Kísérleti moziTestképekPolitika és erotikaSzalay Dorottya
A kommunista diktatúra álszent morális közegében az öntudatukra ébredő lengyel női filmművészek saját testüket jelölték ki a patriarchális elnyomás elleni küzdelem harctereként.
A hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején a
lengyel avantgárd filmes szcéna jelentős változáson ment keresztül. A korábban
szinte kizárólag férfiak által dominált művészeti szektorban egyre
hangsúlyosabb szerepet vívtak ki maguknak azok a női alkotók, akik a kamerát
saját testükre irányítva a filmet (részben) társadalompolitikai szócsőként
kezdték használni. Míg a lengyel kísérleti filmes kánont a mai napig meghatározó
(férfi művészeket tömörítő) Filmes Formák Műhelyében (Warsztat Formy Filmowej) leginkább
a politikától és szociális szerepvállalástól mentes alkotói gyakorlat dívott, a
műhelyen kívül tevékenykedő nők munkáiban a különböző avantgárd filmes
formanyelvi megoldások a művészeket személyesen érintő problémák analízisének
igényével keveredtek. Ennek ellenére Lengyelországban nem alakult ki a kor női
avantgárd filmeseit összefogó csoportosulás, sem konkrét közös esztétikai
program. A formailag és tartalmilag is eltérő műveket mégis összefogja egy
kollektív igény, ami a férfi-dominált kísérleti filmes diskurzust ellenpontozó,
illetve azt kiegészítő filmnyelv megteremtésére irányult. Éppen ezért szinte
magától értetődő, hogy a legtöbb, nők által készített mozgóképes munkában –
eltérő funkciókban, de – kiemelt szerepet kap a női test. Bár a filmek egy
csoportja értelmezhető (és értelmezendő) a lengyel avantgárdban megjelenő, határozott,
proto-feminista tendencia vonalán, ez az írás elsősorban a női test megjelenési
formáinak és üzenetközvetítő szerepeinek sokszínűségére fókuszál.
*
A nők mellőzése az avantgárd filmes kánonban korántsem
kelet-európai jelenség. A hetvenes évek közepéig a nők még az avantgárd film
kivételezett gócpontjain (New York, San Francisco, London, Torontó) sem lehettek
részesei a művészeti ág intézményesülésével járó kiváltságoknak. Fesztivál- és
kritikai sikerektől függetlenül csak elenyésző szerepet kaptak a történeti
leírásokban, az oktatói és az egyéb döntéshozói pozíciók is javarészt a férfi
alkotók privilégiuma maradt. Az 1972-es Edinburgh-i Film Fesztivál mára
ikonikussá vált programsorozata, Laura Mulvey és Claire Johnston
pszichoanalitikus filmelméleteinek bemutatkozása visszafordíthatatlan
változásokat eredményezett a nők és a film komplex viszonyrendszerét tekintve, melyek
a progresszív ideológiákra fogékony lengyel undergroundot is hamar elérték. Fontos
azonban kiemelni, hogy a hetvenes évek Lengyel Népköztársaságában a nők
helyzete jelentősen eltért a nyugati országokétól. Bár a feminista ideák itt is
megjelentek, a hetvenes, nyolcvanas években Lengyelország nem volt aktív
résztvevője a kibontakozó, nemzetközi szintű feminista mozgalomnak. A
diktatórikus vezetés egyértelmű, korlátozó befolyásán túl az okok az akkori
lengyel társadalmi berendezkedés sajátosságaiban keresendőek. A feminizmus
második hullámának egyik legfontosabb küldetése, az abortuszhoz való jog
kivívása nem érintette közvetlenül a lengyel nőket, ott ugyanis 1956 óta
kérésre, szigorúan szociális okokra hivatkozva gyakorlatilag legális volt a terhesség
megszakítás. Szocialista állam lévén a Lengyel Népköztársaság ugyan jogegyenlőséget
hirdetett férfiak és nők között, a politikai deklaráció nem terjedt ki a
hétköznapok gyakorlatára. A kommunista propaganda kirakat-értékrendje és a
katolikus doktrínák által befolyásolt, hangsúlyosan patriarchális családi
rendszer realitása kétoldali nyomást gyakorolt a nőkre. A hetvenes-nyolcvanas
évek lengyel avantgárdjának női filmeseit leginkább ennek az
identitás-krízisnek a kifejezése és feloldása motiválta.
