KritikaMérgezett egérA hullámvasút utasaiBuglya Zsófia
A fanyar értelmiségi komédia osztrák-német közönségsiker.
Kevés olyan osztrák játékfilm jut el a magyar
mozikba, amelyik nem értelmezhető a nemzeti branddé érett feel-bad cinema hagyományán belül. A fesztiválfilmek forgalmazási előnyöket
élveznek, vígjátékból viszont ritka az olyan darab, amelyik kellően
szofisztikált tud lenni egy-egy nagy fesztivál számára úgy, hogy közben
megmarad a műfaj keretein belül. Josef Hader Mérgezett egerével ez történt: a politikusságára büszke Berlinale versenyprogramjában
mutatkozhatott be, ahol érezhetően a film társadalomkritikai dimenzióját
szerették, mondván, „lakonikus humorral mutatja be, hogyan veszíthet talajt egy
polgári élet – és hogyan lelhet egyensúlyra talán mégis”. Aki ezek alapján
középfajú drámára, esetleg szatírára számít, csalódni fog. Kétségtelen ugyan,
hogy Hader, a német nyelvterület egyik legjelentősebb komikusa kortárs témához
nyúl kritikusan, amikor egy buborékban élő értelmiségi összeomlásának és kisszerű
szabadságharcának történetét meséli el. Ám a film ettől még nem válik
ambivalenssé, humora nem lép be az eldönthetetlenség felkavaró tartományába. Megmarad
közönségbarát midlife crisis
komédiának, amelyet a központi komikus figura – a haderi búsképű balfék – és a klasszikus
vígjátéki fordulatok visznek előre.
Georgot, az önelégült
zenekritikust váratlanul leépítik,
amit képtelen elfogadni és természetesen otthon sem mer bevallani. Élettársa, Johanna
terapeutaként dolgozik – közös otthonukban fogadja pácienseit –, mégsem ideális
hallgatóság, mert mostanában csak a gyerekvállalás érdekli. Georg tehát kivár,
alibizik, míg egy nap a vidámparkban bele nem botlik volt iskolatársába, aki
hullámvasút-kezelőként dolgozik. Erich a maga meglehetősen csekély értelmével
új „távlatokat” nyit Georg előtt. A vurstli felbukkanása és központivá válása a
történetben érdekes és fontos momentum, hiszen a Prater Bécs és az osztrák film
szimbolikus helye, az az ellenvilág, ahová a harmincas évek hősnői álmodozni,
az új osztrák film hősei pedig leginkább tombolni jártak. Ez a mára auráját
vesztett hely és benne a „Mérgezett egér” nevű kopott, kicsi hullámvasút Erich
számára a remélt érvényesülés eszköze, Georg számára pedig a béke (zajos)
szigete lesz. Kisszerű játéktér kisszerű hősöknek, akiket nagyszerű színészek
alakítanak. A rendezőként most bemutatkozó Josef Hader az osztrák film
legnépszerűbb sztárja, a vászonra vitt Wolf Haas krimik Brenner nyomozója, akit
idehaza legutóbb Maria Schrader Stefan
Zweig – Búcsú Európától című filmjében láthattunk egy komikusi vénájától
távoli szerepben: az idős, kételyek közt őrlődő írót alakította zseniálisan.
Georg Friedrich (Erich) a tompa indulatok mesteri megformálójaként írta be
magát az osztrák film történetébe, úgy is, mint a Michael Haneke- és az Ulrich Seidl-univerzum
visszatérő, nyugtalanító figurája.
A Mérgezett egér, amely a Berlinale-jelölés nélkül valószínűleg annak
ellenére sem jutott volna át a Lajtán, hogy Ausztriában és Németországban hetek
alatt kimagasló nézőszámokat ért el, arra mindenképp jó alkalom, hogy lássuk,
az osztrák film jóval több az utóbb említett két kultikus szerző egyébként
lenyűgöző életművénél. A kulturális örökséget kiaknázó, kosztümös művészéletrajzok
(Klimt, Schiele, Mahler…) és a látványos, nemzetközi témákat feldolgozó
dokumentumfilmek mellett a vígjátékok is erős pillérét képezik az osztrák
gyártásnak. Ezek, legyen szó akár bűnügyi vígjátékokról vagy horrorkomédiákról,
mindig a lokálkoloritból, a nemzeti kulturális toposzok kiforgatásából és kivált
a dialektusból (a bécsi, a stájer, a felső-ausztriai stb. tájnyelvből) merítik
erejüket – igaz, többnyire ez is zárja el őket a szélesebb közönségtől. Hader
filmjének is a bécsiesség a kulcsa, neurotikus eszmefuttatásait – néhány Woody
Allenhez méltó sziporkán túl – a Berlinben is egzotikusan csengő szófordulatok teszik
emlékezetessé. De köszönhetően a történet egyszerű sablonjainak és a komikus
aurájának, a Mérgezett egér mégsem
szorul be az országhatárok közé. Hogy itthon sikere lesz-e, az nagyban függ a
remélhetőleg frappáns fordítástól is. A cím – az eredetiben „vad egér”, ami egy
speciális hullámvasúttípust jelöl – már telitalálat.
MÉRGEZETT EGÉR (Wilde Maus) –
osztrák-német, 2017. Rendezte és írta: Josef Hader. Kép: Han Xiao-su, Andrea
Thalhammer. Szereplők: Josef Hader (Georg), Georg Friedrich (Erich), Jörg
Hartmann (Waller), Pia Hierzegger (Frau Johanna), Denis Moschitto (Sebastian).
Gyártó: Wega Film. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos.
103 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|