Magyar MűhelyJupiter holdjaMagyarország szuperhőseKránicz Bence
Megváltják-e a menekültek Európát? Mundruczó Kornél szimbolikus szuperhőstörténetet mesélve felülemelkedik a téma realitásán.
Évek óta látható, hogy a menekültválság a
legfontosabb, de legalábbis a legnagyobb nemzetközi médiafigyelmet generáló
globális konfliktus. Legkésőbb akkor, amikor az európai országok híradói
megteltek a déli és keleti határokról érkező (menekültellenes
hangulatkeltéssel: özönlő), kiszolgáltatott emberek képeivel, borítékolhattuk,
hogy a filmfesztiválok programját csakhamar feltöltik a menekültdrámák.
Önmagában ezzel nincsen semmi probléma, érthető, hogy ez a téma foglalkoztatja
az európai művészeket. Ráadásul olyan filmek is készültek és szerepeltek
sikerrel Cannes-ban, Berlinben, Velencében, amelyek túlléptek a menekülttéma egyszerű,
hatásvadász feldolgozásán: Gianfranco Rosi Tűz
a tengeren, Jonas Carpignano Mediterráneum,
vagy Emanuele Crialese A tenger törvénye
című filmje érzékenyen és hatásosan hozta közel az elmúlt években Olaszországban
partot érő közel-keleti és afrikai menekültek sorsát az európai nézőhöz.
Elismert szerzők építették bele az akut menekültkérdést életművükbe, anélkül,
hogy változtatniuk kellett volna jellegzetes stílusukon vagy közelítésmódjukon.
Aki Kaurismäki (Kikötői történet, The Other Side of Hope) és a Dardenne
testvérek (Az ismeretlen lány)
mellett Michael Haneke friss filmje is e sorba kívánkozik: a Happy End rövid, de lényeges epizódjában
szembesül a saját kisszerű játszmáiba és felső-középosztálybeli szorongásaiba
zárult család a valódi szerencsétlenekkel.
2016-ra magas színvonalú,
tisztességes magyar filmek is készültek a témában. Mundruczó Kornél nemzetközi
ismertsége, fesztiválos beágyazottsága azonban jóval nagyobb Az állampolgárt rendező Vranik
Rolandénál vagy a tévés Hivatalt
jegyző Nagy Viktor Oszkárénál. Így a Jupiter
holdja elődeinél magasabb téttel bír: azt mutatja meg az európai
elitközönségnek, miként tárgyalja a menekültkérdést egy fontos alkotó abból az
országból, ahol markáns menekültellenes kormányzati politikát folytatnak,
ügyükben a közösen elfogadott európai emberi jogi szabályozásokat csak
ímmel-ámmal tartják be, és közpénzből uszítják a lakosságot a megalázott,
kifosztott, menekülő emberek ellen. Ebben a felfokozott helyzetben félő volt,
hogy Mundruczó nem integrálja majd elég érzékenyen a menekültproblémát régóta
húzódó filmtervébe. Először hat éve lehetett olvasni arról, hogy a rendező
Alekszandr Beljajev Magyarországon is jól ismert, az államszocializmus
évtizedei alatt hatalmas példányszámokban terjesztett, egyébiránt kitűnő
ifjúsági regényéből, A repülő emberből
tervez filmadaptációt. A forgatókönyv első változataiban is megjelent a
kelet-nyugati határátlépés motívuma, ám a főhős ekkor még egy ázsiai intézetben
„kinevelt”, különleges képességű figura volt. A menekültválság hatására
Mundruczó és alkotótársai, Wéber Kata és Petrányi Viktória újragondolták a
koncepciót. Az ázsiai szuperlényképző intézet eltűnt, hogy átadja helyét egy
csapatnyi, Szíriából Magyarországra érkező menedékkérőnek és egyikük magyarázat
nélkül hagyott természetfeletti képességének – a csodának.
