ördögűző).
A City a 70-es évek horror-revízióinak egyik fő színterévé vált, pár év alatt a
modern civilizáció fellegváraiból barbárságba süllyedő pogány vadonokká alakulva
– akárcsak az évtized sci-fi disztópiáinál, ahol a Metropolis, Alphaville, 451 Fahrenheit rideg, szuperhatékony
techno-imázsát felülírták az Omega ember,
Az utolsó harcos, a Menekülés New Yorkból világégés utáni
romhalmazainak képei.
Város az indián temetőn
Legyen szó a
posztapokaliptikus disztópiákról vagy a bűnfilmek friss szubzsánerét jelentő vigilante thrillerekről (Joe, Bosszúvágy, Ms. 45), a 70-es évek
urbánus dzsungelfilmjei előszeretettel játszódnak New Yorkban, amely akkoriban a
város totális anyagi csődjének köszönhetően az ország legsötétebb pöcegödrének
számított. Az erőszakos bűncselekmények száma 1966-tól 1981-ig majdnem a
négyszeresére nőtt, a hajléktalanoké az évtized végén alig három esztendő alatt
a tízszeresére, a 70-es évek heroin-járványa idején háromból két amerikai junkie New Yorkban élt; a város gazdasági
életét számos téren az öt nagy maffiacsalád irányította (ruhakészítéstől
kikötőkön át az építkezésekig), a zsúfolt közutakon hosszabb ideig tartott
átszelni Manhattant gépkocsival, mint száz évvel korábban fiákeren, felüljárók szakadtak
le és akár egész utcák hullottak romokba Harlemtől az Alsó East Side-ig. Az
életterek átalakulása rányomta bélyegét az életmód alakulására: felértékelődött
a környezethez való hatékony alkalmazkodás a túlélés érdekében, a modern
civilizáció infrastruktúrájától megfosztottak alternatív közösségeket hoztak
létre – a korabeli tömegfilmek legalábbis látványosan erről tanúskodnak. A
70-es évek végén egymás után bukkantak fel a különféle városi nomádok, jóformán
minden műfajban: Central Park-i hippik (Hair),
olasz-amerikai utcai bandák (Wanderers),
kóbor művészlelkek (Permanens vakáció),
városi gerillák (Hálózat), a Hell’s
Kitchen házaiban tanyázó vándorcigányok (A
cigányok királya) – miközben jellegzetes urbánus szubkultúrák alakultak át idegen,
saját törvényeket követő underground törzsekké S/M homoszexuálisoktól (Portyán) a Deuce pornófertőjén át (Hardcore) a disco-tánc rituális világáig
(Szombat esti láz). A széthulló New
York elszigetelt csoportokra szegregálta lakóit, amelyek modern barbárhőseiről
sorra születtek a mitikus hangulatú vándorregék. A Harcosok homéroszi kalandtörténetet énekel meg egy életveszélyes
éjjeli odüsszeiáról az ellenséges galerik területén Bronxtól a Coney Islandig;
a Menekülés New Yorkból sci-fi
kalandfilmje Shakespeare Viharjának
alakjaival népesíti be a disztópikus börtön-Manhattanben zajló mentőexpedíciót,
a The Wiz musicaljében az Óz-mese elevenedik meg csupa fekete
szereplővel, nyomon követve egy huszonéves tanárnő énkereső útját Bronx
gettóiból Coney Island lerobbant vidámparkján át Felső-Manhattan
Smaragdvárosába. A közismert irodalmi művek kortárs (pop)mitologiává alakítása
ezekben a filmekben több posztmodern játékoknál, szerzőik éppen úgy szedik
darabokra és hasznosítják újra a klasszikus szövegeket, ahogyan a gettónomádok
a gazdátlan épületeket, saját világokat teremtve, eposzokat faragva belőlük
azoknak a kisebbségeknek, akikre szigorú betonrendjével egy évszázadon át rátelepedett
az establishment metropolisza.
