Magyar MűhelyBeszélgetés Katona ZsuzsávalAz élet bölcsészeVárkonyi Benedek
Hamvas Béla (1897-1968) író, filozófus, esztéta a XX. századi magyar eszmetörténet legeredetibb, ugyanakkor legmellőzöttebb gondolkodója. Kulturális és erkölcsi maximalizmusával egyetlen rezsim sem mert azonosulni.
Ez a film személyes indíttatásból keletkezett?
Ennyire közel áll a szívéhez Hamvas Béla, vagy pedig ő olyan figura, aki filmre
kívánkozik?
Mondhatnám,
hogy személyes az indíttatás, mert amióta megcsináltam a filmet, a szívem
csücske, de nem az én ötletem volt, hanem Virág Attiláé, aki a film és a
Hamvas-hagyaték támogatója. Fölmerült, hogy érdemes lenne Hamvas Bélát megismertetni
szélesebb körben is, tehát egy „PR filmet” készíteni róla.
Nem anakronisztikus olyan emberről készíteni
filmet, aki nem ebbe a világba való? Igaz, nehéz olyan világot elképzelni,
amelyikbe ő igazából való lenne.
Én
szeretek széllel szembe menni, olyanba belefogni, ahol valami hiány van. Kiderült,
hogy róla még nem készült film; voltak televíziós és riportműsorok, Dúl
Antallal, az életmű jó ismerőjével például sok műsort készítettek, és ezek
felcsigáztak. Ismertem már Hamvast korábban is, de mélyebben a film készítése
közben ismertem meg, és azóta nem tudom elengedni.
Hamvasnak nagyon sok oldala van. Lehet látni
őt ezoterikusnak, filozofikusnak vagy életimádónak. Volt ezek közül valami,
amit a középpontba akart állítani, és azt megmutatni a mai nézőnek, vagy inkább
portrét akart nyújtani róla és az írásairól?
Amikor dokumentumfilmeket
készítek, nem „racionalizálom” ezt. A film inkább érzésből születik. Adott egy
hatalmas információ anyag, érzésem, elképzelésem van az egészről. Rengeteg
puzzle-darab áll előttem. Ami ezekből összeáll, a végső változat inkább
intuícióból születik, mint racionális végiggondolásból. Ötszázszor láttam ezt a
filmet, és érdekes módon nem unom. Barátom és kollégám, Nyeste Péter sem unja,
akivel együtt készítettük; újra és újra rájövünk, hogy ez valószínűleg azért
van, mert Hamvast nem lehet megunni. Mindig újat mond. Elolvasom a gondolatait,
és mindig új felfedezéseket találok.
Ugyanazokban a szövegekben?
Igen,
mert annyi rétegük van, hogy az egész kimeríthetetlen. Azért is tettük ezt az
idézetet a film végére: „Nem akkor érsz célhoz, ha mindent kimerítettél, hanem,
ha megtaláltad a kimeríthetetlent.” Persze amikor ezt mondja, többre gondol, de
maga a hamvasi gondolkodás tanít gondolkodni. Arra tanít, hogy kérdéseket
tegyünk föl, egy olyan korban, amikor nem divat a gondolkodás, ahol a könnyebb
ellenállás irányába megy mindenki, szeret kényelmesen élni, szórakozni; ahogy
Hamvas mondta, „szétszórni magát”. A film utóéletét látva azt tapasztaljuk,
hogy erre a fajta gondolkodásra nagy szükség van. Rengeteg helyre hívnak
bennünket, mindenütt tele vannak a termek, könyvtárak, művelődési házak, mozik.
Nagyon sokan olvassák titokban otthon, „szamizdatban”, vagyis nagy az igény
iránta.
Hamvas Béla személye mintha ellenállna annak,
hogy filmet készítsenek róla. Ő nem az az ember, aki akarja, hogy filmezzék. Nehéz
volt egy ilyen alkatról elkészíteni ezt a dokumentumot?
Szerintem
a személye nem áll ennek ellent, a mű viszont igen. A Hamvas-szövegek
megfilmesíthetetlenek. Vannak törekvések arra, hogy a Karnevál című regényét filmre vigyék, mert látszólag hihetetlenül
filmszerű, de azt hiszem, ez lehetetlen, főleg a nyelvi zsenialitása miatt. Ahogyan
egy nagyon komoly nyelvvel rendelkező író művét sem lehet megfilmesíteni. Az
ilyenek akkor szoktak sikerülni, amikor zseniális a rendező, de ez általában
akkor már nem a szerzőről, hanem a rendezőről szól. Hamvasnak az írásait
olvasni kell és gondolkodni rajtuk. Azt hiszem, sikerült megfognom a lelki
habitusát. Ő egyszerre egy bölcs és egy naiv gyermek, egyszerre hihetetlenül
nagy egóval rendelkező titán és teljesen egyszerű ember. Univerzális
személyiség, és úgy érzem, engem közel engedett magához.
Ebben a filmben előttünk áll az élete, a
portréja, és közben részletek szólnak a műveiből. Akkor itt két külön világban
vagyunk? És hogyan szövődik össze ez a két világ?