Mundruczó ugyanis azáltal
kerüli ki az állásfoglalást a menekültügyben mint politikai kérdésben, hogy
felülemelkedik a téma realitásán. A „felülemelkedés” szó szerint értendő: ahogy
a Jupiter holdja egyik hőse, Aryan (Jéger
Zsombor) lebegni kezd, hirtelen zárójelbe kerül a napi politikai konfliktusként
kezelt menekültügy. Egyáltalán nem válik érdektelenné, de szimbolikus helyzetet
teremt, mert új esélyt ad egy válságba jutott, kudarcos, korrupt, megfáradt
embernek, a film tulajdonképpeni főhősének, hogy újragondolja saját életét és
ismertnek vélt világát. Nagyon könnyű továbbgondolni az analógiát: nemcsak a
kórházi főorvosból menekülttábori felcserré lefokozott Stern (Merab Ninidze)
kap új lehetőséget, hanem egész Európa kerül lépéskényszerbe. Mundruczó nagyon
direkten Európához beszél, a Jupiter
holdja világában a magyar nézők talán nehezebben is ismerik ki magukat,
mint a francia, német, angol értelmiség. Furcsa, hibrid Magyarországot épített
a rendező és Ágh Márton díszlettervező, amelyben fokozott rendőri-katonai
jelenlét, éjjel-nappal berregő helikopterek és pillanatok alatt érvénybe lépő
tűzparancs teszi már-már apokaliptikussá a viszonyokat, miközben az „Üzenjünk
Brüsszelnek!” plakátok mégis mintha a mába horgonyoznák a fantasztikus
történetet.
Ez az ellentmondás csak a
magyar közönségnek szúrhat szemet, a Jupiter
holdja történetében ugyanakkor más zavaros, megoldatlannak tűnő
dramaturgiai pontok is akadnak. Miután Aryant a határon lelövi egy nyomozó
(Cserhalmi György), nem hal meg, hanem különleges képességekre tesz szert.
Képes lesz lebegni, sőt csakhamar kiderül, mást is tud: mintha mindenkivel pont
úgy bánna, olyan természetfeletti kapcsolatot létesítene, amilyenre a másik
vágyik vagy amilyet megérdemel. Nem a szuperképesség magyarázata vagy
határainak kijelölése hiányzik, hanem éppen a reális viszonyok, célok
tisztázása. Miért remél pénzt Stern doktor attól, hogy Aryant cirkuszi
majomként mutogatja volt pácienseinek? Van, akit csak az öngyilkosságba
kergetnek együtt. Miért akar pénzt gyűjteni műtéti balesete után egy peren
kívüli egyezséghez, ha a gyászoló család elzárkózik ettől? Mintha Stern
kapcsolatai csak lehetőséget teremtenének rá, hogy folyton új epizódban, új
attrakcióban mutatkozhassanak meg Aryan képességei, és másodlagos volna, miként
és miért kerülünk új helyzetekbe.
Ugyanakkor tagadhatatlan,
hogy a forgatókönyv ziláltsága, ha nem is találónak, de elfogadhatónak tűnik
abban az intenzív, vibráló, forrongó társadalmi térben, amelyben a Jupiter holdja játszódik, és amelyhez az
alkotók különleges és lenyűgöző, lüktető formavilágot dolgoztak ki. A cannes-i
premiert követő első kritikák is kiemelték Rév Marcell operatőrt, akit a Jupiter holdja után bármilyen nemzetközi
produkcióba hívhatnának dolgozni, éppen azért, mert nemcsak klasszikus
filmoperatőri készségeket mutat, hanem a digitális trükkök és a – 35mm-re
forgatott! – reális világ virtuóz összedolgozását, új, egységes vizualitás
kimunkálását végzi el. Nem túlzás Emmanuel Lubezki (Az ember gyermeke, Gravitáció)
valós és digitális határait cseppfolyóssá tévő hosszúbeállításait emlegetni a
nyitó menekültvadászat láttán, vagy annál a jelenetnél, amelyben Aryan egy
lakóház ablakai előtt ereszkedik a földre, bepillantást engedve a lakók
életének tragikus-drámai pillanataiba. Eddig azt sem tudtuk volna elképzelni,
hogy éppen egy magyar film mutat majd újat autósüldözés-jelenetek terén, most
viszont ez is megtörtént. Napirenden van, hogy Mundruczó hollywoodi filmet
rendezzen Bradley Cooperrel a főszerepben – a Jupiter holdjára tekinthetünk úgy is, mint sikeres
erődemonstrációra, a hollywoodi technikai sztenderdek pontos ismeretét és egyedi
alkalmazását bizonyító referenciamunkára.
