Magyar MűhelyTörténelmi filmek, átmeneti idők – 2. részÉs az óra ketyegHirsch Tibor
Jelezte-e időben a magyar film a politika diktatórikus fordulatait a vészkorszakok előtt vagy csak utólag érzékeli a baljós előjeleket? Előző alkalommal arról
volt szó, miképpen is emlékszik a film bizonyos sötét korszakok prelúdiumaira,
melyeket, áldozatai felől közelítve, „csapdakorszakoknak” neveztünk.
Konkrétabban: hogyan
emlékszik a magyar film, magyar prelúdiumokra, szigorúan vett hazai vészterhes
(vészjósló?) előidőkre, melyeknek szükségképpen meg kell előzniük azt az időt,
amikor a jövő immár nem terhes semmivel, mert amivel terhes volt – fájdalom –
megszületett. Láttuk – a mozi, ahogy megannyi túlélő kávéházi-konrád, mindig utólag
okos: ötven-hatvan év messzeségből képes megmutatni a félreérthetetlen jeleket
1938-ban, 1943-ban, 1947-ben.
Jeleket, melyek, hiába szúrták
a kortársak szemét azokban az esztendőben, amikor háború, holocaust,
sztálinista hatalomátvétel megúszásának illúziójával éltek a „kisvilág-kultuszos”
milliók, miközben a történelmi óra ketyegett, és ez a ketyegés – elsősorban
Szabó, Simó, Bereményi műveit emlegettük ebből a nagyon sajátos szempontból –
utólag tisztán hallható.
Erre, a csapdakorszakokra
reflektáló mozi sokféleségére figyeltünk eddig. Vizsgálatunk folytatásában most
magukra a prelúdium-korszakokra koncentrálunk – háborút, összeomlást, ostromot,
vészkorszakot megelőző esztendőkre, „fordulat évét” megelőző, úgymond, „koalíciós
korszakra”. Kérdés tehát, ha már a történelmi mozi utólag annyira okos,
kihallhatjuk-e az akkor készült filmekből is azt a bizonyos óraketyegést?
1938-1944
Azt tanuljuk, tanítjuk,
hogy a zsidótörvények első súlyos filmipari következménye, a közönségesen Filmkamarának
nevezett intézmény felállítása, és fokozatosan szigorodó korlátozó
rendelkezései után a magyar film tematikus és stiláris horizontja egyszerre
komorul el. Ezzel, a világfilm hasonlóan borongós tendenciáit követve a
meseautóvígjáték után súlyos melodráma jön, Törzs Jenő és Perczel Zita szerelmi
évődései helyett Karádi-Jávor egymást marcangoló dialógusai a Halálos tavaszból, és persze a
halhatatlan Kabos Gyula sincs már idehaza, hogy ezt a szomorúságot a kávéházi („kisvilági)
humor gyógyító ostyájába csomagolná, hogy a szorongást, ha van, ellenpontozná.
Ez volna tehát a háborúba-lépés előtti óraketyegésnek megfeleltethető
filmműfaj: a „magyar filmnoir”?
Ez így túl egyszerű volna.
Sokféle film születik ezekben az években is, sőt a műfaji hibridek kora ekkor
jön csak el, és csupán az alkotók és szereplők faji szempontú cseréjéből, a
harmincas évekhez képest frivol, vagy éppen plebejus epizódok szaporodásból még
nem következik, hogy a mozi bármilyen kollektív előérzetet közvetített volna.
