KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/július
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: És az óra ketyeg Történelmi filmek, átmeneti idők – 2. rész
• Morsányi Bernadett: Szenvedély a celluloidon Beszélgetés Magyar Dezsővel – 2. rész
• Várkonyi Benedek: A látható történet A nevezetes névtelen
• Várkonyi Benedek: Az élet bölcsésze Beszélgetés Katona Zsuzsával
• Csákvári Géza: „Megmutatjuk a félelmeinket” Beszélgetés Mundruczó Kornéllal
• Kránicz Bence: Magyarország szuperhőse Jupiter holdja
CANNES
• Gyenge Zsolt: Kabardok a Croisette-en Cannes
A FANATIZMUS KORA
• Győri Zsolt: Határtalan korlátoltság Fanatizmus a filmvásznon
• Rigely Ádám: Határtalan korlátoltság Fanatizmus a filmvásznon
• Szíjártó Imre: Sevdah Szélső értékek a délszláv filmben
A KÉP MESTEREI
• Alföldi Nóra: Perzsia hercege Darius Khondji
ÚJ RAJ
• Roboz Gábor: Megbízható mesélők Zal Batmanglij és Brit Marling
SZÍNÉSZLEGENDA
• Gervai András: „Ártatlan, mint egy ragadozó” Marlene Dietrich
• Huber Zoltán: Hidegvér és irónia Roger Moore (1927 – 2017)
KÍSÉRLETI MOZI
• Szalay Dorottya: Politika és erotika Testképek
KÖNYV
• Sárközy Réka: A valóság feltérképezői A befogadó kamera
• Szekfü András: Másképp kellett volna Lehet másképp – Szécsényi Ferenc operatőr
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: A kecske árnyéka Michael Hastings: Az operátorok
• Baski Sándor: Szereptévesztés War Machine
KRITIKA
• Buglya Zsófia: A hullámvasút utasai Mérgezett egér
• Stőhr Lóránt: Meglátta Out
• Varró Attila: Szupermodell Wonder Woman
MOZI
• Baski Sándor: Az óra
• Benke Attila: Elválaszthatatlanok
• Vajda Judit: A sóher
• Sepsi László: K.O.
• Alföldi Nóra: Oltári baki
• Kovács Kata: Romazuri
• Varró Attila: Kisvárosi gyilkosok
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy Venice
• Tüske Zsuzsanna: Baywatch
• Margitházi Beja: Swingerklub
• Kovács Gellért: Élesítve
• Andorka György: A múmia
DVD
• Pápai Zsolt: Álmatlanság
• Géczi Zoltán: Gyalog galopp / Brian élete
• Pápai Zsolt: A kék lagúna
• Varga Zoltán: Hudson Hawk

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Élesítve

Kovács Gellért

Unlocked – brit-amerikai, 2017. Rendezte: Michael Apted. Írta: Peter O’Brian. Kép: George Richmond. Zene: Stephen Barton. Szereplők: Noomi Rapace (Alice), Orlando Bloom (Jack), John Malkovich (Hunter), Toni Colette (Knowles), Michael Douglas (Lasch). Gyártó: Bloom / Silver Reel. Forgalmazó: Forum Hungary. Szinkronizált. 98 perc.

A hetvenes évei közepén járó Michael Apted egykor olyan filmeket rendezett, mint A szénbányász lánya vagy a Gorillák a ködben, de persze nem érdemes elhallgatni, hogy a jelentéktelen középszerben halászik már jó ideje. Mindez most csak azért fontos, mert amikor az ember egy műfaji ügyetlenségét fontoskodással leplezni kívánó alkotással találkozik, ösztönösen az juthat eszébe, hogy a direktor vagy tapasztalatlan még, vagy belefásult szakmai rutinjába, ezért képtelen összehozni egy igazán izgalmas akcióthrillert. Apted idei filmjénél ugyanis szinte bármelyik, témába illő kortárs tévésorozat többet és hatásosabbat tud nyújtani. És nem utolsó sorban: hitelesebbet.

Az Élesítve ráadásul azzal sem mentegetheti magát, hogy mozifilmes formátumban és nagy sztárokkal dolgozott, hisz ma már a képernyőkön is mindennaposnak számítanak a Toni Collette-hez, John Malkovich-hoz, Michael Douglas-hez fogható művészek, sőt, elnézve e színészek unott, szinte ásítozó arckifejezését, alighanem szívesebben mentek volna a tévébe, mint ebbe a modoros hakniba. A sztoriról csak annyit, hogy a külföldi karrierjén egyre nehezebben fogást találó Noomi Rapace által alakított CIA-ügynöknő igyekszik terroristákon, összeesküvőkön, besúgókon, árulókon keresztül eljutni a végkifejletig, amelyben például a kosztümös-kalandfilmes skatulyába kínosan beleragadt Orlando Bloom iraki veteránja segíti (vagy akadályozza, ez maradjon a film titka).

Igen megrendítő Londont ilyen szorult helyzetben látni, ám a drámai hatás még csak véletlenül sem a film érdeme, hanem a valóság bűne, amelynek jelen esetben az Élesítve még csak zsánerszinten se képes tükröt tartani. Csak olcsó utánzatra futotta, meglehetősen kevés fordulattal, valamint még annál is kevesebb igazán működőképes jelenettel. Apted és a forgatókönyvért felelős Peter O’Brien jobban megnézhette volna magának azokat a Spooks, 24, vagy Homeland-epizódokat. Mindannyian csak nyertünk volna rajta.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/07 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13291