Magyar MűhelyBeszélgetés Mundruczó Kornéllal„Megmutatjuk a félelmeinket”Csákvári Géza
A Bosch-féle pokol járt a fejemben.
A portréfestéstől a táblaképig –
röviden így jellemzi Mundruczó Kornél azt az utat, melyet eddig filmkészítőként
megtett. A Jupiter holdja kapcsán
beszélgettünk, mely a 70. Cannes-i Filmfesztiválon debütált.
*
A Delta kapcsán azt mondta: portréfestőnek tartja magát. A Jupiter holdja látványvilágát tekintve, ez a jelző ma már
biztosan nem alkalmazható.
Nem
alkalmazható, a stílus filmről filmre változik, de bárhogyan is változik az
alkalmazott filmnyelv, mindig is az ember érdekelt. A Jupiter holdja valóban nem egy németalföldi portré, sokkal inkább
egy nagy táblakép ezernyi részlettel. Egyfajta freskó. A Bosch-féle pokol járt
a fejemben a maga részletgazdaságával, ahogy az jellemezte a középkort. Az volt
az alapvető kérdés, hogy mozgóképeken keresztül képesek vagyunk-e egy ilyen
látleletet adni a 2010-es évekről. Mik azok az érzések, melyek bennünk
megfogalmazódnak. Távolról nézve a film egészét tekintve, ezek az emóciók
tetten érhetők. Ha pedig közelről vizsgáljuk meg, akkor, felfedezhető a benne
rejlő részletgazdagság.
Hogyan
készíti elő a kompozíciót? Ez mennyiben változott az évek során?
Rajzoltunk
most is valamennyit, fotókat is használtunk, de a Jupiter holdjának olyannyira egyedi a látványvilága, hogy szinte lehetetlenség
volt referenciapontokat találni. A bonyolult koreográfiákat a munkatársaimmal együtt
sokszor a forgatáson készítettük el: a monitor mellett állt Wéber Kata író,
Petrányi Viktória producer és Jancsó Dávid vágó. Voltak olyan jelenetek is,
amikor a pillanatból, a kamerából, a színészekből és a tömegből kellett
kiindulni – ez a metodika leginkább a Johanna
forgatásához hasonlított. Ebben a filmben is nagyon bonyolult, de megkomponált
koreográfiákat alkalmaztunk. A Deltában
aztán Erdély Mátyással rövidebb snittekben dolgoztunk, a Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv pedig olyan egyszerű
filmnyelvvel működött, mint az ábécé. A Fehér
istennél nem volt ilyen értelemben alkalmazott filmnyelv, mert olyan
szabadságot kellett biztosítani a kutyáknak, hogy erre nem volt másféle
felvételi módszer, mint, hogy berakunk egy zoom-objektívet és tulajdonképpen
majdnem dokumentarista módon rögzítjük a jeleneteket. Lehetőségünk volt nagyobb
kompozíciókra is, mint például az üres város képe, vagy a zárókép, de
elsősorban kézikamerával dolgoztunk, hogy az emberi szereplők jelenetei ne
legyenek disszonánsak a kutyákéval. A Jupiter
holdjánál vissza tudtam térni a sokkal megkomponáltabb koreográfiákra,
legyen szó a repülő vagy akár az átlagos snittekről. Úgy gondolom ez jobban
jellemző rám, hamar kitalálom ezeket a snitteket csak legyenek kollegák, akik
létrehozzák.
A Jupiter holdja képi világát és atmoszféráját számos
kritikus Az ember gyermekéhez
hasonlította. Cuarón épp Jancsó Miklóst nevezte meg annak idején inspirációként.
A Mundruczó-filmekben is érezzük Jancsó hatását, ezek szerint a kör bezárult?
Jancsó
örök referencia számomra, emberileg és szakmailag is. Az is, ahogyan a saját útját járta, és az is, ahogy korát
nagyon megelőzve kezdte a műfajokat keverni. Az ember gyermeke pedig jó film. Örülök, ha ilyen filmekhez mérik a
műveimet. A pályám során nagyon sok filmeshez hasonlítottak már. Pedig az én
életemre talán legnagyobb hatással Rainer Werner Fassbinder munkássága volt.