Nem hallható ki például ilyesmi a „vér és rög” tematikájú, vidéki tisztaságot,
paraszti értékrendet képviselő, szélsőjobbra húzó filmek üzenetéből, mely
nemhogy szorongást közvetítene, az hirdeti, végre túl vagyunk a nemzeti
kishitűséggel egylényegűnek gondolt szorongáson, és a nemzet igaz fia – Páger
Antal alakításban – tudja, hol a helye. Műfaji hibridekre céloztunk – Lakatos
Gabriella a Metropolisban megjelent tanulmányában szellemes megnevezéssel
kijelöli a „félbűnfilm” fogalmát,
leírva ezzel azt a jelenséget, ahogy éppen ebben a rövid korszakban föltűnően
megszaporodnak a törvényszegés, a tágan vett kriminalitás témái, motívumai. És
bár nehéz volna a születő darabokat a thriller, kémfilm, zsaru- avagy
gengszterfilm tiszta műfaji dobozaiba erőltetni, ezen zsánerek töredékeivel ezek
a filmek nagyon is kezdeni próbálnak valamit. A köztörvényes, sőt államellenes
bűnök viszonylagosságáról van szó melodrámafoglalatban, vagy a jog, a jogi
eljárások tematikába emeléséről vígjátéki keretben, és persze új, zavaros
értékrendekről, melyekben a korabeli nézőtől hol azt kéri a film, bocsásson meg
a kémnő Machitának (1943), ha egyszer
szerelemes, a Külvárosi őrszoba
(1942) alvilági apacsleányának, ha egyszer szép és bűnbánó, és ha mindkettőt Karády
Katalin játssza. A korabeli film persze azt is kéri a nézőtől, ne bocsásson meg
Banknak, hiába áll mellette a törvény, ha földet akar elperelni a magyar
dzsentritől a Két Bajthayban (1944), viszont nagyon is bocsásson
meg, a botcsinálta, tehát jószándékú népi szélhámosnak, az ugyancsak Bánky
Viktor rendezte András (1941) címszereplőjének,
ha az éppen földet akar megmenteni, visszaszerezni. Senki sem számolta még meg,
pontosan mennyire szaporodtak el a korabeli filmekben a peres és peren kívüli
jogi eljárások epizódjai, mennyire gyakoriak a nyomozás, vizsgálat, vallomás, az
érvényes, avagy lejárt kontraktusok, pecsétes papírok verbális és vizuális
motívumai. Mégis, emlékeinkben összevetve az ekkor születő darabokat a korábbi
hangosfilm-évtized termésével – támadhat olyan sejtésünk, hogy itt valami
erősen rímel arra a bizonyos „történelmi óraketyegésre”. Az ország származási
igazolások után szaladgál, igényel, avagy visszaigényel birtokot, üzletet,
itthon és a visszacsatolt országrészekben, támogatási, felmentési kérvényeket
fogalmaz, és persze ügyvédeknél és hatóságoknál kilincsel – amíg teheti,
pereskedik is.
És közben persze jár
moziba: nézi mondjuk a Budai cukrászdát
(1939) ahol végül is minden egy vendéglátó vállalkozás bérleti szerződése körül
forog, nézi Ráthonyi Ákos filmjét, A szerelem nem szégyen-t (1940) benne „Pepit, a szép fiút” Máli Gerő alakításában, aki jószándékú
szélhámosként, a történet egy fontos pontján maga is a lejáró szerződés
tartalma és betűje közötti különbséget igyekszik kihasználni, valóságos
prókátori csűrcsavarással. És persze nézhette, akit még mozijáró státuszban talált
a történelem, az Ez történt Budapesten
(1944) szerelmes jogászi kergetőzését, ahogy válóperes ügyvéd és ügyvédnő
határidőkre, fontos papírokra, tárgyalási időpontokra hivatkoznak a pesti
szállodák, legénylakások, dizőzös lokálok békeidős belvilágában, miközben az
első vonatok már javában Auschwitz felé zakatolnak.
Van tehát a noir-hangulat,
van a – kölcsönvett kifejezéssel – „félbűn”, és van, az ezzel összefüggő
sokszínű motívum, a „hivatal/hivatalosság” kétségbeesettnek tűnő bevonása a
filmtematikába. Ezek így együtt kellenek ahhoz, hogy a korabeli magyar film nem
csupán a lecserélt régi alkotógárda hiányán keresztül, hanem tartalma által is
megfogalmazzon valami közvetett, öntudatlan figyelmeztetést arról, hogy
körös-körül történelmi óraketyegés hallatszik. Van még más is. Például, ahogy
az ország bezárul, úgy nyit kifelé a mozi – és nem csupán trendi import
műfajokkal, vagy azok bátortalan utánérzéseivel, hanem szó szerint is. A
valóságban az útlevél ekkor már réges-rég kiváltság, a vízum pláne, akár
semleges országba is, de a körös-körül a közeledő frontok még e kiváltságosok
mozgásterét is szűkítik. Amikor tehát a Machitában
a szép kémnő háborús technika után kutat, valójában a békeidő múltjából hoz
üzenetet, abból a korból, mikor – egy örökkévalósággal az 1943-as esztendő
előtt – pesti pályaudvarokra tényleg magától értetődően futottak be Nyugat-Európából
elegáns expresszvonatok, rajtuk akár a még távolabbról, egyenesen
Dél-Amerikából, érkező egzotikus táncosnőkkel. Volt ilyen idő – mesélik a
korabeli filmek, de úgy mesélik, mintha még mindig tartana. Nem adnak túl nagy
nyomatékot a távolságnak, a külföldnek, egzotikumnak – éppen csak apró
motívumként csempészik be a történetbe, talán, hogy csak azért is provokálják
vele a valóságot. Dél-Amerika? Mintha napi forgalom bonyolódna oda és vissza: a
Machita kémnője jön, az Egy szoknya, egy nadrág örökösnője megy.