Az elnyomott rétegek
pogány lázadása a társadalmi/kulturális kolonializmus ellen a 70-es években más
országok filmtermésében is felbukkant, de többnyire egyetlen műre, szerzőre
korlátozódva és a modernista művészfilm humuszából táplálkozva. A brit Death Line art-horrorja a kizsákmányolt
munkásosztályból teremt 20. századi barbárokat egy beomlott századfordulós
metróalagútban ragadt túlélők kannibáltörzsének képében (akárcsak a francia Themroc, amelyben egy párizsi gyári
munkás választja a vérfertőző, emberevő ősemberlétet, barlanggá rombolva
panellakását), az olasz Ferreri a gender-küzdelmeket helyezi több korabeli művében
neo-primitív környezetbe (élen a holnapután Manhattanjében játszódó Szia majommal, ahol az ősi matriarchátus
militáns feministái fenyegetik a férfinemet); az ausztrál Peter Weir lírai tárgyalótermi
drámája, a Last Wave a Sydney betonzsigereiben
meghúzódó aboriginal-törzshöz köti
közelgő apokalipszisét. A New York-i urban
decay azonban markáns szerzőkön (mint Hill, Cohen vagy Carpenter) és
népszerű műfajokon (mint a sci-fi vagy horror) túlnőve több tucat korabeli
filmet fertőz meg a társadalmi devolúció motívumával: az ősi kultúrák
újjászületése a nagyvárosi fertőkben a tömegfilm egyik legvirulensebb elemévé
válik a 80-as évek derekára. Kultikus éldarabjai afféle diszkó-barlangrajzok
egy kérészéletű káoszról: rendezőik előszeretettel stilizálják mesebelire őket,
szakítva a 70-es évek tömegfilmes rögrealizmusával. Hill „városi nomád”-trilógiája
középső darabjában (Harcosok) nyitja
lassításokkal, neonfényekkel, szivárványszínekkel ékes formalista korszakát,
afféle átmenetként a Gengszterek sofőrje
minimalista, geometrikus városképe és a Streets
of Fire buja videóklip-esztétikája között. Lumet a blaxploitation-filmek
kőkemény valóságából (metró-bűnözés, motoros bandák, sweatshop-rabszolgaság) teremt zenés, tarka
mesekönyv-illusztrációkat (The Wiz),
Friedkin kegyetlen thrillerében (rém)álomszerű képsorokban mesél a
melegbár-orgiákról, a Francia kapcsolat
dokumentarista alvilág-ábrázolását hagymázas pokol-vízióra cserélve (Portyán).
A pár éves virágzás talán
leggyönyörűbb, de mindenképpen legeklatánsabb példája mégis egy vérbeli városhorror:
a Woodstock koncert-film klasszikusát
jegyző Michael Wadleigh egyetlen játékfilmje, az 1981-es Wolfen, amely Whitley Streiber gyatra gore-lektűrjének lenyűgöző adaptációjával
egyfajta keveréke a 70-es évek öko-horrorjainak (Cápa, Piranha, Grizzly, Rajzás) és a korabeli urbánus nomádfilmeknek.
A regény szimpla „természet bosszúja” detektív-thrillere egy New York-ba keveredett
szuperintelligens emberevő farkas-faj maroknyi falkájáról, Wadleigh kezében költői
erejű, modern horror-mítosszá növekszik, címszerepben húszezer éves állatistenekkel,
akik egyfelől csúcsragadozóként kirostálják a betegeket és gyengéket a
gettólakók közül, másfelől megvédik vadászterületüket a felső tízezer
behatolásától: a drogos nincstelenek éppúgy prédaként végzik, akár a nyomornegyedek
helyére felhőkarcolókat tervező WASP-milliárdos. Wadleigh legjelentősebb
változtatása azonban nem a wolfen-falkát
érinti, hanem a bravúros húzással melléjük rendelt lenape-indiánokat jelenti,
akik alig féltucatnyian maradtak ősi földjükön, felhőkarcolók és hidak
magasépítő szakmunkásaiként őrizve kapcsolatukat a Földdel, Levegővel, és természethitükkel.