A filmben
elhangzó szövegek legnagyobb része mind Hamvastól való. Vagy a naplóból vagy a
leveleiből vagy az interjúkból; ezek mind jellegzetesen önreflektáló szövegek,
és ez az önmagára figyelés egyébként az egész életére jellemző. Mindig
mindennek megnézi a fonákját is. Tehát én nem mondanám, hogy más az élet, és
más az életmű. Nála ez eggyé épül, és éppen ez az életműve; ő önmagát csinálta meg
életműként. Nyilván közrejátszott ebben az, hogy „szerencséjére” 1948-tól
gyakorlatilag taccsra tették, így nem is volt más lehetősége, ha életben akart
maradni. De biztosan nem véletlen, hogy így alakult az élete. Föltehetjük azt a
történelmietlen kérdést, hogy mi lett volna, ha 1948-ban Lukács György nem B-listázza,
hanem katedrát ad neki; akkor lehet, hogy nem születik meg a Hamvas- életmű. A
dolog másik oldala persze az, hogy Hamvas valószínűleg nem fogadta volna el a
katedrát. A film is megpróbálta azt követni, hogy a személyiség és az életmű
fokozatosan csúszik egybe. Tehát ez nem a születésével adott dolog volt, bár
már hároméves korában azt mondja: megváltó szerettem volna lenni.
A Hamvasnak olvasótábora afféle szubkultúrát alkot.
Mit gondol, ezzel a filmmel el lehet jutni azokhoz, akik ellenállnak a műnek vagy
közömbösek iránta?
Én bízom
benne, hogy igen, de nyitottság kell hozzá. És ha valaki nagyon távol van a
transzcendenstől, tehát nagyon materialista, akkor az nem tud mit kezdeni Hamvassal.
Bár aki irodalomszerető, és értékeli azt, hogy mit lehet kezdeni a nyelvvel, az
belátja, hogy ő milyen nyelvteremtő. Olyan visszajelzéseket is kapok, hogy azok
kezdték el olvasni, akik korábban azt hitték, nagyon ezoterikus meg misztikus.
A film hatására kezdték el másképpen látni?
Igen. Sok
helyen voltunk, sokféle ember között, és meglepődtem, hogy hányféle
foglalkozású és gondolkodású ember látta. Váratlan élmények értek.
Nehezebb volt róla megcsinálni ezt a filmet,
mint például egy olyan emberről, akiről vannak korabeli filmdokumentumok?
Ha
valakiről sok felvétel létezik, akkor arról nem kunszt filmet készíteni. Hamvas
valóban kultikus figura. Az nem baj, ha sokan sznobériából vagy kultuszból
olvassák, mert az az első lépcső. Sok ember csak a névre rezonál, mert ami
ötven évig be volt tiltva, az érdekes lehet, ráadásul ma sincs benne a
kánonban.
A film mennyire tudta fölkelteni az
érdeklődést az effajta ritka gondolkodás iránt? Ez a műfaj alkalmasabb erre,
mint egy könyv?
Szerintem
nagy az igény erre a fajta gondolkodásra. Olyan korszakban élünk, ami nem mehet
így sokáig. Nem vagyok szociológus, csak abban bízom, hogy ez sok embert meg
fog érinteni. Megpróbáljuk az egész Hamvas-hagyatékot publikusabbá tenni,
vidéki, sőt külföldi vetítéseket szervezünk, nemsokára elkészül a film több
nyelvű változata. Talán elkezdődik a Hamvas-reneszánsz; angolra lefordították A bor filozófiáját, most kezdik el a Scientia Sacrát. Vietnamban Hamvas
nagyon népszerű. Egy hölgy, aki az ELTÉ-n tanít, lefordította a Hamvas-életmű
nyolcvan százalékát. Tavaly Vietnamban az év könyve a Láthatatlan történet volt. Most írt egy vietnami filmrendező, hogy
szeretné fölvenni velem a kapcsolatot. Szerbiában is nagyon népszerű; Sava Babić irodalomtörténész nagyon sokat tett érte, az
egész életművet lefordította, és tanítják az egyetemen. Tehát sokszor egy-egy
emberen múlik a népszerűsége. Miközben Szlovákiában alig ismerik, pedig
Eperjesen született.
A filmben megjelenik több kortárs is a
harmincas évekből, például Szerb Antal vagy Kerényi Károly, akik nem álltak
túlságosan messze Hamvas gondolkodásától. Mennyire sikerült azt bemutatni, hogy
Hamvas Bélának milyen hatása volt saját korának környezetére a háború előtt és
után?
1946 után
elképesztő hatással volt arra a környezetre, ahol dolgozott, például
Tiszapalkonyán a munkásokra. Épp most készülünk egy olyan interjúsorozatra, amelynek
során felkeressük azokat, akik még élnek, és annakidején együtt dolgoztak vele.
Van egy névsorunk, elképesztő, hogy miket mesélnek róla. Nagyon vonzó ember
volt. De akkor semmit nem tudtak róla; aki például együtt ült vele a
könyvelésen, az csak azt látta, hogy a Béla bácsi, akinek nagyon jó humora van,
mindig viccelődik vele. Fogalma nem volt arról, hogy kivel ül egy asztalnál. Karizmatikus
személyiség volt, ez nem vitás. Hogy korábban milyen kapcsolata volt a
művészekkel, az csak a levelezéséből derül ki. Sokan mester-tanítvány kapcsolatban
álltak vele. Pedig ő nem akart mester lenni, azt mindig el is hárította,
miközben folyamatosan kérdeztek tőle. A mester nem az, aki magáról azt tartja,
hanem akiről mások mondják. A levelezéséből derül ki, hogy milyen viszonya volt
a világhoz, és hogy hozzá milyen volt azoknak a viszonya, akik körülvették vagy
fölismerték a jelentőségét. De nem sokan ismerték föl. Mert egy eredeti, sehova
be nem sorolható, sehova nem tartozó, teljesen egyedülálló gondolkodó volt. És
valljuk be, ezzel Magyarországon soha nem tudtak mit kezdeni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|