Párizs? Francia nevelőnő ragad Pesten, táncosnő kirándul ide a Folies Bergère-ből.
A Duce szövetséges Itáliája pedig végkép közel van, ahogy tulajdonképpen egész
Európa is, mely ráadásul a Radványi Gáza rendezte Európa nem válaszol (1941) címadó
fordulata szerint, voltaképpen önmagától tagadja meg a választ, mert kitör a
háború, de lám, egy magyar film mégis együtt mutatja őket, mindenféle nációkat,
mégpedig hihetően-hitelesen – egy óceánjáró fedélzetén.
1945-1948
A háborúba lépés, német
megszállás előtti „történelmi óraketyegés” éveihez képest a „koalíciós korszak”
négy esztendejében kevés film született.
A hasonlóság éppen csak a
műfajok, az alkotói és gyártói szándékok változatos természetében van. Ahogy
egy negyvennégyes Bánky Viktor rendezte, nyíltan nyilas üzenetű film is
megfért, akár egyazon gyártási évben, egy-egy bohókás kávéházi vígjátékkal, nem
veszett össze az emlegetett Ez történt Budapesten
(1944) –”csak azért sem félünk” értéksugallatával, ugyanígy fér meg egy
célzottan antiklerikális választási propagandaként használható, kommunista
pártpénzből finanszírozott mozidarab – mondjuk a Különös házasság (1947), egy-egy bátortalan „hátha minden így maradhat” sugallatú kisgazda-finanszírozású
komédiával. Ez utóbbiak rendre dobozban végezték, ami a koalíciós idők sajátos
gyártási szabályaiból következett. E szerint magától értetődő volt, hogy az
engedélyezett politikai pártok, melyek ekkor forma szerint, valamilyen arányban
részesülhettek a kormányzás jogából és felelősségéből, filmeket is gyártottak,
részben, hogy a haszonból megtöltsék a pártkasszát, részben a propagandaüzenet
kedvéért. Mivel a belügyminisztérium a maga cenzurális jogkörével a Kommunista
Párt ellenőrzése alatt állt, ezeket a filmeket, vagy az alacsony művészi
színvonalra, vagy éppen arra a bizonyos bátortalan, de mégis tilalmasnak
minősített propagandaüzenetre hivatkozva, rendre betiltották. Ez utóbbi ürügy lehetett
mondjuk – a felejthető Mezei próféta (1947), vagy a klasszikus
Szőts István-film, az Ének a búzamezőkről
(1947) betiltásakor – a
klerikális reakció támogatása. Nem csoda, olyan sűrű választási években, amikor
az egyházakkal való folyamatos csatározás a Kommunista Párt nyitotta ideológiai
frontok közül talán a legfontosabb volt. Ezzel együtt, az MKP, a legnagyobb
korabeli filmgyártó bázis, a MAFIRT birtokosa, az egyetlen Különös házasságot leszámítva, ha filmekkel kívánt üzenni, éppen
nem ezen a fronton támadott, ahogy a másik oldal is, kisgazdák, parasztpártiak,
független polgári filmgyártók – az említett két film kivételével – egészen más
fronton védekeztek.
A nézőnek pedig akkor lett
volna módja filmekből ítélni meg, hogy az a bizonyos vészjósló történelmi
óraketyegés mennyire erősödik, ha érzékeny szemeivel és füleivel csakis erre a
különleges frontra figyel, ahol nem durva pártjelszavakra hangszerelve, hanem finomabb,
stratégai szintű didakszist szolgálva csaptak össze a különféle műfajú mozgóképmesék.