Az író-rendező szándékosan homályban hagyja a kapcsolatot a farkasfaj és
őslakos-törzs között: több ponton utal misztikus kötelékeikre, de nem teremt a
történetből irracionális farkasember-mesét (lásd a vele egy évben készült Üvöltés kult-opuszát), és nagy ívben
elkerüli a korszak indián-horror ciklusát, amelyben bosszúszomjas rézbőrű
démonok szállják meg fehér áldozataikat (Shadow
of Chikara, The Manitou, Ghostkeeper). Miként A rémület háza vagy a Poltergeist
törzsi temetőkre épült kísértetházai, a Wolfen
Dél-Bronx-a egyetlen hatalmas tömegsír, ahol kiszabadul az amerikai őslakosság
szelleme a lepusztult épületek alól – a gyilkos vérfarkasok a lenape nemzet spirituális
totemállataként (jelképesen egy ledőlt katolikus templom romjaiban tanyázva) egyfajta
ősi, nomád életmód alternatíváját képviselik az elkorcsosult és röghöz kötött
fehér civilizációval szemben, újjáélesztve a természeti törvények kemény
rendjét a széthullott urbánus környezetben.
Két város meséje
Eltérően a keleti parti
nagyvárosoktól, Los Angeles inkább elszigetelt városrészek óriási kiterjedésű
halmaza, mintsem egy zsúfolt city, a
köré kapcsolódó negyedekkel – struktúrája mellérendelő, nem hierarchikus. A központjait
elválasztó jelentős távolságok eleve egyfajta vándor-életmódra kényszerítik
lakóit, akik naponta akár több órás autóutakat tesznek meg, mindenki állandó
mozgásban van, akár a cápák. Ez a város szinte a semmibe, futóhomokra épült,
gyökeret verni benne komoly kihívás – nem véletlen, hogy itt szökött szárba a
helyüket hiába kereső, elidegenedett figuráktól hemzsegő film noir műfaja a
40-es években, és itt válik filmciklussá az urbánus road movie bizarr minizsánere
a 80-as évek nyitányán. A dél-kaliforniai Modestóban játszódó American Graffiti keréknyomán pár évvel
később sorra születnek Nagy Los Angelesben az egyéjszakás autós kalandok,
legyen szó tinivígjátékról (Hollywood
Knights), kém-thrillerről (Into the
Night), romkomról (Modern Girls),
zombi-sci-firől (Night of the Comet)
vagy akár szívszorító apokalipszis-románcról (Miracle Mile). De a 80-as évek hulláma után is számos híres
zsánerfilm tanúskodik erről a szoros filmes kapcsolatról az Angyalok Városa és
a szüntelen helyváltoztatás létfontossága között (Féktelenül, Összeomlás, A
halál napja); ráadásul itt
készült 1986-ban az „urban nomad” tematika fénykorának – mára elfeledett – programfilmje,
amely már címében is falkavezér szerepét hirdeti.
A 80-as évek kiemelkedő
West Coast-rémfilmjei, játszódjanak vidéken vagy nagyvárosban, többnyire hordák
meséi: nem homogén zombi-masszák vagy állatseregek csoportos rémeivel
riogatnak, inkább a klasszikus monstrumok alternatív életközösségekbe
szerveződött családjait (lásd a wolfen-falkát)
állítják ambivalens antagonista-szerepbe. Az Üvöltés vérfarkas-kommunája, az Alkonytájt
vagy az Elveszett fiúk formabontó
vámpírbandái, vagy akár a Hills Have Eyes
1-2 mutáns kannibálcsaládja egyszerre vérszomjas fenevadak és a préda-hősök
társadalmi béklyóitól mentes nomád közösségek, akik egyetlen köteléke a kisközösségi
összetartás – nem véletlenül használja Schumacher a Pán Péter Elveszett Fiúit alapmotívumként saját filmjéhez: az
óceánparti vidámpark, akárcsak a Mojave radioaktív kősivataga vagy a Kolónia
vadregényes erdeje mind egyfajta Sehol-sziget, ahol megáll az idő, eltűnik a
civilizáció és minden lakója örökkévalóságig a szörnyek gyermeki szabadságában
él. Ezt a tipikus kaliforniai rém(álom)-hordát helyezi nagyvárosi utcákra John
McTiernan elsőfilmjében, amely nemes egyszerűséggel a Nomads (magyarul Horda)
címet viseli: főhőse egy Los Angelesben letelepedő francia antropológus, aki
beköltözése éjjelén megismer egy rejtélyes huligánbandát, feltámadó kutatási
vággyal a nyomukba ered és hamarosan rádöbben, hogy egy eszkimó legenda
vándorló démonaival került szembe. Az inuat-ok
folytonos mozgásban élnek, buliról bulira járják a várost egy fekete furgonban
(lásd Alkonytájt), rituális emberáldozatot
mutatnak be a szeméttelepen és pogány táncot járnak a motorháztetőkön – primitív
szellemükkel nem csak a főhőst fertőzik meg, de rajta keresztül a doktornőt is,
akinek a karjában kileheli a lelkét a film elején, hogy aztán a hősnő különös
transzban újraélje közelmúltbeli emlékeit. A két idősíkon futó cselekményben a
tudós párhuzamosan válik a nomádok áldozatává/rabjává és egy irracionális
történet hősévé, amely a doktornő lelki szemei előtt pereg – mígnem a nyitott
befejezésben a két folyamat összeér és a férfi maga is inuát-tá, legendává válik.