Legalábbis az ő hatása az, mely számomra tudatosan kimutatható. Sokszor
szeretnék fassbinderi módon gondolkodni. Ez fontos. Társadalomkritikusnak lenni,
felesleges „üzenetek” nélkül; részvéttel provokálni. Létállapotok műfajok
keverednek művészetében, és ez nekem sokat jelent. Egy pillanatra visszatérve a
Birdmanhez: ez a film szinte
megegyezik azzal a játékkal, amit a Johannában
alkalmaztunk még 2005-ben. Ugyanazt a „látható” egy snittet csaltuk végig a
sötétekkel, mint Iñárritu.
Az ember gyermeke pedig ma kultfilm,
de amikor kijött, megbukott. Az idő relatív a filmtörténetben: látleletként,
mint egyfajta extrém európai vízió lehet, hogy a Jupiter holdja jobban fog tíz év múlva működni, mint ma. Az adott
pillanatban politikai módon kellene, hogy működjön, de ennek a filmnek sokkal
általánosabb állításai vannak, mint amiket sokan most elvárnak. Hosszabb távra
kell terveznie egy rendezőnek.
A Jupiter holdja forgatókönyve úgy kezdődött, hogy valamikor
a közeljövőben játszódik. Aztán ez a mondat végül a filmbe nem került be, mert
a vízió valósággá vált. Bánja, hogy kihúzta? Ha benn hagyja, lehet, hogy akkor
mindenkinek egyértelműbb lenne az alkotói szándék.
Őszintén
szólva: nem. A filmben számos olyan elem van, mellyel a történetet eltoltuk a
mai Magyarországtól. Alkatilag alkalmatlan vagyok arra, hogy aktuálpolitizáljak,
nem hiszek abban, hogy a művészet napi politikával keveredjen. A filmem sem
teszi, noha a krízis tényleg időközben utolért minket. Ez nem az én hibám. Felelőtlen
döntés lett volna, hogy kukába dobom három év munkáját és nem forgatjuk le a Jupiter holdját. Az én őszinte válaszom
a migránsválságra: ez a film. A válasz pedig az, hogy nincsenek válaszaink.
Senki sem tudja, hogy mi történik. A létező ideológiákra felhúzott érvelések
semmilyen revelatív választ nem tudnak létrehozni és a félelmeket sem enyhítik.
Sem a jobb-, sem a baloldali félelmeket. Ha leteszem a voksomat az egyik vagy a
másik látásmód mellé, akkor csak a pillanatnak és a társadalom egyik felének
csináltam filmet. Ez nemcsak részvéttelen, de leegyszerűsítő is. Én pont ennek
a megközelítésnek a komplexitását szeretem, és azokat a művészeket, mint
Fassbinder. Ebben a viszonyrendszerben igazán provokatív a film: megmutattuk a
minket körülvevő közeget. A félelmeinket és a paranoiáinkat.
A műfajiság
először a Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv kapcsán fogalmazódott meg a Mundruczó-univerzumban.
Igen, a
thriller. Azóta pedig egyre fontosabb számomra a műfajiság. De ez nem jelenti
azt, hogy a műfajiságot túlságosan tisztelném vagy szeretném. A tiszta
zsánerművekkel sokszor problémám adódik, hidegnek és kiüresedettnek találom őket.
A hollywoodi műfajok ugyanakkor elkezdték meghatározni a világot. Tehát épp
fordítva van: nem mi kezdtünk el műfajokban gondolkodni, hanem ezek szerint
élünk. Szorokin bátran beemelte irodalmába a műfaji elemeket, ez nekem revelatív
olvasási élményt okozott: szinte oldalanként változott, hogy puskini
realizmusban, szoft-pornóban, thrillerben, horrorban vagy éppenséggel egy
szocreál regényben vagyunk. Azt hiszem, elkezdtünk eszerint élni. Amikor
történik egy bombatámadás és úgy zajlik le, mint a Batmanben, akkor már mondhatjuk azt, hogy „micsoda perverz gondolat”.
Mi is elkezdünk egy manipulált életet élni. A manipuláltság elkerülése pedig az
egyes ember személyének a nagy kihívása. Apaként is gondolnom kell erre, amikor
saját gyerekeimre tekintek. A műfajiság ezeknek a kliséit is jelenti számomra. Nem
akarok krimit vagy akciófilmet készíteni, de csak ezeken keresztül tudom
elmondani azt, hogy Hollywood társadalomszervező erővel bír mára. Ez pedig
meghatározza a világunkat. A reality show-k nélkül ma Donald Trump nem lenne az
Egyesült Államok elnöke. Teljesen devalválódott, hogy kire szavazok és miért. A
legamorálisabb is nyerhet: lásd Alekosz.
Akkor
ezek szerint néha tévézik.
