KritikaSimon Stone: ÁsatásA föld savaVarró Attila
Simon Stone hajósírja azt üzeni: sosem halunk meg igazán.
Nagyjából Boris Karloff
fénykora óta a régészeti feltárások a rémfilm felségterületének számítanak: ha
elvétve más műfajban is helyet kapnak, akkor is a halál kísérti őket, legyen
szó királynő-sírnál lemészárolt idegenlégiósokról a Menni vagy meghalni háborús filmjében, ásatáson megmérgezett
özvegyről a Randevú a halállal Christie-adaptációjában
vagy meggyilkolt műkincs-csempészekről a Szfinxtől Jupiter ellopott fenekéig. Már
az is ritka kivételnek számít, ha a halál nem erőszakos gonosztettek vonatkozásában
jelenik meg, hanem az élet nagy kérdéseit felvetve (lásd a brit heritage film apró gyöngyszemét jelentő Month
in the Country templomi freskó-restaurátorának világháborúban elveszett
hitét) – ennek legfrissebb példája az Ásatás,
amely az angolszász Tutankhamon-leletnek számító Sutton Hoo-i hajósír 1939
nyarán lezajlott feltárásának kronologikus története. Tekintve, hogy a filmben
a régészeti munka nem csak egzotikus díszletelem holmi Indiana Jones-mesében, a
filmfeldolgozás majdnem olyan kockázatos vállalkozásnak tűnik, mint az eredeti
ásatás (amely során a világháború kitörésével versenyt futva, egy helyi régész bukkant
rá a mesés leletre egy özvegyasszony birtokán álló dombsír mélyén): épp úgy
azon múlik a diadal, sikerül-e valami érdekfeszítőt találni több hónapnyi
földtúrásban, ami két órára a képernyőhöz szegezi a Netflix-előfizetőket.
Akárcsak számos ásatás kincse,
Simon Stone filmje is korábbi rétegekre épül: legalul maguk az eredeti
események húzódnak (amelyek több szakaszban zajlottak le bő egy éven át), felettük
pedig egyfajta átmenetként John Preston 2007-es dokumentum-regénye, amely részben
személyes főhajtásnak készült az író nagynénje, a feltárásban közreműködő
Margaret Piggot előtt, kihangsúlyozva az archeológusnő és a becsületes
megtaláló, Basil Brown méltatlanul elhallgatott érdemeit. És akárcsak az ősi
földsírok esetében, minél régebbről származnak a maradványok, annál kevesebbet
hagy meg belőlük az idő: miként az 1400 éves temetési bárkából mindössze
legkeményebb elemei, vasszögek, ónpajzsok, ezüstékszerek, valamint testének
homokban hagyott törékeny lenyomatai maradtak, az eredeti eseményekből is csupán
a legéletképesebb sztori-elemek és a puszta történetváz élték túl a második
adaptációt. A világszerte (el)ismert színházi rendező ráadásul különösen maró
talajt jelentett a valós anyagnak: Stone hírnevét elsősorban klasszikus drámák
modernizált és koncentrált átdolgozásainak köszönheti, üvegkocka-házba
helyezett Három nővértől minimalista
vitrin-Yermán át hófehérre
csupaszított, közösségi médiás Médeáig.
Ezt a stratégiát folytatta filmes bemutatkozásánál is: a 2015-ös The Daughter egy pusztuló ausztrál
kisváros közegében gondolja újra a Vadkacsát,
nem csupán nyers és velős párbeszédekre redukálva az Ibsen-hősök terjengős eszmefuttatásait,
de megfejelve némi pluszkonfliktussal (alkoholizmus, gyárbezárás) egy
bombasztikus családi finálé kedvéért. Stone stratégiája egyszerű, ám annál ütősebb:
kiemeli az alapműből, ami a szereplők emberi kapcsolatában, konfliktusaiban a
lehető legtöbb ember számára érthető/átélhető, majd aktualizálva és kiélesítve elsöprő
erővel tolja a közönség arcába.
Az Ásatás látszólag csendes filmdráma, tele finom művészi
megoldásokkal (drámai flashforwardoktól a hang és kép szétválasztásáig) és érzékeny
színészi alakításokkal, ám a felszín alatt csatakos melodráma a műfaj
legnemesebb hagyományai szerint – a szívét is kiteszi, hogy összetörje nézői
szívét. Stone halálos betegségben szenvedő, bájos fiatal özvegyre cseréli Mrs.
Pretty 60 éves matrónáját, hamvába holt szerelmi kötődést feszít a birtokosnő
és a szegény falusi archeológus közé, látens homoszexuálisra íratja át Margaret
munkamániás férjét, és szenvedélyes testi kapcsolatban teljesíti ki a régésznő vonzalmát
a feltárást fotózó ifjú RAF-pilótához (miközben kimarad a regény számos – pusztán
archeológiai – sarokpontja, élen a kincsek tulajdonjogáról szóló bírósági
vizsgálattal). A zokogó kisfiúval, házastársi szakítással, naplementés
szex-szel és brit hadüzenettel felturbózott érzelmi lavina-fináléra azonban tisztán
és sértetlenül megfogalmazódik a Preston-regényben megbúvó alapgondolat is. A
Sutton Hoo-i hajósír nem csak átfogalmazza a korabeli történelmi szemléletet a
sötétnek hitt korai középkorról, de szembesíti a jelen embereit földi életük
múlandóságával és azzal, ami méltó lehet belőle az öröklétre – ahogy Brown
fogalmaz: „megőrzi a lényegest a veszendőből”. Habár a földmély nyomtalanul
felemészt falusi régészt és angolszász királyt, érdemeiket maradandó ércbe önti
koruk művészete, akár nemesfémből, akár papíron vagy filmszalagon.
ÁSATÁS (The Dig) – angol, 2020. Rendezte: Simon Stone. Írta: John Preston
könyvéből Moira Buffini. Kép: Mike Eley. Zene: Stefan Gregory. Szereplők: Carey
Mulligan (Edith), Ralph Fiennes (Brown), Lily James (Margaret), Ben Chaplin (Piggot),
Johnny Flynn (Rory). Gyártó: Magnolia Mae Films. Forgalmazó: Netflix. Feliratos.
114 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|