KönyvA befogadó kameraA valóság feltérképezőiSárközy Réka
Beszélgetőkönyv a magyar dokumentumfilmről.
A
Fenyvesi Kristóf szerkesztette kötet tizenkilenc, dokumentumfilm-rendezőkkel
készített interjút ad közre, „a teljesség igénye nélkül”. A szerkesztő sajnos
nem tisztázza, milyen szempont alapján válogatott. Történeti vázlatot kívánt az
interjúkból felépíteni? Vagy a tematikai sokszínűség vonzotta, azt tekintette
elsődlegesnek?
A befogadó kamera egyik legnagyobb erénye Stőhr Lóránt bevezető tanulmánya (Grierson örökösei), melyben megkísérli
röviden összefoglalni a magyar dokumentumfilm történetét – a rendszerváltás
utáni korszakra is kitérve, de a „nemzedéki megújulás előtt.” Ha valaki átfogó,
mégis pontosan alátámasztott tanulmányból szeretne áttekintést, ideális
olvasmányra talál. 2006-ban mutatkozott be és ezután lépett pályára a műfajt
megújító friss generáció, melyre Stőhr is utal a tanulmány alcímében. Ők már
nem szerepelnek az összeállításban, ez a kötetet egy korábban lezárult
korszakhoz köti.
A könyvben
az interjú alapú dokumentumfilmes műfajt megteremtő első generációból szerepelnek
a legtöbben: a Balázs Béla Stúdióból induló alkotók, mint Andor Tamás (tőle
származik a kötet címe, a kamera „mindenre nyitva van, végig csak befogad, de
nem erőszakol meg semmit”), a Budapesti Iskola megteremtői közül Szalay
Györgyi, és Dárday István, a játékfilm felől érkező Gyarmathy Lívia. Almási
Tamás, Sára Sándor, az eredetileg amatőrfilmes B. Révész László (aki
riporterként is szerepel a kötetben, ő beszélget Kőszegi Edittel és Fekete
Ibolyával), külön interjúval szerepel az alkotópárosként induló Erdélyi János
és Zsigmond Dezső. Fájón hiányzik a kötetből a műfaj meghatározó személyiségei
közül a ma is aktív Gulyás Gyula és Gulyás János. A kötetből megismerhetjük a
rendszerváltást megelőző pillanatban születő Fekete Dobozt, és annak egyik
alapítóját Elbert Mártát, a történelmi és szociografikus filmeket készítő Varga
Ágotát, Kisfaludy Andrást. Van olyan alkotó is, aki csak egy film kapcsán
szólal meg, mint Oláh Lehel (beszélgetőtársa Deák Bárdos Ágnes). A középgenerációból
Kocsis Tibor, Papp Gábor Zsigmond és Szalay Péter szerepelnek a kötetben. Az előző
nemzedékekhez képest ez már lényegesen szűkebb és szubjektívebb merítés. Nagy
örömmel olvastam a napokban elhunyt Litauszki Jánossal készített interjút,
Petrovszki Zoltánnal folytatott beszélgetésében áttekinti egész életművét.
Éppen ez az interjúfüzér egyik erénye: a beszélgetésekből nemcsak emblematikus
filmek készítésének körülményeiről, művészi motivációiról kapunk képet, de
mindezeket sorrendbe állítva a majdnem húsz alkotó, minden esetlegesség
ellenére mégiscsak megfogalmazza azokat a közös és egyéni értékeket, amelyek
őket a filmek elkészítésére késztették. Kíváncsiság, a társadalom iránt érzett
felelősség, a megmutatás szándéka alkotja közös nevezőjét a beszélgetéseknek.
Az interjúkat a már említetteken kívül Bogdán Mária, Muhi Klára, és Zalán Vince
készítették.
Az
interjúk végéről készítésük dátuma, pedig rendkívül fontos a beszélgetések időpontja:
mindent a jelenből szemlél a megszólaló, ez számára a meghatározó. Ez a
perspektíva akkor is fontos, ha a múltról beszél, hiszen tudjuk a múlt konstrukciói
is a jelenből származnak. A kötetben megszólalók két politikai és három
filmtámogatási rendszer meghatározottságairól beszélnek, az aczéli TTT
világáról, a rendszerváltás után felállt MMKA filmgyártási gyakorlatáról, és
vannak interjúk, amelyek már a 2010-ben megváltozott, új támogatási rendszer perspektívájából
készültek. A kötetben névsor szerint következő interjúalanyok pedig egymáshoz képest
is más helyzetben vannak – attól függően, mikor készült a beszélgetés. Fontos támpontokat
kapna tehát az olvasó az interjú készítésének dátumával. Problematikus a
fényképek forráskezelése is. Általában filmekből kiemelt kockák ezek, de nem
minden esetben, standfotók, portrék is szerepelnek köztük. Itt sem kap
segítséget az értelmezéshez az olvasó: a forrásmegjelölések sajnos
használhatatlanok. Kár, mert így funkcióját sem tudja betölteni az
illusztráció: nem tesz hozzá semmilyen vizuális élményt az olvasottakhoz.
A
szerkesztés hibái ellenére az interjúkötet élvezetes olvasmány. Nem lesz
elsődleges forrása annak, aki meg akarja ismerni a magyar dokumentumfilm kultúráját,
de érdekes és fontos információkat ad az olvasónak, felkelti az érdeklődést
nemcsak a művek, de az alkotók személye iránt is.
Magyar Napló Kiadó Kft., 2017.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|