Az óraketyegés pontos
megítéléséhez persze az sem ártott volna, ha a korabeli néző a dobozba kényszerített
darabokat is megnézheti. Akkor például bizakodva bólintott volna, hogy a háború
utáni első játékfilm, a Gertler Viktor rendezte Hazugság nélkül (1945), melynek produkciós költségeit egy
nyilvánvalóan az úri osztályhoz tartozó harisnyagyáros fizette, milyen szépen
kijelöli a megnyugtatóan békés politikai irányt. Természetesen nem a silány
forgatókönyvvel, nem a történet elemi közhelyességével, miszerint gazdag lány
szegény fiút szeret, hanem azzal a befejezéssel, amikor a gazdag lány,
műkedvelő koreográfus (Polly Ági, a harisnyagyáros-producer saját lányának
alakításában), eltáncolja egy modernista szvitben a maga szerelmét, és a
vonakodó apa, bankár és földbirtokos, megértvén a lánya intelmeit, egyben az
idők szavát, tenyerébe csap a lánykérő esztergályosnak. Mondjuk ki, rábólint a
koalícióra, a „koalíciós időkre”! Harsány
zárómonológban hirdeti, hogy megértett mindent, hogy rendben van ez így,
rendben is marad hosszútávon, antifasiszta tőkés és munkás szövetsége az
országépítésben. Óvatos, képzeletbeli nézőnk persze, mielőtt az új korszaknak
könnyelműen bizalmat szavaz, megvárja azt a filmet, ugyanebből az évből, ami
már az igazi Hunnia Filmgyárban, a baloldal, de legalább a szociáldemokraták
által felügyelt produkcióban adaptálja Bródy Sándor Tanítónőjét, ráadásul az ehhez a politikai oldalhoz egyértelműen közeledő
új sztárdirektor, Keleti Márton rendezésében. Mert ha ő megengedheti magának,
hogy Bródyt átírva, a fiatal tanítónő végül mégiscsak kezet nyújtson Nagy
István úrfinak, és ezzel maga a birtokos osztály ölelkezzen össze a megbocsátó
haladó értelmiséggel – akkor talán nem lesz baj. Tessék, egy újabb filmes
bólintás a koalícióra. Filmes bólintás, mégpedig balról.
A ketyegés képzelt nézőnk
fülében megnyugtatóan halkul. Erről az oldalról kap még egy utolsó nyugtató
jelzést, két évvel későbbről, ez ráadásul a korszak legfontosabb, legismertebb
filmje, a Radványi Géza rendezte Valahol
Európában. Gazdag, sok értelmezést megengedő film ez, de nézőnk nem azért
hegyezi politikára hangolt, érzékeny füleit, hogy ne legyen képes a humanista
karmester és a harcias, de tisztaszívű gyerekek egymásra találásának
allegóriájából kihallani a csak neki fontos üzenetet: polgár és proletár
összefogása, a jó ügy, a civilizáció várának építése – az ország újraépítése – céljából
dicséretes. Vagyis: éljen az osztályközi összefogás, a többpártrendszer, éljen
a koalíciós korszak maga, melyben mindez megvalósul! És ezt a filmet részben
maguk a kommunisták finanszírozták.
Éber nézőnk hátradől a
moziszéken. Vége a ketyegésnek? Vagy használjuk inkább áttekintésünk első
részében többször is idézett, Szabó István régi rövid parabolájából való filmbéli
hasonlatot a „ketyegés” helyett: lehet, hogy a fenyegető díszlépés-ritmus egyszer
csak magától abbamarad? Persze, hogy nem. Képzeletbeli nézőnk, füle bármennyire
is érzékeny, erre csak akkor jöhet rá, ha nemcsak moziba jár, de újságot is
olvas, és legalább a politika legkülső kulisszái mögé van alkalma néha belesni.
Ha újságot olvas, megtudhatja, hogy a Valahol
Európában-t, bár a Párt saját gyártású filmje, a Párt lapja, a Szabad Nép
támadta meg keményen, mondhatni, mint a Párt saját gyártású tévedését. Ha a
kulisszák mögé is beles, ott nyilván hallhat a rendező Radványi külföldre
szökéséről, de akár az ötletgazda-forgatókönyvíró Balázs Béla félreállításról
is. Vagyis a történelmi ketyegés-díszlépés most kezdi rá igazán.
Elmúlt az 1947-es
esztendő, a téma maradt, az üzenet viszont az ellenkezőjére váltott. Mivel a
másik oldalnak immár nem volt alkalma többé filmet csinálni, az új szakító
üzenetre nem is érkezhetett több békéltető válasz. Az új üzenetet nem könnyű
kihallani még utólag sem abból a néhány filmből, melynek témáját és műfaját is
belekalkulálva, a legfélősebb néző sem hallhatott történelmi óraketyegést. Már
túl a baloldali pártegyesülésen, a kommunisták teljes hatalomátvétele
pillanatán, akad két vígjátékunk 1949-ből, melynek előkészületei, forgatása
azonban még nyilván a választási hajrá idejére esnek: az egyik minden idők
legnagyobb nézőszámot hozó magyar filmje, Keleti Márton Mágnás Miskája, a másik megint egy Gertler-film, a Díszmagyar.