Míg a Wolfen felemelő fináléjában a manhattani nyomozóhős fejet hajt a bronxi
farkasfalka előtt, akik szabadon és sértetlenül hazatérnek megvédett gettó-templomukba
(miközben a lenape férfiak a híd-traverzekről hallgatják győzelmi dalukat), a
Los Angeles-i nomád-horda már beolvasztja saját világába a – lelke mélyén –
szabadságukra áhítozó Nagyvárosi Férfit: a modernizmus műfajkritikus revízióját
felváltja a posztmodern mindenható műfaji fikciója, szörnyei már nem csak a civilizáció
fölött aratnak diadalt, de a valóságot is leigázzák. Az Álomgyár székhelyén, ahol
az urban decay mellett legalább olyan
súlyos átkot jelent a középületek szüntelen átalakulása díszletekké, forgatási
helyszínekké, önmaguk szimulakrumává, az ősi szellemek inkább a teremtő emberi képzelet
szülöttei, mint a természeté: csatornában élő alligátorok (Alligator), falakban megbúvó gyilkos patkányok (Of Unknown Origin) és vérszomjas gettó-falkák
helyett életre kelt, hús-vér mítoszok. Mint a korszak több jeles rémfilmje bizonyítja,
ez a posztmodern szörny-szemlélet szorosabban kötődik a korhoz, mint a
földrajzi elhelyezkedéshez és városi topográfiához (Los Angeles
pop-dzsungelében csupán eszményi fészekre lelt): a sok ezer éves legendák
urbánus alvilága, amely megpróbálja asszimilálni a modern nagyvárosi embert,
részévé tenni mitológiájának, más városokban is létrehozza filmverzióját. John
Carpenter komikummal és wuxia-akciókkal
ötvözött Nagy Zűr a Kis Kínában-ja a San
Francisco-i Chinatown csatornáiban játszódik, ahol az aszfalt-nomád
kamionsofőr-hős szembekerül egy lélekrabló kínai szellemmágussal; Paul Schrader
varázslatos Cat People-remake-je a modern
New Orleans-ba helyezi és ősi afrikai gyökerekkel ruházza fel az RKO-klasszikus
macskanépét, ám ezúttal a női hős küzdelmét állítja középpontba a családi
átokkal és a sötét örökséget képviselő, incesztuózus fivérrel; a Headhunterben egy gyilkos nigériai démon
szállja meg az utána nyomozó miami rendőrpárost. Szemben a Rosemary gyermeke vagy az Ördögűző
korai okkult példáival, az antagonista ezekben a filmekben szoros kapcsolatban áll
az adott nagyváros etnikai szubkultúrájával (lásd: Az ördög hatalma) és annak hagyományos hiedelemvilágával: karibi,
távol-keleti, afrikai mesék ejtik foglyul a fehér városlakókat.