Persze,
hogy tévézek. Újságot is olvasok. Mindig meg is bánom. (nevet)
Szorokin
a műveit úgy jellemezte: forradalom ideológiák nélkül. Kifejtené az ő irodalmi
szövegei és a Mundruczó-filmek közötti kapcsolat lényegét?
A jég-től
kezdődően a regényeiben egy nagyon erős Isten-hiány miatt, erős manipulációval
új istenek születnek meg és ezek a folyamatok nem szerveződnek ideológiák köré.
Populista világot teremt, melyben Bosch és Breughel világa találkozik a
futurisztikus cyber-utópiával. Szorokin igazán profetikus író, látja azt, ami
egyre inkább közeledik és vár ránk a közeljövőben, miközben tovább viszi a
bulgakovi abszurdot. Számomra a mai realizmus csak ezzel a művészi attitűddel
írható el. Az ő látásmódján keresztül jobban értem az engem körülvevő valóságot
– elképesztő nagy hatással van rám.
Korábban
sokszor dolgozott amatőrökkel, a Jupiter holdja tele van profi színészekkel. A főszereplő pedig egy grúz aktor.
A
színészek iránti tisztelet vezérel, még akkor is, amikor tulajdonképpen nem
hivatásos aktorokat választok a szerepekre. Hiszen hiába ülök én a rendezői
székben, tulajdonképpen ők viszik a vásárra a bőrüket. Merab Ninidzével nagyon
régóta szerettem volna együtt dolgozni, nagyon kevés olyan színész van a
generációjában, aki képviseli az elveszett értelmiségi archetípusát. Tengiz
Abuladze cannes-i nagydíjas Vezeklésében
már tizenkilenc évesen bizonyította, hogy pusztán a jelenlétével képes egészen
elképesztő történeteket mesélni. Ritka színészalkat – a Mastroianni, Ben
Gazzara, Trintignant vonal. Rendhagyó, de ugyanakkor rendkívül sármos. A Jupiter holdjában a karaktere egy igazi
szemétláda, egy emberi rom, úgy, ahogy van: nagyon kellett egy olyan valaki,
akit mindezek ellenére lehet szeretni és megrendítő nézni a hibáit. Mindemellett
a ritmusérzék is fontos: Merab és Cserhalmi Gyuri is olyan, aki zsigerből
szervezi a jeleneteidet.
Első
nagyjátékfilmje, a szinte költségvetés nélkül készült Nincsen nekem vágyam semmi és a csaknem milliárdos büdzsével forgatott
Jupiter holdja között mennyit
változott a munkastílusa? Képes volt megtartani az alkotói szabadságát?
Végtelenül
kiváltságos helyzetben vagyok Petrányi Viktória producer miatt: nem kellett
sosem aggódnom a költségvetés miatt. Persze sosem léptük annyira túl, hogy az
adott film ne tudja visszatermelni azt az eladásokból. A Nincsem nekem vágyam semmi esetében, azon túl, hogy féktelen vágy
hajtott, hogy filmezzek, semmilyen filmes tudás nem volt még bennem. Csupán
annyi, hogy már akkor is néztem a Fassbinder-filmeket és valami olyasmit
szerettem volna én is alkotni. Összeállt végül egy kevercs, mely kifejezte a
lelkemet. A legtöbb jelenetet egyszer vettük fel és akkor azt gondoltam, hogy
ez rendben van. „Minek felvenni még egyszer?” – gondoltam. A végén volt egy
montázs jelenet steadycam-snittekkel akkor elcsodálkoztam, hogy háromszor vettünk
fel valamit. Ma már nem így van, azt hiszem megtanultam azóta már filmet
készíteni. Ez nagyon fontos kihívás volt számomra. Sok „terméket”, mely
manapság készül, nem tartok filmnek abban az értelemben hogy kizárólag a
filmben hordozza identitását és megismételhetetlen más művészeti műfajokban.
Lehet, hogy például jó mozgóképek, de nem ütik meg a klasszikus „cinema”
szintjét számomra. Mint például a remek Toni
Erdmann: sok mindent kifejezett a maga unikális farce és bulvár szintjén,
de nem tekintem mozinak. A kamera előtt történtek dolgok, melyeket filmre rögzítettek
és moziban néztünk. Bármikor elő lehetne adni színházban (elő is fogják), a Jupiter holdját viszont képtelenség
lenne színházra adaptálni. Egyik legfontosabb kihívása az életemnek, hogy igazi
„cineast” legyek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 8.57 |
|
|