Ki gondolná egy habkönnyű
operettfimről, hogy virágnyelven valójában az annyira más kategóriában
versenyző A tanítónővel bonyolódik
agitációs perlekedésbe, és ezzel akár kisvilági mozinézők százezreinek üzenne,
ha azoknak fülük volna a baljós történelmi ketyegéshez: ha oka van, ha akar
menekülni, hosszú ideig most próbálkozhat utoljára. Latabár Kálmán éppenséggel énekel
és táncol, de közben a főhős, Sárdy János alakításában ugyancsak énekelve
visszavonja A tanítónő happy endes
ölelkezésének, a Valahol Európában közös
Marseilles-dalolásának minden ígéretét. Merthogy ez a főhős, bizonyos Baracs
István, népi származású mérnök egy pillanatra megszédült az arisztokraták hízelkedésétől,
akik csak itt és most, a vasútépítés dolgában kiszolgáltatottak neki, a
parasztfiúnak, ahogy az MKP-nak is kiszolgáltatott mindenki, de csak a
Vöröshadsereggel a háta mögött. Vagyis itt az ideje kiverni a hős fejéből az
érdekházasságot – itt az ideje fölrobbantani a koalíciót. Pixi és Mixi grófok
kedves fickók: csiri-biri kék dolmány, és békülékeny vigyorral beletáncikálnak
a proletárdiktatúrába.
A Díszmagyar szocdem pénzen készült. Nyilván a pártegyesülés előtt, immár
baloldali szocdem pénzen, és akár a Mágnás
Miska, csak zene és tánc nélkül hozza az anti-koalíciós üzenetet. Rédey
Lajos olasz szakos egyetemi hallgatót egy bizonyos véletlen folytán már majdnem
befogadná az úri világ, de ebben a történetben is csak azért tenné, mert egy
pillanatra kiszolgáltatottak neki. Ez az a pillanat, aminek nem szabad bedőlni,
szól a félreértés-vígjátékba kódolt finom üzenet, hiszen a koalíciós
kormányzáshoz vezető 1945-ös politikai konstelláció is egyszeri pillanat volt,
akárcsak az olasz király látogatása Budapesten, akinek vonata, a hős
szerencséjére, rossz vágányra tévedt. A csábító úri osztályt ráadásul itt is nő
képviseli, ahogy Baracs István megkísértésekor is, vagyis a koalíció metaforaként
is frivolan szó szerinti, de egy szegény egyetemista, ahogy a parasztból lett
mérnök, tudja, ki az ő igazi választottja, ha már egyesülésről van szó. És van
is szó egyesülésről – pajzán áthallással, vagy anélkül –, hogy a két
munkáspárt, a kommunisták és szocdemek frigyéből a Rákosi-kor hajnalán a Magyar
Dolgozók Pártja megszülethessen. Ki gondolná, hogy erre az utolsó pillanatban
még vicces filmek biztatták a nagyérdeműt, aki nyilván örült, hogy a moziban
végre valami nézhetőt láthat, dehogy is fülelt a hangokra: hogy akkor ez most
erősödő díszlépés, avagy történelmi óraketyegés? Sárdy hangja szép, Latabár
vicces, nincs akkora baj. És igen, a végjáték végén, a negyvenkilences
esztendőben a kínálati listára keveredik egy olyan film is, amihez utoljára negyvennégy
környékén készültek hasonlók. A kedves Békeffi-vígjáték, a nagyvonalú kozmopolita
hangulat megjátszása mögött ugyanaz a szorongás, mint amit öt évvel korábban a
Hamza D. Ákos rendezte Ez történt
Budapesten kínált. A Janikában a
híres író New Yorkból jön haza, és a végén majd amerikai mennyasszonyjelöltet
hagy ott a régi feleség kedvéért. Pörög a cselekmény, és közben megy a
pendlizés a régi világra emlékeztető Margitszigeti Nagyszálló és más polgárinak
mondható pesti helyszínek között. Portások és sofőrök, színházi direktorok és
öltöztetőnők bukkannak föl abban a térben és időben, ahol és amikor már a
Rajk-per kulisszái állnak, és nem mellékesen az első szabotázsfilm és
munkaversenymozi (Apáthy Imre: Tűz, Máriássy
Félix: Szabóné) is ugyanitt és
ugyanekkor forog. Javában készülnek a filmek, melyekben már nyoma sincs a
kávéházi békebeliség illúziójának, amivel Janika
(1949) még utoljára csak azért is
megpróbálkozik, ahogy egy történelmi
óraketyegéssel korábban, az Ez történt Budapesten
(1944) is megpróbálkozott. A
tegnap szorongó békebelisége képes összeérni a holnap magabiztos békeharcával.