*
Ezt a két városi nomád tézist
– a természeti népek primitív életmódjának feltámadását a széthulló civilizációban
és az ősi mítoszok mesevilágának hatalomátvételét a vasbetonvalóság felett – ötvözi
szintézissé a modern urbánus horror első hullámának (késői) összefoglalását jelentő
kultuszfilm, amely egyben az amerikai mainstream horror egyik legkiemelkedőbb
darabja. Bernard Rose 1992-es Candymanje
(fapados magyar címén Kampókéz)
azonban már nem a történelemelőtti primitív kultúrák táptalajaként tekint
Chicago rettegett Cabrini Green gettójára, a Wolfen és a Horda
természetvallási mítoszait felcseréli a betelepített fekete lakosság pár
évszázados múltjából született, majd a nagyvárosi környezetben továbbgondolt
városi legendáira – beilleszkedve a 90-es évek elején újjáéledő black horror mozgalomba (Def by Temptation, Eve’s Bayou, Spirit Lost), amely a blaxploitation rémfilmek radikális
társadalomkritikájával szemben inkább az afro-amerikai közösségek identitás-problémáira
összpontosít (a helyi etnikai háttér ezúttal is az író-rendező leleménye: Clive
Barker alapnovellája, a Forbidden egy
fehér liverpooli nyomortelepen játszódik). A 19. században kegyetlenül
megkínzott és kivégzett Candyman modern rémalakja az újfajta gettó-kép, az
önálló fekete birodalmat jelentő „hood”
véreskampójú képviselőjeként is átvesz valamicskét a 80-as évekbeli elődei hagyományából,
közeli rokonságot mutatva a Los Angeles-i Hordával.
Egyfelől maga a testet öltött fikció, akinek legfőbb célja, hogy a – hajdani
szerelme reinkarnációját jelentő – hősnőt beolvassza saját legendájába (a két
film enigmatikus befejezése szinte teljesen megegyezik), másfelől a Posztmodern
nomádjaként szájról szájra terjedő legendáknak köszönheti létét – akárcsak
Gaiman amerikai isteneinél, Candyman túlélésének is a kulturális virulencia a
kulcsa. A lepusztult nyomornegyed lenyűgöző falfirkáiból elevenedik meg és éppen
úgy kísért az épületek sötét gyomrában, akár a New York-i wolfen-falka (őrizve birodalmát a fehér betolakodóktól, amelynek
kemény kézzel szelektáló királya), miközben hatékonyan és végzetesen megfertőzi
a Civilizáció jelképét jelentő tudóshős elméjét.
Ám a 90-es évek nyitányán
készült Candyman kemény gettóvilágán
túl immár az előző évtized derekán felélénkült urban redevelopment jelenségére, a lepusztult negyedek újjáépítésére
és divatossá tételére is reflektál. Ahogy a dzsentrifikáció átrajzolta Manhattan
szigetének vagy Chicago belvárosának térképét, a kora 80-as évek urbánus horrorjainak
sivár neoprimitív terei és renitens rémei átadták helyüket a modern, lakályos
polgári otthonok mélyén rejtőző borzalomnak (lásd a korszak kertvárosi
horrorjait Poltergeisttől Szörnyecskéken át a Rémálom az Elm utcábanig). A New York-i Szellemirtókkal beinduló trend már nem a városi nomádlét törvényen
kívüli (vagy afeletti) szabadságának vágyott-rettegett fantomját hirdeti, inkább
visszatér a primitív démonok kiűzésének, az újragondolt városkép megtisztításának
civilizációs rítusaihoz. Ahogyan Candyman követi szerelmét a
Cabrini-panelházakból elit luxuslakótömbökké varázsolt negyedbe és mészárszéket
csinál csinos lakásából, úgy árasztják el a különféle irracionális szörnyek a
posztmodern horror nagyvárosi otthonait, legyen szó mutáns hajléktalanokról (C.H.U.D.), fehér milliomosok
vudu-szektájáról (Fekete mágia), 17.
századi erdélyi mágusról (Szellemirtók 2.)
vagy rossz szellemtől megszállt Jófiú-babáról (Gyerekjáték). A nyitott városi terekben korlátlanul kóborló rémeket
felváltja a négy fal közé zárt, háziasított rettegés (ahogy a vigilante thriller utcai agressziójánál
népszerűbb lesz a családon belüli erőszak a domestic
thrillerekben), és a műfaj visszatér konzervatív, félelemkezelő gyökereihez:
a régmúltból előkúszó primitív mítoszok vereséget szenvednek a modern városi
legendákkal szemben, amelyek világmagyarázatok helyett pusztán csak ördögűzésre
szolgálnak.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 0 átlag: - |
![](buttons/bontas.gif) |
|