Ám Mundruczó filmje
nemcsak formai eszköztára alapján, hanem műfaji kapcsolatai révén is a magyar
film új útjain indul el. A lebegés formai kidolgozása, a számítógépes trükkök
arzenálja egyértelműen a kortárs fősodorbeli szuperhősfilmek esztétikájával lép
dialógusba, magyar szuperhősöket pedig eddig csak kisfilmekben (Pálfi György: Táltosember Vs. Ikarus, Kőrösi Máté: Szuper) vagy motívumok szintjén az
animációs aranykor néhány darabjában (Lúdas
Matyi, János vitéz, Macskafogó) láthattunk. A Jupiter holdja szuperhőse sem klasszikus
hősfigura, egyfelől passzív-vívódó karaktere, másrészt képességeinek ismeretlen
határai miatt, ám a szuperhősmítoszokba kódolt megváltó-értelmezésekkel
Mundruczó is eljátszik, a legnyíltabban a széttárt karokkal lebegő fiúnak a
megfeszített Krisztust idéző, ikonszerű beállításaival. Kissé megmosolyogtatóan
direkt az utalás, hogy Aryan apja ács, viszont a hitehagyott Stern megtérése,
átszellemülése nemcsak újabb erős jelkép, hanem lélektanilag is hiteles,
nagyrészt Merab Ninidze intenzív, bátor alakítása miatt.
A menekültügy köré
kitalált fantasztikus műfaji közeg előrevetíti, hogy Mundruczó nem a mainstream
liberális álláspontot visszhangozza az illegális bevándorlás kérdésében.
Áldozatok és bűnösök, túlélésre játszók és felforgatók vannak köztük is,
köztünk is. A miattuk felbolydult földrajzi-társadalmi tér nemcsak nekik ad
lehetőséget az újrakezdésre, hanem nekünk is, akik már itt élünk. Tiszta lappal
kell kezdenünk, ahogy Mundruczó előző filmje, a Fehér Isten kutyaforradalma után. A Jupiter holdja felől nézve egyértelműnek tűnik, hogy a Szelíd teremtés volt az utolsó a rendező
egyéni sorstragédiákra fókuszáló, szűkebb művészfilmközönséghez szóló,
formailag is zártabb-puritánabb filmjeinek sorában. Friss rendezése elsősorban
a Fehér Istennel áll szoros
formai-tematikai kapcsolatban, és ahogy abban a filmben, úgy ezúttal sem fogalmazódik
meg különösebben bonyolult vagy mély tanulság az allegorikus történet végére.
Éppen ezért sokan megérthetik. Arról van szó, hogy találjunk végre esélyt a
békére.
JUPITER HOLDJA – magyar, 2017. Rendezte:
Mundruczó Kornél. Írta: Wéber Kata és Mundruczó Kornél. Kép: Rév Marcell. Zene:
Jed Kurzel. Vágó: Jancsó Dávid. Producer: Petrányi Viktória. Szereplők: Jéger
Zsombor (Aryan), Merab Ninidze (Dr. Stern), Cserhalmi György (László), Balsai
Mónika (Vera), Haumann Péter (Zentai), Egyed Brigitta (Edit). Gyártó: Proton
Cinema. Forgalmazó: InterCom. 123 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 7.6 |
|
|