A kommunista elnyomás egyszerre agresszívan férfias,
ugyanakkor álszent módon prűd társadalmában a fedetlen női test nyílt
ábrázolása és a szexuális önkifejezés tiltott volt. Mivel pedig a (női)
testművészetnek megágyazó, neoavantgárd művészeti gyakorlat késve érkezett a
kelet-európai régióba, a női identitáskeresés művészi reprezentációja még a
kulturális szektoron belül is – finoman szólva – nehezen értelmezhetőnek
bizonyult. A kétségtelenül forradalmi művészeknek számító Ewa Partum, Natalia
LL, Zofia Kulik, Jadwiga Singer, Barbara Konopka, Jolanta Marcolla és Teresa
Tyszkiewicz az első ismert lengyel alkotók, akik filmjeikben a női testet
(gyakran a sajátjukat) az egyéniséget konstruáló, avagy épp de-konstruáló erő(tér)ként
jelenítették meg. Bár eltérő mértékben és más-más keretek között, de
mindannyian nyíltan foglalkoznak a lengyel nők fenntarthatatlan helyzetének
egy-egy aspektusával.
Jolanta Marcolla 1975-ben készült filmje, a Csók (Kiss) a vizsgálat tárgyát
tekintve egyfajta átmeneti vagy még inkább szintetizáló munka. Marcolla a Filmes
Formák Műhelyét jellemző analitikus, strukturális formanyelvet vegyíti a nő
populáris kultúrában való reprezentációjának kérdésével. A mindössze két
perces, de általában végtelenített loop formában vetített filmben Marcolla egy
kőfal előtt állva, a kamera felé fordulva csókokat hint a néző felé. A film
ennek az egyetlen gesztusnak az ismétlése. Mind a mozdulatsor, mind pedig a
játékosan erotikus testbeszéd nyílt utalás egy, a nőket kategorizáló
reprezentációs ősképre, a modern csábító asszony archetípusára. Arcának apró
rezdüléseit követve – melyet a loop alkalmazása tovább hangsúlyoz – tisztán kirajzolódik
Marcolla alkotói kiáltványa: a női egyéniség stilizálásának, esetenként
vulgarizálásának és a nő tárgyiasításának elutasítása.
Szintén a nő és a populáris kultúra kapcsolata jelentik
meg Zofia Kulik mozgóképes projektjében, melyben egy híres lengyel
filmszínésznő (Ewa Lemańska) arca a kísérletezés színtere. A Játék egy színésznő arcán (Gra na twarzy aktorki, 1971) valójában
egy kilenc szekvenciából álló, számos művész összefogásában készült filmsorozat
egyik jelenete, melyben művészek különböző technikákkal, egymás munkájára
építve manipulálják a színésznő arcát. A Nyitott
Forma (Forma Otwarta) elnevezésű
mozgóképes tanulmány alapvetően a mű alkotója és a befogadója közötti „fétis-szerű”
hierarchikus viszony felszámolását célozta meg. A tradicionális szerepek
újraosztását és a részvételen alapuló műélvezetet szorgalmazta. Ebben a művészi
kontextusban és a globális körülmények ismeretében a Játék egy színésznő arcán az alkotó női tematikával kapcsolatos
állásfoglalása nélkül is a női identitásprobléma hírvivőjeként tűnik fel. Ennek
ellenére érdemes megjegyezni, hogy Kulik, aki karrierjének közel két évtizedét
Przemysław Kwiek-kel együtt, egy művészduó (Kwiekulik) részeként töltötte, csak
elvétve, illetve az alkotópáros szétválása után foglalkozott tematikusan a női
egyéniség kérdésével, és akkor is – feltételezhetően – elsősorban saját művészi
perszónájának rekonstrukciója motiválhatta. Akárhogy is, a Játék egy színésznő arcán egyrészt leleplezi a média által sugallt
tökéletes nőkép hamisságát, másrészt a női testet érő (fizikai) erőszakra is
reflektál. A film elején Lemańska arca a lengyel közönség által megszokott
formában, kisminkelve, előnyösen megvilágítva látható. Pár másodperc múlva
viszont már ragasztószalaggal körbetekert, papírzacskóval lefedett,
kötélhurokba szorított ábrázattal találja szembe magát a néző. Bár helyenként
kétségtelenül komikus fordulatot vesz a kísérlet, a film nagy részében Lemańska
könnyező, küszködő tekintete dominál. Az arcon „erőszakot tevő” személyek végig
rejtve maradnak, de a láthatatlan kezek vezérelte eszközök (kés, ecset)
betolakodnak a filmi térbe. Ez a személytelenség egy újabb – tudatos vagy
tudattalan – gesztus a konkrét szituáció kiterjesztésére, az esettanulmány
általános érvényűvé fokozására. A „női” olvasatot erősítik a megkerülhetetlen,
de szellemes fallikus szimbólumok is, melyekhez afféle időközi katarzisként
kapcsolódik a szörp szopogatás erotikus töltetű képsora.