Képzeletbeli, ketyegésre
fülelő közönségünket, még ha csakis a mozihangszórókból akarná is kihallani a
történelem figyelmeztetését, ez a filmes kövület már nem nyugtatta volna meg. Legfeljebb
újra levonhatta volna keserű a tanulságot: a menekülésre/védekezésre még talán
alkalmas utolsó előtti pillanat megtévesztően összeér a már semmire sem
alkalmas utolsó utáni pillanattal.
1944-ben, 1949-ben az élet
is, a filmek is trükköztek. „Ügyes.” – mondhatta volna a magát ébernek képzelő
nézőnk, ha lett volna kedve viccelni.
Tegnap, ma, holnap
A magyar film ma
fesztiválsikereket hoz, Oscart nyer, és újabban néha tisztes hazai nézőszámot
produkál. Igazi békeidős üzletmenet szerint teszi a dolgát, az más kérdés, hogy
az említett közönség és fesztiválsikereket leginkább azzal hozza, hogy
változatos formában világgá kürtöli: rossz előérzete van.
El tudja mesélni ezt sötét
disztópia-világba passzoló csodákba csomagolva, mint Mundruczó Kornél a Fehér Istenben, a Jupiter holdjában, elmesélheti véres, bár szórakoztatónak szánt
thrillerekben, mint amilyen Sopsits Árpád A
martfűi réme, Miklauzic Bence Parkolója,
Gigor Attila Kútja. Ez utóbbi címe szerint sugallja azt,
ami a jelenben is összekötne annyira különböző filmeket, ha ilyesmire fülelve,
baljós ketyegést óhajtanánk belőlük kihallani, mely, ahogy megtanulhattuk, a
moziban is megjósol mindenféle, tetszés szerinti erőszakkal terhes, történelmi
fordulatot. Vagyis a Kút: mérgező ciszterna, benne rejtőzködik a végzet,
nemzedékek óta, vagy benne sűrűsödik a gyűlölet.
Persze nem a koalíciós
idők alacsony színvonalú üzengetős mozikultúrájában élünk. Bár attól még hideg
polgárháborúban. Vagyis mégiscsak vannak a történelmi óraketyegésre vonatkozó
nagyon halk melléksugallatok. Kisebb számban kétségbeesett „pro-koalíciós”
üzenetek is. Enyedi Ildikó filmje a Testről
és lélekről a vágóhídi vérözön és a végtelen távolság leküzdése után, egy
valósággá váló álomról, egyetlen végső ölelésről is szól.
A szerzőnek nyilván esze
ágában sincs ezt politikára lefordítani, és mégis, ezzel a sugallattal, ha 1947
volnánk, a Valahol Európában
békülékeny regiszterében kérne filmjének helyet. Azonban ma szinte egyedül van.
Minden mai „pro-koalíciós” üzenetre öt „anti-koalíciós” vízió jut, még ha a mai
magyar film, becsületére szólva, nem is uszít senkit semmiféle szakításra,
koalíciós szövetséges, vagy csak parlamenti-legitim ölelkezésből való
kibontakozásra. Csupán finom szeizmográfként jelzi a gyűlölet pillanatnyi
stádiumát. Erre a célra nem mozgósít többé vígjátéki mesét, a „soha nem
békülnek/soha nem lesz béke” sejtést nem csomagolja Mágnás Miska féle derűs megvilágosodás-befejezésekbe, helyette
vannak a sötét záróképek, van a kutyák és emberek örök gyűlölete, vagy egy
sorozatgyilkos cinikus tekintete, aki egyetlen titkot visz a sírba, a
magyarázatot, és üzeni: ennek nem lesz vége.
A történelmi óraketyegés
régi mozis korszakaival ezek a kortárs filmek persze nem kínálnak közvetlen
kapcsolatot, talán Török Ferenc 1945-jét
leszámítva. Az ő meséje mégiscsak ott kezdődik, ahonnan mi filmpéldáinkat
idéztük. Filmjét sokan, sokféle szempontból elemezték már, nekünk elég a zárókép.
A vonat elindul, és sűrű, fekete füstöt húz maga után. A jelenig húzza.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8.5 |
|
|