KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
   2021/március
MAGYAR MŰHELY
• Lukácsy György: Küzdők, naphéroszok, alkimisták Beszélgetés Jankovics Marcellel
• Varga Zoltán: A cethal nemezise Gyulai Líviusz: Jónás
• Kovács Ágnes: „Nem úgy volt szánva” Színdramaturgia: Tarr Béla: Őszi almanach
• Szekfü András: „Egyetlen snittben!” Beszélgetés Somló Tamással – 2. rész
• Bartal Dóra: Őszinte és sérülékeny Beszélgetés Dér Asiával és Haragonics Sárával
MODERN NOMÁDOK
• Sándor Anna: Szabadulás a falak nélküli börtönből Amerikai őslakók a kortárs amerikai filmben
• Pethő Réka: Távolodva a civilizációtól Modern nomád családok
• Roboz Gábor: A hiányzó lehetőségek hazája Új raj: Chloé Zhao
• Varró Attila: Szellem a városképben Városi nomádok a horrorfilmben
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Benke Attila: Vadnyugat francia módra Jean-Michel Charlier – Jean Giraud: Blueberry
KIM KI-DUK
• Vincze Teréz: Az erőszak örvényében Kim Ki-duk (1960-2020)
• Jordi Leila: Néma fájdalom Kim Ki-duk: A sziget
DAVID BOWIE
• Déri Zsolt: Csillagporos elmék David Bowie-filmverziók
• Déri Zsolt: Bowie-t játszani David Bowie szerepében
FILM / REGÉNY
• Huber Zoltán: A játék súlya Walter Tevis győztesei
LATIN AMERIKA
• Orosdy Dániel: Tarka tabló Kino Latino - Latin-amerikai filmrendezőportrék
• Bácsvári Kornélia: Karibi krónikás ének Beszélgetés Vörös Eszterrel
• Csantavéri Júlia: Kolumbusztól Guevaráig Lénárt András: Film és történelem Latin-Amerikában
KRITIKA
• Varró Attila: A föld sava Simon Stone: Ásatás
(TÁV) MOZI
• Varró Attila: Rosa esküvője
• Baski Sándor: Zuhanás
• Fekete Tamás: Freaky
• Kovács Kata: Szuperagy
STREAMLINE MOZI
• Vajda Judit: Malcolm és Marie
• Barkóczi Janka: Szabadon
• Alföldi Nóra: 20 évesen meghalsz
• Pazár Sarolta: Lejtmenet
• Varró Attila: A kapitány küldetése
• Sándor Anna: Tolkien
• Greff András: Segítő kezek
• Lichter Péter: Henry – egy sorozatgyilkos portréja
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Képkockákba zárt életek Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A kapitány küldetése

Varró Attila

The News of the World – amerikai, 2020. Rendezte: Paul Greengrass. Írta: Paulette Jiles regényéből Luke Davies. Kép: Dariusz Wolski. Zene: James Newton Howard. Szereplők: Tom Hanks (Kidd), Helena Zengel (Johanna), Elizabeth Marvel (Mrs. Gannett), Michael Angelo Covino (Almay), Fred Hechinger (Calley). Gyártó: Universal / Perfect World Pictures. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 118 perc.

Új-Hollywood krónikásai többnyire csekély figyelmet szentelnek azoknak a műfaj-formáló regényeknek, amelyek a 60-as évek derekán hű adaptációikkal jelentős szerepet játszottak a revizionista folyamatokban – különösen igaz ez az akkoriban szépirodalmi zenitjén járó westernre, mint ezt számos zsánerklasszikus bizonyítja a Hudtól (Larry McMurtry) a Kis Nagy Emberen át (Thomas Berger) a True Gritig (Charles Portis). Utóbbi két mű központi revízióját – az őslakosság realista szemlélete illetve a női szerepek felülírása – ötvözte 2016-os regényében Paulette Jiles missouri költőnő, aki az elmúlt két évtizedben Cormac McCarthy méltó női párja lett a kortárs vadnyugati irodalomban. A magyarul is megjelent Kapitány küldetése szépen illeszkedik a korszellem „vegyespáros westernjei” közé (Jane Got a Gun, Kelletlen útitárs, Félszemű), amelyekben harcedzett pisztolyhősök kapnak leckét bátorságból és emberségből útitársnőiktől: előbbi filmszerepét ezúttal a bősz gyermekvédő Woody Pride hatvan-pluszos verziója játssza, aki vándor-felolvasóként a nyakába kap egy kajovák közt nevelődött telepes fruskát, hogy visszavigye családjához a polgárháború utáni Texas renegátoktól, rablóktól és rézbőrűekkel hemzsegő vidékén át.

Paul Greengrass feldolgozásának legfőbb pozitívuma, hogy megtartotta az eredeti mű melankolikus hangulatát és drámai szerkezetét, bármennyire ütköznek a kalandfilmes elvárásokkal (a sztori egyharmadára helyezett egyetlen tűzharctól az akciófinálét felváltó lírai befejezésig), emellett megőrizte Jiles központi szimbólumait is – megfejelve saját (néhol didaktikus) szerzői kommentárjaival. Így lett az utazást kísérő visszatérésből az anyanyelvhez kölcsönös nyelvtanulás, amelyben az indiánháborús veterán az őslakos szavakon keresztül nem csak a kislány szívéhez talál utat, de egy ősi kultúra megértéséhez is (gyönyörű a két szimpla mértani fogalomban – kör és egyenes – megfogalmazott különbség a két világ között); és eképp bővült a Vadnyugat civilizálását szolgáló újságfelolvasás a Trump-utáni Amerika társadalmi reflexiójának eszközévé (lásd a gyógyulásról szóló monológot és a lázító felolvasást a déli kényúr embereinek), valamint a moziélmény metaforájává. Miként az írástudatlan Vadnyugaton a hírmesélés volt a közösségi élményként átélt mesemondás szinte egyetlen formája, úgy a karantén-jelenben a mozizásból lett egyik utolsó hírmondója – amelynek karácsonyi ünnepét az USA-ban épp ez a nemes Küldetés jelentette.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/03 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14849