Barbara Konopka 1985-ös munkája, az Interferencia (Interferencja)
már gátlástalanul kimondja, amit Kulik még „csak” sejtetett. Ahogy Marcolla,
Konopka is maga áll a kamera elé, ezúttal azonban korántsem az arc a közvetíteni
vágyott ideológia üzenő fala. Az alkotó saját meztelen kebleire irányítja a
filmfelvevőt, melyeket különböző módokon és eszközökkel manipulál. Először
cérnaszállal tekeri körbe mellbimbóit, majd a hurkot megszorítva bábként rángatja
őket. Később fekete és fehér festékkel borítja be melleit, melyekről egy pengével
kaparja le a megszáradt mázt. Nyilvánvaló egyfajta mazochista tendencia, mégis
ezúttal talán tévút lenne az erotikus töltetű öncsonkítás felől megközelíteni a
témát. Az Interferencia az egyén (a
nő) uralma saját teste felett, a külső társadalmi és politika hatásokkal
szembeni autonómia gyakorlása. Az intim testrészek hangsúlyos szerepeltetése és
a már-már extrémnek ható agresszió akár sajátos válasz is lehet a nyolcvanas
évek elejének statáriumára, arra a három esztendőre, amikor az autoriter
kommunista vezetés drasztikus eszközöket vetett be a lengyel politikai ellenzék
felszámolására. Nyilatkozatában az illetékes lengyel katonatiszt többek között
az erkölcsi hanyatlást nevezte meg a militarista szigorítás indoklásaként. Konopka
filmjének agresszivitása a nő reakciója a kor szocio-politikai valóságára, kísérlet
a kívülről érkező brutalitás feldolgozására.
Ewa Partum a konceptuális és a feminista művészet terén
is úttörő alkotó. Pályafutását már a korai évektől kezdve meghatározta a nők
helyzetének analízise, mely téma még a keményvonalasabb strukturalista
munkáiban is megjelenik. Partum egyike azoknak a lengyel művészeknek, akik
magukat nyíltan feminista alkotóként deklarálják. A Változás. Az én problémám a nő problémája (Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety, 1979) már egy célzott
kiáltvány a nőket érintő méltánytalan megkülönböztetés nyomatékosítására. A
film alapja egy performansz, melynek során Partum meztelen testének jobb
oldalát sminkesek különböző technikákkal (festés, fóliázás) öregítik, míg a bal
oldalt érintetlenül hagyják. A Változás
egyszerre láttatja a transzformáció folyamatát és a közönség (köztük gyerekek)
reakcióját. A film sajátos jellegéből adódóan (rögzített performansz)
elsősorban a részletes dokumentáció igénye dominál, de Partum formanyelvi
praktikái jelentősen hozzátesznek a mű személyesebb esztétikájához. A
fáradhatatlanul pásztázó kamera, az ugróvágások és a szándékos fókuszvesztés
egyfajta pulzáló lüktetést adnak a filmnek. Partum ezekkel a döntésekkel
nemcsak az alkotás formai unikalitását erősíti, de a közvetített üzenet is
elmélyíti. A Változást az a több művészettörténész
által is hangoztatott gondolat inspirálta, mely szerint a művésznek nincs
életrajza – már amennyiben férfi művészről beszélünk. Az intézményesült
művészvilágban a női alkotóról szinte leválaszthatatlanok a biográfiai adatai,
művei megítélését az életkora, a családi státusza és természetesen a
megjelenése is befolyásolja. Partum filmje egyértelmű utalás Marina Abramović 1975-ös
videójára, melyben az alkotó a kamera felé felé fordulva negyed órán keresztül
fésüli a haját, ugyanazt az egy mottót kántálva: „Art must be beautiful. Artist
must be beautiful.” („A művészetnek gyönyörűnek kell lennie. A művésznek
gyönyörűnek kell lennie.”) Partum munkájában nyíltan szembefordul a lengyel kommunista
vezetés hivatalos test-politikájával. Fedetlen női idomainak közszemlére
tételével egyszerre tagadja a rendszer nemtelen, egyfajta „androgün
fantazmagóriára” építő testképét, és sürgeti a női identitáskrízis (művészeti)
artikulációját.
A Warhol által képviselt fogyasztói társadalomkritika és
strukturalista esztétika keveredik a szexuális önkifejezés tilalmának
megtorpedózásával Natalia LL 1975-ös munkájában. A Fogyasztói Művészet (Sztuka
konsumpcyjna) nemcsak Natalia LL máig legtöbbet elemzett munkája, de
kétségtelenül a kelet-európai feminista művészet egyik alapműve is. A több
különálló szekvenciát összefűző film egy ízlésesen kisminkelt, félmeztelen nő
(Natalia LL) cserfes bazsalygással kísért erotikus játéka, melynek során különböző
harapnivalókkal incselkedve szemez az objektívvel és egyben a nézővel. Banánt,
ropit szopogat, kolbásszal simogatja az arcát. Később fehér, krémes állagú
szószt kanalaz a szájába, majd az ajkait ellazítva engedi, hogy a massza lassan
végigcsorogjon az állán. A kendőzetlenül erotikus filmben Natalia LL töretlen
mosolyával a pornófilmek képi világának reflexióját nyomatékosítja, ezzel pedig
a katolikus doktrínák által befolyásolt, álszent morális értékrend elleni fellépését
is kinyilvánítja. A felszínen Natalia LL a férfi tekintetet kielégítő
tárgyiasított nő szerepét ölti magára, a kontextus ismeretében azonban világos az
ábrázolt pozíció összetettsége. A pornográfia a kor Lengyelországában a
degenerált Nyugatról átszivárgó fertőző betegségnek számított, amit a magukat
szilárd erkölcsűnek tituláló, szocialista társadalmi vezetők nemcsak messzemenőkig
elutasítottak, de egyenesen tiltottak. A Fogyasztói
Művészet részben tehát a hivatalos kommunista deklarációk és a valós
cselekedetek közötti feltűnő ellentmondás újabb nyomatékosítása. A fallikus
szimbólumok kisebb arzenálját felsorakoztató filmben Natalia LL a lefilmezett
akciókkal (aktusokkal) a fogyasztói társadalom sekélyességét is bírálja. Fontos
viszont kiemelni, hogy ezt a kritikai attitűdöt egy olyan időben és helyen
gyakorolta, ahol a fogyasztói kultúra státusza teljes mértékben eltért az
észak-amerikai mintától. Konkrétan: nem létezett. A hetvenes években a lengyel
vezetés stratégiai eszköznek, hatalmi önigazolásnak szánta volna a fogyasztói
kultúra mesterséges felduzzasztását, ami persze végül teljes gazdasági és politikai
bukást eredményezett. Az összetett referenciarendszert Natalia LL minimalista
formába sűríti. A lecsupaszítva kimondottan triviális tevékenységet (evés)
ábrázoló filmben a fix kameraállással és a sajátosan obszcén tartalommal az
alkotó egyértelműen a strukturalista, konkrétan a warholi strukturalista
tendenciát követi (Eat, 1963, Blowjob, 1964, Sleep, 1963), így nemcsak témájában, de formájában is hidat képez a
Kelet és Nyugat avantgárd (filmes) kultúrája között.
A Nyugat populáris képi világa és a szocialista
fogyasztói ideál – korábban tárgyalt – banalitása köszön vissza Teresa
Tyszkiewicz pikánsan játékos filmjeiben is. A szövegben eddig említett
alkotókkal ellentétben azonban Tyszkiewicz mindig is bizonyos mértékű
távolságot tartott a feminista művészeti törekvésektől, és nem is támogatja munkáinak
ilyen olvasatát – melyre az alkotói szándéktól függetlenül bőven akad példa. Tyszkiewicz
nem képzőművészet felől közelített a filmhez. A korábban modellként tevékenykedő
alkotó férje, Zdzisław Sosnowski révén került kameraközelbe. Kétségtelen, hogy
egy ilyen információ kiemelése akár épp a Partum által hangoztatott
művészbiográfiai problémát is szemléltethetné, ha nem lenne Tyszkiewicz
esetében különösen releváns a viszony hangsúlyozása. Tyszkiewicz ugyanis
nemcsak, hogy szerepelt férje filmjeiben, de később több alkotásukat is közösen
rendezték, melyek közül számos darab közvetlenül kettejük kapcsolatával
foglalkozik. A Permanens pozíció (Stałe zajęcie, 1979) például improvizált
akciók és kompozíciók sorozata, viszonyuk belsőséges és pajkosan erotikus
illusztrációja. A home video
esztétikát egyfajta diafilmes struktúrával vegyítő filmben szintén
beazonosíthatóak a feminista olvasatot erősítő kódok (fallikus szimbólumok, fétistárgyak),
sőt egy ponton mintha ugyanúgy visszaköszönne Abramović alkotása (Art must be beautiful. Artist must be
beautiful), ami Partum filmjében is meghatározó utalás volt. Szembetűnő
azonban, hogy Tyszkiewicz és Sosnowski a korábban tárgyalt alkotóktól teljesen
eltérően alkalmazza ezeket a kódokat. Ebben a filmben éppen a nő és a férfi
valós, hétköznapi egyenjogúsága érhető tetten, mely a korábbi alkotásokban
legfeljebb célként szerepelt. A film kritikai éle ezúttal a magánszféra
intimitása és a nyilvános erotikus reprezentáció kliséi közti különbségre
fókuszál.
Tyszkiewicz férjétől független munkáiban is új kontextust
ad az ismert szimbólumuknak. Egyik első önálló munkája a Mag (Ziarno, 1980) az
emberi test és a külvilág konfrontációjának témáját járja körbe. Az extrém fizikai
kontaktusokra építő filmben Tyszkiewicz különböző eredetű és összetételű,
természetes és szintetikus anyagokkal érintkezik. Petrezselyem- és hagyma halomban
hentereg, tollakkal és takarmánnyal fedi be meztelen testét, selyemtakarót és
magvakkal megtöltött harisnyát simogat. Valamennyi anyag feltételez egy-egy
archetipikus minőséget (mocsok, bujaság, luxus), így érintésük is amolyan
kiterjesztett érzéki élményként lép fel. Jóllehet Tyszkiewicz filmjeiben
visszatérő az efféle tipizálás, a női test reprezentációja szempontjából kiemelt
jelentőséggel bír a filmet (és Tyszkiewicz teljes filmográfiáját) átható
személyes tónus. A fétistárgyak és a meztelenség Tyszkiewicznél is a női
identitás meghatározását segítik, de a fennálló rendszer hamis
testpolitikájának leleplezése helyett inkább a női intuíció és a női
szenzibilitás kerül reflektorfénybe. Míg a korábban tárgyalt alkotók munkáit a
strukturalista, materialista formanyelv és az analitikus-kritikus szemlélet uralta,
Tyszkiewicz a szubjektív, emocionális és expresszív filmezés képviselője.
Alkotásait az ösztönösség és az élményszerűség jellemzi, a szekvenciákat szabad
asszociációk szervezik rendszerbe. Ahogy az aktuálpolitikai szerepvállalást
némiképp elengedő üzenet, úgy a meztelen női test szerepeltetése is sokkal
finomabb, árnyaltabb.
A 70-es, 80-as évek autoriter Lengyelországában a női
test szerepeinek sokszínűségén keresztül a női identitás komplexitását hirdető női
experimentális filmesek a mai napig nem kapták meg a nekik kijáró figyelmet. Újító
formanyelvű és merész témájú mozgóképes alkotásaikkal egy olyan művészeti (és
társadalompolitikai) diskurzust indítottak el, ami a mai napig szilárd alapot
képez a kommunista rezsim elnyomásában szocializálódott, kelet-európai nő
identitáskrízisének felfejtésében.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.67 |
|
|